Minimalni resursi u nastavi – instant ideje

Minimalni resursi u nastavi – instant ideje

Autor članka je Marija Jović Stevanović koja radi sa učenicima svih uzrasta i instant ideje često koristi radi stvaranja pozitivne atmosfere u odeljenju i motivisanja učenika.

U eri uglednih  i timskih časova, koji pršte od nastavnih sredstava, često zaboravljamo najjednostavnije aktivnosti, koje ne zahtevaju pregršt resursa, fotokopiranog materijala  ili tehnologije, a mogu biti izuzetno efektne. Iako volim da kombinujem različite resurse, veliki sam pobornik ideja koje ili nastanu u trenutku, ili se neplanirano primene na času u skladu sa potrebama učenika, u cilju kreiranja pozitivne atmosfere. Takve ideje zovem „instant“ ideje.

Aktivnosti sa minimalnim resursima vam omogućavaju da trenutno reagujete na atmosferu u razredu. Ukoliko je razred uspavan da „razbudite“ učenike, ukoliko je previše bučan da ga malo utišate, a ukoliko su učenici pomalo bezvoljni, da ih motivišete, nasmejete, podstaknete.  Naša priprema za čas može biti „savršena“, ali ukoliko uđemo u odeljenje i vidimo da unapred osmišljene aktivnosti iz nekog razloga nemaju efekta, „instant“ ideje su ponekad jedini spas.

Sa svojim učenicima ovakve aktivnosti najčešće koristim da ih malo oraspoložim i razbudim, naročito ukoliko su u pitanju prva dva časa u prepodnevnoj ili poslednji u popodnevnoj smeni.  Na internetu ćete naći mnoštvo ideja, a ovo su neke od mojih omiljenih za osnovce:

Pročitaj šapatom, pevajući, repujući... – Učenici čitaju tekst na različite interesantne načine: vrlo glasno, kao operski pevači, tužno, šta god njihova mašta osmisli.

Brzalice – Kada su učenici dremljivi ili manje motivisani, napišem na tabli nekoliko brzalica označenih rednim brojevima i organizujem svojevrsno takmičenje. Učenici izvlače papiriće sa brojevima brzalica i u parovima se nadmeću pred razredom čitajući ih što je brže moguće. Najuspešnije ponekad nagradim i ocenom.

My name is Mia and I like music / I pack my suitcase – Učenici se predstavljaju i imenuju jednu stvar koju vole, a koja počinje prvim slovom njihovog imena. Igra se nastavlja tako što svaki sledeći učenik ponavlja imena i reči prethodnih učenika u nizu, a zatim navodi svoje. Ovu aktivnost koristim kada želim malo da umirim bučno odeljenje i da kod učenika povećam koncentraciju. Učenike naprednog nivoa obično stavim na kraj niza, kako bi im zadatak bio izazovniji. Varijacija na ovu igru je klasična igra I pack my suitcase... gde učenici imenuju predmete koje pakuju u kofer, pri čemu početna slova reči prate alfabet (A: I pack my suitcase with an apple. B:  I pack my suitcase with an apple and a ball.)

Nevidljivi tekst – Najpre pitam učenike da li umeju da čitaju nevidljiva slova. Nakon njihovog burnog odričnog odgovora napišem kraći pasus na tabli, obično kombinujući skorije naučeni vokabular i neku gramatičku konstrukciju. Učenici čitaju tekst horski, a zatim izbrišem jednu reč  i umesto nje stavim donju crtu, otprilike u dužini izbrisane reči. Učenici čitaju ponovo i sledi brisanje druge reči. Dok učenici čitaju, zapravo pamte tekst i na kraju uspevaju da pročitaju „nevidljivi” tekst na tabli, što se obično završava smehom i željom da ponovimo aktivnost, koristeći drugi tekst. Aktivnost može biti zanimljivija ukoliko se tekst tokom čitanja dočarava gestikulacijom, a to pomaže i u vežbanju pamćenja.

Trči i dodirni – Učenici su podeljeni u dva tima i stoje jedan iza drugog. Nastavnik stoji kod table i pokazuje dve fleš-kartice, imenuje jednu, a učenik koji prvi dotrči i dodirne odgovarajuću karticu dobija poen za svoj tim. Iako ovo praktikujem najčešće sa najmlađima, sećam se da smo ovo igrali u višim razredima osnovne škole na časovima jezika i da nam nije bilo dosadno, naprotiv. Tada nije bilo fleš-kartica pa nam je nastavnica došaptavala reči, svakom učeniku u nizu po jednu. Zatim bi imenovala reči, a dvojica učenika bi se trkala ko će pre da dodirne učenika kome je dodeljena imenovana reč.

Ko to govori? – Učenik čita jednu do tri rečenice nekog lika iz dijaloga u udžbeniku, ostali pogađaju čije su to reči. U toku ove aktivnosti učenicima često sugerišem da dočaraju i raspoloženje ili osećanje lika čije reči čitaju.

 

Osim što ne zahtevaju neku posebnu pripremu, ovakve aktivnosti su pogodne jer se uz malo adaptacije mogu učiniti izazovnijim ili primeniti na različite teme i uzraste. Ja sam navela samo neke od mnogih koje najčešće koristim. Kako vam se čine? Mogu li se neke od njih primeniti i kod učenika viših razreda? Koje instant ideje vi primenjujete na časovima?

 

 

Komentari (ostavite komentar)

Marija Todorović 11.02.2017. 14:26

Ovo je odlično!Baš ti hvala.Sve ću da isprobam.Setila sam se još jedne stare,koju nisam radila 100 godina - ,,gluvi telefoni``

Data DIDAKTA

Odgovor autora: Draga Marija, hvala na podsećanju na još aktivnosti i drago mi je da su vam se ideje dopale. Gluvi telefoni su naročito podsticajni za učenike nižih razreda i jedna od sjajnih klasičnih aktivnosti.

Gordana Popović 11.02.2017. 15:07

Za obnavljanje novih reči često koristim asocijacije i vešala. Tic-tac-toe može da su koristi i za obnavljanje vokabulara i gramatička vežbanja - zadatak je da reč iz otkrivenog polja upotrebe u svojoj rečenici. Da ih smirim, dam im da nešto napišu.

Data DIDAKTA

Odgovor autora: Draga Gordana, za Tic-tac-to sam nedavno na Data Didakta seminaru kod koleginica Ivone i Marine čula i isprobala verziju gde 9 učenika sede raspoređeni kao tic-tac-toe. Ako tim X tačno odgovori na pitanje nastavnika, tim bira koji će učenik koji sedi u tic-tac-toe rasporedu rukama pokazati slovo X, tako što će ih prekrstiti. Za tačan odgovor tima O, odabrani učenik stavi ruke iznad glave u obliku slova O. Isprobala sam i sada ne mogu da ih odviknem, stalno traže, a malo je bučnije, pa nije uvek zgodno, ali je vrlo motivišuće :)

Katarina 11.02.2017. 16:36

Odlične ideje. Znamo da ih i primenjuješ sa uspehom.

Data DIDAKTA

Odgovor autora: Draga Katarina, hvala za pozitivnu reakciju i nadam se da ćete ih i sami primeniti, a možda to nekada i timski uradimo!

Mirela 11.02.2017. 21:18

Odlicne ideje! Posto radim sa mladjim grupama dece u İstanbulu mislim da ce im se bas svideti pred zadnja. Isprobacu vec na sledecem casu! Hvala u njihovo i moje ime i puno pozdrava iz Turske!

Data DIDAKTA

Odgovor autora: Draga Mirela, posebno mi je drago što su ove ideje univerzalne i ne poznaju granice zemalja! Pratite i naredne blogove, biće tu pregršt ideja!

Anica 15.02.2017. 12:19

Draga naša Marija, puno ti hvala! Istina je da često zaboravimo na aktivnosti koje ne zahtevaju pripremu, već samo da ih se setimo :-)

Data DIDAKTA

Odgovor autora: Draga Anice, ako se ne varam pre desetak godina sam bila upravo na Vašem seminaru na ovu temu. Nažalost, konkretnih ideja se više ne sećam, ali suština ovakvih aktivnosti i njihovog značaja, verovatno delom potiče i sa te obuke. Zato je, kao što rekoste, bitno da se međusobno podsećamo na ovakve aktivnosti :)

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Marija Jović Stevanović
Marija Jović Stevanović Autor

Marija Jović Stevanović radi kao profesor engleskog jezika u osnovnoj školi „Sveti Sava“ u Batočini od 2004. Dobitnik je više nagrada za uspešne primere primene tehnologije u nastavi, autor članaka o primeni IKT-a, koautor knjige ,,Crazy Animals And Other Activities for Teaching English to Young Learners", (Aston University and British Council) i urednik nekoliko blogova i sajtova za učenike i nastavnike.

Takođe je dobitnik stipendije Američke ambasade, zahvaljujući kojoj je uspešno završila desetonedeljni kurs Instituta za engleski jezik, Univerziteta u Oregonu na temu primene tehnologije u podučavanju engleskog jezika. Bila je predavač na nekoliko akreditovanih seminara i neformalnih obuka.

U svom radu kombinuje moderne i tradicionalne metode, časove bogate nastavnim sredstvima i časove sa minimalnim resursima i rado eksperimentiše sa korelacijom između različitih predmeta i oblasti. Dosta pažnje posvećuje motivisanju učenika.

Interesuju je celoživotno učenje, tehnologija, filmovi i putovanja, a oslonac su joj porodica, prijatelji i iskreni saradnici.

©2014 - 2020 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions