Muzika je svuda oko nas!

Muzika je svuda oko nas!

Dragana Jovanović je master profesor nemačkog jezika i književnosti i već petnaest godina radi u osnovnoj školi. Dragana rado koristi muziku u nastavi. U svom blogu je podelila zanimljive informacije i linkove koji vam mogu pomoći da unesete više muzike i u vašu nastavu.

Zašto koristim muziku u nastavi? Što se mene tiče, odgovora je mnogo i svi govore u prilog tome.

  • Usvajanje jezika zasnovano je na ponavljanju, a struktura pesama je upravo takva (refren, melodija...).
  • Jezik popularnih pesama je često jednostavan i razumljiv učenicima, teme su svakodnevne, bliske slušaocu i pobuđuju emocije, a to je svakako poželjno, jer su učenici više motivisani kada im je i srce uključeno.
  • Upotreba pesama iz zemlje čiji se jezik uči doprinosi i približavanju njene kulture učenicima.
  • Ima tekstova pesama, koji su savršeni za obradu ili utvrđivanja nekih gramatičkih partija.
  • Na kraju takođe treba napomenuti da muziku izvode osobe koje su našim učenicima već poznate ili su im čak idoli.

Internet stranica DeutschMusikBlog nudi već didaktizovane pesme, koje su razvrstane po nivoima znanja, ali i po oblastima za koje se mogu primeniti. Ili na primer stranica DaF Musik, koja takođe nudi pregršt ideja i smernica o tome kako se muzika može koristiti u nastavi stranih jezika.

U mojim odeljenjima su pesme Ramštajna svojevremeno bile pravi hit. Njihove pesme imaju veoma kratke i jednostavne rečenice, koje se ponavljaju, a i zgodne su za učenje ili utvrđivanje određenih gramatičkih partija. Na primer pesma „Du hast“ je savršena za perfekat.  A Jutjub prilozi Mix Rammstein  naročito su korisni, jer je tekst pesama napisan i može se čitati dok se pesma sluša. Na nekima je čak i napisan prevod na engleskom jeziku, što učenicima može olakšati razumevanje ili se može upotrebiti kao korelacija među predmetima. Pesma grupe Prinzen „Deutschland“ dobra je za obradu teme predrasuda i kulture u Nemačkoj, jer je tekst izuzetno angažovan, u nekim trenucima i provokativan. Ili njihova pesma „Speak Deutsch“ koja se može lepo iskoristiti kao primer upotrebe tuđica.

Sigurna sam da i vi imate neke pesme koje su vam favoriti za nastavu, a ako nemate nadam se da sam vas ovim primerima podstakla da ih pronađete i isprobate sa vašim učenicima. Naravno, pri izboru pesama treba biti obazriv i voditi računa o samom tekstu i njegovoj realnoj obrazovnoj vrednosti.

Ponekad puštam muziku na času iz jednostavnog poriva da opustim atmosferu, a neretko se dešava da uz muziku učenici lakše savladavaju i najteže gramatičke vežbe.

Da bi upotreba muzike na času imala pun efekat potrebno je pripremiti zadatke, koje treba uraditi pre slušanja, za vreme slušanja i posle slušanja.

Pre slušanja bi mogle da se urade neke od sledećih aktivnosti:

  • Uvođenje u situaciju
  • Definisanje očekivanja
  • Asociogram
  • Mind-map
  • Crtanje
  • Rad na tekstu sa prazninama
  • Objašnjavanje nepoznatih reči
  • ...

Za vreme slušanja:

  • Slušanje cele pesme
  • Slušanje strofe po strofe
  • Slušanje i gledanje (video-snimak)
  • Rad na tekstu (napraviti pravi redosled strofa/stihova, popuniti tekst sa prazninama)
  • ...

Posle slušanja:

  • Izmisliti dijalog
  • Tekst sa prazninama
  • Opisati osećanja
  • Vežbe za vokabular
  • Gramatičke vežbe
  • Razmena mišljenja
  • ...

U svakom slučaju, da biste upotrebili muziku na času, ne morate sami da znate da pevate i svirate. Verujte mi. Što bi moja pokojna baka rekla, ja pevam „kao slavuj iz bare“, ali me to nikada nije sprečilo da se zabavljam sa svojim učenicima. A kako vi pevate?

Podelite sa nama vaša iskustva i vaše omiljene pesme koje koristite u nastavi.


 

Komentari (ostavite komentar)

Marina Kopilović 11.03.2017. 16:03

Dragana, sviđaju mi se vaše ideje! Jezik je muzika, zar ne? Ima svoj ritam i intonaciju. Obilato koristim pesme u nastavi, ponekad i sami učenici sastave svoje ritmičke aranžmane na zadati niz reči, oblika, fraza ...

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Dragana Jovanović
Dragana Jovanović Autor

Dragana Jovanović,  rođena 1976, diplomirala na Filološkom fakultetu u Beogradu, nemački jezik i književnost, gde je 2013. odbranila i master rad iz oblasti interkulturne kompetencije. Pohađala je mnoge kurseve stručnog usavršavanja u organizaciji beogradskog Gete instituta i PAD-a iz Nemačke. Provela je više nedelja hospitujući u nemačkim školama, a u Jeni je 2008. godine učestvovala na višenedeljnom seminaru za nastavnike nemačkog jezika. Kao profesionalni prevodilac i profesor nemačkog jezika i književnosti, već 15 godina radi u obrazovanju i aktivno prevodi za mnoge domaće i strane firme.

Sa brojnih putovanja, kao pratilac grupe tinejdžera na programima usavršavanja nemačkog jezika, najlepše utiske nosi iz Berlina i Beča. Kao trener je učestvovala u planskim igrama „Proširenje Evropske unije” u organizaciji nemačkih institucija i uz podršku Nemačke ambasade u Beogradu. Ipak, najbolje se oseća u učionici sa svojim đacima, gde istražuje nove mogućnosti nastave nemačkog jezika.

Dragana obožava životinje i volonterski se bavi zaštitom. U slobodno vreme čita knjige, kad joj ih iz ruke ne otima trogodišnja ćerka Helena.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions