TO može biti svako od nas

TO može biti svako od nas

U našoj školi Dečija nedelja se obeležava godinama unazad. Imali smo aktivnosti od jednog dana do cele nedelje. Nastavnici jezika su uvek ili jedan od organizatora ili inicijatora aktivnosti. Ove godine smo se fokusirali na temu tolerancije.

Iako može biti iscrpljujuće, organizacija aktivnosti povodom Dana jezika ili Dečije nedelje je uglavnom inspirativna i za nastavnike i za učenike. Učenici u našoj školi rado učestvuju u bilo kojoj vrsti aktivnosti.

Ove godine smo im priredili nešto malo drugačije. Primetili smo porast raznih vidova vršnjačkog nasilja, naročito uzrokovanog netolerantnim ponašanjem jednih prema drugima.

Sam se, nekako, nametnuo video All of us – nagrađivani kratki film na ovu temu. Organizovali smo radionicu za sve zainteresovane, na kojoj su se pojavila deca različitog uzrasta, što je predstavljalo dodatni izazov, kako smo pomislili u početku. Tokom radionice smo promenili mišljenje jer su učenici različitih uzrasta vrlo dobro komunicirali i iznosili svoje stavove.

Pre samog gledanja filma učenici su prezentovali dečija prava. Pravili su transparente i govorili o pravima deteta. Zatim smo zajednički pokušali da pretpostavimo koja bi to ugrožena prava mogla biti predstavljena u filmu. Nakon gledanja filma učenici su kratko izlistali i prodiskutovali koja to prava deteta ugrožavaju odrasli, naročito se osvrćući na pravo izbora sa kim da se druže, kao i na pravo na život i sigurnost. Zatim su po grupama dobili zadatke da prate film:

  1. Prva grupa je dobila zadatak da obrati pažnju na boje i njihovu simboliku.

  2. Druga grupa je dobila bukvar dečijih prava i u njoj je zaokružila bitna prava i prava koja su ugrožena u filmu.

  3. Treća grupa je trebalo da obrati pažnju na igračke koje se koriste u filmu (kao i na to šta deca danas koriste u istu svrhu: zmaj za slanje poruke - mobilni telefon; razmena lutkica)

  4. Četvrta grupa dobila je zadatak da uđe u ulogu dece iz filma. Šta rade, koji su im postupci i kako se ponašaju.

  5. Dok su članovi pete grupe predstavljali roditelje iz filma, njihove postupke i ponašanje, naročito u kriznim situacijama.

Nakon ponovnog gledanja filma, svaka grupa je iznosila svoj argument, a i ostale su se priključivale diskusiji. Ono što nas je dodatno iznenadilo bila je svest dece i obraćanje pažnje na detalje.

U nastavku radionice deca su izrađivala „Drvo problema“. Svaka grupa je izabrala neki problem i analizirala njegove uzroke i posledice, i  prezentovala rezultate celoj grupi.

Najmlađim učesnicima je dat papir u boji i krede da nacrtaju šta je to na njih ostavilo najjači utisak. Neverovatno je koliko su crteži ličili na sam film.

Za sam kraj ostavili smo diskusiju o „otvorenom kraju“ filma. Šta se dogodilo i zašto? Ideje učenika su otvarale nove teme za diskusije, kao i onu: Ko je „TO“ u filmu. (slobodno smo ga preveli „TO - može biti svako od nas“). Kroz ovu diskusiju omogućili smo učenicima da se stave u različite pozicije i da sagledaju problem iz više uglova; da se ne baziraju samo na jednoj strani priče. Zbog toga smo im kao svojevrstan domaći zadatak zadali da razmisle u kojim situacijama treba da stanu i razmisle pre nego što odreaguju i pre nego što njihova reakcija dovede do neželjenih, pa čak i katastrofalnih posledica.

Kao negativnu stranu radionice moram da istaknem da je neplanirano trajala jako dugo - duže od 70 minuta. Nismo to planirali, ali deca su bila zainteresovana i raspričana na teme nepravde i odnosa koji nisu fer. Tako da stoji preporuka: ako umete, malo bolje organizujte rad ili odbacite neku od aktivnosti.

I kao pozitivnu stranu želela bih da istaknem da je radionica trajala duže nego što smo planirali. Deca su, konačno, mogla da iskažu svoje mišljenje otvoreno, a i da razmisle o svojim postupcima pre nego što diskutuju o tuđim.

Kako se Vi osvrćete na temu tolerancije? Koje su Vaše ideje za aktivnosti u vezi sa ovim kratkim filmom?

P.S. Koleginica je prikazivala film i na roditeljskom sastanku da skrene pažnju deci kako njihove privatne podele dovode do reakcija u školi. Tako da ... ideja ima mnogo, vi se samo opustite i realizujte jednu po jednu.

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Mirjana Marušić Adžić
Mirjana Marušić Adžić Autor

Mirjana Marušić Adžić diplomirala na Filološkom Fakultetu u Beogradu odeljenje u Kragujevcu na katedri za engleski jezik i književnost. Počinje sa radom u OŠ „Karađorđe“ u Rači još pre završetka studija (2004.) i tu se zadržava do danas. Ima iskustva sa podučavanjem svih uzrasta, od vrtića do zrelog doba.

2007. godine, kao član ELTA-e, dobija stipendiju za odlazak na usavršavanje u Oksford, u Engleskoj, gde stiče iskustva za rad u multikulturalnom okruženju. Od tada se neprestano usavršava i autor je nekoliko radionica, a gostovala je i kao predavač na akreditovanim seminarima. Objavljivani su joj radovi u zbornicima radova.

U nastavi voli da eksperimentiše sa odeljenjima, a najviše je inspirišu sami učenici i njihova interesovanja. Aktivna je u pripremama skoro svih manifestacija u školi, a pripremala je i učenike za takmičenje pozorišta na engleskom jeziku „Language Drama Lab“ sa kojih nosi brojna priznanja.

Član je amaterskog pozorišta u Rači, i u slobodno vreme se bavi pozorištem, filmovima i knjigama. Najveće utočište su joj porodica i bliski prijatelji.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions