Zoran Jelesijević već godinama radi sa učenicima mlađih razreda osnovno škole. Na tom uzrastu učenici su još uvek vrlo raspoloženi za učenje, ali je za njega najbitnije da ih motiviše da zavole engleski jezik. U ovom tekstu je opisao nekoliko aktivnosti kojima to postiže.
U jednom od ranijih tekstova sam pomenuo Zlorana. Ukoliko niste zapazili taj detalj, on je moj zli alter ego i izbija iz mene u trenucima kada je potrebno upravljati učenicima. On će se javiti i u ovom tekstu, ali mislim da ću vas upoznati i sa prijatnom stranom moje ličnosti, jer je upravo ona najbitnija za temu ovog teksta – MOTIVACIJU učenika nižih uzrasta.
Kada sam pisao prvi „nacrt” ovog teksta, odgovor na ovo pitanje mi je otišao u pogrešnom smeru. U onom istom smeru gde smo mi, nastavnici, učitelji i roditelji naučeni da idemo, ka ocenama.
Priznaću da su dobre ocene validna nagrada za rad i trud i toliko o tome. Umesto toga, daću vam nekoliko načina da motivišete učenike da aktivno učestvuju u radu i zavole engleski jezik.
1. Javne i privatne pohvale
Nekim učenicima je jedna od ovih vrsta pohvala bitnija, ali to nije važno. Bitno je da obe koristite.
Koristite svaku priliku. Kada pregledam sveske i ispravljam greške obavezno naglašavam delove koji su dobri.
Jedan od omiljenih alata koje koristim je „aplauz”. Javno pohvalim učenika ili grupu učenika i tražim aplauz za nešto što su uradili. To može biti pevanje pesmice, lepo urađen domaći ili bilo šta drugo.
Od pevanja pesmice i obične klupice obavezno pravimo „koncerte”, aplauzi su onda obavezni.
2. „I diplomu osvaja...”
Ovo je jedan od trikova koje sam pokupio od koleginice u Kini. Džejn je smislila ozbiljne i smešne diplome koje je delila učenicima i svako je dobio po neku.
Evo primera: „podignute ruke”, „nemirne pantalone”, „uspavana lepotica ili princ”, „Prelepo čita, peva ili glumi”, „vesti s druge strane prozora”.
Bitno je da su diplome pozitivne, pa čak i kritiku upućuju na šaljiv način.
3. Pas mi je pojeo domaći
Ukoliko imate učenike koji se zaista trude oslobodite ih domaćeg. Ja sam učenicima za aktivnost delio stikere i objasnio im da one koji sakupe pet komada čeka nagrada. Ta nagrada je bila oslobađanje od domaćeg zadatka. Iako se nama ovo i ne čini kao posebno bitna nagrada, njima je bila sjajna jer su dobili određenu vrstu nagrade za marljiv rad na času.
4. Fantomski diktat
Ovo je trik koji Zloran vrlo rado koristi sa svojim đacima. Tokom nekoliko časova utroše po desetak minuta vežbajući pisanje za diktat. Nakon toga im najavim i zadam malo komplikovaniju vežbicu sa pisanjem koja objedinjuje nekoliko lekcija za sledeći čas. Napomenem da diktata neće biti, ukoliko je dobro urade.
U ovom slučaju se svi učenici dodatno potrude. Očigledno je da diktate ne vole.
5. Prepustite učenicima kontrolu i mogućnost izbora
Jedna od stvari koje sam želeo da uradim ove godine je lutkarsko pozorište. Odabrao sam „glumce” iz grupe dobrovoljaca, ali njima prepustio sve ostalo.
Njih petoro je preuzelo sve na sebe i veoma odgovorno pristupilo celoj stvari, dok je moja uloga svedena na minimalne ispravke i savetovanje.
Šta su to radili?
Napisali su scenario na osnovu priče o „Crvenkapi”, za koju smo se zajedno odlučili. Za to smo iskoristili pomoć Britanskog saveta. Na njihovom sajtu imate sve neophodno (video-snimak, priču u PDF formatu koju su učenici adaptirali u scenario).
Na časovima likovnog napravili su scenografiju uz saglasnost i pomoć učiteljice.
Svest o tome da su oni samostalno pristali na svaku odluku i zaduženje ispala je mnogo bolje rešenje od zadavanja dodatnih obaveza od strane nastavnika.
6. Neka vaši časovi budu događaji
Koristite humor, glumu, igru, pesme, tehnologiju i sve ostale alate na raspolaganju kako biste od svojih časova napravili događaje koje ne treba propustiti.
Mojim učenicima je veoma interesantno kada ih izvedem u dvorište kako bismo izveli neku aktivnost ili kada im pustim crtani film od 5 minuta.
Jednom prilikom sam učenike drugog razreda izveo u dvorište i kredom ispisao celu abecedu po betonu.
Onda smo u parovima pištoljima za vodu brisali slova koja sam ja izgovarao. Pomerili smo se par metara i ponovili i tako nekoliko puta. Kasnije sam slova pisao nasumično.
A kako vi motivišete vaše najmlađe učenike? Da li tražite načine da osmislite neke nove ili drugačije aktivnosti?