Prvi utisak

Prvi utisak

Da li je prvi utisak koji ostavimo na nove učenike presudan za dalji rad i koliko mu pažnje mi nastavnici poklanjamo? U ovom blogu, nastavnica engleskog jezika Gordana Popović razmišlja na tu temu. 

Nova školska godina za mnoge od nas podrazumeva i susret sa novim učenicima. Prvi utisak koji ostavimo jeste važan. A da li je i presudan? Ne bih rekla. Način na koji radimo, u kojoj meri uvažavamo ličnost učenika, naša interakcija, atmosfera na času i mnogo drugih elemenata utiču na sliku koju će oni stvoriti o nama.

Pre petnaestak godina, učenici odeljenja čija sam bila razredna priznali su mi u trećoj godini da su, kad sam prvi put ušla u učionicu, pomislili da sam ’babaroga’. Svi smo se nasmejali, ali je ostalo pitanje da li sam se ja na tom prvom času odeljenjskog starešine ponašala drugačije nego inače. Da li sam i na prvom času engleskog jezika u novom odeljenju neka druga ja?

Prikaži više

Ko si ti? Ko sam ja?

Ko si ti? Ko sam ja?

Prvi susret sa stranim jezikom, nakon nekog vremena van učionice, treba da bude kreativan i da podstakne učenike da rade i sarađuju, da probudi u njima interesovanja i želju da usvajaju nove veštine. Nastavnica engleskog jezika Slavica Jocković ima predlog kako da to izvedemo na najbolji mogući način.

Raspust ili kraći odmor je idealna prilika da se odmorimo i pripremimo za nove izazove i radne pobede. Slobodno vreme koje smo proveli kako smo želeli, knjige koje smo jedva čekali da pročitamo, mesta koja smo posetili, dragi ljudi sa kojima smo provodili vreme i mnogi događaji koji su ispunili dugo priželjkivani odmor teme su koje možemo podeliti u učionici i tako započeti prve časove u novoj školskoj godini.

Postoji nekoliko tehnika koje veoma uspešno koristim kao „ice breakers” ili kao motivaciona sredstva za prve časove. Takve aktivnosti su nenametljive, pružaju mogućnosti i za govorne vežbe, postavljanje pitanja,  neposrednu komunikaciju, uvode u aktivnost pisanja, a tiču se realnih životnih aktivnosti, ličnih priča.

Prikaži više

Povratak u školu – hajde da pričamo!

Povratak u školu – hajde da pričamo!

Septembar je tu! Mesec u kojem svi imamo više energije i elana, ali ne i dovoljno vremena da organizujemo složene nastavne aktivnosti. U nastavku bloga nastavnice engleskog jezika Marije Jović Stevanović pročitajte ideje za osveženje časova i razvijanje veštine govora, koje ne zahtevaju posebne pripreme.

Uz mnoštvo planova, priprema i organizacionih detalja, složićete se da septembar nije idealan mesec za složene aktivnosti na časovima, kopiranje dodatnih resursa i generalno časove koji pršte od nastavnih sredstava.

Da, puni ste energije, ili barem je imate više nego u junu, i želite da osvežite nastavu i učinite da čas bude dinamičan, ali nemate previše vremena da ih pripremite. U nastavku je predstavljeno nekoliko aktivnosti koje će vam, nadam se, pomoći da laganim tempom krenete u nove radne pobede, a vašim učenicima da probude uspavano znanje i razbiju čestu pojavu septembarske treme.

Prikaži više

FIT FÜR DEN SCHULANFANG

FIT FÜR DEN SCHULANFANG

Jasmina Кovačević, profesor nemačkog jezika u OŠ „Dositej Obradović“ u Novom Sadu, daje vam savete kako da, nakon letnjeg raspusta, i vama i vašim učenicima olakšate početak nove školske godine.

Počinje nova školska godina. Svaki početak je težak, a rastanak od letnjeg raspusta svima teško pada! 

Prvi dan škole uvek donosi pregršt uzbuđenja kako za učenike i roditelje, tako i za nastavnike. Osmeh na licu nastavnika, uz srdačne reči i toplu dobrodošlicu učenicima, mnogo znači u tom trenutku. Vole naši đaci takve osobe u svom životu.

Prikaži više

Letnji kamp „Abenteuer: Deutsch!“

Letnji kamp „Abenteuer: Deutsch!“

Jasmina Кovačević, profesor nemačkog jezika u OŠ „Dositej Obradović” u Novom Sadu, predstavlja vam u svom novom blogu, uoči letnjeg raspusta, ideje za kreativan odmor...

Bliži se letnji raspust, više slobodnog vremena i za učenike i za profesore. Neki vole da provedu vreme na moru, drugi su zainteresovani za aktivni – radni odmor.

Jedna od mnogih slobodnih aktivnosti koje sam sa decom radila tokom raspusta podstakla me je da vam ovom prilikom predstavim učenje nemačkog jezika u letnjim kampovima u Srbiji. 

Prikaži više

Formula 1 – od nauke do sporta

Formula 1 – od nauke do sporta

Nastavnica engleskog, Gorica Kostić, svoje iskustvo sa preduzetništvom u školi prikazuje u blogu sa mnogo ljubavi i posvećenosti, ali i stavom da može da postigne sve što zamisli, a to redovno dokazuje novim uspesima i rezultatima.

Često dok se vozite autobusom, šetate obalom reke, sedite na seminaru o preduzetništvu, vaš um luta... Dobijete pitanje na tom istom seminaru: „Koja je to ideja, servis, proizvod na koji bi uspešno reagovao najveći broj klijenata?”

U tom trenutku se setim, jer moji klijenti su učenici, kako su s entuzijazmom učili lekciju o Formuli 1 iz udžbenika „To the Top 4”. Ta lekcija ih je potpuno okupirala. Inspirisala ih je da se raspitaju i nađu odgovore na brojna pitanja koja su se javila tokom obrade. Želeli su da baš nju odgovaraju opet, opet i opet.

Prikaži više

Erfinderland Deutschland

Erfinderland Deutschland

Jasmina Кovačević, profesor nemačkog jezika u OŠ „Dositej Obradović“ u Novom Sadu u svom novom blogu vas vodi na novo istraživačko putovanje ...

Nakon uskršnjeg raspusta, odmorna i puna elana i ideja, krenula sam sa svojim učenicima na novo istraživačko putovanje.

Isprobala sam gotove materijale za nivoe A1, A2 i B1, sortirane prema nivou i temama, te vam ovom prilikom i predstavljam stranicu (izvor materijala) Erfinderland Deutschland koja pre svega prikazuje Nemačku kao zemlju pronalazača.

Prikaži više

Male pisane aktivnosti – velika korist

Male pisane aktivnosti – velika korist

U ovom blogu Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika, deli sa vama ideje i materijale za vežbe pisanja kojima možete obogatiti svoje časove, naročito kad vam je potrebno da malo umirite učenike na času.

Lagano se približavamo kraju nastavne godine. Sve nas polako stiže umor, i nas i naše učenike. Predviđeno gradivo smo skoro prešli, ocene su uglavnom definisane. U nekim odeljenjima treba ispitati još nekoliko učenika.

Kako podstaći ostatak odeljenja, kojim aktivnostima im zaokupiti pažnju da ne bi ometali čas i kako bi istovremeno radili nešto korisno?

Prikaži više

Gde god nađeš zgodno mesto…

Gde god nađeš zgodno mesto…

"Ova ideja za čas pala mi je na pamet dok sam u jednoj maloj privatnoj školi radila sa jednom porodicom iz Italije. Iako smo posejali zrna pasulja iz zabave, kasnije sam taj materijal koristila za same časove. Moram vam priznati da je izazvao mnogo više oduševljenja nego što sam očekivala."

Ne treba nastavniku kalendar ni sat, a ni najava na televiziji, da zna kad je počelo proleće. To je onaj period kada učenici sve češće okreću glavu ka prozoru, a sve manje ka tabli. Pa zašto to, onda, da ne iskoristimo i osmislimo aktivnost koja je višestruko korisna.

Sadite ili sejte!

Prikaži više

ZUNAL – riznica projekata

ZUNAL – riznica projekata

Projektna nastava je sve više aktuelna, ali nekada nije lako pronaći ideju da se sprovede kvalitetan i zanimljiv projekat. U potrazi za idejama, Marija Jović Stevanović, profesor engleskog jezika, predstavlja nam platformu, riznicu projekata, koja može da posluži kao inspiracija nastavnicima različitih predmeta.

Projektna nastava je uveliko u jeku. Nikakva novina, složićete se, ali očigledno je da se ističe potreba da se poveže isti ili sličan sadržaj različitih predmeta, kako bi se učenici rasteretili i kako bi razvijali međupredmetne kompetencije.

Hoće li ovaj aktuelni vid nastave imati pozitivne ishode i u kojoj meri, vreme će pokazati.

Prikaži više

Nismo perfektni, ali znamo perfektne modale

Nismo perfektni, ali znamo perfektne modale

U ovom blogu, nastavnica engleskog jezika Gordana Popović govori o tome kako uz upotrebu slika, muzike i igre olakšava svojim učenicima da usvoje složene gramatičke strukture.

Uvek me iznova oduševi izraz lica učenika kada im kažem da ćemo na času raditi gramatiku. To oduševljenje i radost ne mogu se opisati rečima. Kolutanje očima i neizbežno: „Je l’ baš moramo?“ uvek me nasmeju.

Uzalud sav moj trud da im te časove obogatim popularnim pesmama ili nekom igricom. Negodovanje i natezanje obavezno potraju nekoliko minuta. I uvek usledi moja priča da je i poznavanje gramatičkih pravila važno da bi se ostvarila uspešna komunikacija te da gramatika nije nešto što su nastavnici izmislili da bi mučili učenike.

Prikaži više

Kreativne ideje za obeležavanje Uskrsa u učionici

Kreativne ideje za obeležavanje Uskrsa u učionici

Jasmina Кovačević, profesor nemačkog jezika u OŠ „Dositej Obradović“ u Novom Sadu, podeliće sa vama brojne kreativne ideje za obeležavanje i proslavu najradosnijeg hrišćanskog praznika u učionici.

Bliži se Uskrs, najradosniji hrišćanski praznik. To je vreme kada uživamo sa porodicom za bogatom trpezom. Uskrs nas često i podseća da je stiglo proleće, ali i da se bliži prolećni raspust! :)

A vi, drage kolege, u pripremi za raspust, možete da uživate i u svojim učionicama i da zajedno sa svojim učenicima obeležite Uskrs. A učenici se mogu opustiti uz pregršt kreativnih ideja za učenje, obnovu i proveru vokabulara.

Prikaži više

U susret Danu planete Zemlje

U susret Danu planete Zemlje

Dan planete Zemlje, 22. april, uvek je dobra prilika da se sa učenicima osvrnem na izuzetno bitnu temu očuvanja životne sredine. Jezik je tu samo sredstvo kojim se stiže do mnogo višeg cilja - podizanja ekološke svesti učenika. Ove godine neke ideje su se nametnule same, dok su druge deo svakodnevne prakse.

Nedavno sam naišla na zanimljivu pesmu, sa još zanimljivijim spotom, koja me je podstakla da je upotrebim u nastavi, a zatim i da osvežim svoju kolekciju resursa na temu ekologije, u susret predstojećem Danu planete Zemlje, 22. aprila.

U pitanju je pesma Alan Walker – Different World feat. Sofia Carson. Stihovi pesme koji se koriste se za dopunjavanje teksta, „skrinšotovi” spota koji je fantastičan za ovu temu, ali i samo odgledani spot odličan su materijal za podsticanje diskusije na temu šta smo to uradili planeti Zemlji i kako možemo da joj pomognemo.

Prikaži više

Stripovi u nastavi

Stripovi u nastavi

Kako je nastavnica nemačkog jezika Jasmina Kovačević iz OŠ „Dositej Obradović” u Novom Sadu svoje časove učinila drugačijim, pročitajte u blogu koji sledi.

Više puta mi se desilo da mi deca na hodniku pritrče u susret i kažu: „Jedva čekam Vaš čas!” Uz osmeh ih pitam: „A zašto baš moj?” Deca odgovaraju iskreno: „Jer nam pomažete da savladamo nama nepoznat jezik i mnogo toga smo naučili na zabavan, kreativan način. Vaša nastava je moderna i želimo da tako i ostane.”  

To su razmišljanja dece 21. veka. U pravu su, zar ne? Kako je moguće zainteresovati učenike, ako se gradivo uvek predaje na isti način? Iskustvo mi je pokazalo da je neophodno stalno tražiti nove načine da nastavu učinimo zanimljivijom i dinamičnijom.

Prikaži više

In my life ...

In my life ...

Ivona Ranđelović je profesorka engleskog jezika koja je tokom svog bezmalo dvodecenijskog rada u nastavi stekla značajno iskustvo, pa će u ovom blogu sa vama podeliti jedno od njih, i to baš u vezi sa iskustvima. Pročitajte o čemu se radi.

Za ovaj blog, u nedostatku neke veće inspiracije, odlučila sam da vam opišem jedan sasvim običan čas, a tako zabavan da mu se radujem sa svakom novom generacijom.

Evo o čemu se radi.

Prikaži više

Anglovizija

Anglovizija

"Kada imate žarku želju da osmislite nešto novo a ideje nikako da isplivaju na površinu, pojave se ljudi koji vam daju baš ono za čime ste tragali." O čemu se radi pročitajte u tekstu nastavnice engleskog jezika, Mirjane Marić.

Nisam od onih nastavnika koji na početku školske godine mogu tačno da napišu kada će i koju temu imati na uglednom času i koje će sve vannastavne aktivnosti organizovati tokom godine. Na sednici krajem avgusta vidim samo do Evropskog dana jezika, dalje ne. Ostalo ide spontano.

Desi se kao varnica kada na času ili „kafici” diskutujem sa đacima ili kolegama o nekoj temi. I dok napolju dobuju novembarske kiše, ja mozgam šta bih mogla da osmislim za Novu godinu. Kao i obično, želim nešto drugačije i originalno. Ulazim na Facebook grupu „Profesori i prevodioci” i počinjem sa kolegama da razmenjujem zanimljive ideje za nastavu. I odjednom se pojavi! „Evrovizija, ja sam to jedne godine radila sa đacima”, kaže mi jedna divna i kreativna koleginica.

Prikaži više

Od dramske radionice do školske predstave, od učionice do pozornice

Od dramske radionice do školske predstave, od učionice do pozornice

U ovom blogu Jasmina Kovačević, profesor nemačkog jezika u Osnovnoj školi „Dositej Obradović“ u Novom Sadu predstaviće vam novi svet koji uskoro može da postane deo vaše nastavne prakse.

Svaki nastavnik želi da motiviše i zainteresuje učenike kojima predaje, da u njima probudi radoznalost i kreativnost. Ali kako postati jedan od nastavnika zbog kojih učenici vole da dolaze u školu, pa čak i da nakon završetka časova ostanu na dramskoj sekciji, u kojoj aktivno učestvuju i uče stvarajući.

U današnje vreme, ako predajete drugi strani jezik koji se ne polaže na maturskom ispitu, čini se teško uključiti širi krug učenika u rad neke sekcije, posebno one učenike koji nisu zainteresovani za dodatne aktivnosti. Jedan od načina da svoje učenike motivišem bio je da im stavim do znanja da će im dramsko stvaralaštvo pomoći da razvijaju individualizovano učenje, da će podstaći pozitivnu atmosferu, a nastavu učiniti zanimljivijom i dinamičnijom.

Prikaži više

Nije znanje znanje znati, već je znanje na pravi način znanje sticati

Nije znanje znanje znati, već je znanje na pravi način znanje sticati

Marina Kopilović, profesor engleskog jezika u Osnovnoj školi „Stevan Sremac“ u Beogradu, u naslovu je izvrnula poznate reči Jovana Jovanovića Zmaja s namerom da... Videćete uostalom i sami.

Razvijanje kritičkog mišljenja kod dece jedan je od najvažnijih zadataka obrazovanja jer ih ono priprema za budućnost.

Za početak, jedan motivacioni zadatak. Pokušajte da od zadatih slova ispod sastavite šest reči. Ako vas mrzi da se bakćete ovim zadatkom, pogledajte rešenje ispod teksta.

Prikaži više

Različitost je tu da nas spaja

Različitost je tu da nas spaja

U ovom blogu, nastavnica engleskog jezika Gordana Popović piše o upoznavanju raznih kultura, tradicija i praznika kao putu za razvoj tolerancije i prihvatanju različitosti.

Upoznavanje kulture, tradicije i običaja naroda čiji se jezik uči predstavlja neizostavan deo nastave stranog jezika. Razvijanje duha tolerancije, takođe. Možda grešim, ali čini mi se da je takve sadržaje mnogo lakše realizovati u nižim razredima osnovne škole. Deca su radoznala, otvorena i neopterećena predrasudama.

Kako rastu i sazrevaju, uglavnom pod uticajem sredine, kod njih sazreva i otpor prema drugačijem, različitom. (Ne, naravno, kod svih.) U vreme globalizacije, to deluje pomalo paradoksalno, ali takvo je moje iskustvo. Zato na svojim časovima mnogo pažnje posvećujem razbijanju predrasuda i širenju vidika.

Prikaži više

Dan Škole

Dan Škole

Na početku svoje karijere, bila sam zadužena da obezbedim poneki skeč ili dramski odlomak za potrebe održavanja Dana škole. Poslednjih nekoliko godina ja sam ta koja treba da osmisli, upakuje i prezentuje celi događaj. Kada bih pisala o svakoj proslavi, trebala bi mi knjiga, pa ću pisati o nekoliko jednostavnih, a zanimljivih ideja koje sam sama sprovela u delo.

Imam tu sreću da predajem u školi koju sam i sama pohađala. Oduvek sam učestvovala u pripremi Dana škole i sećam se da je to bila neverovatna čast za sve nas. Osećali smo se posebno što smo u programu. Iako sam bila samo mala glava koja viri iz poslednjeg reda hora, spremala sam se ozbiljno i veoma odgovorno.

Iako je Dan škole uglavnom bio akademija sa horom, recitalom i pokojim dramskim skečom o Karađorđu i Turcima (škola se zove „Karađorđe“), vrlo smo se predano pripremali. Za nas se pravo osveženje dodogilo u sedmom razredu kada nam je došla nova nastavnica muzičkog, pa je koncept proslave Dana škole postao malo drugačiji.

Prikaži više

Nastavnik koordinator, učenik realizator

Nastavnik koordinator, učenik realizator

Marija Jović Stevanović rado eksperimentiše sa različitim metodama i tehnikama, nekada složenim a nekada sasvim jednostavnim, sa minimalnim resursima. Kakve tehnike predlaže za organizovanje časa na kojem će nastavnik imati pasivniju a učenici aktivniju ulogu, pročitajte u njenom novom blogu.

Ovih dana mnogo se priča o vršnjačkom učenju. Ističe se kako nastavnik ne treba da bude nosilac časa, glavni i odgovorni urednik i realizator, već motivator i koordinator, a učenici treba da budu maksimalno aktivni i usmereni jedni na druge.

Nastavnik i udžbenik ne treba da budu jedini izvor informacija već se u vršnjačkom učenju razmenjuju ideje i rešenja, te se tako podstiče i kritičko mišljenje učenika.

Prikaži više

Magičnost broja šest

Magičnost broja šest

Nastavnica engleskog jezika, Slavica Jocković, često koristi minimalne resurse za postizanje maksimalnih rezultata. Nije reč o triku već o tehnici koja je delotvorna jer podrazumeva dobro poznavanje gramatičke građe, razvija kritičko mišljenje i bavi se onim što je bitno i esencijalno. Kao što je u likovnoj kulturi minijatura način da se likovni umetnik izrazi, tako i na stranom jeziku, koristeći tehniku broja 6, učenici daju svoj optimalni doprinos iznoseći „suštinu stvari”.

Želela bih da podelim sa vama jednu tehniku koja se na mojim časovima pokazala magičnom. Reč je o delotvornoj upotrebi broja 6 u nastavi stranog jezika.

Naime, kada hoću da podelim nešto važno sa učenicima, da ih uvedem u veštinu pisanja, da ih motivišem da napišu nešto o sebi, koristim taj broj. Navešću nekoliko primera.

Prikaži više

Imam i ja šta da kažem

Imam i ja šta da kažem

Kraj godine je i svi se radujemo Novoj, od koje očekujemo sve najbolje. To je i vreme kad ćemo se osvrnuti na godinu za nama i zapitati se šta smo u njoj naučili. O tome kako ono što se dešava oko nas možemo da pretvorimo u važne životne lekcije, u ovom blogu govori vam nastavnica engleskog jezika Gordana Popović.

Praznična euforija se zahuktava. Iz izloga i sa rafova prodavnica smeše nam se novogodišnji paketići i ukrasi. Dok šetamo okićenim ulicama, lako se desi da zaboravimo svakodnevne brige i probleme. I onda, odjednom, usred tog šarenila, odnekud se pojavi ideja za ovaj blog. Kao kontrapunkt.

Život jeste lep poklon, ali ne uvek i lepo upakovan. Moji srednjoškolci su i te kako svesni toga. Škola i učionica čine mali izolovan svet za sebe. U njima se, ipak, uvek nađe mesta i za stvaran svet oko nas.

Prikaži više

I oni vole da se igraju!

I oni vole da se igraju!

Marina Kopilović, profesor engleskog jezika u OŠ „Stevan Sremac” u Beogradu, sa vama će ovoga puta podeliti božićne aktivnosti koje mogu da se rade sa učenicima starijih razreda.

Da li vam se čini da u nastavi stranih jezika od petog do osmog razreda postepeno prestajemo da se bavimo praznicima kroz igru i zabavu? Ja sam to primetila. Spomenemo mi i Božić i Novu godinu, svake godine dodamo po neku novu informaciju, ali se mnogo ređe igramo.

Skoro me je jedan petačić pitao da li ćemo i ove godine praviti poklončiće i igrati se Božića. Pravo da vam kažem, nisam planirala, ali on me je podstakao da razmislim o tome i izaberem neke prigodne i zabavne aktivnosti koje ću raditi sa njima, ali i sa starijim učenicima. Za vas sam izabrala neke od njih.

Prikaži više

Da greške rade u našu korist ...

Da greške rade u našu korist ...

U ovom blogu nastavnica engleskog jezika Gordana Popović piše o tome kako se greške koje učenici prave mogu iskoristiti tako da rade u korist učenika, a ne na njihovu štetu.

U procesu učenja greške su neminovne. Da li ćemo samo kažnjavati zbog njih ili ćemo se potruditi da ih iskoristimo kao polaznu tačku za učenje, zavisi samo od nas. Koje je uopšte njihovo mesto u današnjim školama? I da li ono zavisi isključivo od nastavnika ili i od samog nastavnog predmeta?

Iz razgovora sa drugim kolegama, rekla bih da se na greške prvenstveno obraća pažnja prilikom provera, mada ima i onih koji, poučeni iskustvom, tokom izlaganja ističu ona mesta za koja znaju da prilikom usvajanja zbunjuju učenike. Kako stvari stoje kod učenja stranih jezika?

Prikaži više

Gramatika nije bauk

Gramatika nije bauk

Slavica Jocković, autor ovog teksta, radi kao nastavnik engleskog jezika. Dilemu da li da gramatiku predstavi učenicima na eksplicitan način ili da učenici sami induktivnim načinom dođu do rešenja, rešava upotrebom zanimljivih aktivnosti, kroz igru i zabavu.

Da li je moguće usvojiti strani jezik koristeći se samo komunikativnim pristupom ili usvajanjem jezičkih celina, postavljanjem učenika u određene situacije, stvaranjem realnih situacija u kojima će se učenici naći u stvarnom životu? Koja je uloga gramatike u ovladavanju nekim stranim jezikom? Ovakva i slična pitanja svako od nas je postavio sebi bar jednom u životu. Da li naši učenici kada uđu u kabinet za strani jezik, pomalo strahuju od gramatičke oblasti koja će ih sačekati nespremne? Mogu li se sva ta pravila i gramatički oblici približiti učenicima? Da li je moguće predstaviti gramatiku na takav način da deca jedva čekaju da se njome bave?

Predstaviću vam neke aktivnosti koje koristim da bih učinila pojedine segmente gramatičke građe zanimljivijim.

Prikaži više

Lako - lakše - SuperLame!

Lako - lakše - SuperLame!

Još jedan način kako da dijalog iz udžbenika učinite zanimljivim za učenike, a da pritom i zaista nauče, daće vam naša blogerka Mirjana. Napravite mini-stripod od jedne ili najviše dve strane! I, Voila!

Kada sam razmišljala o čemu da pišem u ovom izdanju bloga, tumbala sam po glavi šta bi bilo najzanimljivije da predstavim nastavnicima. Za skoro 15 godina iskustva nakupi se svašta! A, onda shvatim da gledam iz potpuno pogrešnog ugla. Razmišljala sam šta je najzanimljivije nastavnicima, a ne učenicima. Pao mi je na pamet čas koji su mi skoro svi učenici pohvalili, a da ih uopšte nisam pitala ono čuveno: „Kako vam se dopao čas?”

Naime, na redu nam je bila lekcija o naredbama i dijalog se sastojao od niza naredbi koje devojčica-reditelj daje svojim drugovima-glumcima. Kako dijalog nije dug, a učenici nisu baš bili zainteresovani da ga odglume, rešila sam da promenim pristup.

Prikaži više

Big in Japan

Big in Japan

Teacher Trainer and Storyteller Gareth Davies has taken a three-month sabbatical to teach English in Japan. Here are his initial observations of his time in the land of the rising sun.

Being in Japan is certainly a bewildering experience. From the space age toilets, to the rules about taking your shoes off in restaurants to the extremely loud earthquake alerts on your phone, to trying to get my head around three alphabets, there is a lot to get used to.

So, it’s reassuring to discover that teaching in this distant part of the world is similar to teaching back at home. The classes have mixed levels, and mixed motivation, students struggle with listening and think writing is boring and attendance is irregular but when it goes well, and the students ‘get’ it, it is the most rewarding thing in the world.

Prikaži više

Za lagan početak i vedar kraj

Za lagan početak i vedar kraj

Slavica Jocković radi kao nastavnica engleskog jezika u Osnovnoj školi „Heroj Radmila Šišković” u Smederevskoj Palanci. Njen cilj je da učenici sa časa odu sa osmesima na licima, a to postiže kroz različite korisne, ali podjednako interesantne aktivnosti. Nešto više o aktivnostima koje koristi na početku i na kraju časa, možete pročitati u tekstu  koji sledi.

Kada kroče u kabinet za strani jezik, naši učenici dolaze sa različitim iskustvima, očekivanjima, predznanjem, predrasudama, stilovima učenja... I pored svih ovih različitosti, naš zadatak, kao nastavnika, jeste da probudimo želju kod učenika, kao i da ih motivišemo i pripremimo za ono što ćemo tog časa raditi.

Ova tematika je probudila interesovanje u meni da se njome i pozabavim. Spoj uživanja u učenju i ispunjenje očekivanih rezultata čini se kao „nemoguća misija”. No, za svaki problem postoji rešenje, zato ću sa vama podeliti neke male trikove za uspešniji rad.

Prikaži više

O pitanjima, učenicima i nastavnicima

O pitanjima, učenicima i nastavnicima

U nastavi stranih jezika, početak i kraj svega je komunikacija. Za dobru komunikaciju podjednako su bitni i pitanja i odgovori. U ovom blogu, nastavnica engleskog jezika Gordana Popović govori o tome koliko je i zašto važno da učenici znaju da postavljaju pitanja.

U tradicionalnoj školi uloge su strogo podeljene. Nastavnik je uglavnom jedini izvor znanja čiji je zadatak da to znanje prenese učenicima. S druge strane, zadatak učenika je da saslušaju nastavnika, nauče gradivo kod kuće i pokažu znanje prilikom ispitivanja i izrade testa.

U tako uspostavljenom sistemu, za pitanja je zadužen nastavnik, učenici tek sporadično, i to uglavnom kad treba nešto da se objasni ili ponovi. Iako su danas učenicima dostupni i brojni drugi izvori znanja, većina ljudi i dalje na ovaj način gleda na školu. U isto vreme sledi i ona čuvena rečenica: škola ne priprema decu za život.

Prikaži više

Iz ugla “školske mame”

Iz ugla “školske mame”

Ivona Ranđelović je profesorka engleskog jezika, ali i razredni starešina već dugo godina. U ovoj drugoj ulozi imala je mnoge svetle momente, ali je nailazila i na mnogobrojne prepreke i probleme, rešive i nerešive. Kao neko ko stalno traga za rešenjima, čak i kada se čine nemogućim i nepostojećim, u ovom blogu podeliće sa vama svoje iskustvo.

Prošle školske godine ispratila sam fenomenalnu generaciju osmaka koju su uglavnom činili dečaci, a koji za četiri godine druženja sa mnom nisu napravili nijedan jedini prekršaj. Prosto neverovatno, priznaćete. Svi smo se čudili.

Za razliku od njih, ove godine sam postala „mama” novodošlim petacima koji već od prvog dana imaju opomene, što od mene, što od dežurnih nastavnika, pa se alarm za hitno reagovanje već oglasio. Ali pre nego što vam otkrijem koje korake nameravam da preduzmem, najpre da se vratimo u ne tako davnu prošlost. Važno je.

Prikaži više

Pusti, pusti modu

Pusti, pusti modu

U ovom blogu, nastavnica engleskog jezika Gordana Popović piše o tome na koji način se bavi temom mode na svojim časovima. U tekstu ćete naći i neke nerealizovane ideje o kojima bi htela da čuje vaše mišljenje.

U novu školsku godinu ušli smo sa novim Pravilnikom o lepom ponašanju i pristojnom odevanju. Do najsitnijih detalja su navedeni odevni predmeti i stilovi koji su nepoželjni u školskim prostorijama. A đaci ko đaci – neki se bune glasno, neki gunđaju, a neki hvataju krivine. S obzirom na to da se na početku trećeg razreda bavimo modom, rešila sam da aktuelnu temu iskoristim na času. Iz jedne, rodila se druga ideja, za njom i treća. Dozvolite da ih podelim ovde sa vama pre nego što se odlučim, i sa učenicima dogovorim, koju od njih ćemo i realizovati.

Naime, na početku trećeg razreda proširujemo vokabular rečima koje, između ostalog, opisuju materijale, dezen i kroj. Reči su samo navedene po kategorijama. Nastavna jedinica uključuje i vežbu slušanja koja ilustruje, kako bi se nove reči mogle upotrebiti u kontekstu. Još od samog početka upotrebe ovog udžbenika, potrudila sam se da samu listu reči upotpunim i vizuelnim sadržajima, kako bih pomogla učenicima da ih lakše usvoje. Tako je nastala ova mapa uma, koju sam na nekoliko prethodnih časova koristila kako za prezentovanje novih reči, tako i za usmenu vežbu.

Prikaži više

Novi počeci uz stare recepte

Novi počeci uz stare recepte

U ovom blogu, nastavnica engleskog jezika Gordana Popović ističe važnost međusobnog upoznavanja sa novim učenicima na početku školske godine radi uspostavljanja dobre komunikacije i uspešnijeg rada i otkriva omiljene aktivnosti koje u tu svrhu koristi.

Često u razgovoru sa komšijama ili prijateljima koji nisu prosvetni radnici kažem kako je moja velika sreća što se bavim tim pozivom. Svaki dan, ma svaki čas je drugačiji i neponovljiv. Svako odeljenje ima svoj duh i ritam i diše na jedinstven način. Zato od našeg prvog časa pokušavam da „opipam puls” odeljenja i upoznam svoje učenike. Ne mislim da nastavnik treba uvek da ima apsolutno isti pristup i način rada i da učenici treba da se prilagode njemu. Učenje je dvosmerna ulica, pa stvaranje odnosa poverenja između učenika i nastavnika i međusobno usklađivanje smatram veoma važnim u našem poslu.

To međusobno upoznavanje i adaptacija počinju od prvog časa, od prvog osmeha prilikom ulaska u učionicu i predstavljanja.

Prikaži više

Osmaci kao profesionalci

Osmaci kao profesionalci

Autorka bloga je Zorica Miladinović, nastavnica engleskog jezika koja godinama radi u osnovnoj školi sa učenicima od 1. do 8. razreda. Ideja ovog bloga je da pokaže kako se mogu povezati različiti predmeti (francuski, engleski jezik i profesionalna orijentacija) sa različitim razredima (8. i 4. razred) i kako učenici mogu da uče jedni od drugih.

Kako rasteretiti osmake sada na kraju godine kada se uveliko spremaju za završni ispit na kojem strani jezik nije jedan od predmeta koji se polaže. Sa druge strane, kako im pomoći da izaberu željeno zanimanje, a da se to ne svede na upitnike i razgovore na časovima odeljenjske zajednice.

Na ideju sam došla kada sam pročitala blog kolegice Jasmine LelekovićPadobranac sa predznanjem”, a s obzirom na to da se u 4. razredu obrađuju pojmovi koji se odnose na namirnice, odeću, obuću i njihovu kupovinu, koleginica francuskog jezika i ja smo napravile šoping mol u našoj školi. Čas smo realizovale u vidu uglednog časa na sledeći način:

Prikaži više

Film English

Film English

Mirjana Marušić Adžić obožava filmove i serije. Često koristi dramske tekstove, film i muziku u nastavi, jer učenici rado prihvataju bilo šta što nije udžbenik. U ovom tekstu predstavlja sajt „Film English”.

Kada sretnete nekoga ko iole dobro koristi strani jezik, a nije ga formalno učio u školi, najčešće ćete dobiti odgovor da je jezikom ovladao uz pomoć muzike koju je slušao ili filmova koje je gledao. I muzika i film su odlični mediji/sredstva za učenje jezika. Složićemo se da nisu jedini i ne smeju biti jedini izvor za učenje, ali ih učenici rado prihvataju i zašto ih onda ne iskoristiti.

O muzici i korišćenju pesama, pesmica, melodije i ritma već smo imali prilike da čitamo. Ima puno izvora koji vam pomažu oko korišćenja ovih sredstava, ali su retki oni koji vam govore kako da izgradite čas oko jednog filma. Priznaćete, filmovi su dugi i retko možemo da planiramo čas koristeći film. Pa, ako se i usudimo, često to bude ili kraći odlomak iz filma, ili date učenicima da film pogledaju kod kuće, a onda se na času bavite jedinicom koju ste planirali, oslanjajući se na njihovo sećanje u vezi sa samim filmom.

Prikaži više

Quizlet u nastavi stranih jezika

Quizlet u nastavi stranih jezika

Ivona Ranđelović je profesorka engleskog jezika i naša blogerka koju ste verovatno do sada upoznali kao dramskog praktičara. U ovom blogu ima za vas nešto drugačije - upotreba tehnologije za lakše učenje novih reči koje su neophodne da bi se na stranom jeziku govorilo.

Da li ste možda u problemu kako da naterate svoje učenike da uče reči bez kojih ne mogu ništa reći, ma koliko dobro poznavali gramatiku i njena pravila? Da li vam uvođenje novih reči u nižim razredima predstavlja „piece of cake”, ali kako krenete ka višim razredima, postaje sve teže obraditi ih na času, s obzirom na to da se njihov broj višestruko povećava? Da li vašim učenicima predstavlja napor i „smor” učenje novih reči napisanih u dve kolone od kojih je jedna na stranom jeziku, a druga sa prevodom na srpski i obrnuto?

Ako ste i na samo jedno pitanje odgovorili potvrdno, možda je Quizlet rešenje za vas! Pomogao je meni i mojim učenicima, a trebalo bi da pomogne i vama.

Prikaži više

Oblaci koji razvedre čas

Oblaci koji razvedre čas

Autorka bloga, Gordana Popović, ovim tekstom podseća na jedan, sad već stari, IKT alat koji se na raznovrsne načine može koristiti u nastavi stranih jezika.

Voleli mi to ili ne, savremena nastava se teško može zamisliti bez upotrebe IKT alata. Ako ste od onih koji rado koriste nove tehnologije, sigurno ste stalno u potrazi za nekim novim programima kojima možete obogatiti svoje časove. Kad neko ne voli rutinu u svom radu, brzo dođe do zasićenja i ponestane ideja. Tako se desi da u želji da primenjujemo uvek nešto novo, zaboravimo neke stare alate koji su nam dobro služili u prošlosti.

Jedan od prvih alata koje sam koristila, a koji savršeno odgovara prirodi predmeta je Wordle – sasvim jednostavan alat za kreiranje oblaka reči. Verovatno su ga mnogi od vas koristili, ali uvek se nađe i neko ko nije. Nalazi se na internet adresi http://www.wordle.net/. Na datoj adresi kliknite Create, unesite željene reči i kliknite na Go. Time ste kreirali svoj Wordle. Možete mu menjati stil fonta, boju slova i pozadine, kao i pravac reči, a zatim ga odštampati ili sačuvati kao png. Ukoliko želite da istaknete neku reč, otkucajte je više puta i ona će biti prikazana kao znatno veća u odnosu na ostale.

Prikaži više

Učimo za život, ne za ocenu

Učimo za život, ne za ocenu

Gordana Popović u ovom blogu govori o tome kako, radeći na jeziku, istovremeno svoje učenike priprema za život nakon škole.

Kad govorimo o obrazovanju u našoj zemlji, najčešća zamerka je što se i dalje vrednuje i ocenjuje sposobnost memorisanja informacija, dok se malo radi na sticanju i vrednovanju funkcionalnog znanja učenika. Zbog rada u srednjoj stručnoj školi rano sam odlučila da više vremena posvetim osposobljavanju učenika da komuniciraju na engleskom jeziku. Svesna da će se mali broj njih ozbiljno posvetiti izučavanju jezika, uvek sam gledala da obogaćivanju vokabulara i savladavanju jezičkih funkcija dam prednost u odnosu na perfektno znanje gramatike.

Taj pragmatizam će možda zasmetati jezičkim čistuncima ali, verujte, akademskom elitizmu u stručnoj školi nema mesta, pogotovo ne u onoj u kojoj ja radim.

Prikaži više

Učimo jedni od drugih

Učimo jedni od drugih

Autorka bloga, Gordana Popović, od samog početka svoje profesionalne karijere radi u srednjoj stručnoj školi. U ovom tekstu govori o tome kako se bavi stručnim temama na svojim časovima.

Da li i vaši učenici vole kada mogu nečemu da vas nauče? Imaju li uopšte priliku za tako nešto? Nama koji radimo u srednjim stručnim školama to je savim normalna pojava kada obrađujemo stručne tekstove. Mogu vam reći da je pravo zadovoljstvo videti ih u toj ulozi. Često mi oni razjasne neke pojmove, procedure i uživaju u tome. Naravno, pravo učenje u učionici nikad i nije jednosmerna već dvosmerna ulica. Najlepše je kada učimo jedni od drugih.

Činjenica da oni o datoj materiji znaju više od nas ne bi trebalo da nas plaši. Nismo mi čuvari sveg znanja. Pored toga, rad na stručnim tekstovima je dobra prilika da i mi naučimo nešto novo. A učenici vole da pokažu da su u nečemu bolji od nas.

Prikaži više

Nešto kao diktat

Nešto kao diktat

Autorka bloga, Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika, govori o jednoj specifičnoj varijanti diktata koja omogućava učenicima da pored vežbe slušanja uče i kako da „hvataju” beleške.

Diktat, nekada nezaobilazan deo nastave stranih jezika, primenom komunikativnog pristupa izgubio je svoju nekadašnju poziciju. Danas se koristi sporadično, češće kad treba primiriti učenike nego kao način provere znanja. Možda grešim? Da li ga i u kojoj meri koristite? Ja retko, priznajem. Možda je ipak do mene? Neke druge vežbe slušanja su mi draže, a spelovanje uvek mogu da proverim kad učenici rade vežbu pisanja. Umesto diktata, radije koristim dictogloss.

Dictogloss je aktivnost koja delimično podseća na pravi diktat. Razlika je u tome što učenici ne treba da zapišu svaku, već samo ključne reči na osnovu kojih će kasnije rekonstruisati originalni tekst. Za ovu aktivnost može se upotrebiti bilo kakav kraći tekst. Ipak, potrudite se da vašim učenicima bude zanimljiv i podsticajan za neku usmenu ili pismenu aktivnost koja će uslediti.

Prikaži više

Duh iz timske lampe

Duh iz timske lampe

Autorka bloga je Zorica Miladinović, nastavnica engleskog jezika koja godinama radi u osnovnoj školi sa učenicima od 1. do 8. razreda i uvek traži nešto novo, želi da pokaže kako sami učenici mogu da obrade određenu lekciju, a da se to ne svede na klasično čitanje i odgovaranje na pitanja. U ovom blogu ona daje primere o tome kako „prodrmati” tinejdžere i zainteresovati ih za rad.

Kako motivisati osmake da rade određeni tekst iz udžbenika, a dа se to ne svede na dosadno čitanje, prevođenje i analizu teksta. Naravno, potrebno je usvojiti određeni vokabular ili gramatičke jedinice i učenici će takav način rada prihvatiti, ali ne zato što žele već zato što moraju. Deo učenika će tada aktivno učestvovati, deo učenika će se povremeno uključivati u rad, a većina će gledati na sat i u mislima biti ko zna gde. Gde je samostalno usvajanje gradiva?

Kad god pogledam u neke, meni dosadne lekcije, uvek se zapitam može li čas izgledati drugačije?

Prikaži više

Empatija. Gde je nestala?

Empatija. Gde je nestala?

Autor bloga, Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika u Poljoprivredno-hemijskoj školi u Obrenovcu, govori o ponovo aktuelnom problemu vršnjačkog nasilja u školama, o tome što mi možemo da učinimo kako bismo razvijali empatiju kod svojih učenika i gde se mogu naći odgovarajuće ideje i materijali za rad.

Ovih dana smo ponovo zgroženi snimcima i novinskim napisima o vršnjačkom nasilju u našim školama. Svako od nas sigurno ima svoj stav o ovoj, nažalost, sve češćoj pojavi. Bez namere da se bavim analizom uzroka i upiranjem prsta u odgovorne, osvrnula bih se na ono što mi možemo da učinimo kako bismo učenicima ukazali na posledice takvog ponašanja i razvili empatiju kod njih.

Verujem da su se mnogi od vas bavili, a bave se i dalje ovom temom. Vršnjačko nasilje nije ništa novo, ali je svakako eskaliralo poslednjih godina. Po pravilu je to tema o kojoj deca i tinejdžeri nerado govore, naročito kada su žrtve ili svedoci nasilja. Na nama je da ih pažljivo odabranim rečima, te odgovarajućim pripremljenim nastavnim materijalom i aktivnostima podstaknemo na diskusiju. Treba im omogućiti da se na njima prihvatljiv način izraze: crtežom, porukom, prezentacijom, video-klipom koji će sami osmisliti i snimiti... Iako će Nedelja borbe protiv vršnjačkog nasilja (13-17. novembar) do ovog izdanja biti za nama, nikad nije kasno da se ovim problemom pozabavite na svojim časovima. Ideje i gotove materijale možete lako pronaći na internetu.

Prikaži više

You Tube u nastavi stranog jezika

You Tube u nastavi stranog jezika

Autor članka je Marija Jović Stevanović, nastavnica engleskog jezika u osnovnoj školi i ljubitelj video-zapisa i filmova generalno. U eri „Jutjubera” rado koristi YouTube u nastavi, o čijem bi se potencijalu mogao napisati ne članak, nego možda čak i knjiga.

„U moje vreme„ nije bilo YouTub-a, ovog dragocenog alata koji je bacio televiziju u drugi plan, bar kada su najmlađi u pitanju. Mnogi od njih prve reči nauče upravo preko ove platforme, na telefonima svojih roditelja, a neki se kasnije usude da postanu „Jutjuberi”. Koliko je ovo opravdano, tema je za neku drugu priču, ali možemo li mi nastavnici da nenametljivo primenimo YouTube u nastavi? Sledi nekoliko praktičnih ideja.

1) Razvijanje veštine slušanja – Učenici slušaju pesmu, video-zapis, a zatim rade konkretne pismene i usmene aktivnosti. Video čak ne mora ni da bude prisutan, ukoliko smatrate da skreće pažnju učenicima, možete se osloniti samo na audio-zapis. Meni i učenicima je naročito zanimljivo kada ne prikažem video, a učenici imaju zadatak da na osnovu zvuka pogode šta se dešava. To koristim kada želim da uvedem učenike u temu časa, recimo prikazom snimka utakmice, ako je nastavna tema sport, ili snimka sa zvucima životinja, ako je tema životinjski svet.

Prikaži više

Uz muziku se lakše uči

Uz muziku se lakše uči

Autor bloga je Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika u Poljoprivredno-hemijskoj školi u Obrenovcu. U ovom tekstu govori o tome kako svoje dve ljubavi, ljubav prema engleskom jeziku i prema muzici, deli sa svojim učenicima u želji da im olakša i ulepša učenje jezika, a saznaćete i kako možete iskoristiti pesme stranih izvođača u svojoj praksi.

Kada me neko pita otkud ljubav prema engleskom jeziku, obično kažem da je do nje došlo posredno, preko moje prve ljubavi – muzike. Oduvek sam volela da pevam, a engleski sam zavolela i pre nego što sam počela da ga učim, zahvaljujući pop i rok pesmama koje sam uz stariju sestru slušala od malena. Jedna od meni najdražih pesama iz tog perioda bila je „Money, money, money” grupe Aba. Kako sam samo želela da znam reči te pesme da bih mogla da je pevam!

Posle ove kratke ispovesti, sasvim je jasno da pesme stranih izvođača rado koristim u nastavi. Na moju sreću, postoje i objektivni razlozi za njihovu upotrebu, kako lingvistički, tako i socijalni, kulturni, emocionalni i saznajni. Učenici su izloženi autentičnom jeziku koji im omogućava da nauče nove reči i  izraze, pravilan izgovor i intonaciju, da uoče primenu gramatičkih struktura, kao i da se upoznaju sa kulturom raznih nacija. Popularne pesme su neretko i društveno angažovane pa se mogu koristiti kao podsticaj za razgovor o nekim problemima savremenog društva.

Prikaži više

A može i ovako...

A može i ovako...

Autorka bloga je Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika u srednjoj stručnoj školi. U ovom blogu videćete kako možete adaptirati udžbenik koji koristite. Neke od prikazanih ideja prezentovala je Peni Ur na onlajn kursu „Course materials: Design, Selection and Use”.

Tokom svoje dugogodišnje karijere imala sam priliku da koristim udžbenike raznih izdavača. Neki su mi bili nametnuti, neke sam birala sama. Vrlo brzo sam shvatila da, bez obzira na to koliko je kvalitetan, nijedan udžbenik ne odgovara u potpunosti potrebama mojih učenika. Zato sam ih nekad prilagođavala, dok dodatni materijal koristim redovno u svojoj praksi. Pronalaženje dodatnog materijala i ideja sad je jednostavnije nego ikad. Internet je preplavljen blogovima i radovima nastavnika iz celog sveta, a da ne govorim o video-zapisima koji su nam dostupni. Zato, po mom mišljenju, mnogo veći izazov predstavlja nalaženje načina da postojeći materijal učinimo zanimljivijim i inspirativnijim za učenike. I ne samo to, raznovrsnijim vežbanjima im omogućavamo da na kreativniji način savladavaju jezik koji uče.

Prateća vežbanja uz tekstove, bilo da je reč o vežbama razumevanja ili govornim vežbama, uglavnom su kvalitetna i raznovrsna. Međutim, retko kad služe kao polazna osnova za vežbu pisanja. Jedna od tehnika koju možete primeniti je lična reakcija učenika na pročitan tekst. Zatražite od učenika da sastave pitanja za autora ili neki lik iz teksta. Ta pitanja, na primer, mogu da se odnose na informacije koje su izostavljene iz teksta. Ova tehnika zahteva, pre svega, dobro razumevanje teksta, ali i dozvoljava učenicima da pokažu kako reaguju na tekst, likove i autora, dok nama omogućava da vidimo šta je to što je ostavilo najjači utisak na njih, kao i šta je to što ih zanima.

Prikaži više

Buđenje nakon raspusta

Buđenje nakon raspusta

Autor bloga je Marija Jović Stevanović, profesorka engleskog jezika koja radi sa različitim uzrastima. Bez obzira na uzrast, nakon letnjeg raspusta, učenici su još uvek uspavani i psihički na raspustu. Evo nekoliko ideja kako nastavnik može i njima, a i sebi, olakšati početak školske godine.

Septembar, mesec administracije, ali i mesec entuzijazma. Makar ga ja tako doživljavam. S jedne strane pokušavamo da se uhvatimo u koštac sa planovima, pripremama, novim dnevnicima, inicijalnim testovima i još mnogo toga, a sa druge osećamo entuzijazam i želju da osvežimo nastavu. Možda ćemo baš ove školske godine uspeti da ,,pokrenemo” ćutljivog Petra ili motivišemo Milicu da redovno donosi domaće zadatke.

Dok traje taj entuzijazam, često poželimo da osvežimo nastavu inovativnim idejama. Bilo da su one vezane za samu nastavu, u vidu aktivnosti, ili su u pitanju kreativni radovi učenika kojima će se osvežiti radni prostor, učenicima uvek prija iskakanje iz ustaljenog okvira naše prakse i raduju se prilici da malo odmore od suvoparne gramatike, dok se i psihički, a ne samo fizički, vrate sa raspusta.

Prikaži više

Let's twist again

Let's twist again

Ivona Ranđelović je profesorka engleskog jezika koja se trudi da svojim učenicima ponudi najrazličitije sadržaje, iskustva i doživljaje. To posebno radi na početku školske godine kada je potrebno ublažiti prelaz između raspusta i početka škole. U sledećem blogu pročitajte kako ona to radi. Nadamo se da će vas inspirisati da probate isto to, a možda i nešto više od toga!

Da li imate osećaj da tek što smo podelili knjižice i svedočanstva, a već treba krenuti sa pisanjem globalnih i operativnih planova za novu školsku godinu? Već je došao trenutak da sa ponovo napunjenim baterijama uđemo u učionice i radimo sa učenicima koji, sigurna sam, nemaju isti osećaj kao mi. Njima se raspust odužio i oni jedva čekaju da se vrate svojim drugarima, simpatijama, a smela bih da se opkladim - i nama. Da to dobro raspoloženje ne bi splasnulo odmah prvog dana, na prvim časovima, dobro je za prvu radnu nedelju isplanirati aktivnosti koje su igrolike i zabavne, a koje će i njih i nas polako pripremiti za radnu atmosferu.

U nastavku ću opisati aktivnosti kojima ja najčešće započinjem prvu radnu nedelju: dramske i muzičko-plesne.

Prikaži više

Kreativno pisanje na času

Kreativno pisanje na času

Autor bloga je Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika u srednjoj stručnoj školi sa višegodišnjim iskustvom. Motivisati nemotivisane je za nju jedan od najvećih izazova u radu sa tinejdžerima, a još veći izazov je održati im pažnju. Zato se trudi da kroz različite, vremenski kratke aktivnosti, postigne veće angažovanje učenika na času. U ovom tekstu će sa vama podeliti neke ideje za kratke vežbe kreativnog pisanja koje se mogu uraditi na samom času.

Složićete se da je naš osnovni cilj osposobljavanje učenika da uspešno komuniciraju na stranom jeziku koji uče. I dok je krajem prošlog veka to podrazumevalo stavljanje akcenta na govorne vežbe, pojavom i širenjem društvenih mreža, kao i razvojem onlajn komunikacije uopšte, pisane vežbe su ponovo dobile svoje mesto u učionici. Ali, da li je tako kod svih nas? Koliko često izbegavamo pisane vežbe jer su nam pomalo dosadne pa ih ostavljamo za domaći zadatak? Ako i urade domaći, neretko smo razočarani uloženim trudom ili je, pak, očigledno napisan uz nečiju pomoć. Jedan školski čas svakako ne pruža učenicima dovoljno vremena da sastave kvalitetan esej, ali je zato svega desetak minuta potrebno da se uradi neka smislena, korisna i kreativna pisana vežba.

O samoj pripremi i organizaciji pisanih aktivnosti, kao i načinu njihovog ocenjivanja, ovde je već pisala Marina Kopilović. Ja ću vam predstaviti neke ideje koje sam sa učenicima realizovala na časovima, kao i one koje tek planiram. Ono što je svima njima zajedničko je pružanje mogućnosti učenicima da izraze svoje mišljenje ili da pokažu svoju kreativnost u kratkoj pisanoj formi.

Prikaži više

Edmodo – onlajn učionica za sve

Edmodo – onlajn učionica za sve

Napredak tehnologije pruža pregršt mogućnosti da svoju učionicu izmestite iz škole. Za to, svakako, postoje brojne mogućnosti, Modle, Facebook, Sophia, ali je među platformama za učenje na mreži moj favorit definitivno Edmodo. Želite da saznate zašto i kako doći sa đacima u ovu virtuelnu učionicu? Pođite za mnom...

Zamislite dobro poznatu situaciju. Školska godina je počela. I đaci i nastavnici se zahuktavaju. Raspored je gotov, uz još neku izmenu. Čini se da su svi zadovoljni, osim možda učenika, koji bi voleli koji čas manje. I taman kada se učini da sve funkcioniše kako treba, nastupa „haos“ oko dogovora i formiranja rasporeda vezanog za dopunsku, dodatnu i slobodne aktivnosti. Preklapanje tih časova je neminovno, a još veći fijasko je umor učenika kojima to najčešće budu sedmi, osmi čas ili čak pretčas, čiji je učinak diskutabilan, naročito ukoliko je u pitanju prva smena. Često sam eksperimentisala po pitanju ovog problema, pokušavajući da izbalansiram raspored učenika, svoj raspored i optimalno vreme za učenje, i kao najefikasnije rešenje se pokazao upravo Edmodo.

Šta je Edmodo?

Prikaži više

Da li smo INTERkulturni?

Da li smo INTERkulturni?

Dragana Jovanović, master profesor nemačkog jezika i književnosti, u osnovnoj školi radi već petnaest godina. Oduvek je smatrala da je Landeskunde jedan od najvažnijih delova nastave stranih jezika, pa je i za svoj master rad odabrala upravo temu u vezi sa interkulturnim sadržajem u udžbenicima za učenje nemačkog jezika.  U svom tekstu iznosi svoja zapažanja o važnosti interkulturnih sadržaja u učenju stranih jezika.

Poslednjih decenija sve više postaje jasno da i u lingvističkoj teoriji i u komunikacijskoj praksi, istovremeno s jezičkim dodirom, dolazi i do dodira kultura, i da je upravo razumevanje kulturnih dodira ponekad veoma važno za uspostavljanje uspešne komunikacije među predstavnicima različitih kultura.

Filmić ispod to veoma lepo ilustruje.

Prikaži više

Vruć krompir za Uskrs

Vruć krompir za Uskrs

Dragana Jovanović je master profesor nemačkog jezika i književnosti. Rado kuva kod kuće, ali i u učionici. A za Uskrs je uvek posebno inspirisana. U ovom tekstu podelila je sa vama neke od svojih omiljenih recepata.

Praznici i proslave su uvek dobar povod da se malo izađe iz ustaljenih okvira nastave i učenicima ponudi interaktivniji pristup, malo više kreativne slobode i, što da ne, zabave. 😊

Jedan od omiljenih praznika većine dece i odraslih jeste Uskrs. Zeke, mali žuti pilići i šarena jaja nikoga ne ostavljaju ravnodušnim. Bili hrisćani ili ne, ovom prazniku se možemo radovati i ako nas zanima samo čokolada. 😊

Prikaži više

Pisanje – šta, kome, kako, zašto?

Pisanje – šta, kome, kako, zašto?

Marina Kopilović, profesorka engleskog jezika, u ovom blogu piše o motivacionim tehnikama koje primenjuje u nastavi pisanja.

Složićete se da je razvijanje produktivnih jezičkih veština (govora i pisanja) jedan od najtežih, ali i najzanimljivijih zadataka, kako za nas nastavnike, tako i za učenike. Pisanje naročito. Primetili ste da većina naših učenika ima otpor prema pisanju kraćih/dužih tekstova. Zašto? Da li zbog nepoznavanja same teme? Ili možda  ne vide smisao pisanja na zadatu temu? Ne znaju kome i zašto pišu? Strah od mogućnosti da će se „razotkriti“ koliko ne znaju i da će dobiti lošu ocenu?

Sigurna sam da vam je ovo poznato, ali da se ipak malo podsetimo.

Prikaži više

Da domaći zadatak manje boli

Da domaći zadatak manje boli

Autor bloga je Ivona Ranđelović koja se od samog početka svoje dugogodišnje nastavničke karijere trudi da ne podučava svoje učenike samo engleskom jeziku, već da ih kroz taj strani jezik podstakne da misle, budu kreativni i da pored glave koriste i celo svoje telo. Ona se brine o tome da svojim učenicima obezbedi takozvani „SPICE” (Social Physical Intellectual Creative and Emotional development), odnosno društveni, fizički, intelektualni, kreativni i emocionalni razvoj. U nastavku ovog bloga, podeliće sa vama neke od svojih trikova kako to postiže kada se radi o domaćim zadacima.

Koji je procenat vaših učenika koji redovno donose domaće zadatke i koji je procenat onih koji su domaći zadatak uradili kod kuće, a ne u školi tako što su prepisali od nekog drugog? O kojoj god brojki da se radi, verujem da biste voleli da je viša. Evo nekih predloga zadataka koji su pozitivno delovali kod mojih učenika, a koji bi mogli da imaju isti efekat i kod vaših.

Uvežbavanje pisanja/Ne pišem kao što govorim

Prikaži više

Video u nastavi - top lista kratkih filmova

Video u nastavi - top lista kratkih filmova

Autor članka je Marija Jović Stevanović, veliki zaljubljenik u filmove i tehnologiju, koja neretko koristi video za razvijanje jezičkih veština, ali i za podsticanje diskusije i razvoj kritičkog mišljenja.

Ukoliko biste me pitali za omiljenu aktivnost ili resurs za časove engleskog jezika, ne bih mogla da vam odgovorim. Volim svestran pristup učenju svih predmeta, a pogotovo stranog jezika. Međutim, kakva god da je lista, na njoj će se uvek među prvih pet naći kratki video-zapisi, jer ih, kao veliki zaljubljenik u film, često koristim na časovima.

Bilo da su u pitanju kratki filmovi, dokumentarni, animirani, motivacioni, edukativni ili pak reklame, video uvek budi pažnju učenika, podstiče ih na diskusiju i motiviše da se uključe. Neki će to čak uraditi na maternjem jeziku, umesto na stranom, koji bismo mi nastavnici želeli sa njima da vežbamo, ali svi znamo da je kod nekih učenika i to uspeh, znak da su tog dana i psihički prisutni na času i da ih je nešto podstaklo da iskažu svoje mišljenje.

Prikaži više

Debata

Debata

Autor bloga Zoran Jelesijević, nastavnik engleskog jezika sa radnim iskustvom u Srbiji i Kini. U ovom blogu objašnjava svoja iskustva sa organizovanjem debata u nastavi.

Pre nekoliko dana slučajno sam se našao u prisustvu većeg broja nastavnika stranih jezika. Bilo je tu nastavnika ruskog, francuskog, engleskog i španskog jezika. I neverovatno je koliko smo različitih pristupa jeziku imali.

Jedina stvar sa kojom smo se složili je da bi trebalo insistirati na veštini govora. Zašto? Bili smo saglasni da je to nešto o čemu se u našim programima nije mnogo vodilo računa prethodnih godina. Smatram da su najveći izazovi u nastavi motivisanje i animiranje učenika da koriste jezik. Vrlo često sam bio u situaciji da učenik koji postiže izvanredne rezultate na svim proverama znanja dobije blokadu kada treba da progovori.

Prikaži više

WebQuest iliti kompjuteri u učionice!

WebQuest iliti kompjuteri u učionice!

Dragana Jovanović je master profesor nemačkog jezika sa petnaestogodišnjim iskustvom i velikom ljubavlju prema novim tehnologijama u nastavi stranih jezika. U konstantnoj je potrazi za novim rešenjima, pa su joj nove tehnologije baš omiljena igračka.

Sigurna sam da se svaki nastavnik pre ili kasnije suočio bilo sa sopstvenom željom da malo osavremeni i učini svoju nastavu zanimljivijom, bilo sa pritiskom PP službe, direktora, kolega.

Na prvi pogled bi se nekima to moglo učiniti kao krajnje jednostavna stvar, dok bi drugi, oni malo manje upoznati sa novim tehnologijama, mogli pomisliti da je ovo „nemoguća misija“. Rekla bih da je istina, kao i uvek, negde u sredini. Zaista! Nije fraza. Mi prosvetni radnici smo stalno negde u sredini: između roditelja i dece, udžbenika i nastavne realnosti, novog i starog, table i tableta.

Prikaži više

Učenički radovi – dekor u učionici ili nastavno sredstvo?

Učenički radovi – dekor u učionici ili nastavno sredstvo?

Autor bloga je Marina Kopilović, profesor engleskog jezika koja za sebe najviše voli da kaže da je učiteljica. Po prirodi je vesela, obožava da igra i peva (ponekad je teško slušati, ali ne odustaje), ne voli apsolutnu tišinu u učionici - zabrine se kada je deca nemo gledaju. Nije joj problem da sa njima skače u zamišljeni bazen ili zaroni u more i vadi školjke, morske zvezde, glumi stenu koja plače, a ni da pozove direktora škole da im se pridruži kada pokuca na vrata da vidi zašto je buka. Međutim, problem joj je da nacrta životinju, napravi poster, ukrasi učionicu - nema tu vrstu kreativnosti. „Vešto“ se dosetila da bi to mogli da urade učenici, ne sluteći da stvari mogu da krenu neplaniranim tokom.

Ovo je priča koju vrlo rado pričam, ali to nije priča o Boži zvanom Pub, već o sopstvenom neznanju koju sam prevazišla sasvim slučajno, zahvaljujući svojim učenicima.

Oduvek sam volela da učenici prave razne radove kojima bih ukrašavala zidove učionice misleći da ću prostor u kom uče i rade oplemeniti i učiniti ga prijatnijim i lepšim. Podelim ih u grupe, dam im zadatke, oni se svojski potrude – istražuju, sakupljaju materijale, slike, čitaju, pišu, sve to lepo upakuju na poster i donesu u školu. Ja presrećna, brže-bolje okačim to na zid, pozovem koleginice i kolege da vide, da se dive, da ih hvale. I bila je učionica lepša i prijatnija za boravak i rad u njoj. Ali trajalo je kratko. Samo nekoliko puta.

Prikaži više

Kvizomanija je počela!

Autor bloga je Dragana Jovanović, master profesor nemačkog jezika i književnosti. U osnovnoj školi radi petnaest godina i od samog početka su je zanimale nove tehnologije i njihova primena u nastavi. Veliki je fan high-tech spravica i neki smatraju da ne bi mogla bez njih da održi čas. I sama se ponekad pita da li su u pravu. 

Kako učenicima nastavu učiniti zanimljivijom, a gradivo privlačnijim, jedna je od glavnih tema većine prosvetnih radnika. Svima je jasno da deca „ne dižu glavu“ sa računara i pametnih telefona, ali je takođe jasno da to ne znači da su oni automatski pametniji.

Naše je da pronađemo put kroz mrežu kablova i bežičnog prenosa informacija do njihovih glavica. Sigurno je da nam korišćenje tehnologija može doneti puno toga dobrog u učionici. Pitanje je samo kako ih primenjujemo. Moja baka je uvek govorila da je nešto i lek i otrov i da njegovo dejstvo zavisi od toga na koji način se koristi.

Prikaži više

„Gugl translejšn“ vs Molijer

„Gugl translejšn“ vs Molijer

Jasmina Leleković, autor bloga, sedamnaest godina radi u osnovnoj školi kao nastavnik francuskog jezika, posebno je interesuje upotreba multimedija u nastavi stranog jezika, kao i kako motivisati učenike da ih koriste u obrazovne svrhe.

Da li i vi svrstavate sebe u grupu nastavnika stranog jezika koji negoduju kada čuju da učenici koriste internet alatke pri izradi domaćeg zadatka? Zadate im da za domaći napišu pet rečenica o najboljem drugu, a dobijete nešto što se ne može prepoznati. U takvoj situaciji morate da odvojite desetak minuta podrobno objašnjavajući kako bi bilo mnogo jednostavnije da su slušali predavanje i vaša uputstva, da domaći i nije bio tako komplikovan kako su učenici zamišljali, kao i da su sebi napravili više štete nego koristi tražeći prečice. Zatim odvajate još deset minuta da uradite domaći i ponovo objasnite lekciju sa prethodnog časa.

Neminovno je da su današnje generacije doslovno „navučene“ na internet, izvinite što upotrebih kolokvijalizam, ali mi se čini da ovaj trpni glagolski pridev najbolje opisuje nasušnu potrebu da se bude u toku i kontaktu 24/24. U tom smislu sam veoma empatična, jer se i sama često nađem na rubu zavisnosti od istog. Međutim, kao pripadnik generacije koja je tokom školovanja znala samo za tablu, kredu i svesku, sada se trudim da se edukujem i pratim učenike. Ne smatram izgubljenim ono vreme koje od časa odvojim da se kritički osvrnem na različite sajtove i blogove koje bi učenici mogli da posete i iskoriste za učenje ili uvežbavanje gradiva. Ali, priznajem, Gugl prevodioca se nisam setila, sve dok mi jedna Natalija nije ukazala na to.

Prikaži više

DRAMA vs POZORIŠTE

Autor bloga je Ivona Ranđelović, zvana Mis Ivona, a jednom su je prvačići zvali i Vasiona s obzirom na to da je njeno ime nesvakidašnje na jugu gde živi i radi. Njena strast je drama, i to obrazovna drama, koja je sada postala sastavni deo svakog njenog plana časa. Drama se, na Ivoninu veliku radost, provlači i kroz druge predmete zahvaljujući umrežavanju sa ostalim kolegama iz njene škole koji su primetili da ona radi nešto drugačije, da učenici pozitivno reaguju na te promene, i da oni koji su etiketirani kao „nemogući”, „bezobrazni” i „nedisciplinovani” nisu takvi na ovim časovima. 

Drama se dešava svuda oko nas i u svakom trenutku: na ulici, na poslu, u našim domovima sa našom decom, supružnicima, roditeljima, pa zašto ne bismo nešto tako blisko i prirodno uneli u učionicu i iskoristili sve njene prednosti i potencijale? Zašto ne bismo podstakli učenike i učinili im učenje  zanimljivijim i korisnijim pomoću nečeg tako moćnog kao što je drama?

Prikaži više
©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions