Halloween u nastavi nemačkog jezika

Halloween u nastavi nemačkog jezika

Da li ste znali da se tema Halloween ne mora obrađivati samo na časovima engleskog jezika? Jasmina Кovačević, profesor nemačkog jezika iz OŠ „Dositej Obradović“ u Novom Sadu, u ovom blogu će vas upoznati sa sajtovima i materijalima kojima je oplemenila svoje časove i dodatno motivisala učenike da obogate svoj vokabular na temu Halloween i na nemačkom jeziku.

Šta je Noć veštica i zašto se obeležava?

„Halloween“, kako ga Amerikanci zovu, ili Noć veštica, noć je uoči Svih svetih i obeležava se u večernjim satima 31. oktobra. Ova noć se obeležava na specifičan i zanimljiv način, događajima i zabavama u kojima učestvuje skoro cela društvena zajednica u kojoj se ovaj datum obeležava. 

Prikaži više

Obeležavanje Evropskog dana jezika

Obeležavanje Evropskog dana jezika

Jasmina će vas u ovom blogu prošetati ulicom evropskih jezika u hodniku svoje škole, kao i kroz svoju učionicu za vreme nastave nemačkog jezika, ali i na sastancima učeničkog parlamenta koje već jednu deceniju vodi u svojoj školi.

Svake godine, 26. septembra, u svim krajevima Evrope obeležava se Evropski dan jezika. Ova inicijativa Saveta Evrope, koja datira iz 2001. godine, posvećena je naglašavanju značaja svih evropskih jezika.

Glavni ciljevi Evropskog dana jezika su ukazivanje na značaj učenja jezika, uvećanje broja jezika koji se uče, promocija doživotnog učenja, međukulturnog dijaloga, kao i jezičkog i kulturološkog bogatstva Evrope.

Prikaži više

TO može biti svako od nas

TO može biti svako od nas

U našoj školi Dečija nedelja se obeležava godinama unazad. Imali smo aktivnosti od jednog dana do cele nedelje. Nastavnici jezika su uvek ili jedan od organizatora ili inicijatora aktivnosti. Ove godine smo se fokusirali na temu tolerancije.

Iako može biti iscrpljujuće, organizacija aktivnosti povodom Dana jezika ili Dečije nedelje je uglavnom inspirativna i za nastavnike i za učenike. Učenici u našoj školi rado učestvuju u bilo kojoj vrsti aktivnosti.

Ove godine smo im priredili nešto malo drugačije. Primetili smo porast raznih vidova vršnjačkog nasilja, naročito uzrokovanog netolerantnim ponašanjem jednih prema drugima.

Prikaži više

Trenutak istine

Trenutak istine

Marina Kopilović, profesor engleskog jezika u OŠ „Stevan Sremac” u Beogradu, ne bi bila Marina Kopilović kada ne bi imala otpor prema svemu o čemu se govori samo u superlativu, bez kritičkog razmišljanja. 

Kad god ima dilemu, stavi pametni šešir na glavu i počne da misli.

Na samom početku moram da vam priznam da nisam uradila više od pola onoga što sam planirala za ovu školsku godinu (o nekim planovima sam čak pisala i blogove) zato što nisam stigla.

Prikaži više

Erfinderland Deutschland

Erfinderland Deutschland

Jasmina Кovačević, profesor nemačkog jezika u OŠ „Dositej Obradović“ u Novom Sadu u svom novom blogu vas vodi na novo istraživačko putovanje ...

Nakon uskršnjeg raspusta, odmorna i puna elana i ideja, krenula sam sa svojim učenicima na novo istraživačko putovanje.

Isprobala sam gotove materijale za nivoe A1, A2 i B1, sortirane prema nivou i temama, te vam ovom prilikom i predstavljam stranicu (izvor materijala) Erfinderland Deutschland koja pre svega prikazuje Nemačku kao zemlju pronalazača.

Prikaži više

Kreativne ideje za obeležavanje Uskrsa u učionici

Kreativne ideje za obeležavanje Uskrsa u učionici

Jasmina Кovačević, profesor nemačkog jezika u OŠ „Dositej Obradović“ u Novom Sadu, podeliće sa vama brojne kreativne ideje za obeležavanje i proslavu najradosnijeg hrišćanskog praznika u učionici.

Bliži se Uskrs, najradosniji hrišćanski praznik. To je vreme kada uživamo sa porodicom za bogatom trpezom. Uskrs nas često i podseća da je stiglo proleće, ali i da se bliži prolećni raspust! :)

A vi, drage kolege, u pripremi za raspust, možete da uživate i u svojim učionicama i da zajedno sa svojim učenicima obeležite Uskrs. A učenici se mogu opustiti uz pregršt kreativnih ideja za učenje, obnovu i proveru vokabulara.

Prikaži više

Hajde da se eTwinning-ujemo

Hajde da se eTwinning-ujemo

"Pre nekih desetak godina, možda i više, naša škola je bila član Pay Pal projekta. Cilj projekta je bilo povezivanje učenika, nastavnika i škola dopisivanjem na određenu temu. Od tog trenutka stalno, manje ili više, razmišljam o povezivanju škola, a onda mi se rešenje pojavilo kao na dlanu." O čemu se zapravo radi pročitajte u tekstu nastavnice Mirjane.

Uvek mi je posebno zadovoljstvo bilo učestvovanje u projektima i razmena iskustava sa nastavnicima iz drugih škola. Do sada se sve to svodilo na nastavnike koje lično poznajem ili škole u blizini, pa smo zajedno učestvovali, više na sopstvenu inicijativu i na radost dece, nego iz nekih viših ciljeva.

U već pomenutom Pay Pal projektu učestvovali su učenici naše škole. Iako su to naizgled jednostavna tema i jednostavni zadaci, učenici su sa velikim žarom pristupali temama. Jedva su čekali da stigne pismo njihovog drugara, da pročitaju šta piše i saznaju šta je nova tema. Kao i kako je „to” tamo kod njih i da uporedimo sa „ovim” kod nas.

Prikaži više

Stripovi u nastavi

Stripovi u nastavi

Kako je nastavnica nemačkog jezika Jasmina Kovačević iz OŠ „Dositej Obradović” u Novom Sadu svoje časove učinila drugačijim, pročitajte u blogu koji sledi.

Više puta mi se desilo da mi deca na hodniku pritrče u susret i kažu: „Jedva čekam Vaš čas!” Uz osmeh ih pitam: „A zašto baš moj?” Deca odgovaraju iskreno: „Jer nam pomažete da savladamo nama nepoznat jezik i mnogo toga smo naučili na zabavan, kreativan način. Vaša nastava je moderna i želimo da tako i ostane.”  

To su razmišljanja dece 21. veka. U pravu su, zar ne? Kako je moguće zainteresovati učenike, ako se gradivo uvek predaje na isti način? Iskustvo mi je pokazalo da je neophodno stalno tražiti nove načine da nastavu učinimo zanimljivijom i dinamičnijom.

Prikaži više

Različitost je tu da nas spaja

Različitost je tu da nas spaja

U ovom blogu, nastavnica engleskog jezika Gordana Popović piše o upoznavanju raznih kultura, tradicija i praznika kao putu za razvoj tolerancije i prihvatanju različitosti.

Upoznavanje kulture, tradicije i običaja naroda čiji se jezik uči predstavlja neizostavan deo nastave stranog jezika. Razvijanje duha tolerancije, takođe. Možda grešim, ali čini mi se da je takve sadržaje mnogo lakše realizovati u nižim razredima osnovne škole. Deca su radoznala, otvorena i neopterećena predrasudama.

Kako rastu i sazrevaju, uglavnom pod uticajem sredine, kod njih sazreva i otpor prema drugačijem, različitom. (Ne, naravno, kod svih.) U vreme globalizacije, to deluje pomalo paradoksalno, ali takvo je moje iskustvo. Zato na svojim časovima mnogo pažnje posvećujem razbijanju predrasuda i širenju vidika.

Prikaži više

Imam i ja šta da kažem

Imam i ja šta da kažem

Kraj godine je i svi se radujemo Novoj, od koje očekujemo sve najbolje. To je i vreme kad ćemo se osvrnuti na godinu za nama i zapitati se šta smo u njoj naučili. O tome kako ono što se dešava oko nas možemo da pretvorimo u važne životne lekcije, u ovom blogu govori vam nastavnica engleskog jezika Gordana Popović.

Praznična euforija se zahuktava. Iz izloga i sa rafova prodavnica smeše nam se novogodišnji paketići i ukrasi. Dok šetamo okićenim ulicama, lako se desi da zaboravimo svakodnevne brige i probleme. I onda, odjednom, usred tog šarenila, odnekud se pojavi ideja za ovaj blog. Kao kontrapunkt.

Život jeste lep poklon, ali ne uvek i lepo upakovan. Moji srednjoškolci su i te kako svesni toga. Škola i učionica čine mali izolovan svet za sebe. U njima se, ipak, uvek nađe mesta i za stvaran svet oko nas.

Prikaži više

Telefon, naš najbolji (ne)prijatelj

Telefon, naš najbolji (ne)prijatelj

Pametni telefoni, sve prisutniji u našim životima, nepobitno utiču na živote naših učenika svih uzrasta. O tome koliko je to dobro, ali i kakve posledice sobom nosi, pročitajte u blogu nastavnice engleskog jezika Marije Jović Stevanović.

Čas engleskog jezika u prvom razredu. Učenici obnavljaju reči koje se odnose na školu i školski pribor. Rešenje jednog vežbanja je crtež dečaka koji čita knjigu pred spavanje. Primećujem da neki učenici rešavaju zadatak logički, zaključujući na osnovu položaja ruku, da dečak ne drži ranac ili olovku, ali su ipak pomalo nesigurni.

Proveravamo rešenja, a zatim pitam učenike: „Da li vam neko čita priče pred spavanjе?“ Jedna devojčica odgovara: „Ne, ja zaspim uz telefon.“ Nekoliko njih daje isti odgovor.

Prikaži više

Lako - lakše - SuperLame!

Lako - lakše - SuperLame!

Još jedan način kako da dijalog iz udžbenika učinite zanimljivim za učenike, a da pritom i zaista nauče, daće vam naša blogerka Mirjana. Napravite mini-stripod od jedne ili najviše dve strane! I, Voila!

Kada sam razmišljala o čemu da pišem u ovom izdanju bloga, tumbala sam po glavi šta bi bilo najzanimljivije da predstavim nastavnicima. Za skoro 15 godina iskustva nakupi se svašta! A, onda shvatim da gledam iz potpuno pogrešnog ugla. Razmišljala sam šta je najzanimljivije nastavnicima, a ne učenicima. Pao mi je na pamet čas koji su mi skoro svi učenici pohvalili, a da ih uopšte nisam pitala ono čuveno: „Kako vam se dopao čas?”

Naime, na redu nam je bila lekcija o naredbama i dijalog se sastojao od niza naredbi koje devojčica-reditelj daje svojim drugovima-glumcima. Kako dijalog nije dug, a učenici nisu baš bili zainteresovani da ga odglume, rešila sam da promenim pristup.

Prikaži više

Pazi, snima se!

Pazi, snima se!

Ivona Ranđelović i ovoga puta nudi nesvakidašnje nastavne ideje koje na prvi pogled mogu delovati komplikovano, a zapravo uz malo truda i Ivonine savete mogu lako da se savladaju. 

Poznajem dosta nastavnika koji već dugo i redovno rade projekte sa svojim učenicima, kao i određen broj onih koji su postali profesionalci u toj vrsti nastave zahvaljujući eTwinning programu koji povezuje naše učenike sa učenicima iz najrazličitijih država. Kod ovog programa uglavnom se radi o interkulturalnoj razmeni pisama, čestitki i postera o sebi i svojoj zemlji, a neretko se svi oni upoznaju tokom Skype razgovora uživo.

Oni koji nisu u tom programu, pak, finalne proizvode projekta postavljaju na zidove učionica i hodnika škole kao pokazatelj da se nešto veliko (u)radilo. Međutim, manje poznajem one koji svoje projekte krunišu video-materijalom, a da to nije kolaž-fotografija sa časova uz odgovarajuću muzičku podlogu. Zato ću sa vama u ovom blogu podeliti svoja iskustva, pokazati naša ostvarenja i dati savete koji bi trebalo da vam olakšaju uplovljavanje u video-svet.

Prikaži više

Tehnologijom do bolje organizacije

Tehnologijom do bolje organizacije

Autor članka je Marija Jović Stevanović, nastavnica engleskog jezika, koja maksimalno iskorišćava potencijal tehnologije da organizuje svoj rad i uštedi dragoceno vreme sebi i drugima.

Da li je organizovan nastavnik dobar nastavnik, pitanje je za diskusiju. Iako sebe smatram organizovanom, ne mislim da je to jedan od ključnih faktora dobrog prosvetnog radnika. Svi smo imali nastavnike ili sada kolege koji su potpuno neorganizovani, a plene svojim izlaganjem, ali i one kojima ne nedostaje nijedan dokument ili priprema, ali možda nedostaje harizme ili nečeg drugog.

No, mišljenja sam da u današnje vreme obimne dokumentacije koja se od nas zahteva, organizovanost može pomoći nama samima, olakšati nam rad i definitivno nam uštedeti danas tako dragoceno vreme i umanjiti količinu stresa. S tim u vezi, podeliću sa vama nekoliko svojih načina za bolju organizaciju, gde mi je tehnologija od velike pomoći. Ako za neke aktivnosti na času imam dilemu „sa tehnologijom ili bez nje”, za organizaciju svoje papirologije, korisne linkove i saradnju sa kolegama, te dileme nema i glas ide tehnologiji.

Prikaži više

Film English

Film English

Mirjana Marušić Adžić obožava filmove i serije. Često koristi dramske tekstove, film i muziku u nastavi, jer učenici rado prihvataju bilo šta što nije udžbenik. U ovom tekstu predstavlja sajt „Film English”.

Kada sretnete nekoga ko iole dobro koristi strani jezik, a nije ga formalno učio u školi, najčešće ćete dobiti odgovor da je jezikom ovladao uz pomoć muzike koju je slušao ili filmova koje je gledao. I muzika i film su odlični mediji/sredstva za učenje jezika. Složićemo se da nisu jedini i ne smeju biti jedini izvor za učenje, ali ih učenici rado prihvataju i zašto ih onda ne iskoristiti.

O muzici i korišćenju pesama, pesmica, melodije i ritma već smo imali prilike da čitamo. Ima puno izvora koji vam pomažu oko korišćenja ovih sredstava, ali su retki oni koji vam govore kako da izgradite čas oko jednog filma. Priznaćete, filmovi su dugi i retko možemo da planiramo čas koristeći film. Pa, ako se i usudimo, često to bude ili kraći odlomak iz filma, ili date učenicima da film pogledaju kod kuće, a onda se na času bavite jedinicom koju ste planirali, oslanjajući se na njihovo sećanje u vezi sa samim filmom.

Prikaži više

Quizlet u nastavi stranih jezika

Quizlet u nastavi stranih jezika

Ivona Ranđelović je profesorka engleskog jezika i naša blogerka koju ste verovatno do sada upoznali kao dramskog praktičara. U ovom blogu ima za vas nešto drugačije - upotreba tehnologije za lakše učenje novih reči koje su neophodne da bi se na stranom jeziku govorilo.

Da li ste možda u problemu kako da naterate svoje učenike da uče reči bez kojih ne mogu ništa reći, ma koliko dobro poznavali gramatiku i njena pravila? Da li vam uvođenje novih reči u nižim razredima predstavlja „piece of cake”, ali kako krenete ka višim razredima, postaje sve teže obraditi ih na času, s obzirom na to da se njihov broj višestruko povećava? Da li vašim učenicima predstavlja napor i „smor” učenje novih reči napisanih u dve kolone od kojih je jedna na stranom jeziku, a druga sa prevodom na srpski i obrnuto?

Ako ste i na samo jedno pitanje odgovorili potvrdno, možda je Quizlet rešenje za vas! Pomogao je meni i mojim učenicima, a trebalo bi da pomogne i vama.

Prikaži više

Oblaci koji razvedre čas

Oblaci koji razvedre čas

Autorka bloga, Gordana Popović, ovim tekstom podseća na jedan, sad već stari, IKT alat koji se na raznovrsne načine može koristiti u nastavi stranih jezika.

Voleli mi to ili ne, savremena nastava se teško može zamisliti bez upotrebe IKT alata. Ako ste od onih koji rado koriste nove tehnologije, sigurno ste stalno u potrazi za nekim novim programima kojima možete obogatiti svoje časove. Kad neko ne voli rutinu u svom radu, brzo dođe do zasićenja i ponestane ideja. Tako se desi da u želji da primenjujemo uvek nešto novo, zaboravimo neke stare alate koji su nam dobro služili u prošlosti.

Jedan od prvih alata koje sam koristila, a koji savršeno odgovara prirodi predmeta je Wordle – sasvim jednostavan alat za kreiranje oblaka reči. Verovatno su ga mnogi od vas koristili, ali uvek se nađe i neko ko nije. Nalazi se na internet adresi http://www.wordle.net/. Na datoj adresi kliknite Create, unesite željene reči i kliknite na Go. Time ste kreirali svoj Wordle. Možete mu menjati stil fonta, boju slova i pozadine, kao i pravac reči, a zatim ga odštampati ili sačuvati kao png. Ukoliko želite da istaknete neku reč, otkucajte je više puta i ona će biti prikazana kao znatno veća u odnosu na ostale.

Prikaži više

Učimo za život, ne za ocenu

Učimo za život, ne za ocenu

Gordana Popović u ovom blogu govori o tome kako, radeći na jeziku, istovremeno svoje učenike priprema za život nakon škole.

Kad govorimo o obrazovanju u našoj zemlji, najčešća zamerka je što se i dalje vrednuje i ocenjuje sposobnost memorisanja informacija, dok se malo radi na sticanju i vrednovanju funkcionalnog znanja učenika. Zbog rada u srednjoj stručnoj školi rano sam odlučila da više vremena posvetim osposobljavanju učenika da komuniciraju na engleskom jeziku. Svesna da će se mali broj njih ozbiljno posvetiti izučavanju jezika, uvek sam gledala da obogaćivanju vokabulara i savladavanju jezičkih funkcija dam prednost u odnosu na perfektno znanje gramatike.

Taj pragmatizam će možda zasmetati jezičkim čistuncima ali, verujte, akademskom elitizmu u stručnoj školi nema mesta, pogotovo ne u onoj u kojoj ja radim.

Prikaži više

Učimo jedni od drugih

Učimo jedni od drugih

Autorka bloga, Gordana Popović, od samog početka svoje profesionalne karijere radi u srednjoj stručnoj školi. U ovom tekstu govori o tome kako se bavi stručnim temama na svojim časovima.

Da li i vaši učenici vole kada mogu nečemu da vas nauče? Imaju li uopšte priliku za tako nešto? Nama koji radimo u srednjim stručnim školama to je savim normalna pojava kada obrađujemo stručne tekstove. Mogu vam reći da je pravo zadovoljstvo videti ih u toj ulozi. Često mi oni razjasne neke pojmove, procedure i uživaju u tome. Naravno, pravo učenje u učionici nikad i nije jednosmerna već dvosmerna ulica. Najlepše je kada učimo jedni od drugih.

Činjenica da oni o datoj materiji znaju više od nas ne bi trebalo da nas plaši. Nismo mi čuvari sveg znanja. Pored toga, rad na stručnim tekstovima je dobra prilika da i mi naučimo nešto novo. A učenici vole da pokažu da su u nečemu bolji od nas.

Prikaži više

Nova virtuelna učionica

Nova virtuelna učionica

Autor bloga je Marija Jović Stevanović, profesorka engleskog jezika koja je zaljubljenik u tehnologije, naročito u jednostavne veb-alate koji su pomoć u radu. Takav jedan alat predstavlja vam u svom blogu.

Nova godina! Nova energija! Nova učionica! Dobro, možda ćete morati da pričekate na ovo poslednje. Pokušaću da vas utešim: nova virtuelna učionica!

Moje nedavno tehnološko otkriće oduševilo me je svojom jednostavnošću i praktičnošću, a delo je nastavnika Lorensa Kopersa. U nekoliko jednostavnih koraka i klikova, imate ključne alate za rad na jednom mestu za efikasniju organizaciju samog časa i to besplatno. O čemu se konkretno radi?

Prikaži više

Kako se u Guči francuski uči

Kako se u Guči francuski uči

Jasmina Leleković, inspirisana primerom dobre prakse, piše o Mariji Jakšić, profesorki francuskog jezika iz Čačka, koja pozitivnom energijom i stvaralačkim radom pokreće učenike na aktivnost.

Pripremajući se za nastavu često koristim resurse na internetu. Kada sam nedavno tražila ideju kako da učenicima približim pravila izgovora francuskih glasova i čas učinim zanimljivijim, pronašla sam jedan video-klip o mačku Šaminjonu koji uči da čita. Zahvaljujući njemu, moji učenici su brzo savladali osnovna pravila, a ja sam upoznala koleginicu koja sa ogromnim entuzijazmom učenicima prenosi svoju ljubav prema francuskom jeziku.

Podržavajući primere dobre nastavne prakse, odlučila sam da napišem tekst o Mariji Jakšić, profesorki francuskog jezika u Osnovnoj školi „Akademik Milenko Šušić” u Guči.

Prikaži više

You Tube u nastavi stranog jezika

You Tube u nastavi stranog jezika

Autor članka je Marija Jović Stevanović, nastavnica engleskog jezika u osnovnoj školi i ljubitelj video-zapisa i filmova generalno. U eri „Jutjubera” rado koristi YouTube u nastavi, o čijem bi se potencijalu mogao napisati ne članak, nego možda čak i knjiga.

„U moje vreme„ nije bilo YouTub-a, ovog dragocenog alata koji je bacio televiziju u drugi plan, bar kada su najmlađi u pitanju. Mnogi od njih prve reči nauče upravo preko ove platforme, na telefonima svojih roditelja, a neki se kasnije usude da postanu „Jutjuberi”. Koliko je ovo opravdano, tema je za neku drugu priču, ali možemo li mi nastavnici da nenametljivo primenimo YouTube u nastavi? Sledi nekoliko praktičnih ideja.

1) Razvijanje veštine slušanja – Učenici slušaju pesmu, video-zapis, a zatim rade konkretne pismene i usmene aktivnosti. Video čak ne mora ni da bude prisutan, ukoliko smatrate da skreće pažnju učenicima, možete se osloniti samo na audio-zapis. Meni i učenicima je naročito zanimljivo kada ne prikažem video, a učenici imaju zadatak da na osnovu zvuka pogode šta se dešava. To koristim kada želim da uvedem učenike u temu časa, recimo prikazom snimka utakmice, ako je nastavna tema sport, ili snimka sa zvucima životinja, ako je tema životinjski svet.

Prikaži više

Interaktivna tabla u nastavi stranog jezika

Interaktivna tabla u nastavi stranog jezika

Jasmina Leleković, profesorka francuskog jezika u OŠ „14. oktobar” u Bariču, iznosi svoje viđenje upotrebe pametne table, modernog nastavnog sredstva, koje može da obogati nastavu stranog jezika.

U knjizi „Škola” Jasminke Petrović (izdanje Kreativnog centra) nalazi se zanimljiva ilustracija Dobrosava Boba Živkovića koja prikazuje nastavna AKO sredstva: kasetofon, ako ga nisu ukrali, krede, ako ih je redar uzeo od tetkice, grafoskop, ako nije na popravci… uz napomenu da se TV, video i kompjuter nalaze u zbornici i koristi ih nastavnik opštetehničkog, ako ume. Na opšte zadovoljstvo mojih koleginica i mene, kada je interaktivna tabla „ušetala” u kabinet za strane jezike, sve ovo AKO otišlo je u zaborav i svelo se na jedno AKO, ako bude bilo struje.

Interaktivna tabla spada u red didaktičkih medija, a funkcija joj je da podigne kvalitet obrazovanja. Da li je to svemoguće nastavno sredstvo ili samo pomodarstvo, i to veoma skupo, pokazaće vreme. Sa stanovišta praktičara i s distance od nekoliko godina korišćenja iste, mislim da je istina negde između.

Prikaži više

The Skype’s the limit

The Skype’s the limit

Dragana Jovanović, master profesor nemačkog jezika, već petnaest godina radi kao nastavmik u osnovoj školi i, kako vreme prolazi, sve više se okreće nastavnim novotarijama kojima osvežava nastavu i približava je svojim učenicima.

Nove tehnologije su nam otvorile neslućene mogućnosti. Neke su malo zastrašujuće, neke su nam potpuno strane, dok nas neke prosto mame da se odmah bacimo na posao.

Ja sam veliki fan kompjutera, a preko interneta dišem. Znam, znam… i mama mi je stalno govorila da izađem da se „igram sa drugom decom”, ali ja jednostavno uživam u digitalnom svetu. I što bi rekli Englezi: „The Skype’s the limit!” Ili beše „The sky’s the limit?” Hm? U svakom slučaju, tema ovog teksta je Skajp i njegova primena, kako u individualnoj nastavi tako i u odeljenju.

Prikaži više

Azurna učionica

Azurna učionica

Autor bloga je Jasmina Leleković, profesorka francuskog jezika u svom blogu otkriva kako je provela letnji raspust i sa vama deli iskustvo koje je stekla na seminaru u Nici. 

Možda vam se čini da ćete pročitati kratak putopis sa letovanja, osetiti miris mora i maslina, začinjenih limunovim sokom, ali varate se, ovo je priča o školi kad joj vreme nije, priča o učenju tokom godišnjeg odmora, permanentnom stručnom usavršavanju. A vi? Kako ste vi proveli letnji raspust?

Na društvenim mrežama je ovog vatrenog leta osvanulo nekoliko šaljivih statusa prosvetnih radnika u stilu „dnevnik nastavnika od juna do septembra” ili „moja tri preduga meseca na raspustu”. Dok sam se smeškala čitajući ih, istovremeno uzdišući što se prepoznajem u komentarima, stigao mi je neočekivani poziv da nedelju dana provedem na seminaru u Francuskoj. Iz srpskih 40 stepeni u hladu, brzo sam se snašla na prijatnih mediteranskih 27, u internacionalnom okruženju divnih koleginica i kolega, sa kojima sam podelila iskustva u radu.

Prikaži više

Ja imam blog. A vi?

Ja imam blog. A vi?

Autor teksta je Dragana Jovanović, master profesorka nemačkog jezika i književnosti. U osnovnoj školi radi petnaest godina. Interesuju je nove tehnologije i upotreba računara u nastavi stranih jezika. Dragana je u stalnoj potrazi za inovacijama koje će učiniti učenje zabavnijim, a podučavanje kreativnijim.

Kako sam počela da pišem za Didakta Blog, tako sam počela intenzivno da razmišljam o primeni bloga u nastavi stranih jezika. Sigurna sam da će još nekome od vas, a i meni samoj, pomoći, dati ideje ili inspiraciju za primenu bloga u svojoj nastavi.

Ja sam inače ljubitelj upotrebe (novih) tehnologija u nastavi. Prednosti su očigledne:

Prikaži više

Kreativno pisanje na času

Kreativno pisanje na času

Autor bloga je Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika u srednjoj stručnoj školi sa višegodišnjim iskustvom. Motivisati nemotivisane je za nju jedan od najvećih izazova u radu sa tinejdžerima, a još veći izazov je održati im pažnju. Zato se trudi da kroz različite, vremenski kratke aktivnosti, postigne veće angažovanje učenika na času. U ovom tekstu će sa vama podeliti neke ideje za kratke vežbe kreativnog pisanja koje se mogu uraditi na samom času.

Složićete se da je naš osnovni cilj osposobljavanje učenika da uspešno komuniciraju na stranom jeziku koji uče. I dok je krajem prošlog veka to podrazumevalo stavljanje akcenta na govorne vežbe, pojavom i širenjem društvenih mreža, kao i razvojem onlajn komunikacije uopšte, pisane vežbe su ponovo dobile svoje mesto u učionici. Ali, da li je tako kod svih nas? Koliko često izbegavamo pisane vežbe jer su nam pomalo dosadne pa ih ostavljamo za domaći zadatak? Ako i urade domaći, neretko smo razočarani uloženim trudom ili je, pak, očigledno napisan uz nečiju pomoć. Jedan školski čas svakako ne pruža učenicima dovoljno vremena da sastave kvalitetan esej, ali je zato svega desetak minuta potrebno da se uradi neka smislena, korisna i kreativna pisana vežba.

O samoj pripremi i organizaciji pisanih aktivnosti, kao i načinu njihovog ocenjivanja, ovde je već pisala Marina Kopilović. Ja ću vam predstaviti neke ideje koje sam sa učenicima realizovala na časovima, kao i one koje tek planiram. Ono što je svima njima zajedničko je pružanje mogućnosti učenicima da izraze svoje mišljenje ili da pokažu svoju kreativnost u kratkoj pisanoj formi.

Prikaži više

Edmodo – onlajn učionica za sve

Edmodo – onlajn učionica za sve

Napredak tehnologije pruža pregršt mogućnosti da svoju učionicu izmestite iz škole. Za to, svakako, postoje brojne mogućnosti, Modle, Facebook, Sophia, ali je među platformama za učenje na mreži moj favorit definitivno Edmodo. Želite da saznate zašto i kako doći sa đacima u ovu virtuelnu učionicu? Pođite za mnom...

Zamislite dobro poznatu situaciju. Školska godina je počela. I đaci i nastavnici se zahuktavaju. Raspored je gotov, uz još neku izmenu. Čini se da su svi zadovoljni, osim možda učenika, koji bi voleli koji čas manje. I taman kada se učini da sve funkcioniše kako treba, nastupa „haos“ oko dogovora i formiranja rasporeda vezanog za dopunsku, dodatnu i slobodne aktivnosti. Preklapanje tih časova je neminovno, a još veći fijasko je umor učenika kojima to najčešće budu sedmi, osmi čas ili čak pretčas, čiji je učinak diskutabilan, naročito ukoliko je u pitanju prva smena. Često sam eksperimentisala po pitanju ovog problema, pokušavajući da izbalansiram raspored učenika, svoj raspored i optimalno vreme za učenje, i kao najefikasnije rešenje se pokazao upravo Edmodo.

Šta je Edmodo?

Prikaži više

Bloger o blogovanju

Bloger o blogovanju

Jasmina Leleković sedamnaest godina radi u osnovnoj školi kao nastavnik francuskog jezika. Posebno je interesuje upotreba multimedija u nastavi stranog jezika, kao i kako motivisati učenike da ih koriste u obrazovne svrhe.

Ne tako davne 2008. godine, pojavio se prvi sajt/blog u Srbiji koji je kreirao nastavnik francuskog jezika za učenike škole u kojoj je radio, namenjen da učenicima pruži informaciju, da podseti i zabavi. Kolega Nermin Vučelj uložio je dosta truda i vremena da pokrene i motiviše učenike, a nama je ponudio primer kako da uhvatimo korak sa učenicima nove generacije.

Danas je internet preplavljen nastavničkim stranicama i blogovima iz celog sveta, a ja bih izdvojila nekoliko naših, domaćih, koji nam mogu biti korisni u nastavnoj praksi.

Prikaži više

Vruć krompir za Uskrs

Vruć krompir za Uskrs

Dragana Jovanović je master profesor nemačkog jezika i književnosti. Rado kuva kod kuće, ali i u učionici. A za Uskrs je uvek posebno inspirisana. U ovom tekstu podelila je sa vama neke od svojih omiljenih recepata.

Praznici i proslave su uvek dobar povod da se malo izađe iz ustaljenih okvira nastave i učenicima ponudi interaktivniji pristup, malo više kreativne slobode i, što da ne, zabave. 😊

Jedan od omiljenih praznika većine dece i odraslih jeste Uskrs. Zeke, mali žuti pilići i šarena jaja nikoga ne ostavljaju ravnodušnim. Bili hrisćani ili ne, ovom prazniku se možemo radovati i ako nas zanima samo čokolada. 😊

Prikaži više

Video u nastavi - top lista kratkih filmova

Video u nastavi - top lista kratkih filmova

Autor članka je Marija Jović Stevanović, veliki zaljubljenik u filmove i tehnologiju, koja neretko koristi video za razvijanje jezičkih veština, ali i za podsticanje diskusije i razvoj kritičkog mišljenja.

Ukoliko biste me pitali za omiljenu aktivnost ili resurs za časove engleskog jezika, ne bih mogla da vam odgovorim. Volim svestran pristup učenju svih predmeta, a pogotovo stranog jezika. Međutim, kakva god da je lista, na njoj će se uvek među prvih pet naći kratki video-zapisi, jer ih, kao veliki zaljubljenik u film, često koristim na časovima.

Bilo da su u pitanju kratki filmovi, dokumentarni, animirani, motivacioni, edukativni ili pak reklame, video uvek budi pažnju učenika, podstiče ih na diskusiju i motiviše da se uključe. Neki će to čak uraditi na maternjem jeziku, umesto na stranom, koji bismo mi nastavnici želeli sa njima da vežbamo, ali svi znamo da je kod nekih učenika i to uspeh, znak da su tog dana i psihički prisutni na času i da ih je nešto podstaklo da iskažu svoje mišljenje.

Prikaži više

Muzika je svuda oko nas!

Muzika je svuda oko nas!

Dragana Jovanović je master profesor nemačkog jezika i književnosti i već petnaest godina radi u osnovnoj školi. Dragana rado koristi muziku u nastavi. U svom blogu je podelila zanimljive informacije i linkove koji vam mogu pomoći da unesete više muzike i u vašu nastavu.

Zašto koristim muziku u nastavi? Što se mene tiče, odgovora je mnogo i svi govore u prilog tome.

Internet stranica DeutschMusikBlog nudi već didaktizovane pesme, koje su razvrstane po nivoima znanja, ali i po oblastima za koje se mogu primeniti. Ili na primer stranica DaF Musik, koja takođe nudi pregršt ideja i smernica o tome kako se muzika može koristiti u nastavi stranih jezika.

Prikaži više

Šerovanje na francuski način

Šerovanje na francuski način

Jasmina Leleković sedamnaest godina radi u osnovnoj školi kao nastavnik francuskog jezika, posebno je interesuje upotreba multimedija u nastavi stranog jezika, kao i kako motivisati učenike da ih koriste u obrazovne svrhe.

Kako dolazite do materijala za nastavu? Da li ih redovno sami kreirate ili pozajmljujete sa interneta? Delite li ih sa drugima? Razgovaram na ovu temu sa svojom koleginicom i ona mi kaže da joj na pamet ne pada da svoje materijale deli drugima jer je uložila vreme i trud da ih pripremi za svoje učenike. Pitah je da li je to sebično s njene strane? Možda, malo, ali to je jače od nje.

Svrstavam sebe u grupu nastavnika koji uzima i daje, priznajem, malo više uzimam. Moj omiljeni glagol sa društvenih mreža je glagol DELITI. Društvene mreže zaslužuju poseban tekst, tako da ću ih ovom prilikom opravdano zanemariti. Kako mi je omiljena aktivnost u slobodno vreme pretraživanje po raznim pedagoškim sajtovima, ali i onima koji to nisu, imam i svoje favorite. Izdvojiću top 3. Moram da napomenem da ih nisam rangirala, jer je svaki specifičan na svoj način i svaki od njih toplo preporučujem.

Prikaži više

WebQuest iliti kompjuteri u učionice!

WebQuest iliti kompjuteri u učionice!

Dragana Jovanović je master profesor nemačkog jezika sa petnaestogodišnjim iskustvom i velikom ljubavlju prema novim tehnologijama u nastavi stranih jezika. U konstantnoj je potrazi za novim rešenjima, pa su joj nove tehnologije baš omiljena igračka.

Sigurna sam da se svaki nastavnik pre ili kasnije suočio bilo sa sopstvenom željom da malo osavremeni i učini svoju nastavu zanimljivijom, bilo sa pritiskom PP službe, direktora, kolega.

Na prvi pogled bi se nekima to moglo učiniti kao krajnje jednostavna stvar, dok bi drugi, oni malo manje upoznati sa novim tehnologijama, mogli pomisliti da je ovo „nemoguća misija“. Rekla bih da je istina, kao i uvek, negde u sredini. Zaista! Nije fraza. Mi prosvetni radnici smo stalno negde u sredini: između roditelja i dece, udžbenika i nastavne realnosti, novog i starog, table i tableta.

Prikaži više

Kvizomanija je počela!

Autor bloga je Dragana Jovanović, master profesor nemačkog jezika i književnosti. U osnovnoj školi radi petnaest godina i od samog početka su je zanimale nove tehnologije i njihova primena u nastavi. Veliki je fan high-tech spravica i neki smatraju da ne bi mogla bez njih da održi čas. I sama se ponekad pita da li su u pravu. 

Kako učenicima nastavu učiniti zanimljivijom, a gradivo privlačnijim, jedna je od glavnih tema većine prosvetnih radnika. Svima je jasno da deca „ne dižu glavu“ sa računara i pametnih telefona, ali je takođe jasno da to ne znači da su oni automatski pametniji.

Naše je da pronađemo put kroz mrežu kablova i bežičnog prenosa informacija do njihovih glavica. Sigurno je da nam korišćenje tehnologija može doneti puno toga dobrog u učionici. Pitanje je samo kako ih primenjujemo. Moja baka je uvek govorila da je nešto i lek i otrov i da njegovo dejstvo zavisi od toga na koji način se koristi.

Prikaži više

„Gugl translejšn“ vs Molijer

„Gugl translejšn“ vs Molijer

Jasmina Leleković, autor bloga, sedamnaest godina radi u osnovnoj školi kao nastavnik francuskog jezika, posebno je interesuje upotreba multimedija u nastavi stranog jezika, kao i kako motivisati učenike da ih koriste u obrazovne svrhe.

Da li i vi svrstavate sebe u grupu nastavnika stranog jezika koji negoduju kada čuju da učenici koriste internet alatke pri izradi domaćeg zadatka? Zadate im da za domaći napišu pet rečenica o najboljem drugu, a dobijete nešto što se ne može prepoznati. U takvoj situaciji morate da odvojite desetak minuta podrobno objašnjavajući kako bi bilo mnogo jednostavnije da su slušali predavanje i vaša uputstva, da domaći i nije bio tako komplikovan kako su učenici zamišljali, kao i da su sebi napravili više štete nego koristi tražeći prečice. Zatim odvajate još deset minuta da uradite domaći i ponovo objasnite lekciju sa prethodnog časa.

Neminovno je da su današnje generacije doslovno „navučene“ na internet, izvinite što upotrebih kolokvijalizam, ali mi se čini da ovaj trpni glagolski pridev najbolje opisuje nasušnu potrebu da se bude u toku i kontaktu 24/24. U tom smislu sam veoma empatična, jer se i sama često nađem na rubu zavisnosti od istog. Međutim, kao pripadnik generacije koja je tokom školovanja znala samo za tablu, kredu i svesku, sada se trudim da se edukujem i pratim učenike. Ne smatram izgubljenim ono vreme koje od časa odvojim da se kritički osvrnem na različite sajtove i blogove koje bi učenici mogli da posete i iskoriste za učenje ili uvežbavanje gradiva. Ali, priznajem, Gugl prevodioca se nisam setila, sve dok mi jedna Natalija nije ukazala na to.

Prikaži više
©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions