REPETITIO EST MATER STUDIORUM

REPETITIO EST MATER STUDIORUM

Ivona Ranđelović je nastavnica engleskog jezika koja stalno eksperimentiše i uvodi novine u nastavu, kako bi svojim učenicima olakšala usvajanje i učenje stranog jezika, s obzirom na to da ga uče samo 90 minuta nedeljno, a van škole ga slabo ili nimalo koriste. Ona se trudi da u nastavi primeni sva svoja znanja o različitim stilovima učenja (VAK), kao i znanja o muzici i drami, o čemu će govoriti u ovom blogu.

„Ponavljanje je majka učenja”. Ova sentenca kao da je stvorena za strane jezike, posebno za one jezike kojima su naši učenici veoma malo izloženi. Da se to ponavljanje ne bi svelo na suvoparno horsko ponavljanje za mnom i da ono ne bi izazvalo kontraefekat i odbojnost kod učenika, primenila sam neke od dramskih tehnika koje su takvu vrstu vežbe učinile zabavnom i efektnom.

OSEĆANJA I KONTEKST

  • Svakom danu u nedelji dodajemo osećanje koje gajimo prema tom danu i tako izgovaramo niz. Tako nam dani od ponedeljka do četvrtka zvuče „smorno” i „bezvoljno”, a kod petka, subote i nedelje svi vrištimo od sreće. Učenici zatim i individualno „boje” dane svojim osećanjima prema njima, u zavisnosti od toga koje aktivnosti imaju tim danima.
  • Brojeve stavljamo u najrazličitije kontekste: odbrojavanje pred lansiranje rakete ili doček Nove godine, žmurke, i sl. Brojimo i nevidljive bombone kojima punimo usta, pa nam izgovor postaje teži i „mljackav”.
  • Likove iz kratkih dijaloga (upoznavanja i sl.) oživljavamo tako što oni postaju ljuti, pospani ili strogi, užasno im se žuri, profesionalni su operski pevači i sl.

RITAM I POKRET

  • Nizove reči izgovaramo uz dirigovanje na 3 ili 4. Najpre uvežbamo pokrete, a onda uz njih ritmički izgovaramo npr. mesece u godini. Tome dodamo i dinamiku, crescendo/decrescendo, piano/forte, a onda i pokret za završetak numere. *Ukoliko nemate iskustva sa dirigovanjem, pogledajte ovaj video ili potražite pomoć od nastavnika muzičkog.
  • Kada želimo da uključimo celo telo, onda se obratimo čuvenoj Makareni. Evo primera na engleskom jeziku koji se može prilagoditi drugoj temi ili jeziku.

RIMA I MELODIJA

  • S obzirom na to da svi bolje učimo i pamtimo kada se nešto rimuje, nove reči i izraze najčešće stavim u kontekst i od njih napravim kratku rimu koja će moći da se izvede ritmički ili kroz melodiju poznatu učenicima. Naravno, tome se uvek može dodati i pokret. Najbolje je da učenici sami odrede kako će prikazati svaki od pojmova.

Nepravilni glagoli:

See-saw-seen

Be-was/were-been

Do-did-done

Go-went-gone!

Predlozi:

On, under, in, in front of,

On the left, on the right,

Above, between, next to, behind

Is where you can look and … FIND!

Trajno prošlo vreme:     

What were you doing

at 10 o’clock last night?

Were you watching TV?

Were you having a fight? Itd.

*Ovo su primeri koje sam smišljala zajedno sa mojim učenicima za časove engleskog jezika. Isto tako (lako) i vi možete smisliti rimu za jezik koji predajete.

IGRE

Adaptiranje bilo koje od klasičnih ili aktuelnih igara u kojima ima dosta ponavljanja može da napravi čudo.

  • U igri vruće-hladno umesto hladno, toplo i vruće, izgovaramo reč/izraz/rečenicu najpre tiho, a onda sve glasnije što je učenik bliži sakrivenom predmetu. Predmet treba sakriti tako da se može lako pronaći jer ćemo u sledećem krugu imati novu reč za ponavljanje i novog tragača.
  • Donka mazone frešo” je igra iz mog detinjstva u kojoj se stoji u krugu gde se pljesak prenosi od jednog do drugog kao na slici. Uz pljesak se izgovara po jedna reč. Pobednik je onaj koji prilikom izgovora poslednje reči u nizu uspe da pljesne dlan onog koji je sa njegove leve strane. Ako on uspe da izmakne ruku, onda je on pobednik.

KRUG

  • Učenici stoje u krugu. Cilj je da jedna reč ili jedan izraz obiđu krug tako što će ih učenici prenositi od jednog do drugog najpre umerenim tempom, a onda za pet/deset sekundi. Kada se krug završi, uvodim novu reč ili novi izraz koje ovog puta šaljem u suprotnom smeru.

Varijacija 1: Postepeno dodavati po jednu reč i praviti nizove. Npr. sendvič-sok-sendvič-sok, sendvič-sok-čaj-sendvič-sok-čaj, itd.

Varijacija 2: Učenici prenose istu reč od jednog do drugog udesno, a onda neko kaže drugu reč i time promeni i reč i smer kretanja reči po krugu. Ta nova reč će se sada kretati ulevo velikom brzinom.

  • Za uvežbavanje dužih izraza ili kraćih rečenica, idelna je igra „Patka-skače-u jezero - buć!” gde se posle izgovorene rečenice, svaka reč duplira, a onda izgovara tri, četiri ili pet puta, sve dok učenicima ne padne koncentracija.

Patka-skače-u jezero-buć, patka-patka-skače-skače-u jezero-u jezero-buć-buć, patka-patka-patka-skače…

Da li i vi imate slične aktivnosti koje radite sa svojim učenicima kako biste im ulepšali ulogu „papagaja”? Imate li ideju kako biste mogli da iskoristite neku od predloženih aktivnosti u svom kontekstu?

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Ivona Ranđelović
Ivona Ranđelović Autor

Ivona Ranđelović je diplomirani filolog za engleski jezik i književnost. Po završetku studija na Filozofskom fakultetu u Nišu (2000), počinje sa radom u seoskim školama i zadržava se u OŠ „Vuk Karadžić” u Pečenjevcu (Leskovac). I posle 15 godina rada i dalje podučava sa velikim entuzijazmom i posvećenošću, stalno uvodeći novine, počevši od upotrebe najnovijih informacionih tehnologija u nastavi, do različitih dramskih metoda i tehnika, koje su joj trenutno u fokusu interesovanja (video-intervju). Njen cilj je da ne podučava o jeziku kao sistemu, već da strani jezik koristi tako da svoje učenike obrazuje i kod njih podstiče intelektualni, društveni, fizički, kreativni i emocionalni razvoj. Takođe, kao autor i realizator više akreditovanih seminara, ima za cilj da nastavnike upozna sa metodologijom i strategijama koji su se pokazali veoma uspešnim u radu sa njenim učenicima. Oni zajedno neprestano ruše predrasude o tome da deca iz seoskih sredina ne mogu biti podjednako uspešna kao njihovi vršnjaci iz većih razvijenih gradova, o čemu svedoče mnogobrojne nagrade koje su osvojili.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions