Empatija. Gde je nestala?

Empatija. Gde je nestala?

Autor bloga, Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika u Poljoprivredno-hemijskoj školi u Obrenovcu, govori o ponovo aktuelnom problemu vršnjačkog nasilja u školama, o tome što mi možemo da učinimo kako bismo razvijali empatiju kod svojih učenika i gde se mogu naći odgovarajuće ideje i materijali za rad.

Ovih dana smo ponovo zgroženi snimcima i novinskim napisima o vršnjačkom nasilju u našim školama. Svako od nas sigurno ima svoj stav o ovoj, nažalost, sve češćoj pojavi. Bez namere da se bavim analizom uzroka i upiranjem prsta u odgovorne, osvrnula bih se na ono što mi možemo da učinimo kako bismo učenicima ukazali na posledice takvog ponašanja i razvili empatiju kod njih.

Verujem da su se mnogi od vas bavili, a bave se i dalje ovom temom. Vršnjačko nasilje nije ništa novo, ali je svakako eskaliralo poslednjih godina. Po pravilu je to tema o kojoj deca i tinejdžeri nerado govore, naročito kada su žrtve ili svedoci nasilja. Na nama je da ih pažljivo odabranim rečima, te odgovarajućim pripremljenim nastavnim materijalom i aktivnostima podstaknemo na diskusiju. Treba im omogućiti da se na njima prihvatljiv način izraze: crtežom, porukom, prezentacijom, video-klipom koji će sami osmisliti i snimiti... Iako će Nedelja borbe protiv vršnjačkog nasilja (13-17. novembar) do ovog izdanja biti za nama, nikad nije kasno da se ovim problemom pozabavite na svojim časovima. Ideje i gotove materijale možete lako pronaći na internetu.

Tako je početkom ove godine, Udruženje nastavnika engleskog jezika (ELTA) raspisalo nagradni konkurs za učenike na temu „NO to bullying“. Pristiglo je oko 80 radova: prezentacija, video-klipova i postera koje su napravili učenici iz osnovnih i srednjih škola širom Srbije. Pobedničke radove možete videti na internet stranici Udruženja ELTA.

Nastavnici engleskog jezika mogu naći plan časa posvećenog ovom problemu na internet stranici British Council. U samom planu časa nalaze se i dodatni linkovi ka sadržajima koje sam i sama preuzela kako bi članovi moje sekcije obeležili Nedelju borbe protiv vršnjačkog nasilja izložbom u holu škole.

U eri društvenih mreža, poseban oblik nasilja predstavlja digitalno nasilje koje je takođe u ekspanziji. Tinejdžeri ponekad nisu ni svesni posledica koje mogu ostaviti zluradi komentari, montirani video-sadržaji ili pak eksplicitne slike. Zato sam pre nepune dve godine zatražila od svojih, tada učenika drugog razreda, da potraže video-zapise i infografike koji su posvećeni ovom vidu vršnjačkog nasilja. Nađeni materijal su podelili na pripremljenom padletu. Nakon što su ga pogledali, usledio je razgovor na času, a potom su od njega napravili interaktivnu sliku  koju sam podelila na svom blogu, kako bi mogli da joj  pristupe i ostali učenici škole.

Da se razumemo, ne mislim da smo mi čudotvorci koji mogu svojim radom i zalaganjem da izbrišu uticaj porodice i ukupnog društvenog okruženja učenika na razvoj njegove ličnosti i na to kakav sistem vrednosti će usvojiti. Problemom vršnjačkog nasilja treba da se bavi celokupno društvo. Na nama je da negujemo duh tolerancije u svojoj učionici, da ukažemo učenicima na prihvatljive modele ponašanja i pokušamo da ih naučimo empatiji.

Empatija je sposobnost da se razume svet gledan iz perspektive druge osobe, sposobnost da se razumeju i osete osećanja drugih. Stručnjaci kažu da se ona može naučiti. U to veruju i učitelji i nastavnici širom sveta.

Obilje materijala i ideja o tome kako decu različitih uzrasta možemo učiti empatiji nalazi se na sledećim linkovima:

Meni jedan od najdražih video-zapisa na tu temu je The Present, a na ovom linku možete naći kompletan plan časa koji je osmislio Kieran Donaghy: http://film-english.com/2016/02/01/the-present/ .

Šta reći na kraju? Problem jeste kompleksan. Sami ga rešiti ne možemo, ali ne možemo ni da okrećemo glavu na drugu stranu. Da li se vi bavite ovom temom i kako? Podelite sa nama u komentarima.

Ključne reči:

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Gordana Popović
Gordana Popović Autor

Gordana Popović radi kao profesor engleskog jezika u Poljoprivredno-hemijskoj školi u Obrenovcu od 1991. godine. Iako je tokom studija na Filološkom fakultetu u Beogradu izabrala prevodilački smer, još kao apsolvent se obrela iza katedre i zavolela ovaj poziv. Izostanak formalnog metodičkog obrazovanja, između ostalog, uticao je na to da kontinuirano radi na stručnom usavršavanju i razmeni iskustva sa kolegama iz celog sveta. Iza nje je nekoliko uspešno završenih onlajn kurseva. Član je više grupa za nastavnike engleskog jezika na Fejsbuku, vodi dva bloga, jedan namenjen učenicima, a drugi kolegama, zajedno s koleginicom uređuje Fejsbuk stranu English Hub, deli svoje nastavne materijale na dva sajta namenjena nastavnicima engleskog jezika (na jednom od njih se našla među počasnim autorima). Ne voli rutinu. Rado koristi savremenu tehnologiju u nastavi tako da je za prvi autorski projekat na eTwinningu dobila Nacionalnu i Evropsku oznaku kvaliteta.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions