Tokom svih ovih meseci smenjivanja onlajn nastave i neposrednog rada u školi, mogli smo da izvedemo neke zaključke o tome koje su prednosti i eventualni nedostaci nastave na daljinu. Učenici su takođe bili iskreni pri iznošenju svojih stavova po ovom pitanju. Evo nekih zapažanja do kojih sam ja došla tokom nastave od početka pandemije.

Učenici su samosvesniji, njihova idnividualnost, lični potencijali su sada izraženiji, kako intelektualno tako i kulturološki, socijalno i samokritički. S druge strane, dolazi do razvijanja globalnih veština građanina 21 veka – empatije, saradnje, kritičkog mišljenja, timskog rada, poštovanja.

Svi prolazimo kroz ovaj process transformacije: nastavnici, učenici, roditelji. Svako na svoj način ulaže dodatni napor da nastavni process ne izgubi na kvalitetu i da učenici imaju kontinuitet u učenju, odnosno da imaju koristi i benefite od celokupne situacije, da unaprede neke svoje veštine. Neki učenici su postali bolji u pisanju za vreme pandemije, neki su višak vremena iskoristili da se posvete stvarima koje vole (gledali su omiljene filmove, pročitali omiljenu knjigu, slušali pesme koje vole). Isto možemo reći i za nastavnike. U potrazi za novim idejama, pogledali smo vebinar ili smo ispratili časove svojih kolega na RTS-u, i dali svoj stav, svoje kritičko mišljenje. Za sve ovo možda u realnim okolnostima pre pandemije nismo imali vremena. Nismo razmišljali o razlikama, o pravima, pravdi/nepravdi, šta je dobro/lose kada su u pitanju ljudske vrednosti i mogućnosti kao sada u novonastalim okolnostima. Sada smo više povezani, saosećamo sa drugima, spremni smo da pomognemo. Takođe su se neki porodični odnosi poboljšali, više vremena provodimo sa članovima porodice i moramo razviti razumevanje i poštovanje prema njima.
Kada je reč o obrazovnom procesu, istražili smo razne mogućnosti da deci prenesemo znanje i želju za sticanjem novih znanja, jer to je naša misija, pre svega ličnim priimerom, pokazujući im da nema odustajanja, da moramo dalje i uprkos svemu da još bolje i više sebe da damo. Svojim pozitivnim stavom, učimo ih istrajnosti, upornosti, prilagodljivosti, negujući pritom prave ljudske vrednosti – saosećanje, pravičnost, toleranciju, poštovanje.
Takođe sam veoma zadovoljna onim što smo do sada uspeli da izgradimo kod učenika, radne navike, doslednost, entuzijazam, i to mi daje dodatnu snagu i volju za posao kojim se bavim.