Učimo jedni od drugih

Učimo jedni od drugih

Autorka bloga, Gordana Popović, od samog početka svoje profesionalne karijere radi u srednjoj stručnoj školi. U ovom tekstu govori o tome kako se bavi stručnim temama na svojim časovima.

Da li i vaši učenici vole kada mogu nečemu da vas nauče? Imaju li uopšte priliku za tako nešto? Nama koji radimo u srednjim stručnim školama to je savim normalna pojava kada obrađujemo stručne tekstove. Mogu vam reći da je pravo zadovoljstvo videti ih u toj ulozi. Često mi oni razjasne neke pojmove, procedure i uživaju u tome. Naravno, pravo učenje u učionici nikad i nije jednosmerna već dvosmerna ulica. Najlepše je kada učimo jedni od drugih.

Činjenica da oni o datoj materiji znaju više od nas ne bi trebalo da nas plaši. Nismo mi čuvari sveg znanja. Pored toga, rad na stručnim tekstovima je dobra prilika da i mi naučimo nešto novo. A učenici vole da pokažu da su u nečemu bolji od nas.

Sve ovo ne znači da ne treba dobro da se pripremimo za te časove. Pogotovo zato jer nemamo svi na raspolaganju odgovarajuće knjige i priručnike sa pripremljenim vežbanjima. Danas odgovarajući tekstualni i vizuelni materijal uglavnom pronalazim na internetu. Na „Jutjubu” se mogu naći izuzetno dobri video-klipovi koji prikazuju različite alate, pribor i procese. Njihovu valjanost obično proverim sa kolegama koji predaju stručne predmete. Neretko mi i oni sami proslede odgovarajući tekst ili video-zapis. Konsultacije sa njima mi znače kako bih na pravi način ispratila nastavni plan i program za stručne predmete. Ponekad dopustim učenicima da sami obrade i predstave neku temu, najčešće u vidu prezentacije, kao što su ove dve na linkovima ispod:

…a ponekad to učinim ja:  Environment vocabulary

Nakon izbora teksta ili video-zapisa sledi osmišljavanje i izrada pratećih vežbanja. Najčešće su to raznovrsna vežbanja za usvajanje novog vokabulara, kao i vežbe razumevanja. Moji učenici najviše vole ukrštenice (Ukrštenica 1, Ukrštenica 2),  rebuse i osmosmerke.

Najsvrsishodnijim vežbanjima ipak smatram ona koja iziskuju veće angažovanje učenika. Ponekad zatražim da izvuku najbitnije podatke i predstave ih pomoću mape uma, dijagrama, panoa ili slike/infografike (Primer).  Drugi put oni imaju zadatak da pruže dodatne informacije o temi koju obrađujemo. Tako sam na prethodnom času sa odeljenjem drugog razreda obrazovnog profila Veterinarski tehničar, radila tekst o rasprostranjenosti i građi bakterija. Za naredni čas, oni treba da pripreme i prezentuju vrste bakterija koje su uzročnik oboljenja kod domaćih životinja.

Od zahtevnijih vežbanja koje učenici rade na samom času, izdvojila bih izradu vežbanja na osnovu teksta. Naime, učenike podelim u homogene grupe i u skladu sa njihovim nivoom znanja odredim koja će grupa praviti koju vrstu vežbanja za svoje drugove: osmosmerku, poveži reč sa definicijom, dopuni rečenice ključnim rečima i sastavi pitanja. Nakon napravljene vežbe međusobno razmene zadatke tako da svaka grupa rešava sva vežbanja.

Rad na jeziku struke i njegovo uklapanje u nastavu engleskog jezika smatram velikim izazovom, tako da sam se nekoliko puta sa svojim učenicima upustila u projekte. U dva su bili uključeni učenici obrazovnog profila Pekar. Davne školske 2007/2008. godine, u saradnji sa koleginicama, osmislila sam i realizovala časove na kojima smo upoznale učenike sa uskršnjom tradicijom Velike Britanije i uporedili je sa našom. U okviru projekta učenici su, između ostalog, obnovili ključne pojmove koji se koriste u pekarstvu i upoznali se sa receptom za Hot cross buns, koji su kasnije i isprobali u školskoj pekari. Rad je poslat na konkurs „Kreativna škola” i našao se u njihovoj Bazi znanja.

Prvi autorski eTwinning projekat sam takođe realizovala sa učenicima obrazovnog profila Pekar uz pomoć dvoje učenika veterinarskog smera. U saradnji sa dve škole iz Grčke i jednom iz Francuske razmenjeni su i isprobani recepti za tradicionalne vrste hleba. Projekat pod nazivom Bread as Tradition dobio je i nacionalnu i evropsku oznaku kvaliteta. Glavne projektne aktivnosti možete videti na sajtu projekta, a na ovoj adresi elektronski kuvar napravljen od podeljenih recepata.

Prethodne školske godine sam sa učenicima trećeg razreda obrazovnog profila Tehničar za zaštitu životne sredine radila interni projekat, čiji je cilj bio podizanje ekološke svesti na nivou škole. Aktivnosti i radove učenika možete pogledati na mom blogu.

Ovako se ja bavim stručim temama na svojim časovima. A kako to radite vi? Javite se i podelite vaša iskustva sa nama!

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Gordana Popović
Gordana Popović Autor

Gordana Popović radi kao profesor engleskog jezika u Poljoprivredno-hemijskoj školi u Obrenovcu od 1991. godine. Iako je tokom studija na Filološkom fakultetu u Beogradu izabrala prevodilački smer, još kao apsolvent se obrela iza katedre i zavolela ovaj poziv. Izostanak formalnog metodičkog obrazovanja, između ostalog, uticao je na to da kontinuirano radi na stručnom usavršavanju i razmeni iskustva sa kolegama iz celog sveta. Iza nje je nekoliko uspešno završenih onlajn kurseva. Član je više grupa za nastavnike engleskog jezika na Fejsbuku, vodi dva bloga, jedan namenjen učenicima, a drugi kolegama, zajedno s koleginicom uređuje Fejsbuk stranu English Hub, deli svoje nastavne materijale na dva sajta namenjena nastavnicima engleskog jezika (na jednom od njih se našla među počasnim autorima). Ne voli rutinu. Rado koristi savremenu tehnologiju u nastavi tako da je za prvi autorski projekat na eTwinningu dobila Nacionalnu i Evropsku oznaku kvaliteta.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions