Nastavnik u panici

Nastavnik u panici

Autor bloga je Zoran Jelesijević koji godinama radi kao nastavnik u prvom ciklusu obrazovanja u osnovnoj školi. U svom blogu objašnjava noćnu moru zvanu „poslednjih 10 minuta časa sa učenicima koji su završili sve što je bilo isplanirano”.

Ukoliko bih morao da opišem jednu situaciju koja mi se povremeno javlja u vidu noćnih mora, to bi bilo poslednjih 10 minuta časa sa učenicima koji su završili sve što sam isplanirao. Siguran sam da vam je poznata situacija gde vam, jedan po jedan, trideset prvaka prilazi i traži još aktivnosti.


Kada se ovo desi, nastavnik mora biti spreman. U suprotnom, učionica će u najkraćem roku postati igralište na kojem se viče, skače i trči. Vikom ili kaznama problem se neće rešiti. Kako bih izbegao ovakve situacije držim se zlatnog pravila – uvek, ali uvek moram da imam rezervnu aktivnost.

Evo nekih aktivnosti kojima se ja borim protiv panike.

1. Bojanke (brojevi i boje)

Ukoliko sam završio sve aktivnosti vezane za jednu lekciju, vrlo rado koristim razne bojanke u poslednjih desetak minuta časa. Jednu od ovakvih bojanki uvek možete naći u mom stolu. Bojanke su podeljene na različita polja koja su obeležena brojevima. Nakon što ih podelim učenicima, za svaki broj izgovaram boju po nekoliko puta. Ova aktivnost je sjajna jer vam nudi efikasan način da obnovite brojeve i boje.
Mnoštvo ovakvog materijala možete naći na internetu. Evo jednog sajta koji ja rado koristim.
https://www.allkidsnetwork.com/color-by-numbers/

2. Vetar duva

Ova igra je aktivnost koju lako možete naći i primeniti za više uzraste. Kada je reč o nižim uzrastima, potrebno je da učenici sede u polukrugu i imaju mesta za kretanje unutar istog. Nastavnik objašnjava da vetar koji duva tera sve da menjaju mesta. U zavisnosti od onoga što ste učili, učenici menjaju mesta kada čuju reč koja im je zadata (za nekoliko učenika zadajte istu boju ili broj), ili u zavisnosti od odeće koju nose (govorite stvari kao jeans, t-shirt, black shoes).

3. Brzi slikari

Ovu aktivnost koristim kao takmičenje i učenici ovog uzrasta je obožavaju. Razred je podeljen u tri ili četiri grupe. Po jedan učenik iz svake grupe trči od kraja učionice do table na kojoj treba da nacrta neki pojam koji sam rekao. Aktivnost je sjajna jer možete ponavljati reči koje ste upravo radili ili one koje ste odavno radili i koje su neki učenici zaboravili.
Ova aktivnost ima još jednu varijaciju koju zovem „slikovni diktat”. Razlika je u tome što učenici rade istovremeno u svojim sveskama. Iako se gubi momenat „takmičenja”, i dalje je veoma korisna aktivnost kada želite da obnovite ili utvrdite stečeno znanje.

4. Dobacivanje balonima

Ova aktivnost je pomalo haotična, ali neopisivo zanimljiva nižim uzrastima. Potrebno je da naduvate tri ili više balona i objasnite učenicima da su „zalepljeni“ za pod, tj. da noge ne smeju da pomeraju. Balone udaraju tek kada oni dođu do njih i izgovaraju zadate reči. Nastavnik zadaje reči tako što ih sam izgovara. One se mogu menjati na svakih 20 sekundi.
Zbog haosa koji će nesumnjivo nastati, nekoliko puta ponovite da nema pomeranja i jasno naglasite novu reč. Učenici će svakako zavoleti vaše časove zbog ovakvih aktivnosti, a to je od neprocenjive važnosti za motivaciju.

5. Krug znanja

Ova aktivnost je idealna ukoliko želite da vežbate veštinu govora, ali je prostor problem. Ja je izvodim u školskom dvorištu.
Učenici se drže za ruke i prave krug. U centru kruga stoji nastavnik i učenicima pokazuje fleš-kartice koje treba da izgovore. Za svaki tačan odgovor učenici idu korak napred, ka nastavniku, i pobeđuju kada mogu da ga dodirnu. Za svaki netačan odgovor idu korak unazad i nastavnik pobeđuje ukoliko krug pukne. Ova aktivnost se može raditi i sa malo starijim učenicima, kada je fokus na celim frazama ili rečenicama.

Ovo su samo neki načini pomoću kojih ja popunjavam poslednje minute časova i sebe spasavam panike i haosa koji bi inače usledii. A kako vi to radite?

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Zoran Jelesijević
Zoran Jelesijević Autor

Zoran Jelesijević je rođen u Pančevu 1985. godine. Nakon gimnazije „Uroš Predić“ u Pančevu, upisuje Filološki Fakultet i 2008. godine diplomira na odseku za Anglistiku. S profesijom predavača se po prvi put susreće kao srednjoškolac, kada aktivno počinje da se bavi vršnjačkom edukacijom. Edukacija zaista postaje njegovo zanimanje 2009. godine, kada se zapošljava kao nastavnik engleskog u Ivanovu. Naredne godine prelazi u školu „Dositej Obradović“ u Opovu, gde i dalje predaje. U Zoranovoj karijeri posebno je interesantan period od godinu dana kada je predavao engleski u gradovima Hefei i Peking u Kini. Trenutno predaje učenicima prvog ciklusa obrazovanja. U profesionalnom smislu se posebno interesuje za motivaciju učenika, rad sa mlađim učenicima i predavanjem preko interneta. Ova interesovanja se mogu opisati i kao aspiracije, jer Zoran trenutno radi na osmišljavanju seminara koji će biti posvećen radu sa mlađim učenicima, kao i na zbirci aktivnosti za rad u prvom ciklusu osnovnog obrazovanja.

©2014 - 2020 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions