Važno je pobediti!

Važno je pobediti!

Autor ovog bloga je nastavnica engleskog jezika, Ivona Ranđelović, koja u poslednje vreme rado i često koristi jezičke igre u nastavi, što ranije nije bio slučaj. Pročitajte zašto. 

Nedavno sam pohađala seminar u vezi sa razvijanjem socijalnih veština u školi i jedna od veština koju smo uvežbavali bila je „nauči da prihvatiš poraz”. Odmah me je podsetila na situacije sa kojima sam se susretala u svojoj dugogodišnjoj karijeri, a u vezi su sa timskim jezičkim igrama.

Na početku sam takve igre igrala, ali nerado jer su najčešće imale takav epilog da mi je polovina učenika potišteno jadikovala, dok je druga skakala od sreće. S godinama, razlog za izbegavanje istih bio je još veći jer su izlivi radosti i besa kod učenika bivali sve intenzivnijii – pobednici su zadirkivali gubitnike, a ovi su uzvraćali istom merom, što bi izazvalo još više negativnih emocija koje su onda iskaljivali na nedužne klupe ili na sveske i knjige koje bi velikom silinom završile na podu. Neretko bi se svađa nastavila i nakon časa.

Posle nekoliko šokova koje sam tada doživela, ne verujući svojim očima i ušima u šta se pretvorilo nešto što je trebalo da bude zabava, zapitala sam se da li treba da bežim od problema ili treba da pokušam da nađem rešenje. Prihvatila sam izazov.

Kao i kod svakog odvikavanja od loših navika i loših uticaja koji ne mogu nestati preko noći, najpre sam se naoružala strpljenjem, a onda i upornošću. Dekonstruisala sam problem na manje, sitnije delove i počela da popravljam jedan po jedan. Razvila sam čitav jedan postupak koji je očigledno već negde postojao, a ja sam o njemu čula tek mnogo godina kasnije – na seminaru. Moja verzija je čak složenija. :)

PRE IGRE

Osvestiti učenike kroz pitanja

Ko od vas danas želi da pobedi? Koliko to želite? A da li možete svi da budete pobednici?

Zašto niko od vas ne želi da izgubi? Kako se osećate u jednoj, a kako u drugoj situaciji? Kako obično reagujete? Da li su ova loša osećanja razlog zašto ne volite da gubite?

Odgovori koje sam dobijala mogu se sumirati ovako: poraz je težak, ali je još teži kada počne zadirkivanje i „preterano radovanje” druge strane koja na taj način „dodaje so na ranu”.

Listanje ideja za rešavanje problema

Šta možete da učinite kako biste se osećali bolje i lakše prihvatili poraz?/ još gore osećali? Šta možete učiniti jedni za druge?

Odgovore na ova pitanja sam teže dobijala jer nikada nisu ni razmišljali o ovim mogućnostima. Jednostavno, nije im pružen model prihvatljivog ponašanja. Njihove odgovore pretvorili smo u moto: „Daj sve od sebe, nadaj se najboljem, ali budi spreman i na najgore”.

TOKOM IGRE

Kada rade u timovima, uvek bude onih koji pogreše i na koje saigrači budu ljuti jer su timu smanjili šansu za pobedu. Kroz pitanja „Kada košarkaš promaši slobodno bacanje, da li svi krenu na njega ili mu bace ‘pet’?” i „Zašto?” učenici treba da shvate da ukoliko saigrač dobije prekor umesto podrške, veća je verovatnoća da će opet pogrešiti plašeći se ne pogrešnog odgovora, već osude od strane tima. Veoma je bitno primetiti i pohvaliti (aplauzom) prihvatljivo ponašanje.

POSLE IGRE

Gubitnici i Pobednici čestitaju jedni drugima: „Bili ste odlični danas.” ili „Danas smo mi bili bolji, ali ne brinite. Sledeći put možda vi pobedite.” Obavezno je čvrsto rukovanje i gledanje u oči. Kada uočim da se rukuju ovlaš i da samo promrmljaju čestitke, tražim da ponove i da se potrude da zvuči iskreno. Ono što sam dodatno naučila na seminaru je da bi nakon igre bilo poželjno uraditi neku kratku zajedničku aktivnost koju svi vole i u kojoj neće biti takmičenja kako bi se strasti smirile.

Naravno, kao što sam i na početku rekla, da bi se prikazani model ponašanja usvojio, potrebni su vreme, strpljenje i dosta „proigravanja” (instant ponavljanje problematičnih scena i njihovo rešavanje na prihvatljiv način).

A vi? Da li koristite jezičke igre takmičarskog karaktera na vašim časovima i koliko često? Jeste li možda imali sličnih situacija kao i ja ili je bilo potpuno suprotnih situacija? Podelite sa nama u komentaru.

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Ivona Ranđelović
Ivona Ranđelović Autor

Ivona Ranđelović je diplomirani filolog za engleski jezik i književnost. Po završetku studija na Filozofskom fakultetu u Nišu (2000), počinje sa radom u seoskim školama i zadržava se u OŠ „Vuk Karadžić” u Pečenjevcu (Leskovac). I posle 15 godina rada i dalje podučava sa velikim entuzijazmom i posvećenošću, stalno uvodeći novine, počevši od upotrebe najnovijih informacionih tehnologija u nastavi, do različitih dramskih metoda i tehnika, koje su joj trenutno u fokusu interesovanja (video-intervju). Njen cilj je da ne podučava o jeziku kao sistemu, već da strani jezik koristi tako da svoje učenike obrazuje i kod njih podstiče intelektualni, društveni, fizički, kreativni i emocionalni razvoj. Takođe, kao autor i realizator više akreditovanih seminara, ima za cilj da nastavnike upozna sa metodologijom i strategijama koji su se pokazali veoma uspešnim u radu sa njenim učenicima. Oni zajedno neprestano ruše predrasude o tome da deca iz seoskih sredina ne mogu biti podjednako uspešna kao njihovi vršnjaci iz većih razvijenih gradova, o čemu svedoče mnogobrojne nagrade koje su osvojili.

©2014 - 2020 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions