Brain Gym – Gimnastika za mozak

Brain Gym – Gimnastika za mozak

Razumevanje potrebe za optimizacijom moždanih funkcija povezivanjem leve i desne hemisfere mozga, od kojih je svaka zadužena za nešto i obično dominira, od ključnog je značaja za razumevanje procesa učenja. Svesna toga, autor bloga, Marina Kopilović, profesorka engleskog jezika, želi da podeli svoje iskustvo u radu sa učenicima mlađeg i starijeg uzrasta, koje se bazira na gimnastici za mozak, odnosno da predloži nekoliko praktičnih aktivnosti (koje se njoj najviše dopadaju) koje ciljano vode ka tome.

(Važno obaveštenje! - Kao neko ko ne može da podnese engleske izraze u tekstovima na srpskom jeziku, termin „Brain Gym” se sigurno neće pojavljivati u nastavku teksta. Koristiću izraz gimnastika za mozak, ma koliko on bio nespretno formulisan. U svakom slučaju mi je miliji i draži).

Kada su me prvi put pitali da li znam šta je gimnastika za mozak, pomislila sam da su to neke mozgalice poput onih koje gledamo u kvizovima ili rešavamo u enigmatskim časopisima. Padale su mi na pamet razne mentalne aktivnosti i tehnike disanja, ali nikako one koje imaju veze sa kretanjem. Bila sam iznenađena kada sam shvatila šta je to, ali ima logike u svemu što sam saznala, a i zabavno je. Ne bih previše da teoretišem. Teorija se može saznati u literaturi ili na internetu. Radije bih da odmah krenem sa primerima vežbi koje možete raditi na početku časa, kao zagrevanje, ili u trenutku kada osetite da bi vaši učenici trebalo da se oslobode viška energije i poboljšaju koncentraciju. Možete ih raditi i na kraju časa, kao opuštanje.

Pre nego što krenete da ih radite sa svojim đacima, predlažem da ih prvo isprobate sami. Pa da krenemo.

Ležeća osmica

Ispružite levu ili desnu ruku (nije bitno koja će biti prva) i pišite osmicu u vazduhu, horizontalno, nekoliko puta, sve vreme prateći pokret ruke pogledom. Ponovite isto drugom rukom, a zatim ih spojite i na isti način ponovite vežbu. Ukupno trajanje vežbe ne bi trebalo da bude duže od jednog minuta. Kako ste se osećali kada ste broj osam pisali rukom koja vam nije dominantna? Znate li da ste njome pokrenuli kreativnu stranu mozga i da ste se upravo dobro zagrejali za neko kreativno pisanje? Zagrejali ste i ruku kojom pišete – opustili ste njene mišiće i omogućili joj da odmah uzme olovku. Na ovom videu možete videti kako to izgleda.

Slon

E sada je vreme da se malo razgibamo, poboljšamo pažnju, sposobnosti uočavanja sličnosti i razlika, pamćenja itd. Ustanite. Razmaknite stopala do širine kukova. Ispružite i podignite levu ruku, dlanom na dole, u visini ramena. Naslonite desno uho na rame. Raširite prste i lagano pišite broj osam u vazduhu, horizontalno, pogledom prateći pokret. Ponovite isto desnom rukom. Nakon toga, spojite dlanove obe ruke i ponovite vežbu. Ne radite duže od ukupno dva minuta. Da li vam je ovo telesno i mentalno razgibavanje prijalo? Da li je bilo naporno? Ovde možete videti kako to izgleda.

Uši nos – unakrsno

Veoma me zanima da li ćete ovu vežbu uspeti da odradite iz prve. Ja nisam. Trebalo mi je vremena da iskoordiniram pokrete i uhvatim ritam, ali slatko sam se smejala samoj sebi i ludo zabavila. Sastoji se iz tri koraka:

Korak 1 – Uhvatite levom rukom vrh nosa. Desnom rukom ispod leve uhvatite donji deo uha. Na brojanje jedan, dva, ruke naizmenično menjaju mesta – desna na nos, leva na uho, pa se vrate. Ponovite nekoliko puta.

Korak 2 – Desna ruka ide na vrh nosa, leva ruka ispod desne ide na donji deo uha. I onda opet na brojanje jedan, dva, ruke naizmenično menjaju mesta kao u prvom koraku.

Korak 3 – Postavite ruke u položaj iz koraka 1. Pljesnite dlanom o dlan pa ih stavite u položaj iz koraka 2 i tako naizmenično nekoliko puta.

Ukršteno hodanje

Ova vežba je zgodna za poboljšanje koncentracije i oslobađanje viška energije. Povezuje obe hemisfere mozga i „tera“ ih da rade udruženim snagama. Pustite muziku uz koju može lagano da se maršira. Marširajte u mestu četiri puta. Zatim, u ritmu muzike, levim laktom dotaknite desno koleno, zabacujući desnu ruku iza leđa,  a desnim levo, zabacujući levu ruku iza leđa. Ponovite pokrete nekoliko puta. Kada se umorite, marširajte ponovo u mestu pa opet ponovite lakat–koleno pokret. Nemojte je raditi duže od dva minuta. Kako vam se ovo svidelo? Kompletnu seriju vežbi ovoga tipa možete videti ovde.

 

Ako ste se umorili, vreme je za opuštanje. Udahnite duboko kroz nos i polako ispuštajte vazduh kroz usta. Brojte od 4, 5, 6… do 10, sve dok vam se ne zavrti u glavi od kiseonika. Šalim se za vrtoglavicu.

Srećno sa ovom gimnastikom za mozak. Nadam se da vam se svidelo. Bilo bi lepo čuti vaše komentare na tu temu!

 

 

 

Komentari (ostavite komentar)

teacher maya 23.09.2017. 11:22

Ovo je sjajno!Hvala Vam,Marina :)

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Marina Kopilović
Marina Kopilović Autor

Marina Kopilović je profesor engleskog jezika i književnosti koja živi i radi u Beogradu. I pored gotovo tridesetogodišnjeg iskustva u radu sa decom različitih uzrasta, ne prestaje da eksperimentiše i isprobava nove metode i tehnike rada, a sa podjednakim entuzijazmom učestvuje na seminarima i stručnim skupovima i kao predavač, i kao slušalac.  Održala je brojne radionice i seminare za profesore engleskog jezika, ali i za profesore drugih predmeta u osnovnoj školi. Njena trenutna interesovanja usmerena su na primenu obrazovne drame u nastavi i razvijanju mehanizama praćenja napredovanja i ocenjivanja učenika. Kao koautor dramskog projekta „Razvijanje kritičkog mišljenja kroz proces dramu”, dobitnik je treće nagrade na konkursu Kreativna škola 2013/2014.

©2014 - 2020 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions