Ko si ti? Ko sam ja?

Ko si ti? Ko sam ja?

Prvi susret sa stranim jezikom, nakon nekog vremena van učionice, treba da bude kreativan i da podstakne učenike da rade i sarađuju, da probudi u njima interesovanja i želju da usvajaju nove veštine. Nastavnica engleskog jezika Slavica Jocković ima predlog kako da to izvedemo na najbolji mogući način.

Raspust ili kraći odmor je idealna prilika da se odmorimo i pripremimo za nove izazove i radne pobede. Slobodno vreme koje smo proveli kako smo želeli, knjige koje smo jedva čekali da pročitamo, mesta koja smo posetili, dragi ljudi sa kojima smo provodili vreme i mnogi događaji koji su ispunili dugo priželjkivani odmor teme su koje možemo podeliti u učionici i tako započeti prve časove u novoj školskoj godini.

Postoji nekoliko tehnika koje veoma uspešno koristim kao „ice breakers” ili kao motivaciona sredstva za prve časove. Takve aktivnosti su nenametljive, pružaju mogućnosti i za govorne vežbe, postavljanje pitanja,  neposrednu komunikaciju, uvode u aktivnost pisanja, a tiču se realnih životnih aktivnosti, ličnih priča.

Deca žele da znaju nešto više o nama, o našim ličnim životima, čime se razbija i barijera između nastavnika i učenika. Nećemo izgubiti ništa ako podelimo sa učenicima nešto iz svog privatnog života.

Posle izvesnog vremena provedenog van učionice (raspust, produženi vikend, praznici), na prvom času na tabli napišem nekoliko podataka o sebi, od kojih su neki tačni, a neki nisu. Zadatak učenika je da odaberu jedan podatak, da pogode da li je on tačan ili ne, da li on zaista govori nešto o mom životu ili ne. Ukoliko je informacija istinita, učenici dalje pogađaju na koji način je ona povezana sa mnom ili sa dešavanjima iz mog života.

Učenici postavljaju pitanja nastavniku ili donose zaključke koje im nastavnik potvrđuje i daje dodatna objašnjenja, što postaje mini-izveštaj o proteklim događajima. Na primer:

    new car                              birthday                                plane      

              Aranđelovac                                   cafe                    

Greece                           Zlatibor                             wedding                      

            horse riding                                        books

    seaside                        uncle                       

Učenik, recimo, kaže reč „Aranđelovac” i „true” ili „false” (tačno ili netačno). Ja potvrdim da je tačno, a zatim pitam učenika da li može da pogodi kako je ta reč povezana sa mnom. Zatim ukratko opišem zašto je ta reč važna za mene i moj letnji raspust, kada sam bila tamo, sa kim, šta mi se dopalo...

Opciona aktivnost je da donesemo predmete ili dokaze događaja sa raspusta (karta za bioskop, račun iz kupovine, suvenir, fotografije, brošure, arealije...). Učenici na osnovu ponuđenih predmeta sklapaju priču o nama. Koristeći arealije, mi ih uvodimo u priču, motivišemo da postavljaju pitanja, pitamo ih šta misle o kojem filmu je reč, šta je tema izabrane knjige itd.

Takođe bih izdvojila jednu aktivnost koja je veoma praktična. Sastoji se iz postavljanja pitanja koja sadrže sledeće upitne reči, a odnose se na to kako smo proveli letnji raspust:

Where?

When?

Who with?

Where... stay?

How long... ?

Učenici postavljaju pitanja nastavniku, a on odgovara o ključnom događaju sa raspusta. Zatim učenici jedni drugima postavljaju ta pitanja i saznaju detalje o tome gde je njihov drug/drugarica bila, kada, sa kim... Dodatna aktivnost je da, nakon rada u parovima, učenici daju izveštaj o svom drugu, o tome kako je on proveo leto.

Te aktivnosti se mogu koristiti i posle praznika.

Na taj način u učionicu unosimo stvarne životne situacije, koristeći neposredan, funkcionalan i svrsishodan jezik. Ostvarena je prava povezanost između učenika i nastavnika, što je preduslov da se stvore uslovi za učenje.

Reakcije učenika na tu aktivnost su zaista prijatne. Pojedini učenici se sećaju nekih podataka o meni koje sam ranije podelila sa njima, na primer gde sam rođena, kada mi je rođendan, i te informacije koriste da donesu nove zaključke. Zahvaljujući toj aktivnosti i mi možemo nešto da naučimo od učenika, a to je da im je važna empatija, da pamte nešto o nama i da i mi treba da znamo nešto više o njima, o njihovim životima i afinitetima i da ih uvažavamo kao ličnosti. Te aktivnosti mogu postati uvod u govornu vežbu u kojoj učenici daju kratak usmeni izveštaj o tome kako su oni proveli svoje slobodno vreme van učionice.

Da li Vam se dopadaju ove aktivnosti i da li biste koristili slična vežbanja da motivišete učenike i stvorite podsticajnu atmosferu za učenje?

 

 

Komentari (ostavite komentar)

Јелена Драговић 04.09.2019. 14:29

Поштована Славице, испробала сам ову прву активност коју у чланку предлажете. Заиста је сјајно протекао час захваљујући тој уводној активности. Хвала Вам пуно.

Data DIDAKTA

Odgovor autorke bloga: Baš mi je drago, hvala Vam mnogo!

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Slavica Jocković
Slavica Jocković Autor

Slavica Jocković je diplomirala na Filološkom Fakultetu Univerziteta u Beogradu 1996.godine. Radi kao nastavnik engleskog jezika u OŠ ”Heroj Radmila Šišković” u Smederevskoj Palanci već 22 godine. Voli da se usavršava, redovno pohađa seminare, stručne skupove, održava ugledne i ogledne časove. Nastavu izvodi kako sa mlađim tako i sa starijim uzrastima i smatra da je podjednako lepo i izazovno raditi i sa učenicima od prvog do četvrtog razreda, kao i sa učenicima od petog do osmog razreda. Često je imala priliku da vodi učenike na republiko takmičenje. Voli svoj posao i da može opet bi izabrala isti poziv. Slobodno vreme provodi sa porodicom, u prirodi, voli zdravo da se hrani i vežba. :) 

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions