Pogledaj čoveka u meni

Pogledaj čoveka u meni

Autor bloga je Vojka Milovanović, nastavnica francuskog jezika i doktorand Filološkog fakulteta u Beogradu, koja stalno preispituje svoju ulogu nastavnika u želji da bude što bolja u svom poslu. Koristi različite nastavne tehnike na svojim časovima, a nedavno je organizovala i zanimljivu anketu čije rezultate, kao i svoje stavove o njima, deli u svom tekstu.

Ono o čemu razmišljam već dvadeset godina kako kročim u učionicu jeste da li ja taj svoj posao dobro radim, kako da motivišem one koji jedva čekaju zvono, da li sam ja previše blaga ili previše oštra u ocenjivanju svojih učenika i, na kraju, da li su zadaci koje postavim pred moje učenike suviše laki za njih ili preteški. Najjednostavnije rečeno – da li preterujem?

Ne plašim se ankete. Moram da znam šta ih motiviše za učenje francuskog jezika, pogotovo sada u situaciji kada bi svi želeli da uče nemački. Kako bih videla šta je to što motiviše prosečnog učenika za učenje francuskog jezika, obavila sam jednu kratku anketu sa učenicima iz odeljenja VII/2 OŠ „Dositej Obradović” u Požarevcu. U odeljenju ima 26 učenika, a anketirano je njih 22 jer je pet učenika bilo odsutno tog dana. Oni francuski jezik uče od petog razreda osnovne škole kao drugi strani jezik i imaju dva časa nedeljno.

Anketa je bila anonimna, kako bi odgovori bili što verodostojniji, a sadržala je jedno jednostavno pitanje „Šta te motiviše za učenje francuskog jezika?”. Evo kako su učenici odgovorili:

Odgovori učenika:

Broj učenika

Učešće

Odlazak u Francusku ili neku frankofonu zemlju

2

9,09%

Ljubav prema francuskom jeziku

5

22,72%

Ocena, bolje sutra, košarka

4

18,18%

Ne znam

3

13,64%

Nastavnik

4

18,18%

Roditelji, sestra

4

18,18%

 

Kao što vidite 18,18% je izjavilo da je nastavnik taj koji ih motiviše. Ja moram to da negujem, da ih podstičem na rad, hrabrim kada ne znaju i kada ne mogu da nauče. Ne može meni da pomogne ni Maslov ni Vigotski ni Pijaže, ako ja na svom času učenika ismevam, ponižavam i dajem zadatke koje on ne može da odradi. Celokupno teoretsko znanje tu pada u vodu i s pravom se može postaviti pitanje da li ja volim predmet koji predajem. Učenik ume da poštuje i kada se na probe pozorišne predstave dolazi vikendom i kada se na pripreme za DELF ostaje i sedmi čas. Tako učenik prepoznaje našu ljubav, ljubav prema predmetu koji predajemo i shvata da poštujemo njegovu ličnost, pa je i on požrtvovan i vredan. A onda, u toj šumi teorijskih istraživanja, naiđem na stavove američkog psihologa Karla Ransoma Rodžersa i njegov humanistički pristup mi potvrdi ono što sam u dubini svog bića oduvek znala i čime sam se rukovodila. To je onaj instinkt, koji ima osoba koja se svake godine bori da preživi i ima normu.

Rodžers, američki psiholog i pristalica humanističkog pravca, kaže da su učenik i nastavnik partneri u procesu učenja. Nastava je glavni faktor u razvoju motivacije kod učenika. On razlikuje tri bitna elementa u tom procesu, a to su kongruencija, koja se sastoji pre svega od razvijanja autentičnog odnosa u kome je nastavnik ono što zaista jeste, zatim bezuslovno prihvatanje, koje omogućava da se učenik oseti priznatim kao ljudsko biće dostojno poverenja i poštovanja i, na kraju, taj treći element jeste empatija koja predstavlja našu sposobnost da stavimo sebe na mesto onog drugog, kako bismo ga razumeli i kako bi on uočio to naše razumevanje. Na osnovu ovoga može se zaključiti da je izvor motivacije zapravo pravi, istinski ljudski odnos. Prema Rodžersu, motivacija se izražava kroz jedan dinamičan unutrašnji proces u kome nastavnik podstiče čitavu ličnost: i osećanja i inteligenciju. Za Rodžersa, nastavnik je onaj koji uspeva da podstakne želju kod učenika da ostvari neki projekat koji je njemu bitan. Ta snaga koja motiviše, a koja značajno podržava učenika i olakšava mu učenje jeste nastavnik.

Dakle, negovanje tog pravog i istinskog ljudskog odnosa u učionici mora biti temelj našeg časa, na koji nadograđujemo sve ostale elemente i motivacije i učenja. Budimo ljudi svuda i uvek.

 

Kategorije:

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Vojka Milovanović
Vojka Milovanović Autor

Vojka Milovanović je profesor francuskog jezika u OS „Dositej Obradović“ u Požarevcu i Srednjoj školi u Velikom Gradištu. Doktorand je Filološkog fakulteta u Beogradu na modulu jezik-metodika nastave. Vodi pozorišnu trupu na franucuskom jeziku „ Dositejev leptir“ i akreditovani je ispitivač za ispit iz francuskog jezika DELF. U svom gradu organizovala je brojne radionice za decu i građanstvo u cilju promovisanja francuskog jezika. Godine 2014. objavila je naučni rad u časopisu „Braničevo“ pod nazivom „Elementi kulture u udžbenicima francuskog jezika za osmi razred-četvrta godina učenja“. Bavi se pisanjem poezije na francuskom jeziku. Njena zbirka  pesama „L’Orage silencieux“, objavljena je 2015. godine u Francuskoj.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions