Ekonomija 01.03.2016.

Elementi marketing miksa

Elementi marketing miksa

Da li je moguće prodati otpatke sa ulice i ostvariti dobit? Njujorški umetnik i preduzetnik Džastin Gignek (Justin Gignac) dokazao je svojim projektom New York Garbage For Sale, da i upakovano đubre ima svoju cenu! Od 2001. godine on prodaje upakovano đubre sa njujorških ulica.

Na zanimljiv i kreatian način možete obraditi lekciju u vezi sa razvijanjem i procenom poslovnih ideja i elemenatima marketing miksa (4P). Učenicima možete zadati da pažljivo pročitaju tekst Slučaj: New York Garbage For Sale, a zatim da u formi eseja daju svoje viđenje slučaja ili odgovore na postavljena pitanja.

Slučaj: New York Garbage For Sale

Ideja se rodila nakon što su mu kolege i saradnici osporavali značaj  dizajna ambalaže. Da bi dokazao da nisu u pravu, Džastin je otišao u potpunu krajnost i rešio da upakuje đubre! A zatim i da ga proda!

Počeo je sa prodajom nečega što u principu niko ne kupuje, smatrajući da će upravo dobro pakovanje uspeti da proda takav proizvod. Gledajući okolo, po prljavim njujorškim ulicama u blizini Times Square-a, Džastin je bio u potrazi za smećem kao savršenim odgovorom. Dvanaest godina kasnije 1.4000 paketića upakovanog smeća u Lucite providnim kutijama, prodavao je po ceni od 50 dolara po komadu.

Pored originalne serije 100 % autentičnog njujorškog smeća, ovaj mladi umetnik je „proizveo“ i niz limitiranih pakovanja koja uključuju đubre probrano sa ulica nakon važnih događanja, kao što su Obamina inauguracija, The Republican National Convention, Yankees World Series Victory Parade, New Year’s Eve in Times Square, Last Opening Day at Old Yankee Stadium, Dan Svetog Patrika u Dablinu i mnoga druga. Pakovanja smeća preostalog nakon važnih događanja, koštala su i do 100 američkih dolara. Takođe, svaka kutija je unikatna, potpisana i numerisana, pa se ovaj umetnik nada da će to vremenom postati veoma traženi kolekcionarski primerci. 

Lepo upakovano đubre u providnim plastičnim kutijama privuklo je brojne poštovaoce smeća sa skoro svh kontinenata. On je do sada uspeo, da putem svoje internet stranice, proda upakovano đubre kupcima u preko 25 zemalja širom sveta. Kupci su u početku bili ljudi koji su nekada živeli u Njujorku i poželeli da imaju „deo svog grada“ uz sebe, neki su želeli da imaju suvenir, a neki su ga kupovali da bi ga kao neobičan poklon darivali svojim rođacima i prijateljima.

Interesantno je da je Džastin sada počeo da sakuplja đubre i sa ulica drugih američkih gradova, pa se čini da će ovaj ekološki i te kako prihvatljiv biznis, tek dobiti svoje najbolje dane.

Pitanja koja mogu biti od pomoći pri pisanju eseja:

  1. Kako se u ovom slučaju stvara vrednost za kupca?
  2. Koji su izazovi sa kojima se preduzetnik suočava/o?
  3. Šta mislite o konkurenciji ovog preduzetnika?
  4. Objasnite da li se ova poslovna aktivnost može smatrati uspešnom preduzetničkom idejom?

Rešenja:

  1. Vrednost za kupca predstavlja originalnost poklona/suvenira.
  2. Najveći izazov je naterati/privoleti ljude da kupe nešto što niko ne kupuje.
  3. Ne postoji konkurencija koja prodaje isti proizvod, ali se konkurencijom mogu smatrati i drugi prodavci suvenira (kao što su šolje, majice sa natpisom, magnetići...)
  4. Da, ideja je originalna, preduzetnik je sam smislio šta će plasirati na tržište, a pored zarade od prodaje stekao je i slavu i postao poznat širom sveta.

Izvori: http://nycgarbage.com/about/ http://www.rts.rs/page/magazine/sr/story/511/Zanimljivosti/1389066/Lepo+pakovanje+mo%C5%BEe+da+proda+i...+%C4%91ubre!.html?email=yes

Autor: Snežana Paunović, nastavnik u Građevinsko tehničkoj školi "Neimar" u Nišu

Poruka je obavezno polje.