Male pisane aktivnosti – velika korist

Male pisane aktivnosti – velika korist

U ovom blogu Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika, deli sa vama ideje i materijale za vežbe pisanja kojima možete obogatiti svoje časove, naročito kad vam je potrebno da malo umirite učenike na času.

Lagano se približavamo kraju nastavne godine. Sve nas polako stiže umor, i nas i naše učenike. Predviđeno gradivo smo skoro prešli, ocene su uglavnom definisane. U nekim odeljenjima treba ispitati još nekoliko učenika.

Kako podstaći ostatak odeljenja, kojim aktivnostima im zaokupiti pažnju da ne bi ometali čas i kako bi istovremeno radili nešto korisno?

Prikaži više

Nismo perfektni, ali znamo perfektne modale

Nismo perfektni, ali znamo perfektne modale

U ovom blogu, nastavnica engleskog jezika Gordana Popović govori o tome kako uz upotrebu slika, muzike i igre olakšava svojim učenicima da usvoje složene gramatičke strukture.

Uvek me iznova oduševi izraz lica učenika kada im kažem da ćemo na času raditi gramatiku. To oduševljenje i radost ne mogu se opisati rečima. Kolutanje očima i neizbežno: „Je l’ baš moramo?“ uvek me nasmeju.

Uzalud sav moj trud da im te časove obogatim popularnim pesmama ili nekom igricom. Negodovanje i natezanje obavezno potraju nekoliko minuta. I uvek usledi moja priča da je i poznavanje gramatičkih pravila važno da bi se ostvarila uspešna komunikacija te da gramatika nije nešto što su nastavnici izmislili da bi mučili učenike.

Prikaži više

Kreativne ideje za obeležavanje Uskrsa u učionici

Kreativne ideje za obeležavanje Uskrsa u učionici

Jasmina Кovačević, profesor nemačkog jezika u OŠ „Dositej Obradović“ u Novom Sadu, podeliće sa vama brojne kreativne ideje za obeležavanje i proslavu najradosnijeg hrišćanskog praznika u učionici.

Bliži se Uskrs, najradosniji hrišćanski praznik. To je vreme kada uživamo sa porodicom za bogatom trpezom. Uskrs nas često i podseća da je stiglo proleće, ali i da se bliži prolećni raspust! :)

A vi, drage kolege, u pripremi za raspust, možete da uživate i u svojim učionicama i da zajedno sa svojim učenicima obeležite Uskrs. A učenici se mogu opustiti uz pregršt kreativnih ideja za učenje, obnovu i proveru vokabulara.

Prikaži više

In my life ...

In my life ...

Ivona Ranđelović je profesorka engleskog jezika koja je tokom svog bezmalo dvodecenijskog rada u nastavi stekla značajno iskustvo, pa će u ovom blogu sa vama podeliti jedno od njih, i to baš u vezi sa iskustvima. Pročitajte o čemu se radi.

Za ovaj blog, u nedostatku neke veće inspiracije, odlučila sam da vam opišem jedan sasvim običan čas, a tako zabavan da mu se radujem sa svakom novom generacijom.

Evo o čemu se radi.

Prikaži više

Magičnost broja šest

Magičnost broja šest

Nastavnica engleskog jezika, Slavica Jocković, često koristi minimalne resurse za postizanje maksimalnih rezultata. Nije reč o triku već o tehnici koja je delotvorna jer podrazumeva dobro poznavanje gramatičke građe, razvija kritičko mišljenje i bavi se onim što je bitno i esencijalno. Kao što je u likovnoj kulturi minijatura način da se likovni umetnik izrazi, tako i na stranom jeziku, koristeći tehniku broja 6, učenici daju svoj optimalni doprinos iznoseći „suštinu stvari”.

Želela bih da podelim sa vama jednu tehniku koja se na mojim časovima pokazala magičnom. Reč je o delotvornoj upotrebi broja 6 u nastavi stranog jezika.

Naime, kada hoću da podelim nešto važno sa učenicima, da ih uvedem u veštinu pisanja, da ih motivišem da napišu nešto o sebi, koristim taj broj. Navešću nekoliko primera.

Prikaži više

U susret Božiću ...

U susret Božiću ...

U ovom blogu, nastavnica engleskog jezika, Mirjana Marić, ispričaće nam kako proslavlja Božić sa svojim učenicima. Uživajte u prazničnoj atmosferi.

Nakon prve jutarnje kafe, spremam se i krećem na posao. I dok u kolima ćaskamo o uobičajenim poslovnim planovima, svetlucavi ukrasi na mostu obasjavaju nam put. Irvasi, zvezdice, pahuljice. Novi ulični dekor izmamio nam je osmeh na lice i uneo toplinu u naša srca. Stižu novogodišnji i božićni praznici, pa sa njima i uzavrela atmosfera.

U glavi mi se odmah vrte nezaobilazni stihovi pesme „Jingle bells, jingle bells”. A-ha, vreme je da počnem da smišljam ideje za časove o Božiću i Novoj godini. Volim praznične teme jer mi one daju slobodu u kreiranju nastavnog materijala. Na tim časovima se osećam kao kod svoje kuće. U stvari, uopšte se ne osećam kao da sam na času već imam utisak da tada zaista slavimo taj praznik.

Prikaži više

Nove godine, nove reči

Nove godine, nove reči

Na kraju svake godine većina lingvista se bavi retrospektivom promena i novina u jezicima. Savremen i ubrzan način života pojačava tempo proširivanja rečnika. Koje su nove reči obeležile ovu i prethodne godine i kako se mogu iskoristiti u nastavi, pročitajte u blogu Marije Jović Stevanović, profesorke engleskog jezika.

Diplomirali ste anglistiku, ali sve češće nailazite na nepoznate reči na engleskom jeziku? Učenici vas pitaju šta one znače, ali nemate uvek odgovor? Ne, ovo nije reklama za instant rešenje spomenutih situacija već samo sažetak realnih i sve češćih „jezičkih situacija”.

Internet se razvija brzinom svetlosti. Uređaji, aplikacije, različiti vidovi komunikacije… Spisak je beskonačan i, dok ovo pišem, ko zna koliko je novotarija smišljeno, a sa njima i neke nove reči.

Prikaži više

I oni vole da se igraju!

I oni vole da se igraju!

Marina Kopilović, profesor engleskog jezika u OŠ „Stevan Sremac” u Beogradu, sa vama će ovoga puta podeliti božićne aktivnosti koje mogu da se rade sa učenicima starijih razreda.

Da li vam se čini da u nastavi stranih jezika od petog do osmog razreda postepeno prestajemo da se bavimo praznicima kroz igru i zabavu? Ja sam to primetila. Spomenemo mi i Božić i Novu godinu, svake godine dodamo po neku novu informaciju, ali se mnogo ređe igramo.

Skoro me je jedan petačić pitao da li ćemo i ove godine praviti poklončiće i igrati se Božića. Pravo da vam kažem, nisam planirala, ali on me je podstakao da razmislim o tome i izaberem neke prigodne i zabavne aktivnosti koje ću raditi sa njima, ali i sa starijim učenicima. Za vas sam izabrala neke od njih.

Prikaži više

Bujna mašta stvara svašta

Bujna mašta stvara svašta

Marini Kopilović, profesorki engleskog jezika u OŠ „Stevan Sremac“ u Beogradu, dosadili su udžbenici, radne sveske, planovi i programi i trenutno kao gusar „kopa“ po napuštenom ostrvu s blagom koje se zove Dečja mašta. Ako nemate preča posla, pročitajte kakve je dragulje ona tu pronašla.

Jednoga dana, rešila sam da napravim brod od drveta i da se otisnem preko mora put ostrva s blagom zvanog Dečja mašta.

Nisam htela da idem sama pa sam pozvala devetogodišnje dečake i devojčice da pođu sa mnom. Ta deca su mi pomogla da napravim brod. Plovili smo, plovili, pozdravljali i jahali delfine koji su nas pratili sve dok nismo stigli do ostrva. Pošto smo se iskrcali, krenuli smo u potragu za blagom.

Prikaži više

Da greške rade u našu korist ...

Da greške rade u našu korist ...

U ovom blogu nastavnica engleskog jezika Gordana Popović piše o tome kako se greške koje učenici prave mogu iskoristiti tako da rade u korist učenika, a ne na njihovu štetu.

U procesu učenja greške su neminovne. Da li ćemo samo kažnjavati zbog njih ili ćemo se potruditi da ih iskoristimo kao polaznu tačku za učenje, zavisi samo od nas. Koje je uopšte njihovo mesto u današnjim školama? I da li ono zavisi isključivo od nastavnika ili i od samog nastavnog predmeta?

Iz razgovora sa drugim kolegama, rekla bih da se na greške prvenstveno obraća pažnja prilikom provera, mada ima i onih koji, poučeni iskustvom, tokom izlaganja ističu ona mesta za koja znaju da prilikom usvajanja zbunjuju učenike. Kako stvari stoje kod učenja stranih jezika?

Prikaži više

Gramatika nije bauk

Gramatika nije bauk

Slavica Jocković, autor ovog teksta, radi kao nastavnik engleskog jezika. Dilemu da li da gramatiku predstavi učenicima na eksplicitan način ili da učenici sami induktivnim načinom dođu do rešenja, rešava upotrebom zanimljivih aktivnosti, kroz igru i zabavu.

Da li je moguće usvojiti strani jezik koristeći se samo komunikativnim pristupom ili usvajanjem jezičkih celina, postavljanjem učenika u određene situacije, stvaranjem realnih situacija u kojima će se učenici naći u stvarnom životu? Koja je uloga gramatike u ovladavanju nekim stranim jezikom? Ovakva i slična pitanja svako od nas je postavio sebi bar jednom u životu. Da li naši učenici kada uđu u kabinet za strani jezik, pomalo strahuju od gramatičke oblasti koja će ih sačekati nespremne? Mogu li se sva ta pravila i gramatički oblici približiti učenicima? Da li je moguće predstaviti gramatiku na takav način da deca jedva čekaju da se njome bave?

Predstaviću vam neke aktivnosti koje koristim da bih učinila pojedine segmente gramatičke građe zanimljivijim.

Prikaži više

Glumom protiv nasilja

Glumom protiv nasilja

Veliki broj ljudi misli da je rad sa decom lak i da je taj posao pogodan samo za nastavnike koji imaju vrlo malo radnog iskustva ili ga nemaju uopšte. Mirjana Marić, nastavnica engleskog jezika delila je isto mišljenje dok i sama nije počela da radi u školi. Tada je shvatila da je rad sa decom ne samo zahtevan, već i izazovan posao koji za nju predstavlja nepresušni izvor inspiracije. U svom tekstu ispričala je priču o tome kako joj je Forum teatar pomogao u rešavanju jedne konfliktne situacije i osnažio je u ulozi razrednog starešine.

Kao profesor engleskog jezika godinama sam radila u nižim razredima. Deca su sa zadovoljstvom i radošću čekala svaki čas engleskog jezika. Upijala su svaku moju reč, pokret, osmeh. Radili smo u paru, grupi, timu. Igra, pesma, gluma, kviz. Pravila smo postavljali u startu i sa zadovoljstvom ih poštovali.

A onda se u trenu sve okrenulo. Kako se u blizini moje škole gradila nova i mnogo veća škola, naša se zatvorila i svi đaci su prešli u novu. Promenila sam školu, a sa njom i đake i uzrast kojima sam predavala.

Prikaži više

Za lagan početak i vedar kraj

Za lagan početak i vedar kraj

Slavica Jocković radi kao nastavnica engleskog jezika u Osnovnoj školi „Heroj Radmila Šišković” u Smederevskoj Palanci. Njen cilj je da učenici sa časa odu sa osmesima na licima, a to postiže kroz različite korisne, ali podjednako interesantne aktivnosti. Nešto više o aktivnostima koje koristi na početku i na kraju časa, možete pročitati u tekstu  koji sledi.

Kada kroče u kabinet za strani jezik, naši učenici dolaze sa različitim iskustvima, očekivanjima, predznanjem, predrasudama, stilovima učenja... I pored svih ovih različitosti, naš zadatak, kao nastavnika, jeste da probudimo želju kod učenika, kao i da ih motivišemo i pripremimo za ono što ćemo tog časa raditi.

Ova tematika je probudila interesovanje u meni da se njome i pozabavim. Spoj uživanja u učenju i ispunjenje očekivanih rezultata čini se kao „nemoguća misija”. No, za svaki problem postoji rešenje, zato ću sa vama podeliti neke male trikove za uspešniji rad.

Prikaži više

Kocka do kocke pričica

Kocka do kocke pričica

Marija Jović Stevanović, profesorka engleskog jezika, neretko koristi minimalne resurse u nastavi da maksimalno motiviše učenike. Kako su se kockice ovog puta poklopile da časovi budu zanimljiviji, pročitajte u blogu.

U potrazi za kreativnim idejama koje bih koristila na redovnim časovima, ali i na časovima slobodnih aktivnosti, u jednom trenutku sam počela da koristim kockice za društvene igre u nastavi. Kockice sam kupila uz listiće za jamb, koje štedljivi nastavnik takođe može da iskoristiti kao blokče za podsetnik. :)

Prva asocijacija bile su mi upravo spomenute društvene igre. Većina udžbenika ima poneku stranicu posvećenu upravo njima u vidu table sa poljima i različitim pitanjima i zadacima, kako bi se učenici zabavili, razvijali veštinu govora i takmičarski duh. Učenici mogu sami ili u saradnji sa nastavnikom da naprave sličnu igru na tabli, a postoje i brojna rešenja na internetu, od kojih mi je najviše pažnje privukla ova stranica iSLCOLLECTIVE. Ako je u mogućnosti, nastavnik može da odštampa neka od predloženih rešenja ili da sa učenicima napravi istu ili sličnu tablu. Uvek postoji mogućnost da se ovako nešto u vidu domaćeg ili dodatnog zadatka zada manje motivisanim učenicima, koji često više uživaju u praktičnim aktivnostima i ovakvom doprinosu radu na času.

Prikaži više

Quizlet u nastavi stranih jezika

Quizlet u nastavi stranih jezika

Ivona Ranđelović je profesorka engleskog jezika i naša blogerka koju ste verovatno do sada upoznali kao dramskog praktičara. U ovom blogu ima za vas nešto drugačije - upotreba tehnologije za lakše učenje novih reči koje su neophodne da bi se na stranom jeziku govorilo.

Da li ste možda u problemu kako da naterate svoje učenike da uče reči bez kojih ne mogu ništa reći, ma koliko dobro poznavali gramatiku i njena pravila? Da li vam uvođenje novih reči u nižim razredima predstavlja „piece of cake”, ali kako krenete ka višim razredima, postaje sve teže obraditi ih na času, s obzirom na to da se njihov broj višestruko povećava? Da li vašim učenicima predstavlja napor i „smor” učenje novih reči napisanih u dve kolone od kojih je jedna na stranom jeziku, a druga sa prevodom na srpski i obrnuto?

Ako ste i na samo jedno pitanje odgovorili potvrdno, možda je Quizlet rešenje za vas! Pomogao je meni i mojim učenicima, a trebalo bi da pomogne i vama.

Prikaži više

Padobranac sa predznanjem

Padobranac sa predznanjem

Jasmina Leleković, profesorka francuskog jezika, predlaže nekoliko aktivnosti sa simulacijom realnih situacija u nepoznatom gradu, kako bi se kod učenika razvijale komunikativne funkcije.

Kao avanturista i zaljubljenik u putovanja predlažem vam sledeću čaroliju. Zamislimo na trenutak da se nekim čudom spustimo u grad, negde u inostranstvu, bez kofera, ali sa dovoljnom količinom novca da sebi priuštimo najosnovnije za boravak. U ovoj čaroliji postavljam jedan uslov, a to je nepoznavanje lokalnog jezika. Neprijatno, zar ne?

Ova situacija sa padobrancem bi možda trebalo da nam bude pred očima kada se pripremamo za čas. Šta ja kao nastavnik treba da uradim, kako bi se učenik u realnom životu snašao u gorenavedenoj situaciji? Koje veštine treba da razvijam kod učenika, koja funkcionalna znanja? Kako da osmislim čas na kome bi učenici bili u situaciji sličnoj stvarnom životu?

Prikaži više

Rock Around the Clock

Rock Around the Clock

Bez obzira na uzrast učenika, povremeno naiđemo na problem sa iskazivanjem vremena na engleskom jeziku. Možda naizgled sitnica u moru vokabulara i okeanu gramatike, ali nije za zanemarivanje, pogotovo ako se shvati više kao socijalna veština, a manje kao nastavno gradivo. Autorka bloga, Marija Jović Stevanović, profesorka engleskog jezika, predlaže neke konkretne aktivnosti na ovu temu.

Bez obzira na uzrast kojem predajem, povremeno naiđem na problem sa iskazivanjem vremena na engleskom jeziku. Možda naizgled sitnica u moru vokabulara i okeanu gramatike, po još uvek aktuelnom programu, ali nije za zanemarivanje, pogotovo ako se shvati više kao socijalna veština, a manje kao nastavno gradivo.

Budući da satove počinjemo aktivnije da izučavamo u četvrtom razredu osnovne škole, predlažem neke aktivnosti za ovaj uzrast:

Prikaži više

REPETITIO EST MATER STUDIORUM

REPETITIO EST MATER STUDIORUM

Ivona Ranđelović je nastavnica engleskog jezika koja stalno eksperimentiše i uvodi novine u nastavu, kako bi svojim učenicima olakšala usvajanje i učenje stranog jezika, s obzirom na to da ga uče samo 90 minuta nedeljno, a van škole ga slabo ili nimalo koriste. Ona se trudi da u nastavi primeni sva svoja znanja o različitim stilovima učenja (VAK), kao i znanja o muzici i drami, o čemu će govoriti u ovom blogu.

„Ponavljanje je majka učenja”. Ova sentenca kao da je stvorena za strane jezike, posebno za one jezike kojima su naši učenici veoma malo izloženi. Da se to ponavljanje ne bi svelo na suvoparno horsko ponavljanje za mnom i da ono ne bi izazvalo kontraefekat i odbojnost kod učenika, primenila sam neke od dramskih tehnika koje su takvu vrstu vežbe učinile zabavnom i efektnom.

OSEĆANJA I KONTEKST

Prikaži više

Resolutions

Resolutions

Nastavnica engleskog jezika Mirjana Marušić Andžić, skoro je odustala od pisanja novogodišnjih odluka, dok nije rešila da se sama poigra idejama. U svom blogu sa vama deli ideje o tome kako da, uz male promene, čas u vezi sa novogodišnjim odlukama opet bude interesantan i vama i učenicima.

Za početak, važno je da pisanje novogodišnjih odluka započnete starom godinom. Pitajte učenike da se prisete godine koja je za nama. Tako ćete ih podstaći da pišu o novoj.

Neka zapišu šta je to u staroj godini bilo toliko dobro da bi želeli da se ponovi i u novoj. Koji su to doživljaji koje žele da zapamte. Obratite pažnju da ovo treba da bude samo kao podsetnik - jedna rečenica, fraza. Ipak ne pišu sastav na temu „Najlepši doživljaj iz prošle godine“. Dakle - „poseta zoo vrtu“ ili „poljubac sa Kaćom“.

Prikaži više

Reč po reč

Reč po reč

Bliži se kraj školske godine, a sa njim i vreme kada moramo proveriti koliko su naši đaci naučili. Kako bi provera znanja prošla bez stresa, Jasmina Leleković, nastavnica francuskog jezika u OŠ „14.oktobar” u Bariču, predlaže kratke vežbe za obnavljanje i sistematizaciju vokabulara, koje su učenicima zanimljive, a veoma su efikasne.

Na koji način motivišemo i pokrećemo učenike da neku reč zapamte i vizuelno, ali i auditivno i rukopisno? Da li su mali rečnici koje smo mi pravili kada smo bili učenici bili potpuno beskorisni?

Metodičari naglašavaju da izolovano učenje značenja reči ne donosi veliku i trajnu korist onome ko uči strani jezik. Složićete se da je i učenicima dosadno da nešto uče napamet. Dobro osmišljena vežba, kroz situaciju u kojoj se neka reč koristi, trebalo bi da bude osnov svakog časa stranog jezika. Međutim, ako se naučeno ne obnavlja i ne koristi, brzo se zaboravi.

Prikaži više

Učimo li strani jezik ili gramatiku?

Učimo li strani jezik ili gramatiku?

Autor bloga je Zoran Jelesijević, nastavnik koji godinama radi sa učenicima u Srbiji, a neko vreme i u Kini, sada nakon iskustava sa dva kontinenta daje svoje mišljenje o planu i programu za učenje engleskog jezika u osnovnim školama.

Kada sam pre više godina prvi put video plan i program rada za engleski jezik u osnovnim školama, bio sam u najmanju ruku šokiran. Ne znam ko je planove osmislio, ali je evidentno su više nego ambiciozni. Drugo objašnjenje vidim u tome da je neko preuzeo raspored strana iz neke gramatike.

Ukoliko se usudite da odete na www.zuov.gov.rs, u planovima i programima za sedmi i osmi razred možete naići na beskrajne spiskove gramatika. Iako nisam jedan od onih koji tvrde da su đaci preopterećeni, ovi spiskovi me često navode na to da pomislim kako treba da predajem gramatiku, a ne razgovorni engleski. Iskreno, u 72 časa godišnje, koliko je planom propisano, malo vremena ostaje za primenu i uvežbavanje komunikacije.  Da li naši đaci uče novu gramatiku u srednjim školama ili ne? Ako uče, zašto? Za normalnu komunikaciju je i ovo dovoljno, smatram i previše.

Prikaži više

Ispraviti ili popraviti - pitanje je sad?

Ispraviti ili popraviti - pitanje je sad?

Autor bloga je Dragana Jovanović, master profesor nemačkog jezika i književnosti. Mnogo vremena je provela jednom nogom u nemačkim školama, posmatrajući njihovu nastavu, a jednom u našim radeći u odeljenjima od 1. do 8. razreda. Sve vreme se bavi samoevaluacijom i introspekcijom, analizira svoje uspehe i greške, a u ovom blogu će sa vama podeliti svoje dileme o tome kada i kako treba korigovati jezik učenika.

Koliko ste vi kao nastavnici vezani za svoje, po pravilu, crvene hemijske olovke? Da li se uloga nastavnika često svodi na puko ispravljanje grešaka, koje će učenici neminovno napraviti? Ima li napretka učenika, ako ih ne ispravljamo na putu učenja? Svi mi sebi postavljamo manje ili više upravo ova pitanja. A čini mi se da su najviše aktuelna u nastavi stranih jezika. Izvesno je da će naši učenici na putu savladavanja stranog jezika praviti greške, ali ono što je neizvesno je kako, kada i koliko ih ispravljati. Postoje mnogobrojne studije, radovi, istraživanja na ovu temu, a opšti utisak je da se svi slažu da nema konačnog tačnog odgovora.

U svojoj petnaestogodišnjoj praksi predavala sam na raznim nivoima, različitim uzrastima i u raznim uslovima, te sam isprobavala razne taktike ispravljanja. Kada se radi o usmenom izražavanju, čini mi se da najbolje dugoročne rezultate daje popravljanje, a ne ispravljanje. Razlika je, iako naizgled u svega nekoliko slova, zapravo ogromna.

Prikaži više

Pisanje – šta, kome, kako, zašto?

Pisanje – šta, kome, kako, zašto?

Marina Kopilović, profesorka engleskog jezika, u ovom blogu piše o motivacionim tehnikama koje primenjuje u nastavi pisanja.

Složićete se da je razvijanje produktivnih jezičkih veština (govora i pisanja) jedan od najtežih, ali i najzanimljivijih zadataka, kako za nas nastavnike, tako i za učenike. Pisanje naročito. Primetili ste da većina naših učenika ima otpor prema pisanju kraćih/dužih tekstova. Zašto? Da li zbog nepoznavanja same teme? Ili možda  ne vide smisao pisanja na zadatu temu? Ne znaju kome i zašto pišu? Strah od mogućnosti da će se „razotkriti“ koliko ne znaju i da će dobiti lošu ocenu?

Sigurna sam da vam je ovo poznato, ali da se ipak malo podsetimo.

Prikaži više

Da domaći zadatak manje boli

Da domaći zadatak manje boli

Autor bloga je Ivona Ranđelović koja se od samog početka svoje dugogodišnje nastavničke karijere trudi da ne podučava svoje učenike samo engleskom jeziku, već da ih kroz taj strani jezik podstakne da misle, budu kreativni i da pored glave koriste i celo svoje telo. Ona se brine o tome da svojim učenicima obezbedi takozvani „SPICE” (Social Physical Intellectual Creative and Emotional development), odnosno društveni, fizički, intelektualni, kreativni i emocionalni razvoj. U nastavku ovog bloga, podeliće sa vama neke od svojih trikova kako to postiže kada se radi o domaćim zadacima.

Koji je procenat vaših učenika koji redovno donose domaće zadatke i koji je procenat onih koji su domaći zadatak uradili kod kuće, a ne u školi tako što su prepisali od nekog drugog? O kojoj god brojki da se radi, verujem da biste voleli da je viša. Evo nekih predloga zadataka koji su pozitivno delovali kod mojih učenika, a koji bi mogli da imaju isti efekat i kod vaših.

Uvežbavanje pisanja/Ne pišem kao što govorim

Prikaži više

Gramatika biti važna

Gramatika biti važna

Ivona Ranđelović je profesor engleskog jezika, ali je u toku svog školovanja učila i druge jezike kao što su italijanski, francuski i ruski. Ono što joj je smetalo u nastavi stranih jezika je tradicionalni pristup i učenje jezika kroz gramatiku i gramatičke primere. Nastava je bila suvoparna i nije je osposobila za komunikaciju na bilo kom od stranih jezika. S obzirom na to da radi u seoskoj školi sa učenicima koji su izloženi engleskom jeziku samo na njenim časovima, jer ne slušaju muziku na engleskom, niti gledaju filmove, morala je dosta da istražuje i isprobava kako bi pronašla način na koji će ti učenici brže savladati jezik i njegovu gramatiku.

Kada bih vas pitala koliko bi procentualno gramatika trebalo da zauzima prostora u nastavi jezika, šta biste rekli?

Odgovor na ovo pitanje obično varira, od nastavnika do nastavnika, od jezika do jezika. Izvestan broj nastavnika se opredeli za 20%, drugi za 80%–90%, a većina za zlatnu sredinu od 50%. Ono što je zanimljivo je da argumenti koje nastavnici daju kako bi obrazložili svoje odgovore, često nailaze na odobravanje i od strane nastavnika koji su se drugačije opredelili. Sve je relativno zbog ugla iz kog svako od njih posmatra gramatiku.

Prikaži više

Šerovanje na francuski način

Šerovanje na francuski način

Jasmina Leleković sedamnaest godina radi u osnovnoj školi kao nastavnik francuskog jezika, posebno je interesuje upotreba multimedija u nastavi stranog jezika, kao i kako motivisati učenike da ih koriste u obrazovne svrhe.

Kako dolazite do materijala za nastavu? Da li ih redovno sami kreirate ili pozajmljujete sa interneta? Delite li ih sa drugima? Razgovaram na ovu temu sa svojom koleginicom i ona mi kaže da joj na pamet ne pada da svoje materijale deli drugima jer je uložila vreme i trud da ih pripremi za svoje učenike. Pitah je da li je to sebično s njene strane? Možda, malo, ali to je jače od nje.

Svrstavam sebe u grupu nastavnika koji uzima i daje, priznajem, malo više uzimam. Moj omiljeni glagol sa društvenih mreža je glagol DELITI. Društvene mreže zaslužuju poseban tekst, tako da ću ih ovom prilikom opravdano zanemariti. Kako mi je omiljena aktivnost u slobodno vreme pretraživanje po raznim pedagoškim sajtovima, ali i onima koji to nisu, imam i svoje favorite. Izdvojiću top 3. Moram da napomenem da ih nisam rangirala, jer je svaki specifičan na svoj način i svaki od njih toplo preporučujem.

Prikaži više

„Juče, danas, sutra” kroz dramu

„Juče, danas, sutra” kroz dramu

Autor bloga je Ivona Ranđelović, profesor engleskog jezika, entuzijasta i veliki zaljubljenik u upotrebu dramskih aktivnosti u nastavi.

Želite da uvežbavate neki glagoski oblik, bilo da se radi o prošlosti, sadašnjosti ili budućnosti, ali biste da to uradite na drugačiji način kako biste motivisali nemotivisane, a pored njih i sebe? U ovom blogu pokazaću vam primer koji je svaki put bio uspešno realizovan i koji je baziran na dramskim tehnikama.

Za čas vam nije potrebna nikakva priprema, ali vam je potreban prostor u kome će učenici moći slobodno da se kreću. Idealno bi bilo da to bude vaša učionica sa klupama razmaknutim u stranu, ali mogu da posluže i druge prostorije u školi.

Prikaži više

Minimalni resursi u nastavi – instant ideje

Minimalni resursi u nastavi – instant ideje

Autor članka je Marija Jović Stevanović koja radi sa učenicima svih uzrasta i instant ideje često koristi radi stvaranja pozitivne atmosfere u odeljenju i motivisanja učenika.

U eri uglednih  i timskih časova, koji pršte od nastavnih sredstava, često zaboravljamo najjednostavnije aktivnosti, koje ne zahtevaju pregršt resursa, fotokopiranog materijala  ili tehnologije, a mogu biti izuzetno efektne. Iako volim da kombinujem različite resurse, veliki sam pobornik ideja koje ili nastanu u trenutku, ili se neplanirano primene na času u skladu sa potrebama učenika, u cilju kreiranja pozitivne atmosfere. Takve ideje zovem „instant“ ideje.

Aktivnosti sa minimalnim resursima vam omogućavaju da trenutno reagujete na atmosferu u razredu. Ukoliko je razred uspavan da „razbudite“ učenike, ukoliko je previše bučan da ga malo utišate, a ukoliko su učenici pomalo bezvoljni, da ih motivišete, nasmejete, podstaknete.  Naša priprema za čas može biti „savršena“, ali ukoliko uđemo u odeljenje i vidimo da unapred osmišljene aktivnosti iz nekog razloga nemaju efekta, „instant“ ideje su ponekad jedini spas.

Prikaži više

Debata

Debata

Autor bloga Zoran Jelesijević, nastavnik engleskog jezika sa radnim iskustvom u Srbiji i Kini. U ovom blogu objašnjava svoja iskustva sa organizovanjem debata u nastavi.

Pre nekoliko dana slučajno sam se našao u prisustvu većeg broja nastavnika stranih jezika. Bilo je tu nastavnika ruskog, francuskog, engleskog i španskog jezika. I neverovatno je koliko smo različitih pristupa jeziku imali.

Jedina stvar sa kojom smo se složili je da bi trebalo insistirati na veštini govora. Zašto? Bili smo saglasni da je to nešto o čemu se u našim programima nije mnogo vodilo računa prethodnih godina. Smatram da su najveći izazovi u nastavi motivisanje i animiranje učenika da koriste jezik. Vrlo često sam bio u situaciji da učenik koji postiže izvanredne rezultate na svim proverama znanja dobije blokadu kada treba da progovori.

Prikaži više
©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions