Za lagan početak i vedar kraj

Za lagan početak i vedar kraj

Slavica Jocković radi kao nastavnica engleskog jezika u Osnovnoj školi „Heroj Radmila Šišković” u Smederevskoj Palanci. Njen cilj je da učenici sa časa odu sa osmesima na licima, a to postiže kroz različite korisne, ali podjednako interesantne aktivnosti. Nešto više o aktivnostima koje koristi na početku i na kraju časa, možete pročitati u tekstu  koji sledi.

Kada kroče u kabinet za strani jezik, naši učenici dolaze sa različitim iskustvima, očekivanjima, predznanjem, predrasudama, stilovima učenja... I pored svih ovih različitosti, naš zadatak, kao nastavnika, jeste da probudimo želju kod učenika, kao i da ih motivišemo i pripremimo za ono što ćemo tog časa raditi.

Ova tematika je probudila interesovanje u meni da se njome i pozabavim. Spoj uživanja u učenju i ispunjenje očekivanih rezultata čini se kao „nemoguća misija”. No, za svaki problem postoji rešenje, zato ću sa vama podeliti neke male trikove za uspešniji rad.

Za početak časa obično koristim aktivnost „moždane oluje” (branstorming), mape uma (mind maps), rutinske radnje, pevanje pozdravne pesme, vežbe disanja itd., u zavisnosti od uzrasta učenika. Učenje stranih reči je proces koji u mnogo čemu zavisi od „inputa” i adekvatnog „autputa” istih.  Da bih postigla maksimalnu iskorišćenost  „unetih” reči i njihove „konkretne upotrebe”, koristim sledeće aktivnosti:

Možeš li se setiti?

Izdvojila bih aktivnost koju godinama koristim za ponavljanje vokabulara. Znamo koliko je važno usvajati nove, ali i ponavljati već naučene reči. Na levoj strani table napišem ključne reči koje želim da ponovim sa učenicima (obično 5-7 reči). Zatim pozovem učenike da navedu asocijacije za date reči, sinonime ili bilo šta što ih podseća na napisane termine ili pojmove.

Iceman              Otzi, icy, body, Stone Age, mountains, frozen, clothes, sophisticated

Stone Age          history, Old Stone Age, New Stone Age, gatherers, hunters, move place

Materials           cotton, iron, woollen, leather, plastic, wooden, gold, silver

Equipment         bow, arrow, knife, tools , wooden axe                                         

Sophisticated      clever, intelligent, modern, technology, detailed...

Kada završimo sa pisanjem asocijacija za sve ključne reči, izbrišem reči na levoj strani table i učenike pitam koje su reči bile na početku. Učenici na osnovu reči ili pojašnjenja, daju originalne reči i tako ih ponavljamo i učimo na malo interesantniji i izazovniji način.

Ova aktivnost se može proširiti tako što će učenici sastavljati rečenice od datih reči, postepeno ih proširujući i povezujući ih u međusobni odnos, jer, složićete se, reči se najbolje uče u kontekstu.    

ABC

Kao veoma korisna pokazala se aktivnost the ABC. Na samom početku časa, bilo da je reč o ponavljanju već usvojenog vokabulara ili pripremi za usvajanje novog, na tabli napišem slova alfabeta. Zadatak učenika je da kažu neku reč koja ih asocira na zadatu temu (sport, životinje, hrana), a koja počinje datim slovom alfabeta. Ovu aktivnost učenici mogu da rade i u grupama, takmičeći se ko će prvi da popuni listu.

 

Pogodi šta crtam!

Po ugledu na popularnu društvenu igru Pictionary, često koristim vežbe ilustrovanja reči radi bolje asocijacije i lakšeg pamćenja istih. Ovakve igre su posebno delotvorne i interesantne deci mlađih uzrasta.

Iako niste baš talentovani za crtanje, nemojte se obeshrabrivati jer ćete brzo ovladati crtanjem najjednostavnijih slikovnih prikaza pojmova koje obrađujete (deca vole kada nastavnik crta i ne štede reči hvale). Kako ova igra funkcioniše? Obično crtam deo, jedan po jedan predmet/objekat/životinju… o kojima smo učili na prethodnim časovima, a  učenici pogađaju o čemu je reč.  Kada nacrtam do 10 predmeta, nasumično obrišem nekoliko crteža, a zatim pitam učenike šta nedostaje (What’s missing?). Učenicima je ova aktivnost veoma interesantna, a podjednako služi i kao dobra priprema za dalji rad. 

Suma Sumarum

Da li su svi učenici imali priliku da kažu nesto na stranom jeziku na  času?

Da bih uključila sve učenike i tako im dala priliku da nešto kažu, često koristim sledeću aktivnost.

Pred kraj časa (5-7 minuta), pozovem učenike da se spakuju i da stanu u red pored vrata u učionici. Ja stanem ispred njih i kažem im da će napuštati učionicu jedan po jedan nakon što izgovore jednu reč, po slobodnom izboru, koju su zapamtili, a koja je vezana za temu i oblasti koje smo obrađivali na času,  vodeći pritom računa da ne ponove termin koji je njihov drug/njihova drugarica rekao/la. Učenici tako slušaju jedni druge, rado učestvuju, a i uče na zabavan način.

Da li i vi koristite slične aktivnosti? Ako imate neke ideje ili aktivnosti koje provereno „rade” podelite ih sa nama u komentaru. Svaka sugestija je dobrodošla! Saradnjom jedni druge podstičemo na bolji i uspešniji rad.

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Slavica Jocković
Slavica Jocković Autor

Slavica Jocković je diplomirala na Filološkom Fakultetu Univerziteta u Beogradu 1996.godine. Radi kao nastavnik engleskog jezika u OŠ ”Heroj Radmila Šišković” u Smederevskoj Palanci već 22 godine. Voli da se usavršava, redovno pohađa seminare, stručne skupove, održava ugledne i ogledne časove. Nastavu izvodi kako sa mlađim tako i sa starijim uzrastima i smatra da je podjednako lepo i izazovno raditi i sa učenicima od prvog do četvrtog razreda, kao i sa učenicima od petog do osmog razreda. Često je imala priliku da vodi učenike na republiko takmičenje. Voli svoj posao i da može opet bi izabrala isti poziv. Slobodno vreme provodi sa porodicom, u prirodi, voli zdravo da se hrani i vežba. :) 

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions