Mi se takmičimo i baš nam dobro ide

Mi se takmičimo i baš nam dobro ide

Autor bloga je Zoran Jelesijević, nastavnik koji godinama radi sa mlađim učenicima, i uvek traži načine da svojim „klincima“ stvori neki novi sadržaj i tako osveži nastavu i dodatno ih motiviše. U svom blogu on piše o tome kako je organizovao takmičenje za svoje učenike i prenosi vam svoje iskustvo o aktivnostima i igrama koje su realizovali.

Rado ću priznati da sam blago frustriran nedostatkom organizovanih vannastavnih aktivnosti za nastavnike stranih jezika. Kada radite sa nižim razredima, kao ja, možete se naći u situaciji da gledate učitelje kako učestvuju na raznim manifestacijama (likovni,dramski i literarni konkursi, razne druge manifestacije i sl.). Mislim da je to veoma bitno jer doprinosi motivaciji učenika kroz buđenje interesovanja i „razbijanje“ rutine svakodnevnice.

Uvek tražim načine da svojim „klincima“ stvorim neki novi sadržaj. Ti sadržaji su počeli manjim predstavama ili gledanjem filmova, a prošle godine sam prvi put organizovao takmičenja dva odeljenja istih razreda.

Posebno mi je interesantno bilo takmičenje između IV-1 i IV-2. Oni su se već ranije takmičili u fudbalu, pevanju, glumi, ali nikad u poznavanju engleskog jezika.

Kako organizovati takmičenje?

U mom slučaju učestvovalo je 50 učenika. Ovo je značajna informacija, jer mi je bio neophodan odgovarajući prostor za toliki broj učenika. Ja sam se odlučio za fiskulturnu salu, mada je školsko dvorište takođe dobar izbor. Takmičenje je trajalo dva časa. Toliko vremena je neophodno, s obzirom na broj učenika i aktivnosti.

Ovakvo takmičenje ima bar dva pozitivna aspekta.

 

  • Jedan je promena rutine jer se organizuje neki drugačiji i nesvakidašnji čas. 
  • Drugi, mnogo bitniji aspekt, jeste prilika za učenje i dokazivanje, koju na ovaj način dobijaju svi učenici, bez obzira na svoje znanje.

Poseban izazov za nastavnika je podela aktivnosti i učestvovanje svih učenika.

Nikako nemojte potceniti želju nekog đaka da učestvuje u pobedi razreda, pa makar oni imali slabije ocene. Nađite mu pravu ulogu. Prošle godine sam gledao kako takvi đaci osvajaju skoro sve poene u aktivnostima u kojima su učestvovali. Oni mogu da učestvuju u glumi, trkama ili samo da nauče 10 novih reči zarad takmičenja. Bitno je da iskoristite ovu priliku kako biste motivisali sve učenike da napreduju.

Za nekoga je napredak da savlada „present simple vs present continuous“, za nekog drugog je napredak da nauči 10 reči. Organizujte 5-6 aktivnosti i neka svi učestvuju.

Evo mojih predloga aktivnosti:

  • Pesmica – prva aktivnost je pevanje pesme uz koreografiju. (Mi smo učili pesmicu koja je sadržala reči i fraze koje prate naš program. Pogledajte Super Simple Songs na youtube.com)
  • Fleš-kartice – organizovanje trka sa fleš-karticama po sistemu „donesi-donesi“ veoma je interesantno učenicima. Učenici se trkaju do gomile fleš-kartica i traže onu koju ste vi naveli.
  • Robin Hood – gađanje određenih fleš-kartica lukom i strelom (uspeo sam da nađem sunđeraste strele, ali možete upotrebiti i neku meku lopticu).
  • Gluma – učenici oba razreda spremili su predstavu od 5 minuta po scenariju prema nekoj od lekcija koje smo radili.
  • Popuni tekst – na velikom „flip chart” papiru napisati tekst sa rečima koje nedostaju, učenicima dati da se trkaju i upišu po jednu reč. Nakon toga trče nazad i flomaster daju sledećem članu tima koji opet upisuje samo jednu reč.
  • Zalepi tekst – Napisao sam tekst od nekih 5-6 rečenica i isekao svaku reč posebno. Zadatak za moje nadarene učenike bio je da spoje tekst i to bez suvišnih reči.
  • Opis slike – pokazati učenicima sliku i tražiti opis od 3 do 4 rečenice.

Priprema je naravno veoma bitna. Važno je znati da ovo nije test gde treba da vidimo koliko učenici znaju. Ovo je proces učenja koji kulminira takmičenjem. Prošle godine mi je trebalo mesec dana da podelim učenike po aktivnostima i da vežbam sve sa njima.

Disciplina može biti problem kada okupite toliki broj učenika na jednom mestu, ali o tome se brinuo moj zli alterego Zloran. Zloran je imao dva zadatka:

  • Prvi, da mesec dana pre takmičenja u ova dva razreda učenike začikava rečenicom: „Oni su rekli da će vas „rasturiti.“ :)
  • Drugi su kazneni poeni za kršenje discipline. Na prošlom takmičenju obe grupe su izgubile po  15 bodova zbog nepoštovanja dogovorenih pravila igre. Ovo je veoma bitno. Ukoliko dozvolite „šaputanja“  ili pomoć onih koji ne učestvuju u nekoj aktivnosti, učenici će to doživeti kao veliku nepravdu.

Smatram da je nagrada za uložen trud veoma bitna za motivaciju učenika. Zato sam odlučio da sve učenike nagradim. Pobednički tim je dobio čokoladice, a gubitnički tim bombone. Pored toga, na školskom sajtu je objavljena priča o takmičenju i postignutim rezultatima. Reakcija učenika je bila pozitivna jer su i na taj način dobili informaciju o tome da su nešto dobro uradili. U mom slučaju, ovo se pokazalo sasvim dovoljnim.

Iako uslovi u kojima radim nisu idealni, voleo bih da sledeći put uključim i roditelje. Ubeđen sam da bi oni rado učestvovali u ovakvim aktivnostima jer bi tako dobili priliku da se bolje upoznaju sa našim radom i podrže svoju decu.

Da li ste vi organizovali ovakvo ili neko slično takmičenje? Kakve su bile igre/aktivnosti? Podelite sa nama vaša iskustva, pogotovo predloge za još neke aktivnosti. 


 

Komentari (ostavite komentar)

Marina Kopilović 11.03.2017. 16:12

Dragi kolega, predlažem da šire podelite ovaj tekst. Takmičenja (barem iz engleskog jezika) su nam hronična bolest za koju lek očigledno postoji, ali nam zakoni "tržišta" ne dozvoljavaju da ga plasiramo. Ja ću, evo sada, podeliti vaš tekst na FB grupu.

zoran013@gmail.com 11.03.2017. 18:34

Druga Marina, Hvala na odgovoru lepom komentaru. Mislim da će ovde dosta kolega videti (nadam se i primeniti). Naravno podelite dalje. Nadam se da će ovaj blog postati mesto gde ljudi dolaze u potrazi za idejama. Drago mi je da su moje ideje kreativne.

Ivana 15.03.2017. 14:52

Dragi kolega, svaka čast! Nemam ništa više da dodam :)

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Zoran Jelesijević
Zoran Jelesijević Autor

Zoran Jelesijević je rođen u Pančevu 1985. godine. Nakon gimnazije „Uroš Predić“ u Pančevu, upisuje Filološki Fakultet i 2008. godine diplomira na odseku za Anglistiku. S profesijom predavača se po prvi put susreće kao srednjoškolac, kada aktivno počinje da se bavi vršnjačkom edukacijom. Edukacija zaista postaje njegovo zanimanje 2009. godine, kada se zapošljava kao nastavnik engleskog u Ivanovu. Naredne godine prelazi u školu „Dositej Obradović“ u Opovu, gde i dalje predaje. U Zoranovoj karijeri posebno je interesantan period od godinu dana kada je predavao engleski u gradovima Hefei i Peking u Kini. Trenutno predaje učenicima prvog ciklusa obrazovanja. U profesionalnom smislu se posebno interesuje za motivaciju učenika, rad sa mlađim učenicima i predavanjem preko interneta. Ova interesovanja se mogu opisati i kao aspiracije, jer Zoran trenutno radi na osmišljavanju seminara koji će biti posvećen radu sa mlađim učenicima, kao i na zbirci aktivnosti za rad u prvom ciklusu osnovnog obrazovanja.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions