Buđenje nakon raspusta

Buđenje nakon raspusta

Autor bloga je Marija Jović Stevanović, profesorka engleskog jezika koja radi sa različitim uzrastima. Bez obzira na uzrast, nakon letnjeg raspusta, učenici su još uvek uspavani i psihički na raspustu. Evo nekoliko ideja kako nastavnik može i njima, a i sebi, olakšati početak školske godine.

Septembar, mesec administracije, ali i mesec entuzijazma. Makar ga ja tako doživljavam. S jedne strane pokušavamo da se uhvatimo u koštac sa planovima, pripremama, novim dnevnicima, inicijalnim testovima i još mnogo toga, a sa druge osećamo entuzijazam i želju da osvežimo nastavu. Možda ćemo baš ove školske godine uspeti da ,,pokrenemo” ćutljivog Petra ili motivišemo Milicu da redovno donosi domaće zadatke.

Dok traje taj entuzijazam, često poželimo da osvežimo nastavu inovativnim idejama. Bilo da su one vezane za samu nastavu, u vidu aktivnosti, ili su u pitanju kreativni radovi učenika kojima će se osvežiti radni prostor, učenicima uvek prija iskakanje iz ustaljenog okvira naše prakse i raduju se prilici da malo odmore od suvoparne gramatike, dok se i psihički, a ne samo fizički, vrate sa raspusta.

Moja iskustva su pokazala da učenici najbolje reaguju na tri vrste aktivnosti na početku školske godine: govorne aktivnosti, praktični radovi i igrolika nastava. Evo nekih ideja koje su se dopale mojim učenicima, a koje sam pronalazila kako na internetu, tako i u stručnoj literaturi, a vi ih možete adaptirati u skladu sa interesovanjima, potrebama i uzrastom vaših đaka:

Govorne aktivnosti:

What a cute baby! – Učenici donesu svoje fotografije kada su bili bebe, a nastavnik pojedinačno prikazuje fotografije, dok ostali postavljaju pitanja i pokušavaju da otkriju o kom učeniku je reč.

My goals for the school year – Učenici ukratko zapisuju svoje ciljeve za tekuću školsku godinu, po pitanju različitih predmeta, ali i škole uopšte. Aktivnost koja vrlo lako pokrene burnu i katkad duhovitu diskusiju, naročito ako su učenici tinejdžeri. Nastavnik može i da sačuva ono što su učenici zapisali, pa da na kraju školske godine razgovara sa učenicima o ciljevima koje su ostvarili, a koje ne i šta ih je sprečilo u tome. Ova aktivnost se može raditi i u korelaciji sa časom odeljenskog starešine.

Two truths and a lie – Ovo je već klasična aktivnost, gde nastavnik napiše na tabli tri rečenice o sebi, od kojih su dve istina, a jedna laž. Učenici postavljaju dodatna pitanja i otkrivaju koja od izjava je laž. Učenici zatim po istom principu zapisuju tri rečenice o sebi i igra pogađanja i razvijanja veštine govora može da počne. Druga varijanta ove igre je: Dve istine, jedna želja.

Praktični radovi

Sa najmlađima seckanja i bojenja nikada dosta, pa na početku godine krenemo sa dekorisanjem učionice ili kutka za engleski jezik, u zavisnosti od razreda. U nekim odeljenjima prvog i drugog razreda napravimo pano sa providnim plastičnim omotima za diskove na koje svaki učenik zalepi svoje ime. Kako školska godina odmiče, u te omote dodaju reči koje su naučili. Učenicima ovo bude simpatičan način da se ponose naučenim, a nastavnik može i vizuelno da isprati napredovanje učenika i pomogne učenicima sa poteškoćama u napredovanju.

Nekada pravimo obeleživače za knjige sa porukama za srećan početak školske godine ili maske po uzoru na likove iz udžbenika, koje kasnije koristimo za dramske aktivnosti. Ono što još nisam probala, a stalno planiram, jeste ukrašavanje vrata učionice, često zanemarenog detalja, koji može poslužiti kao podloga za inspirativne poruke. Na ovom linku naći ćete ih pregršt.

 

Igrolika nastava

Ovaj pojam je definitivno najširi, ali i najzabavniji, a često zahteva vrlo malo truda. Bez obzira na to sa kojim uzrastom radim, svi vole igrice. Ponekad pomoću njih probudimo uspavane učenike, a nekada ih uvedemo u temu ili jednostavno podignemo atmosferu u razredu. Toplo preporučujem nekoliko resursa: ,,500 Activities for the primary classroom” – Carol Read, Crazy Animals, ,,Grammar Games” – Mario Rinvolucri i ,,Games for Language Learning” – Andrew Wright, David Betteridge, Michael Buckby.

Dobro, a šta ćemo sa administracijom, upitaće neko? Tu ,,aždaju”, koja je tek ponekad od pomoći, a često nam proždere vreme za kreativne stvari, treba pripitomiti, redovno hraniti, jer je tako bolje nego kada se ,,glad” nagomila – kažu kako ponekad voli za užinu da pojede reciklirane formulare iz prethodnih godina... I ne treba preterivati u druženju sa njom, tek koliko se mora.

Komentari (ostavite komentar)

Mira 31.08.2017. 18:08

Sreca, pa procitah ovo 31. avgusta. Ali, hvala za ideju. Prvog casa ne volim da radim, a sada... vec bih mogla nesto!

Data DIDAKTA

Odgovor autorke teksta: Draga Miro, drago mi je ako ste pronašli poneku korisnu ideju, a svakako ih možete isprobati bilo kog časa, ako biste prvog časa još malo da se budite nakon raspusta :)

Marija

Branka 05.09.2017. 20:19

Sjajna i inspirativna, uvek! Hvala Marija na fantasticnim idejema, evo vec nadjoh prazne omote od diskova, i nosim ih u na sledeci cas :)

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Marija Jović Stevanović
Marija Jović Stevanović Autor

Marija Jović Stevanović radi kao profesor engleskog jezika u osnovnoj školi „Sveti Sava“ u Batočini od 2004. Dobitnik je više nagrada za uspešne primere primene tehnologije u nastavi, autor članaka o primeni IKT-a, koautor knjige ,,Crazy Animals And Other Activities for Teaching English to Young Learners", (Aston University and British Council) i urednik nekoliko blogova i sajtova za učenike i nastavnike.

Takođe je dobitnik stipendije Američke ambasade, zahvaljujući kojoj je uspešno završila desetonedeljni kurs Instituta za engleski jezik, Univerziteta u Oregonu na temu primene tehnologije u podučavanju engleskog jezika. Bila je predavač na nekoliko akreditovanih seminara i neformalnih obuka.

U svom radu kombinuje moderne i tradicionalne metode, časove bogate nastavnim sredstvima i časove sa minimalnim resursima i rado eksperimentiše sa korelacijom između različitih predmeta i oblasti. Dosta pažnje posvećuje motivisanju učenika.

Interesuju je celoživotno učenje, tehnologija, filmovi i putovanja, a oslonac su joj porodica, prijatelji i iskreni saradnici.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions