U sklopu udžbenika To The Top Plus 2 za 6. razred osnovne škole nalazi se lekcija Animals in danger. Data lekcija pruža zanimljiv uvid u ugrožene životinjske vrste, i to pre svega u život gorila, kao i u doprinos Dajen Fosi njihovom očuvanju.
Nakon što smo obradili spomenutu lekciju na času uživo, diskusiju smo nastavili tokom onlajn nastave. Podeliću sa vama nekoliko aktivnosti na spomenutu temu, u nadi da će vam biti od koristi kada se budete bavili ovom temom.
Najpre smo diskutovali o opštim pitanjima:
-
What animals do you think are in danger?
-
Why are they in danger?
-
What can people do to protect them?
Učenici su zatim pogledali nekoliko kraćih video zapisa. Između ostalog i video
Most Endangered Species - Comparison:
https://www.youtube.com/watch?v=ZVMY6MYGrZ8

Većina učenika bile je zaprepašćena prikazanim brojkama. Jedno je kada samo uopšteno govorimo o ugroženim vrstama, ali kada vidimo i koliko je malo ostalo određenih vrsta, to uistinu menja doživljaj i podiže svest o značaju očuvanja ne samo životinja, već i životne sredine generalno. Dati video bila je takođe prilika da vežbamo upotrebu komparativa prideva, obrađenog u prethodnim temama.
Takođe zanimljiv video zapis bio je na temu životinja 10 Animals That Are Close To Going Extinct koje bi mogle izumreti do 2049. godine. U pitanju je spisak životinja praćenih zanimljivim opisima o ugroženim životinjama i činjenicama uz vrlo zanimljiv glas naratora, koji je poslužio za vežbu razumevanja na osnovu slušanja. Na primer, životinja siola, jedna od najređih vrsta sisara na svetu, otkrivena je tek 1992. godine, a uslikana tek 1999. Neke od životinja navedenih u ovom video zapisu podstakao je kako učenike tako i mene da ih dodatno istražimo, što smo i učinili.

Učenici su gledali video zapis i puzirali nakon što bi svaka životinja bila predstavljena, a ja sam im postavljala pitanja u vezi sa životinjama, gde žive, čime se hrane, kojoj porodici životinja pripadaju itd. Kasnije su učenici imali priliku da kažu koja životinja im se učinila najzanimljivijom i zašto.
Ova tema bila je sjajna prilika da deo aktivnosti posvetimo i slavnoj Dajen Fosi, koja je svoj život posvetila istraživanju gorila, pa čak i živela sa njima dve decenije. Kanal National Geographic na YouTube-u ima jedinstven snimak na tu temu, sa originalnim snimcima interakcije Dajen sa neverovatnim gorilama https://www.youtube.com/watch?v=-7caGCKECO4
Usledila je diskusija i preporuka učenicima da pročitaju knjigu Gorillas in the mist ili da pogledaju istoimeni film.

Još jedan zanimljiv resurs koji smo koristili možete besplatno preuzeti na sledećem linku:
Scientist Dian Fossey Biography Reading Comprehension Worksheet Gorillas
Za domaći zadatak učenici su nakon ovih časova imali dve aktivnosti. Jedna je bila popunjavanje onlajn nastavnog listića o ženi čije je nadljudsko angažovanje pomoglo u očuvanje jedne ugrožene vrste, a koji možete pronaći na sledećem linku:
Diane Fossey - live worksheet
Drugi deo aktivnosti odnosio se na istraživački rad učenika. Oni su imali zadatak da sami pronađu i postave video zapise koje pronađu na temu ugroženih vrsta, ali tako da najpre provere da li je neki link već postavljen i ako jeste, da pronađu novi. Neki od njihovih predloga možete pogledati na sledećim linkovima i podeliti ih sa vašim učenicima.
1. Rarest Animal in the World - Endangered Species (2018 Documentary)
2. Top 20 Extinct Animals
3. Top 10 Animals You Didn't Know Were Endangered
Od dodatnih pitanja na ovu temu izdvojila bih:
1. Do you think humans will ever be an endangered species?
2. What should governments do to protect endangered species?
3. Do you think endangered species can be bred in zoos or captive breeding programmes and then released into the wild?
4. Would you like to work for an agency that protects endangered species?
5. Do you know of any endangered species success stories?
Koliko se često bavite temom očuvanja ugroženih vrsta na vašim časovima i kakve vrste aktivnosti najčešće primenjujete?