Ko si ti? Ko sam ja?

Ko si ti? Ko sam ja?

Prvi susret sa stranim jezikom, nakon nekog vremena van učionice, treba da bude kreativan i da podstakne učenike da rade i sarađuju, da probudi u njima interesovanja i želju da usvajaju nove veštine. Nastavnica engleskog jezika Slavica Jocković ima predlog kako da to izvedemo na najbolji mogući način.

Raspust ili kraći odmor je idealna prilika da se odmorimo i pripremimo za nove izazove i radne pobede. Slobodno vreme koje smo proveli kako smo želeli, knjige koje smo jedva čekali da pročitamo, mesta koja smo posetili, dragi ljudi sa kojima smo provodili vreme i mnogi događaji koji su ispunili dugo priželjkivani odmor teme su koje možemo podeliti u učionici i tako započeti prve časove u novoj školskoj godini.

Postoji nekoliko tehnika koje veoma uspešno koristim kao „ice breakers” ili kao motivaciona sredstva za prve časove. Takve aktivnosti su nenametljive, pružaju mogućnosti i za govorne vežbe, postavljanje pitanja,  neposrednu komunikaciju, uvode u aktivnost pisanja, a tiču se realnih životnih aktivnosti, ličnih priča.

Prikaži više

Povratak u školu – hajde da pričamo!

Povratak u školu – hajde da pričamo!

Septembar je tu! Mesec u kojem svi imamo više energije i elana, ali ne i dovoljno vremena da organizujemo složene nastavne aktivnosti. U nastavku bloga nastavnice engleskog jezika Marije Jović Stevanović pročitajte ideje za osveženje časova i razvijanje veštine govora, koje ne zahtevaju posebne pripreme.

Uz mnoštvo planova, priprema i organizacionih detalja, složićete se da septembar nije idealan mesec za složene aktivnosti na časovima, kopiranje dodatnih resursa i generalno časove koji pršte od nastavnih sredstava.

Da, puni ste energije, ili barem je imate više nego u junu, i želite da osvežite nastavu i učinite da čas bude dinamičan, ali nemate previše vremena da ih pripremite. U nastavku je predstavljeno nekoliko aktivnosti koje će vam, nadam se, pomoći da laganim tempom krenete u nove radne pobede, a vašim učenicima da probude uspavano znanje i razbiju čestu pojavu septembarske treme.

Prikaži više

Bioskop i šta sa filmom

Bioskop i šta sa filmom

Da li ste nekada vodili učenike na neformalne izlete ili u bioskop? Ako niste, ili jeste ali vam je potrebno podsećanje, evo na šta treba da obratite pažnju. 

Ide kraj školske godine! Opustite se i učinite da se vaši učenici opuste!

Još kao učenica, sećam se odlazaka u bioskop i na pozorišne predstave sa nastavnikom. Bio je to poseban događaj. Da, mogli smo mi to i sami. I sa roditeljima. Ali sa nastavnikom… to je već bila priča za sebe.

Prikaži više

Anglovizija

Anglovizija

"Kada imate žarku želju da osmislite nešto novo a ideje nikako da isplivaju na površinu, pojave se ljudi koji vam daju baš ono za čime ste tragali." O čemu se radi pročitajte u tekstu nastavnice engleskog jezika, Mirjane Marić.

Nisam od onih nastavnika koji na početku školske godine mogu tačno da napišu kada će i koju temu imati na uglednom času i koje će sve vannastavne aktivnosti organizovati tokom godine. Na sednici krajem avgusta vidim samo do Evropskog dana jezika, dalje ne. Ostalo ide spontano.

Desi se kao varnica kada na času ili „kafici” diskutujem sa đacima ili kolegama o nekoj temi. I dok napolju dobuju novembarske kiše, ja mozgam šta bih mogla da osmislim za Novu godinu. Kao i obično, želim nešto drugačije i originalno. Ulazim na Facebook grupu „Profesori i prevodioci” i počinjem sa kolegama da razmenjujem zanimljive ideje za nastavu. I odjednom se pojavi! „Evrovizija, ja sam to jedne godine radila sa đacima”, kaže mi jedna divna i kreativna koleginica.

Prikaži više

Nije znanje znanje znati, već je znanje na pravi način znanje sticati

Nije znanje znanje znati, već je znanje na pravi način znanje sticati

Marina Kopilović, profesor engleskog jezika u Osnovnoj školi „Stevan Sremac“ u Beogradu, u naslovu je izvrnula poznate reči Jovana Jovanovića Zmaja s namerom da... Videćete uostalom i sami.

Razvijanje kritičkog mišljenja kod dece jedan je od najvažnijih zadataka obrazovanja jer ih ono priprema za budućnost.

Za početak, jedan motivacioni zadatak. Pokušajte da od zadatih slova ispod sastavite šest reči. Ako vas mrzi da se bakćete ovim zadatkom, pogledajte rešenje ispod teksta.

Prikaži više

Nastavnik koordinator, učenik realizator

Nastavnik koordinator, učenik realizator

Marija Jović Stevanović rado eksperimentiše sa različitim metodama i tehnikama, nekada složenim a nekada sasvim jednostavnim, sa minimalnim resursima. Kakve tehnike predlaže za organizovanje časa na kojem će nastavnik imati pasivniju a učenici aktivniju ulogu, pročitajte u njenom novom blogu.

Ovih dana mnogo se priča o vršnjačkom učenju. Ističe se kako nastavnik ne treba da bude nosilac časa, glavni i odgovorni urednik i realizator, već motivator i koordinator, a učenici treba da budu maksimalno aktivni i usmereni jedni na druge.

Nastavnik i udžbenik ne treba da budu jedini izvor informacija već se u vršnjačkom učenju razmenjuju ideje i rešenja, te se tako podstiče i kritičko mišljenje učenika.

Prikaži više

Magičnost broja šest

Magičnost broja šest

Nastavnica engleskog jezika, Slavica Jocković, često koristi minimalne resurse za postizanje maksimalnih rezultata. Nije reč o triku već o tehnici koja je delotvorna jer podrazumeva dobro poznavanje gramatičke građe, razvija kritičko mišljenje i bavi se onim što je bitno i esencijalno. Kao što je u likovnoj kulturi minijatura način da se likovni umetnik izrazi, tako i na stranom jeziku, koristeći tehniku broja 6, učenici daju svoj optimalni doprinos iznoseći „suštinu stvari”.

Želela bih da podelim sa vama jednu tehniku koja se na mojim časovima pokazala magičnom. Reč je o delotvornoj upotrebi broja 6 u nastavi stranog jezika.

Naime, kada hoću da podelim nešto važno sa učenicima, da ih uvedem u veštinu pisanja, da ih motivišem da napišu nešto o sebi, koristim taj broj. Navešću nekoliko primera.

Prikaži više

Imam i ja šta da kažem

Imam i ja šta da kažem

Kraj godine je i svi se radujemo Novoj, od koje očekujemo sve najbolje. To je i vreme kad ćemo se osvrnuti na godinu za nama i zapitati se šta smo u njoj naučili. O tome kako ono što se dešava oko nas možemo da pretvorimo u važne životne lekcije, u ovom blogu govori vam nastavnica engleskog jezika Gordana Popović.

Praznična euforija se zahuktava. Iz izloga i sa rafova prodavnica smeše nam se novogodišnji paketići i ukrasi. Dok šetamo okićenim ulicama, lako se desi da zaboravimo svakodnevne brige i probleme. I onda, odjednom, usred tog šarenila, odnekud se pojavi ideja za ovaj blog. Kao kontrapunkt.

Život jeste lep poklon, ali ne uvek i lepo upakovan. Moji srednjoškolci su i te kako svesni toga. Škola i učionica čine mali izolovan svet za sebe. U njima se, ipak, uvek nađe mesta i za stvaran svet oko nas.

Prikaži više

Telefon, naš najbolji (ne)prijatelj

Telefon, naš najbolji (ne)prijatelj

Pametni telefoni, sve prisutniji u našim životima, nepobitno utiču na živote naših učenika svih uzrasta. O tome koliko je to dobro, ali i kakve posledice sobom nosi, pročitajte u blogu nastavnice engleskog jezika Marije Jović Stevanović.

Čas engleskog jezika u prvom razredu. Učenici obnavljaju reči koje se odnose na školu i školski pribor. Rešenje jednog vežbanja je crtež dečaka koji čita knjigu pred spavanje. Primećujem da neki učenici rešavaju zadatak logički, zaključujući na osnovu položaja ruku, da dečak ne drži ranac ili olovku, ali su ipak pomalo nesigurni.

Proveravamo rešenja, a zatim pitam učenike: „Da li vam neko čita priče pred spavanjе?“ Jedna devojčica odgovara: „Ne, ja zaspim uz telefon.“ Nekoliko njih daje isti odgovor.

Prikaži više

Big in Japan

Big in Japan

Teacher Trainer and Storyteller Gareth Davies has taken a three-month sabbatical to teach English in Japan. Here are his initial observations of his time in the land of the rising sun.

Being in Japan is certainly a bewildering experience. From the space age toilets, to the rules about taking your shoes off in restaurants to the extremely loud earthquake alerts on your phone, to trying to get my head around three alphabets, there is a lot to get used to.

So, it’s reassuring to discover that teaching in this distant part of the world is similar to teaching back at home. The classes have mixed levels, and mixed motivation, students struggle with listening and think writing is boring and attendance is irregular but when it goes well, and the students ‘get’ it, it is the most rewarding thing in the world.

Prikaži više

O pitanjima, učenicima i nastavnicima

O pitanjima, učenicima i nastavnicima

U nastavi stranih jezika, početak i kraj svega je komunikacija. Za dobru komunikaciju podjednako su bitni i pitanja i odgovori. U ovom blogu, nastavnica engleskog jezika Gordana Popović govori o tome koliko je i zašto važno da učenici znaju da postavljaju pitanja.

U tradicionalnoj školi uloge su strogo podeljene. Nastavnik je uglavnom jedini izvor znanja čiji je zadatak da to znanje prenese učenicima. S druge strane, zadatak učenika je da saslušaju nastavnika, nauče gradivo kod kuće i pokažu znanje prilikom ispitivanja i izrade testa.

U tako uspostavljenom sistemu, za pitanja je zadužen nastavnik, učenici tek sporadično, i to uglavnom kad treba nešto da se objasni ili ponovi. Iako su danas učenicima dostupni i brojni drugi izvori znanja, većina ljudi i dalje na ovaj način gleda na školu. U isto vreme sledi i ona čuvena rečenica: škola ne priprema decu za život.

Prikaži više

Kocka do kocke pričica

Kocka do kocke pričica

Marija Jović Stevanović, profesorka engleskog jezika, neretko koristi minimalne resurse u nastavi da maksimalno motiviše učenike. Kako su se kockice ovog puta poklopile da časovi budu zanimljiviji, pročitajte u blogu.

U potrazi za kreativnim idejama koje bih koristila na redovnim časovima, ali i na časovima slobodnih aktivnosti, u jednom trenutku sam počela da koristim kockice za društvene igre u nastavi. Kockice sam kupila uz listiće za jamb, koje štedljivi nastavnik takođe može da iskoristiti kao blokče za podsetnik. :)

Prva asocijacija bile su mi upravo spomenute društvene igre. Većina udžbenika ima poneku stranicu posvećenu upravo njima u vidu table sa poljima i različitim pitanjima i zadacima, kako bi se učenici zabavili, razvijali veštinu govora i takmičarski duh. Učenici mogu sami ili u saradnji sa nastavnikom da naprave sličnu igru na tabli, a postoje i brojna rešenja na internetu, od kojih mi je najviše pažnje privukla ova stranica iSLCOLLECTIVE. Ako je u mogućnosti, nastavnik može da odštampa neka od predloženih rešenja ili da sa učenicima napravi istu ili sličnu tablu. Uvek postoji mogućnost da se ovako nešto u vidu domaćeg ili dodatnog zadatka zada manje motivisanim učenicima, koji često više uživaju u praktičnim aktivnostima i ovakvom doprinosu radu na času.

Prikaži više

Od A do Z

Od A do Z

Zorica Miladinović, nastavnica engleskog jezika uživa u radu sa najmlađim učenicima. U svom blogu dotakla se uvek aktuelne teme – učenje alfabeta. 

Uspeli smo da savladamo 1. razred, kad eto u drugom razredu odmah krećemo sa slovima, čitanjem i pisanjem. Koliko god da su učenici upoznati sa slovima abecede zbog stalnog korišćenja kompjutera, mobilnih telefona pa i društvenih mreža, ipak treba da se osvrnemo i na to kako ta slova pišu i da li uopšte znaju da ih napišu ili ih samo prepoznaju. A onda, nailazimo na sledeći problem. Prema nastavnom planu za drugi razred, abeceda se uči tek u drugom polugodištu. Šta nam je činiti?

Evo nekoliko primera kako sam ja to radila sa mojim drugacima:

Prikaži više

Film English

Film English

Mirjana Marušić Adžić obožava filmove i serije. Često koristi dramske tekstove, film i muziku u nastavi, jer učenici rado prihvataju bilo šta što nije udžbenik. U ovom tekstu predstavlja sajt „Film English”.

Kada sretnete nekoga ko iole dobro koristi strani jezik, a nije ga formalno učio u školi, najčešće ćete dobiti odgovor da je jezikom ovladao uz pomoć muzike koju je slušao ili filmova koje je gledao. I muzika i film su odlični mediji/sredstva za učenje jezika. Složićemo se da nisu jedini i ne smeju biti jedini izvor za učenje, ali ih učenici rado prihvataju i zašto ih onda ne iskoristiti.

O muzici i korišćenju pesama, pesmica, melodije i ritma već smo imali prilike da čitamo. Ima puno izvora koji vam pomažu oko korišćenja ovih sredstava, ali su retki oni koji vam govore kako da izgradite čas oko jednog filma. Priznaćete, filmovi su dugi i retko možemo da planiramo čas koristeći film. Pa, ako se i usudimo, često to bude ili kraći odlomak iz filma, ili date učenicima da film pogledaju kod kuće, a onda se na času bavite jedinicom koju ste planirali, oslanjajući se na njihovo sećanje u vezi sa samim filmom.

Prikaži više

Oblaci koji razvedre čas

Oblaci koji razvedre čas

Autorka bloga, Gordana Popović, ovim tekstom podseća na jedan, sad već stari, IKT alat koji se na raznovrsne načine može koristiti u nastavi stranih jezika.

Voleli mi to ili ne, savremena nastava se teško može zamisliti bez upotrebe IKT alata. Ako ste od onih koji rado koriste nove tehnologije, sigurno ste stalno u potrazi za nekim novim programima kojima možete obogatiti svoje časove. Kad neko ne voli rutinu u svom radu, brzo dođe do zasićenja i ponestane ideja. Tako se desi da u želji da primenjujemo uvek nešto novo, zaboravimo neke stare alate koji su nam dobro služili u prošlosti.

Jedan od prvih alata koje sam koristila, a koji savršeno odgovara prirodi predmeta je Wordle – sasvim jednostavan alat za kreiranje oblaka reči. Verovatno su ga mnogi od vas koristili, ali uvek se nađe i neko ko nije. Nalazi se na internet adresi http://www.wordle.net/. Na datoj adresi kliknite Create, unesite željene reči i kliknite na Go. Time ste kreirali svoj Wordle. Možete mu menjati stil fonta, boju slova i pozadine, kao i pravac reči, a zatim ga odštampati ili sačuvati kao png. Ukoliko želite da istaknete neku reč, otkucajte je više puta i ona će biti prikazana kao znatno veća u odnosu na ostale.

Prikaži više

Učimo za život, ne za ocenu

Učimo za život, ne za ocenu

Gordana Popović u ovom blogu govori o tome kako, radeći na jeziku, istovremeno svoje učenike priprema za život nakon škole.

Kad govorimo o obrazovanju u našoj zemlji, najčešća zamerka je što se i dalje vrednuje i ocenjuje sposobnost memorisanja informacija, dok se malo radi na sticanju i vrednovanju funkcionalnog znanja učenika. Zbog rada u srednjoj stručnoj školi rano sam odlučila da više vremena posvetim osposobljavanju učenika da komuniciraju na engleskom jeziku. Svesna da će se mali broj njih ozbiljno posvetiti izučavanju jezika, uvek sam gledala da obogaćivanju vokabulara i savladavanju jezičkih funkcija dam prednost u odnosu na perfektno znanje gramatike.

Taj pragmatizam će možda zasmetati jezičkim čistuncima ali, verujte, akademskom elitizmu u stručnoj školi nema mesta, pogotovo ne u onoj u kojoj ja radim.

Prikaži više

Rock Around the Clock

Rock Around the Clock

Bez obzira na uzrast učenika, povremeno naiđemo na problem sa iskazivanjem vremena na engleskom jeziku. Možda naizgled sitnica u moru vokabulara i okeanu gramatike, ali nije za zanemarivanje, pogotovo ako se shvati više kao socijalna veština, a manje kao nastavno gradivo. Autorka bloga, Marija Jović Stevanović, profesorka engleskog jezika, predlaže neke konkretne aktivnosti na ovu temu.

Bez obzira na uzrast kojem predajem, povremeno naiđem na problem sa iskazivanjem vremena na engleskom jeziku. Možda naizgled sitnica u moru vokabulara i okeanu gramatike, po još uvek aktuelnom programu, ali nije za zanemarivanje, pogotovo ako se shvati više kao socijalna veština, a manje kao nastavno gradivo.

Budući da satove počinjemo aktivnije da izučavamo u četvrtom razredu osnovne škole, predlažem neke aktivnosti za ovaj uzrast:

Prikaži više

We can make a beautiful Christmas...

We can make a beautiful Christmas...

Profesorka engleskog jezika, Marija Jović Stevanović, retko propušta priliku da novogodišnje dobro raspoloženje iskoristi da dodatno motiviše učenike i spoji igru, pesmu i produkte rada u cilju učenja. Ako ste i vi takvog duha, ali i ako niste, pročitajte u ovom blogu neke zanimljive i konkretne ideje.

Nova godinaaaaaa!!!! :) - Ovako je najčešće doživljavaju naši učenici. A šta je sa nastavnicima?

Nedavno sam na društvenim mrežama videla zanimljivu animaciju, koja savršeno ilustruje kako se nastavnici najčešće osećaju u ovo doba godine:

Prikaži više

Resolutions

Resolutions

Nastavnica engleskog jezika Mirjana Marušić Andžić, skoro je odustala od pisanja novogodišnjih odluka, dok nije rešila da se sama poigra idejama. U svom blogu sa vama deli ideje o tome kako da, uz male promene, čas u vezi sa novogodišnjim odlukama opet bude interesantan i vama i učenicima.

Za početak, važno je da pisanje novogodišnjih odluka započnete starom godinom. Pitajte učenike da se prisete godine koja je za nama. Tako ćete ih podstaći da pišu o novoj.

Neka zapišu šta je to u staroj godini bilo toliko dobro da bi želeli da se ponovi i u novoj. Koji su to doživljaji koje žele da zapamte. Obratite pažnju da ovo treba da bude samo kao podsetnik - jedna rečenica, fraza. Ipak ne pišu sastav na temu „Najlepši doživljaj iz prošle godine“. Dakle - „poseta zoo vrtu“ ili „poljubac sa Kaćom“.

Prikaži više

Nešto kao diktat

Nešto kao diktat

Autorka bloga, Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika, govori o jednoj specifičnoj varijanti diktata koja omogućava učenicima da pored vežbe slušanja uče i kako da „hvataju” beleške.

Diktat, nekada nezaobilazan deo nastave stranih jezika, primenom komunikativnog pristupa izgubio je svoju nekadašnju poziciju. Danas se koristi sporadično, češće kad treba primiriti učenike nego kao način provere znanja. Možda grešim? Da li ga i u kojoj meri koristite? Ja retko, priznajem. Možda je ipak do mene? Neke druge vežbe slušanja su mi draže, a spelovanje uvek mogu da proverim kad učenici rade vežbu pisanja. Umesto diktata, radije koristim dictogloss.

Dictogloss je aktivnost koja delimično podseća na pravi diktat. Razlika je u tome što učenici ne treba da zapišu svaku, već samo ključne reči na osnovu kojih će kasnije rekonstruisati originalni tekst. Za ovu aktivnost može se upotrebiti bilo kakav kraći tekst. Ipak, potrudite se da vašim učenicima bude zanimljiv i podsticajan za neku usmenu ili pismenu aktivnost koja će uslediti.

Prikaži više

Da te pitam

Da te pitam

Profesorka engleskog jezika, Ivona Ranđelović, je jedna od onih nastavnika koji uviđaju važnost osposobljavanja naših učenika da postavljaju pitanja - da preispituju svet oko sebe, pojave i odnose u društvu, sebe same. U ovom blogu pročitajte kako ona motiviše svoje učenike da kritički i kreativno misle.

Da li nekad uhvatite sebe kako vodite jednosmernu komunikaciju sa vašim učenicima kao da ste vi jedini koji postavlja pitanja, a učenici jedini koji odgovaraju? Da li vam se dešava da lekciju završite sa „Ima li pitanja?” i niko ne podigne ruku? Ukoliko je tako, evo primera iz moje lične prakse koji menjaju smer pitanja i odgovora i u kojima je uloga ispitivača predata učenicima, kako bi oni kritički počeli da preispituju ne samo ono što se radi na času, već i svet koji ih okružuje.

O meni

Ovu aktivnost uglavnom radim na početku školske godine kada se po prvi put upoznajem sa nekim odeljenjem. Učenicima ponudim simbole ili brojeve iza kojih se krije neka informacija o meni. Njihov zadatak je da postavljaju „da/ne” pitanja: Da li imate 38 godina? Ne. Da li nosite broj cipela 38? Da! Učenici mogu da rade i u paru i pogađaju koje se informacije kriju iza brojeva i simbola koje su jedni drugima zadali, a za domaći zadatak mogu uraditi ovako nešto.

Prikaži više

You Tube u nastavi stranog jezika

You Tube u nastavi stranog jezika

Autor članka je Marija Jović Stevanović, nastavnica engleskog jezika u osnovnoj školi i ljubitelj video-zapisa i filmova generalno. U eri „Jutjubera” rado koristi YouTube u nastavi, o čijem bi se potencijalu mogao napisati ne članak, nego možda čak i knjiga.

„U moje vreme„ nije bilo YouTub-a, ovog dragocenog alata koji je bacio televiziju u drugi plan, bar kada su najmlađi u pitanju. Mnogi od njih prve reči nauče upravo preko ove platforme, na telefonima svojih roditelja, a neki se kasnije usude da postanu „Jutjuberi”. Koliko je ovo opravdano, tema je za neku drugu priču, ali možemo li mi nastavnici da nenametljivo primenimo YouTube u nastavi? Sledi nekoliko praktičnih ideja.

1) Razvijanje veštine slušanja – Učenici slušaju pesmu, video-zapis, a zatim rade konkretne pismene i usmene aktivnosti. Video čak ne mora ni da bude prisutan, ukoliko smatrate da skreće pažnju učenicima, možete se osloniti samo na audio-zapis. Meni i učenicima je naročito zanimljivo kada ne prikažem video, a učenici imaju zadatak da na osnovu zvuka pogode šta se dešava. To koristim kada želim da uvedem učenike u temu časa, recimo prikazom snimka utakmice, ako je nastavna tema sport, ili snimka sa zvucima životinja, ako je tema životinjski svet.

Prikaži više

A za početak: igra!

A za početak: igra!

Vojka Milovanović, profesorka francuskog jezika, piše o tome zašto je dobro da časovi stranog jezika počnu igrom i daje primere zanimljivih igara za uvežbavanje izgovora, brojeva i pisanja.

„Treba da se igramo kako bismo postali odgovorni i ozbiljni” – Aristotel

U svom Rečniku didaktike francuskog jezika, Žan Pjer Kik definiše igru kao jednu od aktivnosti u učenju koja ima zabavni, ludički karakter. Igra je, prema njegovoj definiciji, određena pravilima, a koristi se da bi kod onih koji je praktikuju izazvala i osećaj zadovoljstva i prijatnosti pri učenju. Učenici lakše komuniciraju kroz igru i na taj način uče kako da rešavaju probleme, razvijaju svoju kreativnost, ali i donose odluke. Kada kao cilj igre postavimo učenje, onda se pred učenikom nalazi čitav niz jezičkih i komunikativnih izvora, koje on kreativno koristi kroz saradnju sa drugim učenicima (Kik, 2003:160).

Prikaži više

A može i ovako...

A može i ovako...

Autorka bloga je Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika u srednjoj stručnoj školi. U ovom blogu videćete kako možete adaptirati udžbenik koji koristite. Neke od prikazanih ideja prezentovala je Peni Ur na onlajn kursu „Course materials: Design, Selection and Use”.

Tokom svoje dugogodišnje karijere imala sam priliku da koristim udžbenike raznih izdavača. Neki su mi bili nametnuti, neke sam birala sama. Vrlo brzo sam shvatila da, bez obzira na to koliko je kvalitetan, nijedan udžbenik ne odgovara u potpunosti potrebama mojih učenika. Zato sam ih nekad prilagođavala, dok dodatni materijal koristim redovno u svojoj praksi. Pronalaženje dodatnog materijala i ideja sad je jednostavnije nego ikad. Internet je preplavljen blogovima i radovima nastavnika iz celog sveta, a da ne govorim o video-zapisima koji su nam dostupni. Zato, po mom mišljenju, mnogo veći izazov predstavlja nalaženje načina da postojeći materijal učinimo zanimljivijim i inspirativnijim za učenike. I ne samo to, raznovrsnijim vežbanjima im omogućavamo da na kreativniji način savladavaju jezik koji uče.

Prateća vežbanja uz tekstove, bilo da je reč o vežbama razumevanja ili govornim vežbama, uglavnom su kvalitetna i raznovrsna. Međutim, retko kad služe kao polazna osnova za vežbu pisanja. Jedna od tehnika koju možete primeniti je lična reakcija učenika na pročitan tekst. Zatražite od učenika da sastave pitanja za autora ili neki lik iz teksta. Ta pitanja, na primer, mogu da se odnose na informacije koje su izostavljene iz teksta. Ova tehnika zahteva, pre svega, dobro razumevanje teksta, ali i dozvoljava učenicima da pokažu kako reaguju na tekst, likove i autora, dok nama omogućava da vidimo šta je to što je ostavilo najjači utisak na njih, kao i šta je to što ih zanima.

Prikaži više

Kreativno pisanje na času

Kreativno pisanje na času

Autor bloga je Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika u srednjoj stručnoj školi sa višegodišnjim iskustvom. Motivisati nemotivisane je za nju jedan od najvećih izazova u radu sa tinejdžerima, a još veći izazov je održati im pažnju. Zato se trudi da kroz različite, vremenski kratke aktivnosti, postigne veće angažovanje učenika na času. U ovom tekstu će sa vama podeliti neke ideje za kratke vežbe kreativnog pisanja koje se mogu uraditi na samom času.

Složićete se da je naš osnovni cilj osposobljavanje učenika da uspešno komuniciraju na stranom jeziku koji uče. I dok je krajem prošlog veka to podrazumevalo stavljanje akcenta na govorne vežbe, pojavom i širenjem društvenih mreža, kao i razvojem onlajn komunikacije uopšte, pisane vežbe su ponovo dobile svoje mesto u učionici. Ali, da li je tako kod svih nas? Koliko često izbegavamo pisane vežbe jer su nam pomalo dosadne pa ih ostavljamo za domaći zadatak? Ako i urade domaći, neretko smo razočarani uloženim trudom ili je, pak, očigledno napisan uz nečiju pomoć. Jedan školski čas svakako ne pruža učenicima dovoljno vremena da sastave kvalitetan esej, ali je zato svega desetak minuta potrebno da se uradi neka smislena, korisna i kreativna pisana vežba.

O samoj pripremi i organizaciji pisanih aktivnosti, kao i načinu njihovog ocenjivanja, ovde je već pisala Marina Kopilović. Ja ću vam predstaviti neke ideje koje sam sa učenicima realizovala na časovima, kao i one koje tek planiram. Ono što je svima njima zajedničko je pružanje mogućnosti učenicima da izraze svoje mišljenje ili da pokažu svoju kreativnost u kratkoj pisanoj formi.

Prikaži više

Čitam, dakle mislim

Čitam, dakle mislim

Autor bloga je Ivona Ranđelović, nastavnica engleskog jezika u jednoj seoskoj školi u Pečenjevcu, nadomak Leskovca. Kako kaže, njena misija je da ne podučava jezik zarad jezika, već da ga koristi kao sredstvo za obrazovanje svojih učenika. U ovom blogu govori o tehnikama razvijanja veštine čitanja koje primenjuje u nastavi, ali i drugim dobrobitima koje proizlaze iz toga. 

Od svih jezičkih veština, čitanju se poklanja najmanje pažnje – što zbog nedostatka vremena, što zbog nekog od poslednjih mesta koje zauzima na listi prioriteta. A da je našim učenicima preko potrebno da razviju i ovu veštinu, potvrđuju rezultati na završnom ispitu iz srpskog jezika, kao i naše lično iskustvo „na terenu”.

Da najpre navedemo neke činjenice:

Prikaži više

Ispraviti ili popraviti - pitanje je sad?

Ispraviti ili popraviti - pitanje je sad?

Autor bloga je Dragana Jovanović, master profesor nemačkog jezika i književnosti. Mnogo vremena je provela jednom nogom u nemačkim školama, posmatrajući njihovu nastavu, a jednom u našim radeći u odeljenjima od 1. do 8. razreda. Sve vreme se bavi samoevaluacijom i introspekcijom, analizira svoje uspehe i greške, a u ovom blogu će sa vama podeliti svoje dileme o tome kada i kako treba korigovati jezik učenika.

Koliko ste vi kao nastavnici vezani za svoje, po pravilu, crvene hemijske olovke? Da li se uloga nastavnika često svodi na puko ispravljanje grešaka, koje će učenici neminovno napraviti? Ima li napretka učenika, ako ih ne ispravljamo na putu učenja? Svi mi sebi postavljamo manje ili više upravo ova pitanja. A čini mi se da su najviše aktuelna u nastavi stranih jezika. Izvesno je da će naši učenici na putu savladavanja stranog jezika praviti greške, ali ono što je neizvesno je kako, kada i koliko ih ispravljati. Postoje mnogobrojne studije, radovi, istraživanja na ovu temu, a opšti utisak je da se svi slažu da nema konačnog tačnog odgovora.

U svojoj petnaestogodišnjoj praksi predavala sam na raznim nivoima, različitim uzrastima i u raznim uslovima, te sam isprobavala razne taktike ispravljanja. Kada se radi o usmenom izražavanju, čini mi se da najbolje dugoročne rezultate daje popravljanje, a ne ispravljanje. Razlika je, iako naizgled u svega nekoliko slova, zapravo ogromna.

Prikaži više

Šetnja kroz nastavne predmete...

Šetnja kroz nastavne predmete...

Autor članka je Marija Jović Stevanović, nastavnica engleskog jezika, koja često povezuje engleski jezik sa drugim predmetima, zagovarajući svestran pristup učenju, povezivanje nastavnih sadržaja i primenu naučenog.

Mi, nastavnici stranih jezika, imamo tu sreću da se u naš predmet mogu prilično inkorporirati sadržaji mnogih drugih, pa možda čak i svih predmeta, makar kada je u pitanju osnovna škola. Na nama je u kojoj meri ćemo i koliko često tražiti i u obrazovne svrhe koristiti tu korelaciju.

Svaki nastavnik može sam uneti u svoj čas elemente drugog nastavnog predmeta i to je, po meni, najjednostavniji oblik povezivanja nastavnih sadržaja. Idealno bi bilo ukoliko kolega, nastavnik drugog predmeta, ima entuzijazma da se pridruži, pa da se timski održi čas. Još viši nivo ove saradnje bio bi projekat na nivou odeljenja, razreda ili škole, kojim bi bio obuhvaćen veći broj učenika i aktivnosti i koji bi izašao iz okvira učionice.

Prikaži više

Uskrs za najmlađe

Uskrs za najmlađe

Zoran Jelesijević, nastavnike engleskog jezika, u ovom tekstu deli sa vama svoje ideje za obeležavanje Uskrsa sa najmlađim učenicima.

Obožavam praznike. Toliko sam podetinjio poslednjih godina otkako radim kao „učitelj“ sa nižim razredima, da je to zabrinjavajuće za ljude oko mene. Za mene, lično, nije jer obožavam da se igram sa učenicima i praznici mi daju posebno interesantnu priliku za to.

Klinci obožavaju ovakve časove. Posebno su uživali praveći čestitke za Božić i sada uvodim nešto malo drugačije. Ovog Uskrsa planiram interesantan čas za najmlađe (prvi i drugi razred) i izgledaće ovako.

Prikaži više

Vruć krompir za Uskrs

Vruć krompir za Uskrs

Dragana Jovanović je master profesor nemačkog jezika i književnosti. Rado kuva kod kuće, ali i u učionici. A za Uskrs je uvek posebno inspirisana. U ovom tekstu podelila je sa vama neke od svojih omiljenih recepata.

Praznici i proslave su uvek dobar povod da se malo izađe iz ustaljenih okvira nastave i učenicima ponudi interaktivniji pristup, malo više kreativne slobode i, što da ne, zabave. 😊

Jedan od omiljenih praznika većine dece i odraslih jeste Uskrs. Zeke, mali žuti pilići i šarena jaja nikoga ne ostavljaju ravnodušnim. Bili hrisćani ili ne, ovom prazniku se možemo radovati i ako nas zanima samo čokolada. 😊

Prikaži više

Pisanje – šta, kome, kako, zašto?

Pisanje – šta, kome, kako, zašto?

Marina Kopilović, profesorka engleskog jezika, u ovom blogu piše o motivacionim tehnikama koje primenjuje u nastavi pisanja.

Složićete se da je razvijanje produktivnih jezičkih veština (govora i pisanja) jedan od najtežih, ali i najzanimljivijih zadataka, kako za nas nastavnike, tako i za učenike. Pisanje naročito. Primetili ste da većina naših učenika ima otpor prema pisanju kraćih/dužih tekstova. Zašto? Da li zbog nepoznavanja same teme? Ili možda  ne vide smisao pisanja na zadatu temu? Ne znaju kome i zašto pišu? Strah od mogućnosti da će se „razotkriti“ koliko ne znaju i da će dobiti lošu ocenu?

Sigurna sam da vam je ovo poznato, ali da se ipak malo podsetimo.

Prikaži više

Da domaći zadatak manje boli

Da domaći zadatak manje boli

Autor bloga je Ivona Ranđelović koja se od samog početka svoje dugogodišnje nastavničke karijere trudi da ne podučava svoje učenike samo engleskom jeziku, već da ih kroz taj strani jezik podstakne da misle, budu kreativni i da pored glave koriste i celo svoje telo. Ona se brine o tome da svojim učenicima obezbedi takozvani „SPICE” (Social Physical Intellectual Creative and Emotional development), odnosno društveni, fizički, intelektualni, kreativni i emocionalni razvoj. U nastavku ovog bloga, podeliće sa vama neke od svojih trikova kako to postiže kada se radi o domaćim zadacima.

Koji je procenat vaših učenika koji redovno donose domaće zadatke i koji je procenat onih koji su domaći zadatak uradili kod kuće, a ne u školi tako što su prepisali od nekog drugog? O kojoj god brojki da se radi, verujem da biste voleli da je viša. Evo nekih predloga zadataka koji su pozitivno delovali kod mojih učenika, a koji bi mogli da imaju isti efekat i kod vaših.

Uvežbavanje pisanja/Ne pišem kao što govorim

Prikaži više

Video u nastavi - top lista kratkih filmova

Video u nastavi - top lista kratkih filmova

Autor članka je Marija Jović Stevanović, veliki zaljubljenik u filmove i tehnologiju, koja neretko koristi video za razvijanje jezičkih veština, ali i za podsticanje diskusije i razvoj kritičkog mišljenja.

Ukoliko biste me pitali za omiljenu aktivnost ili resurs za časove engleskog jezika, ne bih mogla da vam odgovorim. Volim svestran pristup učenju svih predmeta, a pogotovo stranog jezika. Međutim, kakva god da je lista, na njoj će se uvek među prvih pet naći kratki video-zapisi, jer ih, kao veliki zaljubljenik u film, često koristim na časovima.

Bilo da su u pitanju kratki filmovi, dokumentarni, animirani, motivacioni, edukativni ili pak reklame, video uvek budi pažnju učenika, podstiče ih na diskusiju i motiviše da se uključe. Neki će to čak uraditi na maternjem jeziku, umesto na stranom, koji bismo mi nastavnici želeli sa njima da vežbamo, ali svi znamo da je kod nekih učenika i to uspeh, znak da su tog dana i psihički prisutni na času i da ih je nešto podstaklo da iskažu svoje mišljenje.

Prikaži više

Debata

Debata

Autor bloga Zoran Jelesijević, nastavnik engleskog jezika sa radnim iskustvom u Srbiji i Kini. U ovom blogu objašnjava svoja iskustva sa organizovanjem debata u nastavi.

Pre nekoliko dana slučajno sam se našao u prisustvu većeg broja nastavnika stranih jezika. Bilo je tu nastavnika ruskog, francuskog, engleskog i španskog jezika. I neverovatno je koliko smo različitih pristupa jeziku imali.

Jedina stvar sa kojom smo se složili je da bi trebalo insistirati na veštini govora. Zašto? Bili smo saglasni da je to nešto o čemu se u našim programima nije mnogo vodilo računa prethodnih godina. Smatram da su najveći izazovi u nastavi motivisanje i animiranje učenika da koriste jezik. Vrlo često sam bio u situaciji da učenik koji postiže izvanredne rezultate na svim proverama znanja dobije blokadu kada treba da progovori.

Prikaži više
©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions