Škola i nastavnik za 21. vek

Škola i nastavnik za 21. vek

Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u saradnji sa British Council-om pokrenulo je program Škole za 21. vek. Cilj programa je razvijanje sposobnosti kritičkog mišljenja i veština rešavanja problema i programiranja u toku školskih aktivnosti. Kakva je uloga nastavnika stranog jezika u tome pročitajte u blogu nastavnice engleskog jezika, Marije Jović Stevanović.

Od ove školske godine i naša škola nalazi se u programu ,,Škole za 21. vek”.

Neke škole su već u tom programu, pa ste možda i upoznati sa pratećim aktivnostima, ali ako se tek upuštate u ovu priču, pokušaću da vam iz svog ugla pomognem da budete aktivni učesnik ovog projekta bez obzira što predajete strani jezik, a ne informatiku i računarstvo.

Prikaži više

Male pisane aktivnosti – velika korist

Male pisane aktivnosti – velika korist

U ovom blogu Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika, deli sa vama ideje i materijale za vežbe pisanja kojima možete obogatiti svoje časove, naročito kad vam je potrebno da malo umirite učenike na času.

Lagano se približavamo kraju nastavne godine. Sve nas polako stiže umor, i nas i naše učenike. Predviđeno gradivo smo skoro prešli, ocene su uglavnom definisane. U nekim odeljenjima treba ispitati još nekoliko učenika.

Kako podstaći ostatak odeljenja, kojim aktivnostima im zaokupiti pažnju da ne bi ometali čas i kako bi istovremeno radili nešto korisno?

Prikaži više

Gde god nađeš zgodno mesto…

Gde god nađeš zgodno mesto…

"Ova ideja za čas pala mi je na pamet dok sam u jednoj maloj privatnoj školi radila sa jednom porodicom iz Italije. Iako smo posejali zrna pasulja iz zabave, kasnije sam taj materijal koristila za same časove. Moram vam priznati da je izazvao mnogo više oduševljenja nego što sam očekivala."

Ne treba nastavniku kalendar ni sat, a ni najava na televiziji, da zna kad je počelo proleće. To je onaj period kada učenici sve češće okreću glavu ka prozoru, a sve manje ka tabli. Pa zašto to, onda, da ne iskoristimo i osmislimo aktivnost koja je višestruko korisna.

Sadite ili sejte!

Prikaži više

ZUNAL – riznica projekata

ZUNAL – riznica projekata

Projektna nastava je sve više aktuelna, ali nekada nije lako pronaći ideju da se sprovede kvalitetan i zanimljiv projekat. U potrazi za idejama, Marija Jović Stevanović, profesor engleskog jezika, predstavlja nam platformu, riznicu projekata, koja može da posluži kao inspiracija nastavnicima različitih predmeta.

Projektna nastava je uveliko u jeku. Nikakva novina, složićete se, ali očigledno je da se ističe potreba da se poveže isti ili sličan sadržaj različitih predmeta, kako bi se učenici rasteretili i kako bi razvijali međupredmetne kompetencije.

Hoće li ovaj aktuelni vid nastave imati pozitivne ishode i u kojoj meri, vreme će pokazati.

Prikaži više

Kreativne ideje za obeležavanje Uskrsa u učionici

Kreativne ideje za obeležavanje Uskrsa u učionici

Jasmina Кovačević, profesor nemačkog jezika u OŠ „Dositej Obradović“ u Novom Sadu, podeliće sa vama brojne kreativne ideje za obeležavanje i proslavu najradosnijeg hrišćanskog praznika u učionici.

Bliži se Uskrs, najradosniji hrišćanski praznik. To je vreme kada uživamo sa porodicom za bogatom trpezom. Uskrs nas često i podseća da je stiglo proleće, ali i da se bliži prolećni raspust! :)

A vi, drage kolege, u pripremi za raspust, možete da uživate i u svojim učionicama i da zajedno sa svojim učenicima obeležite Uskrs. A učenici se mogu opustiti uz pregršt kreativnih ideja za učenje, obnovu i proveru vokabulara.

Prikaži više

U susret Danu planete Zemlje

U susret Danu planete Zemlje

Dan planete Zemlje, 22. april, uvek je dobra prilika da se sa učenicima osvrnem na izuzetno bitnu temu očuvanja životne sredine. Jezik je tu samo sredstvo kojim se stiže do mnogo višeg cilja - podizanja ekološke svesti učenika. Ove godine neke ideje su se nametnule same, dok su druge deo svakodnevne prakse.

Nedavno sam naišla na zanimljivu pesmu, sa još zanimljivijim spotom, koja me je podstakla da je upotrebim u nastavi, a zatim i da osvežim svoju kolekciju resursa na temu ekologije, u susret predstojećem Danu planete Zemlje, 22. aprila.

U pitanju je pesma Alan Walker – Different World feat. Sofia Carson. Stihovi pesme koji se koriste se za dopunjavanje teksta, „skrinšotovi” spota koji je fantastičan za ovu temu, ali i samo odgledani spot odličan su materijal za podsticanje diskusije na temu šta smo to uradili planeti Zemlji i kako možemo da joj pomognemo.

Prikaži više

Knjiga koja se pamti

Knjiga koja se pamti

Jasmina Leleković, nastavnik francuskog jezika, piše o udžbeniku koji njeni učenici posebno vole.

Možda ste pomislili da ću vam danas preporučiti nekoliko zanimljivih naslova na francuskom jeziku koji bi vama i vašim učenicima bili zanimljivi. To je dobra ideja za neki naredni blog. Ipak, želela bih da vam predstavim jednu posebnu knjigu, zapravo udžbenik koji je potpuno drugačiji od ostalih.

Nedavno mi je devojčica po imenu Magdalena vriskom prekinula čas u četvrtom razredu. Kako je među prvima završila vežbu u radnoj svesci, počela je da lista udžbenik i odjednom uzviknula: Jao, nastavnice, jedva čekam da čitamo ovaj strip, izgleda da je mnogo zanimljiv!

Prikaži više

Merry CLILstmas!

Merry CLILstmas!

"CLIL-om sam se prvi put detaljno bavila na seminaru u Jagodini pre desetak godina i od tad mi ne da mira.", piše nam nastavnica Mirjana. 

CLIL (proučavanje nastavnog predmeta putem stranog jezika) predstavlja pristup učenju za kojim je Evropa „poludela” krajem devedesetih i tokom dvehiljaditih godina. Kod nas, u Srbiji, CLIL se retko u potpunosti  sprovodi, osim u nekoliko bilingvalnih škola.

Na sreću, većina  udžbenika u Srbiji sada nudi bar po jednu CLIL lekciju u modulu, pa tom temom možemo da se bavimo i na redovnoj nastavi. Međutim, ako dobro razmislite, bilo koja lekcija koja se bavi nekim predmetom (geografija, biologija, istorija, muzika), a ne govori o Benu Etkinsu koji posećuje planetarijum, može se posmatrati kao moguća CLIL lekcija.

Prikaži više

Bujna mašta stvara svašta

Bujna mašta stvara svašta

Marini Kopilović, profesorki engleskog jezika u OŠ „Stevan Sremac“ u Beogradu, dosadili su udžbenici, radne sveske, planovi i programi i trenutno kao gusar „kopa“ po napuštenom ostrvu s blagom koje se zove Dečja mašta. Ako nemate preča posla, pročitajte kakve je dragulje ona tu pronašla.

Jednoga dana, rešila sam da napravim brod od drveta i da se otisnem preko mora put ostrva s blagom zvanog Dečja mašta.

Nisam htela da idem sama pa sam pozvala devetogodišnje dečake i devojčice da pođu sa mnom. Ta deca su mi pomogla da napravim brod. Plovili smo, plovili, pozdravljali i jahali delfine koji su nas pratili sve dok nismo stigli do ostrva. Pošto smo se iskrcali, krenuli smo u potragu za blagom.

Prikaži više

Evropski dan jezika 2018.

Evropski dan jezika 2018.

Iza nas je još jedan Evropski dan jezika, koji se već tradicionalno obeležava kako u našim, tako i u školama širom Evrope. Ovaj praznik obeležen je i u OŠ "Sveti Sava" u Batočini, a o tome na koji način piše vam nastavnica Marija Jović Stevanović.

Slaveći bogatstvo i različitost jezika i kultura, i ove godine smo Evropski dan jezika proslavili brojnim aktivnostima, ali i pomalo izašli iz ustaljenog okvira.

Razgovarajući sa kolegama iz drugih škola o tome kako oni sa svojim učenicima proslavljaju Evropski dan jezika, neretko dobijem ideje koje u saradnji sa nastavnicima u svojoj školi izmenim i prilagodim. Otuda i želja da sa vama podelim ovogodišnji program naše proslave, kako bih možda pomogla kolegama u osmišljavanju aktivnosti za narednu školsku godinu.

Prikaži više

Projektna nastava: novina ili tekovina?

Projektna nastava: novina ili tekovina?

Za Marinu Kopilović, profesorku engleskog jezika u Osnovnoj školi „Stevan Sremac“ u Beogradu, obično kažu da je hiperaktivna i da uvek nešto izmišlja i komplikuje. Pročitajte šta je sada iskomplikovala.

Početak školske godine je idealan trenutak da u nastavu uvedemo novine. Razmišljala sam šta bi od „epohalno“ važnih novina koje preporučuju prosvetne vlasti bilo suštinski najkorisnije za učenike. Ništa što već nismo znali ili isprobali, na ovaj ili onaj način. Sigurna sam da je većina vas koji ovo čitate radila projekte sa učenicima. I ja sam. Radim ih još od 1998. godine, s tim što tada nisam znala da se to zove „projektna nastava“.  U svom godišnjem planu rada to sam nazvala „Tematske kreativne istraživačke aktivnosti“. Moram da priznam da mi se moj naziv više sviđa od ovog današnjeg. Jeste staromodan i dugačak, ali je jasniji. Slažete li se da on jasno ukazuje na interdisciplinarnost i proces?

Da ne dužim. Ipak moram da razmislim o tome kako da unapredim i osvežim taj proces i povežem sadržaje predmeta koje je naizgled nemoguće povezati, ali i kako da svojim učenicima otvorim neka druga vrata i eventualno proširim vidike.

Prikaži više

Karavan deset reči

Karavan deset reči

Profesorka Vojka Milovanović, koja je učestvovala u projektu „Karavan deset reči“, uspela je da, u nastavi francuskog jezika, poveže različite grane umetnosti i socijalizaciju učenika, radeći na saradnji i poštovanju različitosti.

Ove školske godine, moj projekat „Karavan deset reči: glumimo i igrajmo se rečima ovog lepog francuskog jezika“ ušao je među 39 međunarodnih projekata u okviru „Karavana deset reči“ povodom Meseca frankofonije. Naš partner je bilo belgijsko udruženje „Semantis“.

.

Prikaži više

Osmaci kao profesionalci

Osmaci kao profesionalci

Autorka bloga je Zorica Miladinović, nastavnica engleskog jezika koja godinama radi u osnovnoj školi sa učenicima od 1. do 8. razreda. Ideja ovog bloga je da pokaže kako se mogu povezati različiti predmeti (francuski, engleski jezik i profesionalna orijentacija) sa različitim razredima (8. i 4. razred) i kako učenici mogu da uče jedni od drugih.

Kako rasteretiti osmake sada na kraju godine kada se uveliko spremaju za završni ispit na kojem strani jezik nije jedan od predmeta koji se polaže. Sa druge strane, kako im pomoći da izaberu željeno zanimanje, a da se to ne svede na upitnike i razgovore na časovima odeljenjske zajednice.

Na ideju sam došla kada sam pročitala blog kolegice Jasmine LelekovićPadobranac sa predznanjem”, a s obzirom na to da se u 4. razredu obrađuju pojmovi koji se odnose na namirnice, odeću, obuću i njihovu kupovinu, koleginica francuskog jezika i ja smo napravile šoping mol u našoj školi. Čas smo realizovale u vidu uglednog časa na sledeći način:

Prikaži više

Učimo za život, ne za ocenu

Učimo za život, ne za ocenu

Gordana Popović u ovom blogu govori o tome kako, radeći na jeziku, istovremeno svoje učenike priprema za život nakon škole.

Kad govorimo o obrazovanju u našoj zemlji, najčešća zamerka je što se i dalje vrednuje i ocenjuje sposobnost memorisanja informacija, dok se malo radi na sticanju i vrednovanju funkcionalnog znanja učenika. Zbog rada u srednjoj stručnoj školi rano sam odlučila da više vremena posvetim osposobljavanju učenika da komuniciraju na engleskom jeziku. Svesna da će se mali broj njih ozbiljno posvetiti izučavanju jezika, uvek sam gledala da obogaćivanju vokabulara i savladavanju jezičkih funkcija dam prednost u odnosu na perfektno znanje gramatike.

Taj pragmatizam će možda zasmetati jezičkim čistuncima ali, verujte, akademskom elitizmu u stručnoj školi nema mesta, pogotovo ne u onoj u kojoj ja radim.

Prikaži više

Motoričko pamćenje

Motoričko pamćenje

Autorka bloga, Zorica Miladinović, nastavnica engleskog jezika koja godinama radi u osnovnoj školi sa učenicima od 1. do 8. razreda i uvek traži nešto novo, želi da pokaže kako učenici mlađih razreda mogu naučiti nove reči uz pomoć pokreta i vežbe koncentracije. U ovom blogu opisuje kako to izgleda.

Da li ste primetili da sve više dece ne može da izdrži da sedi mirno 45 minuta? Da li je i vama počelo da smeta kada nakon samo nekih desetak minuta od početka časa čujete komešanje, škripu i klackanje stolica, postavljanje pitanja tipa: „Mogu li da pijem vodu?”; „Smem li do toaleta?”… Nema slobodnog prostora iako ste se pripremili za čas. Šta nam to govori?

Svesni smo činjenice da deca ne troše svoju energiju kao što smo mi nekada činili. Svoje slobodno vreme koriste igrajući razne igrice na svojim računarima, tabletima ili telefonima. Motorika im je svedena na minimalne aktivnosti.

Prikaži više

Učimo jedni od drugih

Učimo jedni od drugih

Autorka bloga, Gordana Popović, od samog početka svoje profesionalne karijere radi u srednjoj stručnoj školi. U ovom tekstu govori o tome kako se bavi stručnim temama na svojim časovima.

Da li i vaši učenici vole kada mogu nečemu da vas nauče? Imaju li uopšte priliku za tako nešto? Nama koji radimo u srednjim stručnim školama to je savim normalna pojava kada obrađujemo stručne tekstove. Mogu vam reći da je pravo zadovoljstvo videti ih u toj ulozi. Često mi oni razjasne neke pojmove, procedure i uživaju u tome. Naravno, pravo učenje u učionici nikad i nije jednosmerna već dvosmerna ulica. Najlepše je kada učimo jedni od drugih.

Činjenica da oni o datoj materiji znaju više od nas ne bi trebalo da nas plaši. Nismo mi čuvari sveg znanja. Pored toga, rad na stručnim tekstovima je dobra prilika da i mi naučimo nešto novo. A učenici vole da pokažu da su u nečemu bolji od nas.

Prikaži više

Kako se u Guči francuski uči

Kako se u Guči francuski uči

Jasmina Leleković, inspirisana primerom dobre prakse, piše o Mariji Jakšić, profesorki francuskog jezika iz Čačka, koja pozitivnom energijom i stvaralačkim radom pokreće učenike na aktivnost.

Pripremajući se za nastavu često koristim resurse na internetu. Kada sam nedavno tražila ideju kako da učenicima približim pravila izgovora francuskih glasova i čas učinim zanimljivijim, pronašla sam jedan video-klip o mačku Šaminjonu koji uči da čita. Zahvaljujući njemu, moji učenici su brzo savladali osnovna pravila, a ja sam upoznala koleginicu koja sa ogromnim entuzijazmom učenicima prenosi svoju ljubav prema francuskom jeziku.

Podržavajući primere dobre nastavne prakse, odlučila sam da napišem tekst o Mariji Jakšić, profesorki francuskog jezika u Osnovnoj školi „Akademik Milenko Šušić” u Guči.

Prikaži više

Da li smo INTERkulturni?

Da li smo INTERkulturni?

Dragana Jovanović, master profesor nemačkog jezika i književnosti, u osnovnoj školi radi već petnaest godina. Oduvek je smatrala da je Landeskunde jedan od najvažnijih delova nastave stranih jezika, pa je i za svoj master rad odabrala upravo temu u vezi sa interkulturnim sadržajem u udžbenicima za učenje nemačkog jezika.  U svom tekstu iznosi svoja zapažanja o važnosti interkulturnih sadržaja u učenju stranih jezika.

Poslednjih decenija sve više postaje jasno da i u lingvističkoj teoriji i u komunikacijskoj praksi, istovremeno s jezičkim dodirom, dolazi i do dodira kultura, i da je upravo razumevanje kulturnih dodira ponekad veoma važno za uspostavljanje uspešne komunikacije među predstavnicima različitih kultura.

Filmić ispod to veoma lepo ilustruje.

Prikaži više

Šetnja kroz nastavne predmete...

Šetnja kroz nastavne predmete...

Autor članka je Marija Jović Stevanović, nastavnica engleskog jezika, koja često povezuje engleski jezik sa drugim predmetima, zagovarajući svestran pristup učenju, povezivanje nastavnih sadržaja i primenu naučenog.

Mi, nastavnici stranih jezika, imamo tu sreću da se u naš predmet mogu prilično inkorporirati sadržaji mnogih drugih, pa možda čak i svih predmeta, makar kada je u pitanju osnovna škola. Na nama je u kojoj meri ćemo i koliko često tražiti i u obrazovne svrhe koristiti tu korelaciju.

Svaki nastavnik može sam uneti u svoj čas elemente drugog nastavnog predmeta i to je, po meni, najjednostavniji oblik povezivanja nastavnih sadržaja. Idealno bi bilo ukoliko kolega, nastavnik drugog predmeta, ima entuzijazma da se pridruži, pa da se timski održi čas. Još viši nivo ove saradnje bio bi projekat na nivou odeljenja, razreda ili škole, kojim bi bio obuhvaćen veći broj učenika i aktivnosti i koji bi izašao iz okvira učionice.

Prikaži više

Šargarepomobili i druge uskršnje aktivnosti

Šargarepomobili i druge uskršnje aktivnosti

Autor bloga je Marija Jović Stevanović, profesorka engleskog jezika koja temu aktuelnog praznika često iskoristi da sa učenicima napravi predah od ponekad prezahtevnog nastavnog programa. Ona će u ovom članku podeliti sa vama nekoliko praktičnih ideja, koje ne zahtevaju preveliku pripremu.

Čini se da je Uskrs, kada je u pitanju realizacija nastavnog plana i programa, uvek dobra prilika za povezivanje stranog jezika sa drugim predmetima, razne korelacije i tematske i timske časove, ali i jednako dobra prilika za opuštanje od gramatičkih sadržaja i ispoljavanje kreativnosti, kako učenika, tako i nastavnika.

Danas na internetu možete pronaći pregršt aktivnosti na ovu temu, naročito kada su u pitanju izrada i ukrašavanje predmeta vezanih za Uskrs, ali ćete nesumnjivo potrošiti nekoliko sati na odabir odgovarajućih, u zavisnosti od uzrasta učenika. Evo nekoliko mojih predloga, koje rado koristim u nastavi, u vreme ovog dragog nam praznika, a koje ne zahtevaju previše priprema i donekle izlaze iz okvira Uskrsa, pružajući priliku za razvijanje jezičkih veština.

Prikaži više

Muzika je svuda oko nas!

Muzika je svuda oko nas!

Dragana Jovanović je master profesor nemačkog jezika i književnosti i već petnaest godina radi u osnovnoj školi. Dragana rado koristi muziku u nastavi. U svom blogu je podelila zanimljive informacije i linkove koji vam mogu pomoći da unesete više muzike i u vašu nastavu.

Zašto koristim muziku u nastavi? Što se mene tiče, odgovora je mnogo i svi govore u prilog tome.

Internet stranica DeutschMusikBlog nudi već didaktizovane pesme, koje su razvrstane po nivoima znanja, ali i po oblastima za koje se mogu primeniti. Ili na primer stranica DaF Musik, koja takođe nudi pregršt ideja i smernica o tome kako se muzika može koristiti u nastavi stranih jezika.

Prikaži više

e-Twinning za početnike

e-Twinning za početnike

Autor članka je Marija Jović Stevanović koja radi sa učenicima svih uzrasta, nastavnik radoznalog duha, koji ju je doveo do eTwinning projekata.

Taman kada pomislite da ste bili i na previše seminara i čuli sve moguće ideje, neki tamo nastavnik, s drugog kraja Evrope, podstaći će vas svojom idejom da unesete inovaciju u nastavu i njome angažujete i motivišete učenike. Sigurna sam da su mnogi od vas čuli za eTwinning i da su neki od vas i učestvovali u nekom od takvih projekata, ali za one koji žele da saznaju više, pokušaću ukratko da objasnim  o čemu se zapravo radi i kakva su moja iskustva.

eTwinning je međunarodno priznata onlajn-platforma, namenjena zaposlenima u školskim i predškolskim ustanovama u Evropi. Njen cilj je da poveže nastavnike i njihove učenike, kako bi razmenjivali ideje, iskustva i, najčešće, kako bi zajedno učestvovali u projektima od kulturnog i obrazovnog značaja.

Prikaži više
©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions