O mentorstvu i pripravništvu

O mentorstvu i pripravništvu

Autorka bloga je Marija Jović Stevanović, nastavnica engleskog jezika, koja odnedavno ima još jednu važnu ulogu. Marija je mentor mladoj profesorki engleskog jezika, svojoj bivšoj učenici, u sklopu jednogodišnjeg programa stručne prakse i u svom blogu pruža osvrt na ključne aspekte mentorskog rada i izazova koje on nosi.

Sećate li se kako vam je bilo prvog dana ili prve nedelje na poslu nastavnika? Kako ste se snašli sa pripremanjem za čas, popunjavanjem dnevnika i, još bitnije, prilagođavanjem gradiva i kriterijuma ocenjivanja?

Činjenica je da niko od nas nakon fakulteta ne uđe potpuno spreman u učionicu u ulozi nastavnika i potrebne su godine učenja, kroz praksu naravno, kako bi se savladala veština podučavanja, ali i vođenje dokumentacije, saradnja sa učenicima i roditeljima itd. I danas se sećam kada su me prvi put obavestili da imamo sastanak aktiva (današnjeg stručnog veća). Moja prva reakcija je bila: ,,Izvinite, šta je to aktiv?”.

I danas se mladi nastavnici slično ,,kale” i dovijaju na različite načine da uz pomoć starijih kolega ili interneta reše neke svoje nedoumice. Međutim, odnedavno jedan deo nastavnika ima priliku da kroz jednogodišnji program pripravništva uči direktno od svog mentora. Ovaj program se realizuje kroz saradnju sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i treba ga razlikovati od skraćene verzije pripravništva za polaganje ispita za licencu, gde pripravnik poseti nekoliko časova svog mentora i kasnije održi svoj čas pred komisijom.

Odskoro imam čast i priliku da budem mentor mladoj profesorki engleskog jezika, svojoj bivšoj učenici. Sa mnom je svakog časa, zajedno se dogovaramo, pripremamo i osmišljavamo zanimljive aktivnosti, pronalazimo načine za rešavanje raznih pedagoških situacija. Nosilac aktivnosti i odgovornosti je i dalje mentor, a pripravnik u ovom smislu nije asistent. Svakako ga treba što više angažovati na samom času, kako bi učio direktno kroz rad sa učenicima, ali mu i dati prostora da na miru posmatra neke vaše aktivnosti i način rada i da uči od vas. Pripravnik se i sam priprema i piše mesečne izveštaje o svom radu.

Za ulogu mentora vas niko ne sprema. Literature za ovaj volonterski posao je vrlo malo, pa ću ono što sam pronašla podeliti sa vama na kraju članka. Činjenica je da je većina nas učila ,,usput”, bez spiska u ruci šta sve treba da nauči i savlada da bi se smatrao kompetentnim za naše zanimanje. Stoga je i teže, ali istovremeno i zanimljivije, prisetiti se kroz ulogu mentora, šta sve treba podučiti mladog nastavnika. Od toga kako se popunjava dnevnik, gde se i kada treba potpisati, šta podrazumeva statistika nakon pismene provere, preko toga šta su 15-minutne, a šta duže provere, kada i kako ih najaviti, šta sa učenicima koji ne donose udžbenike ili domaće zadatke, kako ih motivisati, a kako dodatno podsticati one kojima već odlično ide poznavanje jezika, pa sve do toga kako se postaviti u određenim situacijama sa učenicima i roditeljima, pa i kolegama. Ko god je radio u školi, zna da je ovih stavki najmanje stotinak, kao i to da spisak nije konačan.

Da li je pripravnik na času pomoć ili obaveza? Rekla bih oba. Moja pripravnica je odskoro sa mnom u nastavi, pa je njena uloga još uvek pasivna, ali znači kada vam zatreba još jedan par ruku da u nedostatku vremena pomogne oko panoa, dok vi sa učenicima završavate radove, kada je učeniku koji radi po IOP-u potrebna dodatna pažnja ili kada zbog već preobimnog programa recimo za 3. i 4. razred osnovne škole, uvek nedostaje vremena da se dodatno posvetite kvalitetu domaćih zadataka. Naravno, još jedno stručno mišljenje prilikom planiranja nastave, uvek je od koristi.

S druge strane, treba pružiti kvalitetnu obuku, ne toliko rečima, koliko delom, biti uvek maksimalno spreman, saslušati teoretske predloge mladog poletnog nastavnika, a onda na osnovu iskustva izneti mogući scenario. Učite drugog, učite i vi od njega, a usput naučite ponešto i o sebi. Iz ugla mentora, odgovornost je velika.

Pred nama je dug put i tek nas čekaju samostalni časovi pripravnice, čemu se posebno radujem. Ipak je to moja bivša učenica i ne želim da krijem osećanje ponosa što sam joj utkala ljubav prema predmetu koji predajem, ne sluteći da će se ona pretočiti u ljubav prema ovom pozivu. Šta ćemo još na tom putu obe naučiti, ostaje da se vidi 😊.

Korisni linkovi:

1. http://www.uvb.org.rs/Linkovi.htm#sthash.nCUsqlyQ.dpbs

2. http://www.skolest.com/wp-content/uploads/2012/09/MENTORSTVO-prirucnik-za-nastavnike.pdf

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Marija Jović Stevanović
Marija Jović Stevanović Autor

Marija Jović Stevanović radi kao profesor engleskog jezika u osnovnoj školi „Sveti Sava“ u Batočini od 2004. Dobitnik je više nagrada za uspešne primere primene tehnologije u nastavi, autor članaka o primeni IKT-a, koautor knjige ,,Crazy Animals And Other Activities for Teaching English to Young Learners", (Aston University and British Council) i urednik nekoliko blogova i sajtova za učenike i nastavnike.

Takođe je dobitnik stipendije Američke ambasade, zahvaljujući kojoj je uspešno završila desetonedeljni kurs Instituta za engleski jezik, Univerziteta u Oregonu na temu primene tehnologije u podučavanju engleskog jezika. Bila je predavač na nekoliko akreditovanih seminara i neformalnih obuka.

U svom radu kombinuje moderne i tradicionalne metode, časove bogate nastavnim sredstvima i časove sa minimalnim resursima i rado eksperimentiše sa korelacijom između različitih predmeta i oblasti. Dosta pažnje posvećuje motivisanju učenika.

Interesuju je celoživotno učenje, tehnologija, filmovi i putovanja, a oslonac su joj porodica, prijatelji i iskreni saradnici.

©2014 - 2020 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions