You Tube u nastavi stranog jezika

You Tube u nastavi stranog jezika

Autor članka je Marija Jović Stevanović, nastavnica engleskog jezika u osnovnoj školi i ljubitelj video-zapisa i filmova generalno. U eri „Jutjubera” rado koristi YouTube u nastavi, o čijem bi se potencijalu mogao napisati ne članak, nego možda čak i knjiga.

„U moje vreme„ nije bilo YouTub-a, ovog dragocenog alata koji je bacio televiziju u drugi plan, bar kada su najmlađi u pitanju. Mnogi od njih prve reči nauče upravo preko ove platforme, na telefonima svojih roditelja, a neki se kasnije usude da postanu „Jutjuberi”. Koliko je ovo opravdano, tema je za neku drugu priču, ali možemo li mi nastavnici da nenametljivo primenimo YouTube u nastavi? Sledi nekoliko praktičnih ideja.

1) Razvijanje veštine slušanja – Učenici slušaju pesmu, video-zapis, a zatim rade konkretne pismene i usmene aktivnosti. Video čak ne mora ni da bude prisutan, ukoliko smatrate da skreće pažnju učenicima, možete se osloniti samo na audio-zapis. Meni i učenicima je naročito zanimljivo kada ne prikažem video, a učenici imaju zadatak da na osnovu zvuka pogode šta se dešava. To koristim kada želim da uvedem učenike u temu časa, recimo prikazom snimka utakmice, ako je nastavna tema sport, ili snimka sa zvucima životinja, ako je tema životinjski svet.

2) Razvijanje kritičkog mišljenja – YouTube  je trenutno najveća riznica video-materijala i kao takva sadrži brojne dokumentarne filmove koji su izuzetno pogodni za razvijanje diskusije, započinjanje debate i podsticanje kritičkog mišljenja kod učenika. Iako ne radim u srednjoj školi, mislim da bih učenike tog uzrasta zamolila da ponekad i sami predlože neki dokumentarni film ili video.

3) Razumevanje „pročitanog” videa – Kao što često učenicima postavljamo pitanja u vezi sa pročitanim tekstom, to možemo i kada je reč o video-zapisu. Ovakav format je u današnje vreme čak i bliži učenicima, što ne znači da bi trebalo da zameni dobru priču ili knjigu. No, ako je video povezan sa temom časa, svakako treba iskoristiti njegov potencijal i istovremeno podstaći učenike, koji se najviše oslanjanju na vizuelno prilikom učenja.

4) Pisanje – Pogledani video može biti tema sastava ili eseja. Meni se naročito svidela ideja predviđanja kraja video-zapisa, kada se učenicima prikaže deo videa, a oni pomoću mašte pokušavaju da odgonetnu kraj priče ili rasplet događaja.

5) YouTube lekcije – U poslednje vreme se na YouTube-u može naći veliki broj lekcija, naročito vezanih za gramatiku. Za učenike kojima je ovo problematičan segment, dodatna objašnjenja su uvek od velike koristi. Pritom i mi nastavnici možemo pronaći inspiraciju da na drugačiji način objasnimo nešto i tako osvežimo lekciju koju godinama predajemo na sličan način. Ovako prikazane lekcije mogu biti zanimljive i za koncept „izokrenute učionice”, a i sam nastavnik može da postavi svoje lekcije.

6) YouTube za domaći – Ovo čak uspeva i kod najmlađih, kojima ponekad na času prikažem pesmu ili audio-priču, a zatim ih podstaknem da ih sami ponove kod kuće, dok stariji mogu da odgledaju kraći edukativni film ili obnove naučeni vokabular, istovremeno vežbajući izgovor. Srednjoškolci bi kroz domaći zadatak „izrade titlova na YouTube-u mogli da učine i dobro delo i pomognu širem auditorijumu da razume neki video.

7) Bogaćenje vokabulara – Spisak aktivnosti za bogaćenje vokabulara pomoću YouTube  je gotovo beskonačan, a uz malo inspiracije svako od nas može da osmisli svoju aktivnost ili da je u krajnjem slučaju pronađe na internetu. Evo dve jednostavne koje ne zahtevaju dodatnu pripremu i resurse: 1. Prikažite učenicima video i zamolite ih da budu komentatori, koristeći Present Continous Tense ili adekvatno sadašnje vreme u nekom drugom stranom jeziku. 2. Prikažite video u kojem se akteri kreću ulicama i podstaknite učenike da vežbaju vokabular za pravce.

8) Uvežbavanje izgovora – Podelite sa učenicima video sa govornicima engleskog jezika iz različitih krajeva sveta. Predavala sam učeniku koji je bio neverovatno talentovan za imitiranje izgovora sa različitih govornih područja, a YouTube  je riznica za podsticanje ovakvog talenta. Bez obzira na ove retke slučajeve, mislim da svi učenici treba da se navikavaju na različite izgovore, pa čak i na one koji nisu izvorni, jer će sutradan možda sarađivati sa ljudima širom sveta i neophodno je da izoštre čulo sluha, a YouTube  je prepun autentičnih materijala.

9)  Motivacija – Odaberite inspirativni video kako biste motivisali učenike, ne samo za čas, već i generalno.

10 ) Zabava – Osvežite čas duhovitim video-zapisom. On možda i ne mora da bude direktno povezan sa temom časa, ali može da ulepša dan i vama i učenicima.

Da li koristite YouTube u nastavi i kako? Imate li dodatnih ideja koje nisam navela, a smatrate ih korisnim i zanimljivim?

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Marija Jović Stevanović
Marija Jović Stevanović Autor

Marija Jović Stevanović radi kao profesor engleskog jezika u osnovnoj školi „Sveti Sava“ u Batočini od 2004. Dobitnik je više nagrada za uspešne primere primene tehnologije u nastavi, autor članaka o primeni IKT-a, koautor knjige ,,Crazy Animals And Other Activities for Teaching English to Young Learners", (Aston University and British Council) i urednik nekoliko blogova i sajtova za učenike i nastavnike.

Takođe je dobitnik stipendije Američke ambasade, zahvaljujući kojoj je uspešno završila desetonedeljni kurs Instituta za engleski jezik, Univerziteta u Oregonu na temu primene tehnologije u podučavanju engleskog jezika. Bila je predavač na nekoliko akreditovanih seminara i neformalnih obuka.

U svom radu kombinuje moderne i tradicionalne metode, časove bogate nastavnim sredstvima i časove sa minimalnim resursima i rado eksperimentiše sa korelacijom između različitih predmeta i oblasti. Dosta pažnje posvećuje motivisanju učenika.

Interesuju je celoživotno učenje, tehnologija, filmovi i putovanja, a oslonac su joj porodica, prijatelji i iskreni saradnici.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions