Pazi, snima se!

Pazi, snima se!

Ivona Ranđelović i ovoga puta nudi nesvakidašnje nastavne ideje koje na prvi pogled mogu delovati komplikovano, a zapravo uz malo truda i Ivonine savete mogu lako da se savladaju. 

Poznajem dosta nastavnika koji već dugo i redovno rade projekte sa svojim učenicima, kao i određen broj onih koji su postali profesionalci u toj vrsti nastave zahvaljujući eTwinning programu koji povezuje naše učenike sa učenicima iz najrazličitijih država. Kod ovog programa uglavnom se radi o interkulturalnoj razmeni pisama, čestitki i postera o sebi i svojoj zemlji, a neretko se svi oni upoznaju tokom Skype razgovora uživo.

Oni koji nisu u tom programu, pak, finalne proizvode projekta postavljaju na zidove učionica i hodnika škole kao pokazatelj da se nešto veliko (u)radilo. Međutim, manje poznajem one koji svoje projekte krunišu video-materijalom, a da to nije kolaž-fotografija sa časova uz odgovarajuću muzičku podlogu. Zato ću sa vama u ovom blogu podeliti svoja iskustva, pokazati naša ostvarenja i dati savete koji bi trebalo da vam olakšaju uplovljavanje u video-svet.

Prvi video-materijal koji sam napravila bio je eksperiment. Pošto sam sa dve grupe učenika završila dve foto-priče i postavila postere na zidove hodnika, poželela sam da scene sa fotografija i tekst koji su likovi izgovarali oživim i prenesem na ekran. Nisam znala kako ću to uraditi. NIsam imala apsolutno nikakvo predznanje što se tiče montaže, ali jesam imala veliku želju da se oprobam u tome. Suprug mi je nabavio vrlo jednostavan program za obradu video-materijala (Cyberlink Power Director 4) i odatle je sve krenulo.

Snimanje je bilo pravi humor. Ja snimatelj amater, deca glumci amateri. Da smo imali onu filmsku klapu, sigurno bi klapnula dvadesetak puta za svaku scenu. A bilo ih je puno. Količina snimljenog materijala mi je otežala rad na njemu jer je sve trebalo prebaciti na vremensku liniju (timeline), pregledati, iseći (crop) i suvišno obrisati (delete). E, ali onda su nanizani klipovi već činili jednu celinu i mogla sam da učim na svojim greškama:

  • Jednu scenu treba snimiti iz više uglova (u nedostatku više kamera koje bi snimale istovremeno). Tako se u toku montaže dobija na dinamici.
  • Upozoravati glumce da NE gledaju u kameru odmah nakon što su završili scenu, tj. pre nego što viknem „REZ”, već da se „zamrznu” i sačekaju.
  • Snimiti dovoljno scena izbliza (close up) koje služe za prikazivanje detalja.

  

Nakon ovih filmića usledili su video-spotovi i kratki filmovi vezani za neku temu ili gramatičku partiju kao što je npr. kondicional. Rad u Cyberlink-u postao je kao rad u Word-u. Od mnogobrojnih alata, dovoljno je bilo da znam da koristim 3-4 (crop, cut, delete) i moj posao bio je obavljen!

Ukoliko ste poželeli da i vi uradite nešto slično dok ste gledali naša remek-dela (klik na zaplavljene reči u članku), evo još nekih „caka” koje će vam dobro doći:  

  • Ako su vaši učenici jezički slabiji, snimite video-scene u toku kojih možete režirati naglas jer ćete taj audio iseći i obrisati i napraviti novi audio-snimak pomoću mikrofona (Audacity, SoundForge). Učenici mogu govoriti „u delovima” koje vi onda zalepite da biste dobili celinu.
  • Dijaloge snimajte iz tri ugla kao ovde. Možete najpre snimiti samo ulogu A, zatim samo ulogu B, a onda u montaži ređati klipove naizmenično.
  • Neka muzička podloga prati vaš film i obrnuto. Pogledajte (2:31)
  • Od prelaza (transitions) za početak je dovoljno da koristite Fade in i Fade out.
  • Gledajte video-spotove i filmove bez tona i učite od profesionalaca.
  • Za pomoć pitajte Google, vebciklopediju (stavke 14 i 15), Youtube (tutorijale) ili, još bolje, uključite svoje učenike da urade posao umesto vas. Oni ionako bolje poznaju tehnologiju!
  • Uvek možete preuzeti neku od brojnih aplikacija za obradu videa preko telefona.
  • Ne zaboravite da od roditelja tražite dozvolu za snimanje!

Šta dobijate?

  • Ostavljate vidljiv (umetnički) trag iza sebe, ne samo vi, već i vaši učenici.
  • Postavljanjem videa na Youtube-u i deljenjem na Facebook-u, vaše učenike će videti još neko osim vas, zbog čega će biti ponosni. Možda neko od vaših ostvarenja završi ovako i/ili ovako.
  • Inspirisaćete svoje učenike da i oni počnu da stvaraju.

Ima li zainteresovanih? Za razliku od mene koja sam bila samouka, vi ste u prednosti – tu sam ja da vam pomognem! Dovoljno je da mi se javite u komentaru.

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Ivona Ranđelović
Ivona Ranđelović Autor

Ivona Ranđelović je diplomirani filolog za engleski jezik i književnost. Po završetku studija na Filozofskom fakultetu u Nišu (2000), počinje sa radom u seoskim školama i zadržava se u OŠ „Vuk Karadžić” u Pečenjevcu (Leskovac). I posle 15 godina rada i dalje podučava sa velikim entuzijazmom i posvećenošću, stalno uvodeći novine, počevši od upotrebe najnovijih informacionih tehnologija u nastavi, do različitih dramskih metoda i tehnika, koje su joj trenutno u fokusu interesovanja (video-intervju). Njen cilj je da ne podučava o jeziku kao sistemu, već da strani jezik koristi tako da svoje učenike obrazuje i kod njih podstiče intelektualni, društveni, fizički, kreativni i emocionalni razvoj. Takođe, kao autor i realizator više akreditovanih seminara, ima za cilj da nastavnike upozna sa metodologijom i strategijama koji su se pokazali veoma uspešnim u radu sa njenim učenicima. Oni zajedno neprestano ruše predrasude o tome da deca iz seoskih sredina ne mogu biti podjednako uspešna kao njihovi vršnjaci iz većih razvijenih gradova, o čemu svedoče mnogobrojne nagrade koje su osvojili.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions