Kreativno pisanje na času

Kreativno pisanje na času

Autor bloga je Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika u srednjoj stručnoj školi sa višegodišnjim iskustvom. Motivisati nemotivisane je za nju jedan od najvećih izazova u radu sa tinejdžerima, a još veći izazov je održati im pažnju. Zato se trudi da kroz različite, vremenski kratke aktivnosti, postigne veće angažovanje učenika na času. U ovom tekstu će sa vama podeliti neke ideje za kratke vežbe kreativnog pisanja koje se mogu uraditi na samom času.

Složićete se da je naš osnovni cilj osposobljavanje učenika da uspešno komuniciraju na stranom jeziku koji uče. I dok je krajem prošlog veka to podrazumevalo stavljanje akcenta na govorne vežbe, pojavom i širenjem društvenih mreža, kao i razvojem onlajn komunikacije uopšte, pisane vežbe su ponovo dobile svoje mesto u učionici. Ali, da li je tako kod svih nas? Koliko često izbegavamo pisane vežbe jer su nam pomalo dosadne pa ih ostavljamo za domaći zadatak? Ako i urade domaći, neretko smo razočarani uloženim trudom ili je, pak, očigledno napisan uz nečiju pomoć. Jedan školski čas svakako ne pruža učenicima dovoljno vremena da sastave kvalitetan esej, ali je zato svega desetak minuta potrebno da se uradi neka smislena, korisna i kreativna pisana vežba.

O samoj pripremi i organizaciji pisanih aktivnosti, kao i načinu njihovog ocenjivanja, ovde je već pisala Marina Kopilović. Ja ću vam predstaviti neke ideje koje sam sa učenicima realizovala na časovima, kao i one koje tek planiram. Ono što je svima njima zajedničko je pružanje mogućnosti učenicima da izraze svoje mišljenje ili da pokažu svoju kreativnost u kratkoj pisanoj formi.

Ako biste upitali učenike koja aktivnost im je najomraženija, najverovatnije će vam reći da su to gramatička vežbanja: dopuni, poveži, preformuliši... i tako u nedogled. Postoji ona engleska izreka da vežba dovodi do savršenstva (Practice makes perfect). Da li je uvežbavanje gramatičkih struktura do besvesti zaista neophodno? Meni se čini da nekad nije zgoreg preći odmah na produkciju. Navešću dva primera iz svoje prakse.

 

Glagolska vremena u engleskom jeziku često predstavljaju problem našim učenicima. Jedan od zabavnih načina za vežbanje prošlog prostog vremena i nepravilnih glagola jeste pisanje izgovora za neurađen domaći zadatak. Moji prvaci su na času pokušali da smisle što originalnija izvinjenja, a zatim su ih pomoću svojih mobilnih telefona postavili na prethodno napravljen Padlet. Po završenom zadatku su pročitali sve rečenice i glasali za najoriginalniju ideju. U kojoj meri su bili kreativni u smišljanju izgovora, pogledajte OVDE.

Padlet sam koristila i kada su učenici drugog razreda obrađivali I wish. Bilo im je ponuđeno nekoliko oblasti na koje je trebalo da se usredsrede: globalni/lokalni problemi, škola, međuljudski odnosi i lične želje. Njihove primere možete pogledati OVDE.

Svoju kreativnost učenici mogu izraziti i prilikom pisanja obaveštenja o predstojećim događajima. Tako su moji učenici trećeg razreda obrazovnog profila Veterinarski tehničar, uoči tradicionalne manifestacije „Pokaži svog ljubimca“, dobili zadatak da osmisle tekst pozivnice. Najbolje rešenje je pretočeno u flajer.

Da li ste čuli anegdotu o tome kako je Hemingvej za opkladu napisao priču od šest reči („For sale – baby shoes, never worn.“)? Ne očekujući od svojih učenika da pokažu slično umeće, zadala sam im da napišu poruku, lični moto, šalu ili nešto drugo što im padne na pamet poštujući samo jedno pravilo – moraju da upotrebe tačno šest reči. Neki su protestovali, a neki su sa zadovoljstvom prihvatili izazov. U svakom slučaju, bilo je i zabavno i uzbudljivo. Više o tome na mom blogu.

A da li ste čuli za činkvine? Ove pesme od pet stihova sa preciznom strukturom, u nastavi se uglavnom koriste za obnavljanje. Ja sam imala nešto drugačiju ideju. Na početku drugog polugodišta, želela sam da maturantima omogućim da se poigraju rečima pre nego što krenemo da se bavimo ’ozbiljnim’ radom. Njihove stihove sam objedinila u sledećoj prezentaciji.

 

 

Ovo su samo neke od ideja koje mogu i vama poslužiti kao inspiracija, a na ovom linku možete naći još neke. A uvek možete dati učenicima zadatak da na osnovu slike ili novinskog naslova napišu kraći novinski članak, osmisle prateći tekst za sliku ili strip, naprave plakat za predstojeću školsku priredbu, napišu rezime časa u obliku tvita, možda čak napišu haiku! Mogućnosti su nebrojene. Pustite mašti na volju, a učenicima dopustite da pokažu svoju kreativnost! I, ne zaboravite da u komentarima podelite neke svoje ideje koje ste uspešno realizovali na času!

 

 

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Gordana Popović
Gordana Popović Autor

Gordana Popović radi kao profesor engleskog jezika u Poljoprivredno-hemijskoj školi u Obrenovcu od 1991. godine. Iako je tokom studija na Filološkom fakultetu u Beogradu izabrala prevodilački smer, još kao apsolvent se obrela iza katedre i zavolela ovaj poziv. Izostanak formalnog metodičkog obrazovanja, između ostalog, uticao je na to da kontinuirano radi na stručnom usavršavanju i razmeni iskustva sa kolegama iz celog sveta. Iza nje je nekoliko uspešno završenih onlajn kurseva. Član je više grupa za nastavnike engleskog jezika na Fejsbuku, vodi dva bloga, jedan namenjen učenicima, a drugi kolegama, zajedno s koleginicom uređuje Fejsbuk stranu English Hub, deli svoje nastavne materijale na dva sajta namenjena nastavnicima engleskog jezika (na jednom od njih se našla među počasnim autorima). Ne voli rutinu. Rado koristi savremenu tehnologiju u nastavi tako da je za prvi autorski projekat na eTwinningu dobila Nacionalnu i Evropsku oznaku kvaliteta.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions