Duh iz timske lampe

Duh iz timske lampe

Autorka bloga je Zorica Miladinović, nastavnica engleskog jezika koja godinama radi u osnovnoj školi sa učenicima od 1. do 8. razreda i uvek traži nešto novo, želi da pokaže kako sami učenici mogu da obrade određenu lekciju, a da se to ne svede na klasično čitanje i odgovaranje na pitanja. U ovom blogu ona daje primere o tome kako „prodrmati” tinejdžere i zainteresovati ih za rad.

Kako motivisati osmake da rade određeni tekst iz udžbenika, a dа se to ne svede na dosadno čitanje, prevođenje i analizu teksta. Naravno, potrebno je usvojiti određeni vokabular ili gramatičke jedinice i učenici će takav način rada prihvatiti, ali ne zato što žele već zato što moraju. Deo učenika će tada aktivno učestvovati, deo učenika će se povremeno uključivati u rad, a većina će gledati na sat i u mislima biti ko zna gde. Gde je samostalno usvajanje gradiva?

Kad god pogledam u neke, meni dosadne lekcije, uvek se zapitam može li čas izgledati drugačije?

Naravno da može! Rad u grupama je odlično rešenje. Taj vid nastave se često izbegava zbog „glasne radne atmosfere” i nemogućnosti kontrolisanja situacije. Nastavnik se rukovodi mišlju da će uprava škole pomisliti da je u učionici haos i galama. Pa, naravno! Ko još uči starni jezik u tišini?!  U svakom slučaju, uz dobru pripremu i dobar plan, jasna uputstva nastavnika, svaki segment časa može biti funkcionalan, svaki učenik može biti uključen u rad i što je najvažnije – sami učenici će osmišljavati kako da prezentuju rezultate rada i ideje.

Evo kako sam ja osmislila i realizovala jedan zanimljiv čas. Ako vam se svidi, probajte i vi.

1) Na prethodnom času najpre zadajem temu (npr. Pop music) kako bi učenici za naredni čas pripremili kratak tekst za zadatu temu, slike iz novina/časopisa (članova benda, odeće koju su nosili), zanimljivosti i idejno rešenje za CD omot, kao i hamer, kolaž-papir, makaze, lepak, ukrasne trake, šljokice... Takođe izaberem vođe timova (5-6 vođa u zavisnosti od broja učenika u odeljenju). Vođe timova izlaze ispred table i naizmenično biraju po jednog člana tima, dok svi učenici ne budu izabrani. Vođa tima ima zadatak da organizuje svoj tim, da dodeli zaduženja svakom članu i odredi šta od materijala treba doneti za sledeći čas. Učenik na taj način dobija važnu ulogu vođstva, a ostali učenici dobijaju na značaju jer ih je neko izabrao za svoj tim.

2) Na početku narednog časa, učenici se raspoređuju u svoje grupe i kreću sa izradom zadatka. Naglašavam kako treba da vode računa o upotrebi prošlog vremena (Simple Past, Past Continuous  i Present Perfect Tense).   Kontrolišem rad i na tabli pravim tabelu sa stavkama koje treba oceniti – po jedan poen. Negativni poeni su takođe od velike važnosti. Svaka grupa se dogovara oko naziva svoje grupe, koji beležim u vrhu kolona. Vodoravno beležim stavke kao što su: odlučnost vođe da organizuje grupu, angažovanje svih članova, originalnost ideje, radna atmosfera, kreativnost... U toku časa, redovno obilazim grupe i beležim pozitivne/negativne poene u odgovarajuće rubrike za svaku grupu. Naglašavam da svaki učenik u grupi mora imati po neki zadatak – da secka, lepi ili piše... Mobilni telefoni i internet su dozvoljeni, ali samo u svrhu izrade projekta, u suprotnom, tim dobija negativne poene. Na ovaj način se kod učenika stvara takmičarski duh i prosto je neverovatno sa koliko elana rade, kako bi dobili što više poena ili popravili negativne poene, jer je i takvih bilo (na vođi je da podstakne nezainteresovane učenike da se aktiviraju).

(Delić radne atmosfere sa časa)

3) Kada završe, unutar grupe se dogovaraju ko će predstaviti rad. Izlazi grupa po grupa, radovi se lepe na zid ili pano i predstavljaju. Ostali timovi imaju pravo da postavljaju pitanja i dobiju odgovore čime se razvija diskusija. Zatim daju po jednu ocenu, od 1 do 5, i lepe ocenu na tabli, u koloni ispod odgovarajućeg tima. Ocenjuje se rad i njegova prezentacija. Na kraju, kada se svi timovi predstave, svaki učenik dobija po jedan stiker (koji predstavlja jedan poen) da zalepi u koloni koja pripada timu koji mu se najviše dopao. Nijedan učenik/tim ne sme da glasa za svoj tim, već za ostale timove. Zbir svih poena donosi imenovanje pobedničkog tima. Ukoliko je nerešeno, ja presuđujem pobednika! Pobedničkom timu sledi nagrada koju utvrđujem sa učenicima na početku časa.

Ja sam u ovome uspela! Deca su bila oduševljena, nije bilo dosadno ni meni ni njima! Pokušajte i vi! Izađite iz rutine i unesite promene koje će svima prijati!

Komentari (ostavite komentar)

Ivana Stevanović 14.12.2017. 16:52

Hvala nastavnici Zorici za inspirativne predloge! Svaka čast! 😁

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Zorica Miladinović
Zorica Miladinović Autor

Zorica Miladinović radi kao nastavnik engleskog jezika u OŠ „Dositej Obradović“ u Požarevcu. U nastavi je već 17 godina i radi sa svim uzrastima, od 1. do 8. razreda. Više puta je realizovala letnje kampove u Engleskoj gde se i stručno usavršavala četiri godine za redom u mestu Broadstairs, u školi akreditovanoj od strane British Council-a, Kent School of English. U školi je učestvovala u projektima dopisivanja učenika sa učenicima iz Italije i Rusije i deo je tima „Večeri stranih zemalja“ koje škola organizuje svake godine, učešćem u dramskoj sekciji i realizaciji programa. Održala je više oglednih i uglednih časova i radionica u okviru različitih projekata škole i grada.

U nastavi najviše primenjuje pesmu i dramu, a zbog sve većeg učešća u inkluzivnim timovima, interesuje se za rad sa decom u inkluziji.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions