Šetnja kroz nastavne predmete...

Šetnja kroz nastavne predmete...

Autor članka je Marija Jović Stevanović, nastavnica engleskog jezika, koja često povezuje engleski jezik sa drugim predmetima, zagovarajući svestran pristup učenju, povezivanje nastavnih sadržaja i primenu naučenog.

Mi, nastavnici stranih jezika, imamo tu sreću da se u naš predmet mogu prilično inkorporirati sadržaji mnogih drugih, pa možda čak i svih predmeta, makar kada je u pitanju osnovna škola. Na nama je u kojoj meri ćemo i koliko često tražiti i u obrazovne svrhe koristiti tu korelaciju.

Svaki nastavnik može sam uneti u svoj čas elemente drugog nastavnog predmeta i to je, po meni, najjednostavniji oblik povezivanja nastavnih sadržaja. Idealno bi bilo ukoliko kolega, nastavnik drugog predmeta, ima entuzijazma da se pridruži, pa da se timski održi čas. Još viši nivo ove saradnje bio bi projekat na nivou odeljenja, razreda ili škole, kojim bi bio obuhvaćen veći broj učenika i aktivnosti i koji bi izašao iz okvira učionice.

Verujem da se većina vas na časovima doticala drugih nastavnih predmeta, ali inspiracije nikad dosta, te bih sa vama podelila neka svoja iskustva.

Ne postoji udžbenik, koji se na nekom od nivoa ne dotiče muzičkih pravaca, izvođača ili plesova. Ovakve lekcije prosto vape da im se na časovima muzičke kulture dodatno posveti pažnja i da se naučeno na oba predmeta, ispreplete u muzičku celinu. Učenici mogu da povezuju znanja, predstave ih kroz postere i prezentacije ili da porede nazive muzičkih termina na stranom i maternjem jeziku.

No, možete otići i korak dalje i zamoliti nastavnika muzičkog da pomogne učenicima u učenju koraka za plesove, obrađene teoretski na časovima stranog jezika. Imala sam sreće da dva puta ovu aktivnost sprovedem sa učenicima, te smo oživeli sirtaki, hip-hop, flamenko i druge plesove. Možda bismo za utrošeno vreme uradili nešto više gramatičkih vežbanja, ali se time ne bi dostigao ni deseti deo motivisanosti učenika, kao što je bio slučaj sa projektom o plesovima.

U nižim razredima, izborni predmet od igračke do računara, idealan je da se kroz saradnju sa učiteljima učenicima ukaže na mnoštvo edukativnih sajtova za učenje jezika, ali i za učenje drugih predmeta, recimo matematike, na sajtovima na engleskom jeziku. Time učenici nesvesno razvijaju dve veštine, a i učenje je zabavno.

Dokazali smo i da ono što je naizgled nespojivo, poput engleskog jezika i predmeta izabrani sport, može itekako biti spojivo, kada smo učili o vrstama šuteva u fudbalu. Na času smo kao uvod koristili pesmu K'NAAN - Wavin' Flag, koja je obeležila Svetsko prvenstvo u fudbalu 2010. godine. Za ovakav spoj možete koristiti i popularne motivacione video-zapise o čijim se porukama može diskutovati ili prikaze emotivnih sportskih trenutaka na Jutjubu, koji su odlični za uvežbavanje vokabulara vezanog za osećanja.

 

Čak se i tehničko i informatičko obrazovanje, pritom više mislim na tehnički deo, može spojiti sa stranim jezikom. Jednom prilikom smo imali lekciju o dečjoj naučnoj olimpijadi. Fini tekst, zanimljivi crteži, ali ni upola zanimljivi kao kada su sami učenici napravili svoju raketu od boce ili robota na daljinsko upravljanje od delova igračaka, koji gura ping-pong lopticu. Da nije sve igra i zabava, pokazali su kada su napravljeno morali usmeno da objasne na engleskom jeziku: korišćeni materijal, dimenzije i funkcije.

Spisak se ovde ne završava, naprotiv, nije se ni zahuktao. Nastavne teme o životinjama ili ekologiji u udžbenicima za strani jezik, lako se mogu spojiti sa biologijom ili predmetom čuvari prirode. Pregršt toga se može ilustrovati na časovima likovne kulture ili pretvoriti u formu stripa, a naučene geografske pojmove učenici mogu predstaviti na stranom jeziku. Ako već ne mogu otići do čuvenih piramida, zašto ih ne bi posetili virtuelno u simulaciji od 360 stepeni na sajtu, služeći se stranim jezikom da opišu okolinu, vremenske prilike i istorijat znamenitosti.

Inspiracija ne mora da potekne od sadržaja i programa za strani jezik. Sasvim je logično da se i u sadržajima drugih predmeta prepozna veza i mogućnost da se dva predmeta integrišu na jednom ili kroz nekoliko časova. Ovde na scenu stupa pomalo i entuzijazam nastavnika, koji treba da iskoči iz okvira tradicionalne nastave, ali i okoline da to prihvati.

Da li ste i vi eksperimentisali sa korelacijom među predmetima i kako?

 

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Marija Jović Stevanović
Marija Jović Stevanović Autor

Marija Jović Stevanović radi kao profesor engleskog jezika u osnovnoj školi „Sveti Sava“ u Batočini od 2004. Dobitnik je više nagrada za uspešne primere primene tehnologije u nastavi, autor članaka o primeni IKT-a, koautor knjige ,,Crazy Animals And Other Activities for Teaching English to Young Learners", (Aston University and British Council) i urednik nekoliko blogova i sajtova za učenike i nastavnike.

Takođe je dobitnik stipendije Američke ambasade, zahvaljujući kojoj je uspešno završila desetonedeljni kurs Instituta za engleski jezik, Univerziteta u Oregonu na temu primene tehnologije u podučavanju engleskog jezika. Bila je predavač na nekoliko akreditovanih seminara i neformalnih obuka.

U svom radu kombinuje moderne i tradicionalne metode, časove bogate nastavnim sredstvima i časove sa minimalnim resursima i rado eksperimentiše sa korelacijom između različitih predmeta i oblasti. Dosta pažnje posvećuje motivisanju učenika.

Interesuju je celoživotno učenje, tehnologija, filmovi i putovanja, a oslonac su joj porodica, prijatelji i iskreni saradnici.

Arhiva

©2014 - 2021 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions