Ko si ti? Ko sam ja?

Ko si ti? Ko sam ja?

Prvi susret sa stranim jezikom, nakon nekog vremena van učionice, treba da bude kreativan i da podstakne učenike da rade i sarađuju, da probudi u njima interesovanja i želju da usvajaju nove veštine. Nastavnica engleskog jezika Slavica Jocković ima predlog kako da to izvedemo na najbolji mogući način.

Raspust ili kraći odmor je idealna prilika da se odmorimo i pripremimo za nove izazove i radne pobede. Slobodno vreme koje smo proveli kako smo želeli, knjige koje smo jedva čekali da pročitamo, mesta koja smo posetili, dragi ljudi sa kojima smo provodili vreme i mnogi događaji koji su ispunili dugo priželjkivani odmor teme su koje možemo podeliti u učionici i tako započeti prve časove u novoj školskoj godini.

Postoji nekoliko tehnika koje veoma uspešno koristim kao „ice breakers” ili kao motivaciona sredstva za prve časove. Takve aktivnosti su nenametljive, pružaju mogućnosti i za govorne vežbe, postavljanje pitanja,  neposrednu komunikaciju, uvode u aktivnost pisanja, a tiču se realnih životnih aktivnosti, ličnih priča.

Prikaži više

Punjenje baterija

Punjenje baterija

Ako se još uvek niste odlučili za neki od vidova stručnog usavršavanja, naša blogerka i nastavnica engleskog, Marija Jović Stevanović, predlaže najefikasniji vid usavršavanja kojim možete da povećate nivo svoje motivacije i produktivnosti.

Kraj školske godine je iza ugla. Naravno, to nije dan kada će đaci izaći iz školskih klupa. Svi znamo da nas čekaju izveštaji, sednice, dežurstva na završnom ispitu, podela svedočanstava…

Spisak je gotovo beskonačan. Napokon, datum na rešenju za odmor daje nam zeleno svetlo da na kraći period isplivamo iz prosvetarskih voda, ali da li to zaista činimo?

Prikaži više

Video razglednica mog grada

Video razglednica mog grada

Autori bloga su Katarina Stanković i Dušica Vuković, profesori engleskog jezika u kraljevačkoj Gimnaziji, čiji su učenici osvojili prvu i drugu nagradu na konkursu Video razglednica mog grada, održanom u Gimnaziji “Takovski ustanak” u Gornjem Milanovcu 2018. godine.  

Video razglednica mog grada je projekat pokrenut na inicijativu Stručnog veća za strane jezike Gimnazije u Gornjem Milanovcu, koje je u septembru 2018. godine raspisalo konkurs za najbolji trominutni promotivni video na stranom jeziku.

Cilj konkursa bio je da učenici, kroz timski rad i istraživanje, na kreativan način predstave svoj grad turistima iz inostranstva, kao i da unaprede svoje jezičke veštine i znanje o jeziku.

Prikaži više

Trenutak istine

Trenutak istine

Marina Kopilović, profesor engleskog jezika u OŠ „Stevan Sremac” u Beogradu, ne bi bila Marina Kopilović kada ne bi imala otpor prema svemu o čemu se govori samo u superlativu, bez kritičkog razmišljanja. 

Kad god ima dilemu, stavi pametni šešir na glavu i počne da misli.

Na samom početku moram da vam priznam da nisam uradila više od pola onoga što sam planirala za ovu školsku godinu (o nekim planovima sam čak pisala i blogove) zato što nisam stigla.

Prikaži više

Nismo perfektni, ali znamo perfektne modale

Nismo perfektni, ali znamo perfektne modale

U ovom blogu, nastavnica engleskog jezika Gordana Popović govori o tome kako uz upotrebu slika, muzike i igre olakšava svojim učenicima da usvoje složene gramatičke strukture.

Uvek me iznova oduševi izraz lica učenika kada im kažem da ćemo na času raditi gramatiku. To oduševljenje i radost ne mogu se opisati rečima. Kolutanje očima i neizbežno: „Je l’ baš moramo?“ uvek me nasmeju.

Uzalud sav moj trud da im te časove obogatim popularnim pesmama ili nekom igricom. Negodovanje i natezanje obavezno potraju nekoliko minuta. I uvek usledi moja priča da je i poznavanje gramatičkih pravila važno da bi se ostvarila uspešna komunikacija te da gramatika nije nešto što su nastavnici izmislili da bi mučili učenike.

Prikaži više

Stripovi u nastavi

Stripovi u nastavi

Kako je nastavnica nemačkog jezika Jasmina Kovačević iz OŠ „Dositej Obradović” u Novom Sadu svoje časove učinila drugačijim, pročitajte u blogu koji sledi.

Više puta mi se desilo da mi deca na hodniku pritrče u susret i kažu: „Jedva čekam Vaš čas!” Uz osmeh ih pitam: „A zašto baš moj?” Deca odgovaraju iskreno: „Jer nam pomažete da savladamo nama nepoznat jezik i mnogo toga smo naučili na zabavan, kreativan način. Vaša nastava je moderna i želimo da tako i ostane.”  

To su razmišljanja dece 21. veka. U pravu su, zar ne? Kako je moguće zainteresovati učenike, ako se gradivo uvek predaje na isti način? Iskustvo mi je pokazalo da je neophodno stalno tražiti nove načine da nastavu učinimo zanimljivijom i dinamičnijom.

Prikaži više

The 21st century student

The 21st century student

It seems to me that teaching English is changing. No longer are we merely lords and ladies of verbs, nouns and communicative functions. These days, we are responsible for the social and emotional development of our students.

Speaking the language is no longer the only outcome of our lessons. Now, we are expected to create rounded individuals who can safely enter the ‘real’ world with all of the life skills, the soft skills, the 21st century skills that they need to be successful in an ‘ever-changing’ world. Sometimes, I pine for the good old days, but most of the time, I embrace this new focus.

But what does this new focus mean for us as teachers? How do we become 21st century English teachers? The answer lies in the third letter of the alphabet. Usually people talk about the 4Cs as 21st century skills, critical thinking, communication, cooperation and creativity. I think it is time to add two more Cs to the list; community and curiosity.

Prikaži više

In my life ...

In my life ...

Ivona Ranđelović je profesorka engleskog jezika koja je tokom svog bezmalo dvodecenijskog rada u nastavi stekla značajno iskustvo, pa će u ovom blogu sa vama podeliti jedno od njih, i to baš u vezi sa iskustvima. Pročitajte o čemu se radi.

Za ovaj blog, u nedostatku neke veće inspiracije, odlučila sam da vam opišem jedan sasvim običan čas, a tako zabavan da mu se radujem sa svakom novom generacijom.

Evo o čemu se radi.

Prikaži više

Anglovizija

Anglovizija

"Kada imate žarku želju da osmislite nešto novo a ideje nikako da isplivaju na površinu, pojave se ljudi koji vam daju baš ono za čime ste tragali." O čemu se radi pročitajte u tekstu nastavnice engleskog jezika, Mirjane Marić.

Nisam od onih nastavnika koji na početku školske godine mogu tačno da napišu kada će i koju temu imati na uglednom času i koje će sve vannastavne aktivnosti organizovati tokom godine. Na sednici krajem avgusta vidim samo do Evropskog dana jezika, dalje ne. Ostalo ide spontano.

Desi se kao varnica kada na času ili „kafici” diskutujem sa đacima ili kolegama o nekoj temi. I dok napolju dobuju novembarske kiše, ja mozgam šta bih mogla da osmislim za Novu godinu. Kao i obično, želim nešto drugačije i originalno. Ulazim na Facebook grupu „Profesori i prevodioci” i počinjem sa kolegama da razmenjujem zanimljive ideje za nastavu. I odjednom se pojavi! „Evrovizija, ja sam to jedne godine radila sa đacima”, kaže mi jedna divna i kreativna koleginica.

Prikaži više

Od dramske radionice do školske predstave, od učionice do pozornice

Od dramske radionice do školske predstave, od učionice do pozornice

U ovom blogu Jasmina Kovačević, profesor nemačkog jezika u Osnovnoj školi „Dositej Obradović“ u Novom Sadu predstaviće vam novi svet koji uskoro može da postane deo vaše nastavne prakse.

Svaki nastavnik želi da motiviše i zainteresuje učenike kojima predaje, da u njima probudi radoznalost i kreativnost. Ali kako postati jedan od nastavnika zbog kojih učenici vole da dolaze u školu, pa čak i da nakon završetka časova ostanu na dramskoj sekciji, u kojoj aktivno učestvuju i uče stvarajući.

U današnje vreme, ako predajete drugi strani jezik koji se ne polaže na maturskom ispitu, čini se teško uključiti širi krug učenika u rad neke sekcije, posebno one učenike koji nisu zainteresovani za dodatne aktivnosti. Jedan od načina da svoje učenike motivišem bio je da im stavim do znanja da će im dramsko stvaralaštvo pomoći da razvijaju individualizovano učenje, da će podstaći pozitivnu atmosferu, a nastavu učiniti zanimljivijom i dinamičnijom.

Prikaži više

Nije znanje znanje znati, već je znanje na pravi način znanje sticati

Nije znanje znanje znati, već je znanje na pravi način znanje sticati

Marina Kopilović, profesor engleskog jezika u Osnovnoj školi „Stevan Sremac“ u Beogradu, u naslovu je izvrnula poznate reči Jovana Jovanovića Zmaja s namerom da... Videćete uostalom i sami.

Razvijanje kritičkog mišljenja kod dece jedan je od najvažnijih zadataka obrazovanja jer ih ono priprema za budućnost.

Za početak, jedan motivacioni zadatak. Pokušajte da od zadatih slova ispod sastavite šest reči. Ako vas mrzi da se bakćete ovim zadatkom, pogledajte rešenje ispod teksta.

Prikaži više

Knjiga koja se pamti

Knjiga koja se pamti

Jasmina Leleković, nastavnik francuskog jezika, piše o udžbeniku koji njeni učenici posebno vole.

Možda ste pomislili da ću vam danas preporučiti nekoliko zanimljivih naslova na francuskom jeziku koji bi vama i vašim učenicima bili zanimljivi. To je dobra ideja za neki naredni blog. Ipak, želela bih da vam predstavim jednu posebnu knjigu, zapravo udžbenik koji je potpuno drugačiji od ostalih.

Nedavno mi je devojčica po imenu Magdalena vriskom prekinula čas u četvrtom razredu. Kako je među prvima završila vežbu u radnoj svesci, počela je da lista udžbenik i odjednom uzviknula: Jao, nastavnice, jedva čekam da čitamo ovaj strip, izgleda da je mnogo zanimljiv!

Prikaži više

Magičnost broja šest

Magičnost broja šest

Nastavnica engleskog jezika, Slavica Jocković, često koristi minimalne resurse za postizanje maksimalnih rezultata. Nije reč o triku već o tehnici koja je delotvorna jer podrazumeva dobro poznavanje gramatičke građe, razvija kritičko mišljenje i bavi se onim što je bitno i esencijalno. Kao što je u likovnoj kulturi minijatura način da se likovni umetnik izrazi, tako i na stranom jeziku, koristeći tehniku broja 6, učenici daju svoj optimalni doprinos iznoseći „suštinu stvari”.

Želela bih da podelim sa vama jednu tehniku koja se na mojim časovima pokazala magičnom. Reč je o delotvornoj upotrebi broja 6 u nastavi stranog jezika.

Naime, kada hoću da podelim nešto važno sa učenicima, da ih uvedem u veštinu pisanja, da ih motivišem da napišu nešto o sebi, koristim taj broj. Navešću nekoliko primera.

Prikaži više

U susret Božiću ...

U susret Božiću ...

U ovom blogu, nastavnica engleskog jezika, Mirjana Marić, ispričaće nam kako proslavlja Božić sa svojim učenicima. Uživajte u prazničnoj atmosferi.

Nakon prve jutarnje kafe, spremam se i krećem na posao. I dok u kolima ćaskamo o uobičajenim poslovnim planovima, svetlucavi ukrasi na mostu obasjavaju nam put. Irvasi, zvezdice, pahuljice. Novi ulični dekor izmamio nam je osmeh na lice i uneo toplinu u naša srca. Stižu novogodišnji i božićni praznici, pa sa njima i uzavrela atmosfera.

U glavi mi se odmah vrte nezaobilazni stihovi pesme „Jingle bells, jingle bells”. A-ha, vreme je da počnem da smišljam ideje za časove o Božiću i Novoj godini. Volim praznične teme jer mi one daju slobodu u kreiranju nastavnog materijala. Na tim časovima se osećam kao kod svoje kuće. U stvari, uopšte se ne osećam kao da sam na času već imam utisak da tada zaista slavimo taj praznik.

Prikaži više

I oni vole da se igraju!

I oni vole da se igraju!

Marina Kopilović, profesor engleskog jezika u OŠ „Stevan Sremac” u Beogradu, sa vama će ovoga puta podeliti božićne aktivnosti koje mogu da se rade sa učenicima starijih razreda.

Da li vam se čini da u nastavi stranih jezika od petog do osmog razreda postepeno prestajemo da se bavimo praznicima kroz igru i zabavu? Ja sam to primetila. Spomenemo mi i Božić i Novu godinu, svake godine dodamo po neku novu informaciju, ali se mnogo ređe igramo.

Skoro me je jedan petačić pitao da li ćemo i ove godine praviti poklončiće i igrati se Božića. Pravo da vam kažem, nisam planirala, ali on me je podstakao da razmislim o tome i izaberem neke prigodne i zabavne aktivnosti koje ću raditi sa njima, ali i sa starijim učenicima. Za vas sam izabrala neke od njih.

Prikaži više

Da greške rade u našu korist ...

Da greške rade u našu korist ...

U ovom blogu nastavnica engleskog jezika Gordana Popović piše o tome kako se greške koje učenici prave mogu iskoristiti tako da rade u korist učenika, a ne na njihovu štetu.

U procesu učenja greške su neminovne. Da li ćemo samo kažnjavati zbog njih ili ćemo se potruditi da ih iskoristimo kao polaznu tačku za učenje, zavisi samo od nas. Koje je uopšte njihovo mesto u današnjim školama? I da li ono zavisi isključivo od nastavnika ili i od samog nastavnog predmeta?

Iz razgovora sa drugim kolegama, rekla bih da se na greške prvenstveno obraća pažnja prilikom provera, mada ima i onih koji, poučeni iskustvom, tokom izlaganja ističu ona mesta za koja znaju da prilikom usvajanja zbunjuju učenike. Kako stvari stoje kod učenja stranih jezika?

Prikaži više

Gramatika nije bauk

Gramatika nije bauk

Slavica Jocković, autor ovog teksta, radi kao nastavnik engleskog jezika. Dilemu da li da gramatiku predstavi učenicima na eksplicitan način ili da učenici sami induktivnim načinom dođu do rešenja, rešava upotrebom zanimljivih aktivnosti, kroz igru i zabavu.

Da li je moguće usvojiti strani jezik koristeći se samo komunikativnim pristupom ili usvajanjem jezičkih celina, postavljanjem učenika u određene situacije, stvaranjem realnih situacija u kojima će se učenici naći u stvarnom životu? Koja je uloga gramatike u ovladavanju nekim stranim jezikom? Ovakva i slična pitanja svako od nas je postavio sebi bar jednom u životu. Da li naši učenici kada uđu u kabinet za strani jezik, pomalo strahuju od gramatičke oblasti koja će ih sačekati nespremne? Mogu li se sva ta pravila i gramatički oblici približiti učenicima? Da li je moguće predstaviti gramatiku na takav način da deca jedva čekaju da se njome bave?

Predstaviću vam neke aktivnosti koje koristim da bih učinila pojedine segmente gramatičke građe zanimljivijim.

Prikaži više

Lako - lakše - SuperLame!

Lako - lakše - SuperLame!

Još jedan način kako da dijalog iz udžbenika učinite zanimljivim za učenike, a da pritom i zaista nauče, daće vam naša blogerka Mirjana. Napravite mini-stripod od jedne ili najviše dve strane! I, Voila!

Kada sam razmišljala o čemu da pišem u ovom izdanju bloga, tumbala sam po glavi šta bi bilo najzanimljivije da predstavim nastavnicima. Za skoro 15 godina iskustva nakupi se svašta! A, onda shvatim da gledam iz potpuno pogrešnog ugla. Razmišljala sam šta je najzanimljivije nastavnicima, a ne učenicima. Pao mi je na pamet čas koji su mi skoro svi učenici pohvalili, a da ih uopšte nisam pitala ono čuveno: „Kako vam se dopao čas?”

Naime, na redu nam je bila lekcija o naredbama i dijalog se sastojao od niza naredbi koje devojčica-reditelj daje svojim drugovima-glumcima. Kako dijalog nije dug, a učenici nisu baš bili zainteresovani da ga odglume, rešila sam da promenim pristup.

Prikaži više

Big in Japan

Big in Japan

Teacher Trainer and Storyteller Gareth Davies has taken a three-month sabbatical to teach English in Japan. Here are his initial observations of his time in the land of the rising sun.

Being in Japan is certainly a bewildering experience. From the space age toilets, to the rules about taking your shoes off in restaurants to the extremely loud earthquake alerts on your phone, to trying to get my head around three alphabets, there is a lot to get used to.

So, it’s reassuring to discover that teaching in this distant part of the world is similar to teaching back at home. The classes have mixed levels, and mixed motivation, students struggle with listening and think writing is boring and attendance is irregular but when it goes well, and the students ‘get’ it, it is the most rewarding thing in the world.

Prikaži više

O pitanjima, učenicima i nastavnicima

O pitanjima, učenicima i nastavnicima

U nastavi stranih jezika, početak i kraj svega je komunikacija. Za dobru komunikaciju podjednako su bitni i pitanja i odgovori. U ovom blogu, nastavnica engleskog jezika Gordana Popović govori o tome koliko je i zašto važno da učenici znaju da postavljaju pitanja.

U tradicionalnoj školi uloge su strogo podeljene. Nastavnik je uglavnom jedini izvor znanja čiji je zadatak da to znanje prenese učenicima. S druge strane, zadatak učenika je da saslušaju nastavnika, nauče gradivo kod kuće i pokažu znanje prilikom ispitivanja i izrade testa.

U tako uspostavljenom sistemu, za pitanja je zadužen nastavnik, učenici tek sporadično, i to uglavnom kad treba nešto da se objasni ili ponovi. Iako su danas učenicima dostupni i brojni drugi izvori znanja, većina ljudi i dalje na ovaj način gleda na školu. U isto vreme sledi i ona čuvena rečenica: škola ne priprema decu za život.

Prikaži više

Pazi, snima se!

Pazi, snima se!

Ivona Ranđelović i ovoga puta nudi nesvakidašnje nastavne ideje koje na prvi pogled mogu delovati komplikovano, a zapravo uz malo truda i Ivonine savete mogu lako da se savladaju. 

Poznajem dosta nastavnika koji već dugo i redovno rade projekte sa svojim učenicima, kao i određen broj onih koji su postali profesionalci u toj vrsti nastave zahvaljujući eTwinning programu koji povezuje naše učenike sa učenicima iz najrazličitijih država. Kod ovog programa uglavnom se radi o interkulturalnoj razmeni pisama, čestitki i postera o sebi i svojoj zemlji, a neretko se svi oni upoznaju tokom Skype razgovora uživo.

Oni koji nisu u tom programu, pak, finalne proizvode projekta postavljaju na zidove učionica i hodnika škole kao pokazatelj da se nešto veliko (u)radilo. Međutim, manje poznajem one koji svoje projekte krunišu video-materijalom, a da to nije kolaž-fotografija sa časova uz odgovarajuću muzičku podlogu. Zato ću sa vama u ovom blogu podeliti svoja iskustva, pokazati naša ostvarenja i dati savete koji bi trebalo da vam olakšaju uplovljavanje u video-svet.

Prikaži više

Pokrenimo se

Pokrenimo se

Jasmina Leleković je profesorka koja dvadeseti put počinje školsku godinu, a trenutni nedostatak motivacije pokušava da prevaziđe prisećanjem na ranije primere iz sopstvene nastavne prakse.

Nedavno je u mom kalendaru prohujao jubilarni, dvadeseti, početak školske godine. Francuzi imaju veoma zgodan termin, la rentrée, što bi doslovno značilo „povratak”. Moja asocijacija na dati termin se, vremenom, menjala. Vraćam se čemu? Vraćam se od koga, čega? Kome? Evolucija osećanja brzo doživljava metamorfozu, od nestrpljenja, uzbuđenja, radoznalosti... radosti što ću imati nove učenike, strepnje i bojazni od novog rukovodstva, čuđenja, zaprepašćenja zbog novih pravilnika, ministra...pa opet novi-stari udžbenici, učenici, tabele…

Složićete se da sam konfuzna. A vi? Jeste li bili smireni pred početak? Sve ste unapred znali, napisali ste planove sa standardima, orijentisali se na ishode, prilagodili potrebama budućih učenika. Bravo! Prelistali ste nove udžbenike, sastavili inicijalne testove? Još jednom vam kažem „Bravo!” – Ja nisam. Ne na vreme. Nešto mi se nije dalo.  Nisam znala koja odeljenja će mi biti dodeljena, niti u kojoj smeni ću raditi, još uvek ne znam gde sam pošla, a gde sam došla. Da, ovo mi je bio dvadeseti početak školske godine i prvi put mi je nedostajala motivacija za rad. Jeste li i vi imali sličnu krizu?

Prikaži više

Novi počeci uz stare recepte

Novi počeci uz stare recepte

U ovom blogu, nastavnica engleskog jezika Gordana Popović ističe važnost međusobnog upoznavanja sa novim učenicima na početku školske godine radi uspostavljanja dobre komunikacije i uspešnijeg rada i otkriva omiljene aktivnosti koje u tu svrhu koristi.

Često u razgovoru sa komšijama ili prijateljima koji nisu prosvetni radnici kažem kako je moja velika sreća što se bavim tim pozivom. Svaki dan, ma svaki čas je drugačiji i neponovljiv. Svako odeljenje ima svoj duh i ritam i diše na jedinstven način. Zato od našeg prvog časa pokušavam da „opipam puls” odeljenja i upoznam svoje učenike. Ne mislim da nastavnik treba uvek da ima apsolutno isti pristup i način rada i da učenici treba da se prilagode njemu. Učenje je dvosmerna ulica, pa stvaranje odnosa poverenja između učenika i nastavnika i međusobno usklađivanje smatram veoma važnim u našem poslu.

To međusobno upoznavanje i adaptacija počinju od prvog časa, od prvog osmeha prilikom ulaska u učionicu i predstavljanja.

Prikaži više

Mali ljudi – velika očekivanja

Mali ljudi – velika očekivanja

Autor bloga je Marija Jović Stevanović, profesorka engleskog jezika koja radi sa različitim uzrastima, ali odnedavno najčešće sa učenicima od 1. do 4. razreda. Kako ona pristupa nastavi sa najmlađim školarcima i kako rešava izazove koje rad sa tim uzrastom nosi, pročitajte u blogu.

Predajem svim uzrastima, ali odnedavno najvećim delom predajem „malima“. Otprilike 250 pametnih glavica. Još uče da vezuju pertle, da me ne zovu mama, mada im to ne zameram, i šta je udžbenik, a šta radna sveska. Za one koji nisu predavali nižim razredima osnovne škole, to ukratko izgleda ovako:

I razred: Upoznajemo se, učimo šta su to škola i domaći zadaci, kako se boji, secka...

Prikaži više

PLN ili kako da postanemo bolji

PLN ili kako da postanemo bolji

Ovim blogom nastavnica engleskog jezika Gordana Popović želi da ukaže na važnost formiranja lične obrazovne mreže (PLN) radi unapređenja svog rada.

„Nijedan čovek nije ostrvo, samo po sebi celina;
svaki je čovek deo Kontinenta, deo Zemlje;”

                                                            Džon Don

Prikaži više

A na kraju…? Kviz!

A na kraju…? Kviz!

Ivona Ranđelović je profesorka engleskog jezika koja ovih dana stiže da napuni baterije samo do nekih 10%, tek toliko da se ne ugasi i željno iščekuje kraj školske godine, isto kao i njeni učenici. Da bi sebi olakšali čekanje, pribegli su zabavi. Oni poređaju stolice u hodniku škole, uključe TV koji je postavljen iznad vrata zbornice, povežu laptop sa TV-om i kviz može da počne! U ovom blogu pročitajte koji su im kvizovi najzanimljiviji i na koji način se igraju.

Raspust je odmah tu iza ugla i đaci mu se raduju više nego bilo kom petku u toku nedelje. Svima su preko glave testovi, diktati, ispitivanja, popravljanje ocena - i đacima, i nama! A kada tome dodamo vrućinu koja od ranog jutra okupira učionice, bilo kakav ozbiljan rad i koncentracija na toj toploti prosto ispare! Zato, evo predloga kako da jednostavno i lako napravite prelaz između kraja školske godine i predstojećeg zasluženog odmora. Ovog puta to su igre rađene u Power Point-u za koje su vam neophodni laptop i projektor, tj. TV ili, ako ste te sreće, pametna tabla. Bežični miš je poželjan, ali ne i neophodan. U slučaju da ste se nasmejali (od muke) na pomen tehnike, ne brinite! Ponudiću vam i „unplugged” (bez struje) varijantu.

Svi kvizovi i igre nalaze se na sledećem linku. Za neke od njih morate platiti, ali mnogi su dostupni za preuzimanje bez ikakve nadoknade kreatoru kvizova. Evo mog izbora na osnovu reakcija učenika sa kojima sam ih igrala.

Prikaži više

Interaktivna magija

Interaktivna magija

Autorka bloga, Zorica Miladinović, nastavnica engleskog jezika koja godinama radi u osnovnoj školi sa učenicima od 1. do 8. razreda, redovno se trudi da časovi budu dinamični i drugačiji. Pored klasičnog realizovanja nastave, upotreba interaktivnog programa je od velike pomoći – evo primera.

Kako animirati prvake da zavole jezik i zadržati im pažnju čitavih 45 minuta? Znamo i sami da postoji mnogo aktivnosti koje nam u tome pomažu, ali jedan vid koji nam je od ogromne koristi je svakako upotreba interaktivnog programa. Međutim, ako nismo u mogućnosti da koristimo ovakav program na svakom času, trebalo bi makar s vremena na vreme.

Pored klasičnog puštanja interaktivnog programa koji prati udžbenik, ja sam rešila da to bude malo bajkovito i da unesem magiju među decom. Pored usvajanja neophodnog vokabulara, učenici na ovaj način razvijaju maštu, ali se takođe podstiče i njihova želja za učestvovanjem.

Prikaži više

Oko sveta

Oko sveta

Jasmina Leleković, profesorka francuskog jezika, razmatra mogućnosti projektne nastave i međupredmetnog povezivanja, kroz timski rad, saradnju, istraživanje i prezentaciju projekta realizovanog u OŠ „14.oktobar“ u Bariču.

Ovih dana se u školama intenzivno razgovara o novom Nastavnom planu i programu, koji će od naredne jeseni zaživeti u prvom i petom razredu, a jedna od novina je i projektna nastava. Pošto verovatno neću imati časove u tim razredima, nisam se prijavila za obuku, ali sam, htela ili ne, prinuđena da se informišem. Ako zanemarim čaršijske priče o tome da je nemoguće projektnu nastavu održavati bez projektora u učionici (da nije tužno, smešno bi bilo), pokušavam da osvežim pamćenje i prisetim se takozvanih projekata koje sam realizovala u saradnji sa kolegama i učenicima.

Sama reč projekat, latinskog porekla, prvobitno označava „baciti (u)napred“. U školskom kontekstu, kako ja doživljavam popularni termin, to bi značilo unapred staviti na papir ideju, odrediti korake u ostvarenju iste i definisati ciljeve i ishode, odnosno benefit svih potencijalnih učesnika ukoliko se prvobitna ideja realizuje. U tom smislu, pitam se zar nije svaka priprema za čas, svojevrsni projekat?

Prikaži više

Oblaci koji razvedre čas

Oblaci koji razvedre čas

Autorka bloga, Gordana Popović, ovim tekstom podseća na jedan, sad već stari, IKT alat koji se na raznovrsne načine može koristiti u nastavi stranih jezika.

Voleli mi to ili ne, savremena nastava se teško može zamisliti bez upotrebe IKT alata. Ako ste od onih koji rado koriste nove tehnologije, sigurno ste stalno u potrazi za nekim novim programima kojima možete obogatiti svoje časove. Kad neko ne voli rutinu u svom radu, brzo dođe do zasićenja i ponestane ideja. Tako se desi da u želji da primenjujemo uvek nešto novo, zaboravimo neke stare alate koji su nam dobro služili u prošlosti.

Jedan od prvih alata koje sam koristila, a koji savršeno odgovara prirodi predmeta je Wordle – sasvim jednostavan alat za kreiranje oblaka reči. Verovatno su ga mnogi od vas koristili, ali uvek se nađe i neko ko nije. Nalazi se na internet adresi http://www.wordle.net/. Na datoj adresi kliknite Create, unesite željene reči i kliknite na Go. Time ste kreirali svoj Wordle. Možete mu menjati stil fonta, boju slova i pozadine, kao i pravac reči, a zatim ga odštampati ili sačuvati kao png. Ukoliko želite da istaknete neku reč, otkucajte je više puta i ona će biti prikazana kao znatno veća u odnosu na ostale.

Prikaži više

Slavite greške, povećajte samopouzdanje!

Slavite greške, povećajte samopouzdanje!

Ivona Ranđelović je profesorka engleskog jezika koja će sa vama podeliti najvažniju lekciju koju je naučila od svoje mentorke, Susan Hillyard, a u vezi je sa uslovima koji treba da budu ispunjeni da bi podučavanje stranog jezika bilo uspešno. Suzan insistira da tačnost, pre svega gramatička na kojoj se najčešće insistira, treba da zauzme tek treće mesto. Šta prethodi tačnosti, pročitajte u ovom blogu.

Tema ovog bloga mi se nametala više puta u poslednje vreme, manje-više u istom maniru, a odluka da o tome pišem pala je nakon sledećeg razgovora sa učenicom četvrtog razreda koja je nedavno prešla u našu školu i odeljenje kojem predajem:

 

Prikaži više

Storytelling in the Classroom

Storytelling in the Classroom

Gareth Davies is a teacher, teacher trainer and storyteller based in South Wales. He specialises in telling traditional stories from around the world in the English Language Classroom.

We think of stories as being an activity for very young learners but effective storytelling can capture the imagination of students of all ages and help them fall in love with stories. I use traditional folk tales in all my teaching. This blog will look at how you can become an effective storyteller and how you can use stories in the language classroom.

Before you start, decide how you want to tell the story. There is nothing wrong with reading a story but if you can tell it rather than read it, then it is so much more interesting for the students because it allows the teller to improvise and include the students more.  It may seem daunting to learn stories but there are techniques that can help you.

Prikaži više

REPETITIO EST MATER STUDIORUM

REPETITIO EST MATER STUDIORUM

Ivona Ranđelović je nastavnica engleskog jezika koja stalno eksperimentiše i uvodi novine u nastavu, kako bi svojim učenicima olakšala usvajanje i učenje stranog jezika, s obzirom na to da ga uče samo 90 minuta nedeljno, a van škole ga slabo ili nimalo koriste. Ona se trudi da u nastavi primeni sva svoja znanja o različitim stilovima učenja (VAK), kao i znanja o muzici i drami, o čemu će govoriti u ovom blogu.

„Ponavljanje je majka učenja”. Ova sentenca kao da je stvorena za strane jezike, posebno za one jezike kojima su naši učenici veoma malo izloženi. Da se to ponavljanje ne bi svelo na suvoparno horsko ponavljanje za mnom i da ono ne bi izazvalo kontraefekat i odbojnost kod učenika, primenila sam neke od dramskih tehnika koje su takvu vrstu vežbe učinile zabavnom i efektnom.

OSEĆANJA I KONTEKST

Prikaži više

Reč po reč

Reč po reč

Bliži se kraj školske godine, a sa njim i vreme kada moramo proveriti koliko su naši đaci naučili. Kako bi provera znanja prošla bez stresa, Jasmina Leleković, nastavnica francuskog jezika u OŠ „14.oktobar” u Bariču, predlaže kratke vežbe za obnavljanje i sistematizaciju vokabulara, koje su učenicima zanimljive, a veoma su efikasne.

Na koji način motivišemo i pokrećemo učenike da neku reč zapamte i vizuelno, ali i auditivno i rukopisno? Da li su mali rečnici koje smo mi pravili kada smo bili učenici bili potpuno beskorisni?

Metodičari naglašavaju da izolovano učenje značenja reči ne donosi veliku i trajnu korist onome ko uči strani jezik. Složićete se da je i učenicima dosadno da nešto uče napamet. Dobro osmišljena vežba, kroz situaciju u kojoj se neka reč koristi, trebalo bi da bude osnov svakog časa stranog jezika. Međutim, ako se naučeno ne obnavlja i ne koristi, brzo se zaboravi.

Prikaži više

Da te pitam

Da te pitam

Profesorka engleskog jezika, Ivona Ranđelović, je jedna od onih nastavnika koji uviđaju važnost osposobljavanja naših učenika da postavljaju pitanja - da preispituju svet oko sebe, pojave i odnose u društvu, sebe same. U ovom blogu pročitajte kako ona motiviše svoje učenike da kritički i kreativno misle.

Da li nekad uhvatite sebe kako vodite jednosmernu komunikaciju sa vašim učenicima kao da ste vi jedini koji postavlja pitanja, a učenici jedini koji odgovaraju? Da li vam se dešava da lekciju završite sa „Ima li pitanja?” i niko ne podigne ruku? Ukoliko je tako, evo primera iz moje lične prakse koji menjaju smer pitanja i odgovora i u kojima je uloga ispitivača predata učenicima, kako bi oni kritički počeli da preispituju ne samo ono što se radi na času, već i svet koji ih okružuje.

O meni

Ovu aktivnost uglavnom radim na početku školske godine kada se po prvi put upoznajem sa nekim odeljenjem. Učenicima ponudim simbole ili brojeve iza kojih se krije neka informacija o meni. Njihov zadatak je da postavljaju „da/ne” pitanja: Da li imate 38 godina? Ne. Da li nosite broj cipela 38? Da! Učenici mogu da rade i u paru i pogađaju koje se informacije kriju iza brojeva i simbola koje su jedni drugima zadali, a za domaći zadatak mogu uraditi ovako nešto.

Prikaži više

10 godina slavimo različitost

10 godina slavimo različitost

Mirjana Marušić Adžić 13 godina radi kao nastavnica u školi sa svim uzrastima, a Dan jezika organizuje već 10 godina. Obožava pozorište i sama je član jednog amaterskog, pa joj scenski nastup nije problem. Takvo iskustvo prenosi na decu i rado organizuje manifestacije u školi. U nastavku pogledajte šta sve možete pripremiti u svojoj školi za Dan jezika, ali i druge manifestacije.

26. septembar je značajan datum za nastavnike stranih jezika, jer se tada obeležava Evropski dan jezika, a to je prilika za vannastavne aktivnosti koje učenici vole i jedva čekaju.

U našoj školi se Dan jezika obeležava od 2007. godine. Koleginica i ja, vrativši se iz Engleske, sa usavršavanja, pune entuzijazma i novih ideja, rešile smo da organizujemo prvi Dan jezika u našoj školi. Prvo je bilo stidljivo, sa par idejica, pesmica i slično. Ali od 2009. godine, taj datum je postao nezaobilazna manifestacija u školi i od tada je interesovanje učenika sve veće i jedva čekaju da se pokažu.

Prikaži više

Kako smo obeležili Evropski dan jezika

Kako smo obeležili Evropski dan jezika

Vojka Milovanović, profesorka francuskog jezika daje mali osvrt na višejezičnost i njen značaj, proslavu Evropskog dana jezika, kao i na saradnju među školama, a pre svega govori o razvijanju ljubavi prema francuskom jeziku.

Evropski dan jezika obeležava se od 2001. godine. To je bila Evropska godina jezika koju su organizovali Savet Evrope i Evropska unija. Cilj je bio promovisanje jezika i jezičke raznolikosti, a u obeležavanje Evropske godine jezika tada su se uključile sve države Evropske unije. Odlukom Saveta Evrope, 26. septembar proglašen je i zvanično za Evropski dan jezika.

Promocija višejezičnosti i isticanje bogatstva jezika predstavlja jedan od mostova razumevanja među ljudima. Još u latinskom nailazimo na poslovicu „Quot linguas calles, tot homines vales“ – „Koliko jezika znaš, toliko ljudi vrediš“.

Prikaži više

Uz muziku se lakše uči

Uz muziku se lakše uči

Autor bloga je Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika u Poljoprivredno-hemijskoj školi u Obrenovcu. U ovom tekstu govori o tome kako svoje dve ljubavi, ljubav prema engleskom jeziku i prema muzici, deli sa svojim učenicima u želji da im olakša i ulepša učenje jezika, a saznaćete i kako možete iskoristiti pesme stranih izvođača u svojoj praksi.

Kada me neko pita otkud ljubav prema engleskom jeziku, obično kažem da je do nje došlo posredno, preko moje prve ljubavi – muzike. Oduvek sam volela da pevam, a engleski sam zavolela i pre nego što sam počela da ga učim, zahvaljujući pop i rok pesmama koje sam uz stariju sestru slušala od malena. Jedna od meni najdražih pesama iz tog perioda bila je „Money, money, money” grupe Aba. Kako sam samo želela da znam reči te pesme da bih mogla da je pevam!

Posle ove kratke ispovesti, sasvim je jasno da pesme stranih izvođača rado koristim u nastavi. Na moju sreću, postoje i objektivni razlozi za njihovu upotrebu, kako lingvistički, tako i socijalni, kulturni, emocionalni i saznajni. Učenici su izloženi autentičnom jeziku koji im omogućava da nauče nove reči i  izraze, pravilan izgovor i intonaciju, da uoče primenu gramatičkih struktura, kao i da se upoznaju sa kulturom raznih nacija. Popularne pesme su neretko i društveno angažovane pa se mogu koristiti kao podsticaj za razgovor o nekim problemima savremenog društva.

Prikaži više

Hvataj!

Hvataj!

Ivona Ranđelović je nastavnik engleskog jezika koja se stalno trudi da motiviše nemotivisane i usmeri njihovu pažnju tamo gde ona želi – na jezik kojem ih podučava. A to radi na najrazličitije načine uz pomoć minimalnih resursa. U ovom blogu govori o uptrebi lopte kao moćnog sredstva za postizanje jezičkih, a i vaspitnih ciljeva.

Lopta - imenica, ženski rod; 1) omiljena igračka među decom počevši od ranog detinjstva, pa sve do kasne adolescencije, a često je obožavaju i u zrelim godinama (doduše, češće preko ekrana za vreme utakmice, nego u rukama, prim.prev.); 2) veoma efikasno i jeftino didaktičko sredstvo; 3) igračka koja može biti opasna po prozore i bilo šta lomljivo u zatvorenom prostoru, osim ako je sunđerasta i manja.

Da li ikada koristite loptu u nastavi i koliko često? Ja kad god želim da unesem neku promenu ili animiram uspavane učenike, ponesem loptu na čas. Varijante za njeno korišćenje u obrazovne svrhe su brojne, a u ovom blogu podeliću one koje su kod mene u nastavi jezika imale sledeće rezultate:

Prikaži više

Interaktivna tabla u nastavi stranog jezika

Interaktivna tabla u nastavi stranog jezika

Jasmina Leleković, profesorka francuskog jezika u OŠ „14. oktobar” u Bariču, iznosi svoje viđenje upotrebe pametne table, modernog nastavnog sredstva, koje može da obogati nastavu stranog jezika.

U knjizi „Škola” Jasminke Petrović (izdanje Kreativnog centra) nalazi se zanimljiva ilustracija Dobrosava Boba Živkovića koja prikazuje nastavna AKO sredstva: kasetofon, ako ga nisu ukrali, krede, ako ih je redar uzeo od tetkice, grafoskop, ako nije na popravci… uz napomenu da se TV, video i kompjuter nalaze u zbornici i koristi ih nastavnik opštetehničkog, ako ume. Na opšte zadovoljstvo mojih koleginica i mene, kada je interaktivna tabla „ušetala” u kabinet za strane jezike, sve ovo AKO otišlo je u zaborav i svelo se na jedno AKO, ako bude bilo struje.

Interaktivna tabla spada u red didaktičkih medija, a funkcija joj je da podigne kvalitet obrazovanja. Da li je to svemoguće nastavno sredstvo ili samo pomodarstvo, i to veoma skupo, pokazaće vreme. Sa stanovišta praktičara i s distance od nekoliko godina korišćenja iste, mislim da je istina negde između.

Prikaži više

A može i ovako...

A može i ovako...

Autorka bloga je Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika u srednjoj stručnoj školi. U ovom blogu videćete kako možete adaptirati udžbenik koji koristite. Neke od prikazanih ideja prezentovala je Peni Ur na onlajn kursu „Course materials: Design, Selection and Use”.

Tokom svoje dugogodišnje karijere imala sam priliku da koristim udžbenike raznih izdavača. Neki su mi bili nametnuti, neke sam birala sama. Vrlo brzo sam shvatila da, bez obzira na to koliko je kvalitetan, nijedan udžbenik ne odgovara u potpunosti potrebama mojih učenika. Zato sam ih nekad prilagođavala, dok dodatni materijal koristim redovno u svojoj praksi. Pronalaženje dodatnog materijala i ideja sad je jednostavnije nego ikad. Internet je preplavljen blogovima i radovima nastavnika iz celog sveta, a da ne govorim o video-zapisima koji su nam dostupni. Zato, po mom mišljenju, mnogo veći izazov predstavlja nalaženje načina da postojeći materijal učinimo zanimljivijim i inspirativnijim za učenike. I ne samo to, raznovrsnijim vežbanjima im omogućavamo da na kreativniji način savladavaju jezik koji uče.

Prateća vežbanja uz tekstove, bilo da je reč o vežbama razumevanja ili govornim vežbama, uglavnom su kvalitetna i raznovrsna. Međutim, retko kad služe kao polazna osnova za vežbu pisanja. Jedna od tehnika koju možete primeniti je lična reakcija učenika na pročitan tekst. Zatražite od učenika da sastave pitanja za autora ili neki lik iz teksta. Ta pitanja, na primer, mogu da se odnose na informacije koje su izostavljene iz teksta. Ova tehnika zahteva, pre svega, dobro razumevanje teksta, ali i dozvoljava učenicima da pokažu kako reaguju na tekst, likove i autora, dok nama omogućava da vidimo šta je to što je ostavilo najjači utisak na njih, kao i šta je to što ih zanima.

Prikaži više

Motivisanje najmlađih učenika

Motivisanje najmlađih učenika

Zoran Jelesijević već godinama radi sa učenicima mlađih razreda osnovno škole. Na tom uzrastu učenici su još uvek vrlo raspoloženi za učenje, ali je za njega najbitnije da ih motiviše da zavole engleski jezik.  U ovom tekstu je opisao nekoliko aktivnosti kojima to postiže.

U jednom od ranijih tekstova sam pomenuo Zlorana. Ukoliko niste zapazili taj detalj, on je moj zli alter ego i izbija iz mene u trenucima kada je potrebno upravljati učenicima. On će se javiti i u ovom tekstu, ali mislim da ću vas upoznati i sa prijatnom stranom moje ličnosti, jer je upravo ona najbitnija za temu ovog teksta – MOTIVACIJU učenika nižih uzrasta.

Kada sam pisao prvi „nacrt” ovog teksta, odgovor na ovo pitanje mi je otišao u pogrešnom smeru. U onom istom smeru gde smo mi, nastavnici, učitelji i roditelji naučeni da idemo, ka ocenama.

Prikaži više

Planiranje nastave – rutina ili izazov?

Planiranje nastave – rutina ili izazov?

Autor bloga Gordana Popović, nastavnica sa dugogodišnjim iskustvom u radu sa tinejdžerima u srednjoj stručnoj školi, otkriva o čemu razmišlja dok sastavlja globalne i operativne planove.

Početak i kraj školske godine su dva svakako najstresnija perioda za svakog nastavnika. Uzrok tome nisu učenici, kako bi neki laik pomislio, već silna papirologija koja se iz godine u godinu samo uvećava. Dok pišete ili kucate nove globalne i operativne planove, plan dopunske i dodatne nastave, plan sekcije itd., koliko vam vremena ostaje da se pozabavite uvođenjem nekih novina u svoj rad? Da li o njima razmišljate tek kada planirate čas ili prikupljate ideje i tražite inspiraciju i tokom letnjeg odmora? Ili, pak, više volite da hodate utabanim stazama i držite se onog što je već dalo rezultate? U kojoj meri prilikom planiranja uzimate u obzir specifičnost svakog odeljenja? Da li uopšte sastavljate nove planove ili samo prekopirate prošlogodišnje?

Naravno, u globalnim i operativnim planovima moramo se držati nastavnog plana i programa. Ipak, on je takav da nam pruža prilično slobode, kako po pitanju izbora materijala koje ćemo koristiti u radu, tako i u samom načinu rada. Ma koliko udžbenik bio dobar, uvek mu se može naći neki nedostatak. Ponekad nismo zadovoljni tekstom koji ilustruje nastavnu temu ili treba učenike da upozna sa novim rečima. Nekad u gramatikama nađemo kvalitetnija vežbanja neke strukture. Naročito danas, kada na internetu možemo naći obilje materijala, udžbenik ne treba da nam bude sve i svja. Uostalom, uvek možemo i sami napraviti nastavni materijal, bilo štampani ili digitalni.

Prikaži više

Motivacija učenika kroz vannastavne aktivnosti – Francuski nije bauk!

Motivacija učenika kroz vannastavne aktivnosti – Francuski nije bauk!

Vojka Milovanović je profesorka francuskog jezika koja stalno traga za novim pristupima nastavi i motivaciji učenika za učenje francuskog jezika. U svom blogu je opisala iskustvo organizovanja vannastavnih aktivnosti u jednom sasvim drugačijem ambijentu, koji nije škola.

U vremenu u kome zbog popularnosti nemačkog jezika roditelji često deci ne dozvoljavaju da biraju francuski jezik, ja tragam za novim pristupima nastavi i motivaciji učenika za učenje francuskog jezika. Ono što me je ohrabrilo u ovoj nameri jeste Ruso. U svom delu „Emil ili o vaspitanju”, Ruso kaže da, u želji da dete naučimo da čita, pribegavamo raznim vratolomijama praveći raznorazna pomagala, a zaboravljamo na jednu veoma važnu stvar, a to je detetova želja za učenjem i zato kaže: „Probudite u detetu želju za učenjem i svaka metoda biće dobra.”

Rukovodeći se ovim, odlučila sam da učeniku dodelim novu ulogu i smestim ga u jedan sasvim drugačiji ambijent, koji nije škola. Tako je nastao niz radionica francuskog jezika, čiji su voditelji bili učenici, a mesto na kome su se te radionice održavale bio je gradski park u Požarevcu, spomen-park Čačalica i Centar za kulturu Požarevac.

Prikaži više

Let's twist again

Let's twist again

Ivona Ranđelović je profesorka engleskog jezika koja se trudi da svojim učenicima ponudi najrazličitije sadržaje, iskustva i doživljaje. To posebno radi na početku školske godine kada je potrebno ublažiti prelaz između raspusta i početka škole. U sledećem blogu pročitajte kako ona to radi. Nadamo se da će vas inspirisati da probate isto to, a možda i nešto više od toga!

Da li imate osećaj da tek što smo podelili knjižice i svedočanstva, a već treba krenuti sa pisanjem globalnih i operativnih planova za novu školsku godinu? Već je došao trenutak da sa ponovo napunjenim baterijama uđemo u učionice i radimo sa učenicima koji, sigurna sam, nemaju isti osećaj kao mi. Njima se raspust odužio i oni jedva čekaju da se vrate svojim drugarima, simpatijama, a smela bih da se opkladim - i nama. Da to dobro raspoloženje ne bi splasnulo odmah prvog dana, na prvim časovima, dobro je za prvu radnu nedelju isplanirati aktivnosti koje su igrolike i zabavne, a koje će i njih i nas polako pripremiti za radnu atmosferu.

U nastavku ću opisati aktivnosti kojima ja najčešće započinjem prvu radnu nedelju: dramske i muzičko-plesne.

Prikaži više

Frankomanija

Frankomanija

Autor bloga je Jasmina Leleković, nastavnica francuskog jezika koja uživa u organizovanju vannastavnih aktivnosti. Sa puno ljubavi i truda uspeva da okupi veliki broj motivisanih učenika i pruži im priliku da putem zanimljivih vannastavnih aktivnosti obogate znanja i umeća i promovišu francuski jezik i kulturu.

Kao što psiholozi preporučuju da se na kraju kalendarske godine sumira proživljeno i donesu neke zdrave odluke za naredni period, tako u našem, prosvetno-pedagoškom rijalitiju, negde početkom juna, pokušavamo da se osvrnemo na prethodnu školsku godinu i uočimo šta je realizovano od planiranog, a šta nije. Taj deo priče jednog nastavnika može da se podvede pod pisanje obaveznih izveštaja za sve aktivnosti i ponekad predstavlja pravi pakao od administracije. Međutim, optimista kakav jesam, meni je zadovoljstvo da se prisetim koje su nastavne i vannastavne aktivnosti bile uspešne, da promovišem postignuća učenika i tako ih motivišem da i u narednom periodu rado uče francuski jezik i oplemene boravak u školi aktivnom participacijom.

Nesrećno sklopljen naslov ovog teksta u mom slučaju ima zaista pozitivnu konotaciju – manija za trošenjem slobodnog vremena u pedagoške svrhe. Imam sreću da radim sa koleginicama i kolegom koji rado prihvataju izazove, tako da timskim radom osmišljavamo vannastavne aktivnosti koje bih vam u daljem tekstu preporučila.

Prikaži više

Što je do mene…

Što je do mene…

Profesor engleskog jezika, Ivona Ranđelović, u ovom blogu govori o svom iskustvu upravljanja odeljenjem. Učila je na greškama, i to svojim, ali zahvaljujući njima uvela je mnoge promene u svom radu, a najviše kod nje same. U svom tekstu sa vama je podelila svoja iskustva i korisne ideje.

“Kada uperiš prst u nekoga, imaj na umu da druga tri upiru u tebe.” (autor nepoznat)

Kada se spomenu problemi u nastavi (nedisciplina, nezainteresovanost, neznanje) upiranje tog jednog kažiprsta je, maletene, uobičajena pojava. Upiru ga svi u svakoga: učenici u nastavnike, nastavnici u učenike i roditelje, roditelji u nastavnike, nastavnici u društvo, sistem i medije, mediji u nastavnike, roditelje i učenike. Sve u svemu, “začarani krug”.

Prikaži više

Pogledaj čoveka u meni

Pogledaj čoveka u meni

Autor bloga je Vojka Milovanović, nastavnica francuskog jezika i doktorand Filološkog fakulteta u Beogradu, koja stalno preispituje svoju ulogu nastavnika u želji da bude što bolja u svom poslu. Koristi različite nastavne tehnike na svojim časovima, a nedavno je organizovala i zanimljivu anketu čije rezultate, kao i svoje stavove o njima, deli u svom tekstu.

Ono o čemu razmišljam već dvadeset godina kako kročim u učionicu jeste da li ja taj svoj posao dobro radim, kako da motivišem one koji jedva čekaju zvono, da li sam ja previše blaga ili previše oštra u ocenjivanju svojih učenika i, na kraju, da li su zadaci koje postavim pred moje učenike suviše laki za njih ili preteški. Najjednostavnije rečeno – da li preterujem?

Ne plašim se ankete. Moram da znam šta ih motiviše za učenje francuskog jezika, pogotovo sada u situaciji kada bi svi želeli da uče nemački. Kako bih videla šta je to što motiviše prosečnog učenika za učenje francuskog jezika, obavila sam jednu kratku anketu sa učenicima iz odeljenja VII/2 OŠ „Dositej Obradović” u Požarevcu. U odeljenju ima 26 učenika, a anketirano je njih 22 jer je pet učenika bilo odsutno tog dana. Oni francuski jezik uče od petog razreda osnovne škole kao drugi strani jezik i imaju dva časa nedeljno.

Prikaži više

Bloger o blogovanju

Bloger o blogovanju

Jasmina Leleković sedamnaest godina radi u osnovnoj školi kao nastavnik francuskog jezika. Posebno je interesuje upotreba multimedija u nastavi stranog jezika, kao i kako motivisati učenike da ih koriste u obrazovne svrhe.

Ne tako davne 2008. godine, pojavio se prvi sajt/blog u Srbiji koji je kreirao nastavnik francuskog jezika za učenike škole u kojoj je radio, namenjen da učenicima pruži informaciju, da podseti i zabavi. Kolega Nermin Vučelj uložio je dosta truda i vremena da pokrene i motiviše učenike, a nama je ponudio primer kako da uhvatimo korak sa učenicima nove generacije.

Danas je internet preplavljen nastavničkim stranicama i blogovima iz celog sveta, a ja bih izdvojila nekoliko naših, domaćih, koji nam mogu biti korisni u nastavnoj praksi.

Prikaži više

Omaž nastavniku

Omaž nastavniku

Autor bloga je Jasmina Leleković, nastavnica koja radi u osnovnoj školi, gde je i sama bila učenik. Tekst je inspirisan nastavnicom francuskog jezika koja je čitav radni vek predano prenosila znanja i ostala u sećanju mnogih generacija.

Zašto ste odlučili da postanete nastavnik francuskog ili nekog drugog stranog jezika? Da li postoji osoba na koju ste se ugledali, koja vas je inspirisala? Da li možda nastavnik probudi u nama želju za budućim zanimanjem? Prepoznajete li učenike sa onom iskrom koju ste imali u oku prateći nečije predavanje?

Nedavno mi je jedna devojčica po imenu Jana rekla da se baš raduje što u biblioteci postoje knjige na francuskom jeziku i da ih ona redovno pozajmljuje. Pitam je koliko razume pročitano, a ona kaže da uzima slikovnice koje čita mlađoj sestri i igra se časa francuskog. Naravno, Jana je „nastavnica“, a sestra i tako ne zna da čita! Ne znam da li će Jana postati nastavnik, ali mene je vratila u osnovnu školu.

Prikaži više

Mi se takmičimo i baš nam dobro ide

Mi se takmičimo i baš nam dobro ide

Autor bloga je Zoran Jelesijević, nastavnik koji godinama radi sa mlađim učenicima, i uvek traži načine da svojim „klincima“ stvori neki novi sadržaj i tako osveži nastavu i dodatno ih motiviše. U svom blogu on piše o tome kako je organizovao takmičenje za svoje učenike i prenosi vam svoje iskustvo o aktivnostima i igrama koje su realizovali.

Rado ću priznati da sam blago frustriran nedostatkom organizovanih vannastavnih aktivnosti za nastavnike stranih jezika. Kada radite sa nižim razredima, kao ja, možete se naći u situaciji da gledate učitelje kako učestvuju na raznim manifestacijama (likovni,dramski i literarni konkursi, razne druge manifestacije i sl.). Mislim da je to veoma bitno jer doprinosi motivaciji učenika kroz buđenje interesovanja i „razbijanje“ rutine svakodnevnice.

Uvek tražim načine da svojim „klincima“ stvorim neki novi sadržaj. Ti sadržaji su počeli manjim predstavama ili gledanjem filmova, a prošle godine sam prvi put organizovao takmičenja dva odeljenja istih razreda.

Prikaži više

Muzika je svuda oko nas!

Muzika je svuda oko nas!

Dragana Jovanović je master profesor nemačkog jezika i književnosti i već petnaest godina radi u osnovnoj školi. Dragana rado koristi muziku u nastavi. U svom blogu je podelila zanimljive informacije i linkove koji vam mogu pomoći da unesete više muzike i u vašu nastavu.

Zašto koristim muziku u nastavi? Što se mene tiče, odgovora je mnogo i svi govore u prilog tome.

Internet stranica DeutschMusikBlog nudi već didaktizovane pesme, koje su razvrstane po nivoima znanja, ali i po oblastima za koje se mogu primeniti. Ili na primer stranica DaF Musik, koja takođe nudi pregršt ideja i smernica o tome kako se muzika može koristiti u nastavi stranih jezika.

Prikaži više

„Juče, danas, sutra” kroz dramu

„Juče, danas, sutra” kroz dramu

Autor bloga je Ivona Ranđelović, profesor engleskog jezika, entuzijasta i veliki zaljubljenik u upotrebu dramskih aktivnosti u nastavi.

Želite da uvežbavate neki glagoski oblik, bilo da se radi o prošlosti, sadašnjosti ili budućnosti, ali biste da to uradite na drugačiji način kako biste motivisali nemotivisane, a pored njih i sebe? U ovom blogu pokazaću vam primer koji je svaki put bio uspešno realizovan i koji je baziran na dramskim tehnikama.

Za čas vam nije potrebna nikakva priprema, ali vam je potreban prostor u kome će učenici moći slobodno da se kreću. Idealno bi bilo da to bude vaša učionica sa klupama razmaknutim u stranu, ali mogu da posluže i druge prostorije u školi.

Prikaži više

Učenički radovi – dekor u učionici ili nastavno sredstvo?

Učenički radovi – dekor u učionici ili nastavno sredstvo?

Autor bloga je Marina Kopilović, profesor engleskog jezika koja za sebe najviše voli da kaže da je učiteljica. Po prirodi je vesela, obožava da igra i peva (ponekad je teško slušati, ali ne odustaje), ne voli apsolutnu tišinu u učionici - zabrine se kada je deca nemo gledaju. Nije joj problem da sa njima skače u zamišljeni bazen ili zaroni u more i vadi školjke, morske zvezde, glumi stenu koja plače, a ni da pozove direktora škole da im se pridruži kada pokuca na vrata da vidi zašto je buka. Međutim, problem joj je da nacrta životinju, napravi poster, ukrasi učionicu - nema tu vrstu kreativnosti. „Vešto“ se dosetila da bi to mogli da urade učenici, ne sluteći da stvari mogu da krenu neplaniranim tokom.

Ovo je priča koju vrlo rado pričam, ali to nije priča o Boži zvanom Pub, već o sopstvenom neznanju koju sam prevazišla sasvim slučajno, zahvaljujući svojim učenicima.

Oduvek sam volela da učenici prave razne radove kojima bih ukrašavala zidove učionice misleći da ću prostor u kom uče i rade oplemeniti i učiniti ga prijatnijim i lepšim. Podelim ih u grupe, dam im zadatke, oni se svojski potrude – istražuju, sakupljaju materijale, slike, čitaju, pišu, sve to lepo upakuju na poster i donesu u školu. Ja presrećna, brže-bolje okačim to na zid, pozovem koleginice i kolege da vide, da se dive, da ih hvale. I bila je učionica lepša i prijatnija za boravak i rad u njoj. Ali trajalo je kratko. Samo nekoliko puta.

Prikaži više

Kvizomanija je počela!

Autor bloga je Dragana Jovanović, master profesor nemačkog jezika i književnosti. U osnovnoj školi radi petnaest godina i od samog početka su je zanimale nove tehnologije i njihova primena u nastavi. Veliki je fan high-tech spravica i neki smatraju da ne bi mogla bez njih da održi čas. I sama se ponekad pita da li su u pravu. 

Kako učenicima nastavu učiniti zanimljivijom, a gradivo privlačnijim, jedna je od glavnih tema većine prosvetnih radnika. Svima je jasno da deca „ne dižu glavu“ sa računara i pametnih telefona, ali je takođe jasno da to ne znači da su oni automatski pametniji.

Naše je da pronađemo put kroz mrežu kablova i bežičnog prenosa informacija do njihovih glavica. Sigurno je da nam korišćenje tehnologija može doneti puno toga dobrog u učionici. Pitanje je samo kako ih primenjujemo. Moja baka je uvek govorila da je nešto i lek i otrov i da njegovo dejstvo zavisi od toga na koji način se koristi.

Prikaži više

„Gugl translejšn“ vs Molijer

„Gugl translejšn“ vs Molijer

Jasmina Leleković, autor bloga, sedamnaest godina radi u osnovnoj školi kao nastavnik francuskog jezika, posebno je interesuje upotreba multimedija u nastavi stranog jezika, kao i kako motivisati učenike da ih koriste u obrazovne svrhe.

Da li i vi svrstavate sebe u grupu nastavnika stranog jezika koji negoduju kada čuju da učenici koriste internet alatke pri izradi domaćeg zadatka? Zadate im da za domaći napišu pet rečenica o najboljem drugu, a dobijete nešto što se ne može prepoznati. U takvoj situaciji morate da odvojite desetak minuta podrobno objašnjavajući kako bi bilo mnogo jednostavnije da su slušali predavanje i vaša uputstva, da domaći i nije bio tako komplikovan kako su učenici zamišljali, kao i da su sebi napravili više štete nego koristi tražeći prečice. Zatim odvajate još deset minuta da uradite domaći i ponovo objasnite lekciju sa prethodnog časa.

Neminovno je da su današnje generacije doslovno „navučene“ na internet, izvinite što upotrebih kolokvijalizam, ali mi se čini da ovaj trpni glagolski pridev najbolje opisuje nasušnu potrebu da se bude u toku i kontaktu 24/24. U tom smislu sam veoma empatična, jer se i sama često nađem na rubu zavisnosti od istog. Međutim, kao pripadnik generacije koja je tokom školovanja znala samo za tablu, kredu i svesku, sada se trudim da se edukujem i pratim učenike. Ne smatram izgubljenim ono vreme koje od časa odvojim da se kritički osvrnem na različite sajtove i blogove koje bi učenici mogli da posete i iskoriste za učenje ili uvežbavanje gradiva. Ali, priznajem, Gugl prevodioca se nisam setila, sve dok mi jedna Natalija nije ukazala na to.

Prikaži više

DRAMA vs POZORIŠTE

Autor bloga je Ivona Ranđelović, zvana Mis Ivona, a jednom su je prvačići zvali i Vasiona s obzirom na to da je njeno ime nesvakidašnje na jugu gde živi i radi. Njena strast je drama, i to obrazovna drama, koja je sada postala sastavni deo svakog njenog plana časa. Drama se, na Ivoninu veliku radost, provlači i kroz druge predmete zahvaljujući umrežavanju sa ostalim kolegama iz njene škole koji su primetili da ona radi nešto drugačije, da učenici pozitivno reaguju na te promene, i da oni koji su etiketirani kao „nemogući”, „bezobrazni” i „nedisciplinovani” nisu takvi na ovim časovima. 

Drama se dešava svuda oko nas i u svakom trenutku: na ulici, na poslu, u našim domovima sa našom decom, supružnicima, roditeljima, pa zašto ne bismo nešto tako blisko i prirodno uneli u učionicu i iskoristili sve njene prednosti i potencijale? Zašto ne bismo podstakli učenike i učinili im učenje  zanimljivijim i korisnijim pomoću nečeg tako moćnog kao što je drama?

Prikaži više
©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions