Uz muziku se lakše uči

Uz muziku se lakše uči

Autor bloga je Gordana Popović, nastavnica engleskog jezika u Poljoprivredno-hemijskoj školi u Obrenovcu. U ovom tekstu govori o tome kako svoje dve ljubavi, ljubav prema engleskom jeziku i prema muzici, deli sa svojim učenicima u želji da im olakša i ulepša učenje jezika, a saznaćete i kako možete iskoristiti pesme stranih izvođača u svojoj praksi.

Kada me neko pita otkud ljubav prema engleskom jeziku, obično kažem da je do nje došlo posredno, preko moje prve ljubavi – muzike. Oduvek sam volela da pevam, a engleski sam zavolela i pre nego što sam počela da ga učim, zahvaljujući pop i rok pesmama koje sam uz stariju sestru slušala od malena. Jedna od meni najdražih pesama iz tog perioda bila je „Money, money, money” grupe Aba. Kako sam samo želela da znam reči te pesme da bih mogla da je pevam!

Posle ove kratke ispovesti, sasvim je jasno da pesme stranih izvođača rado koristim u nastavi. Na moju sreću, postoje i objektivni razlozi za njihovu upotrebu, kako lingvistički, tako i socijalni, kulturni, emocionalni i saznajni. Učenici su izloženi autentičnom jeziku koji im omogućava da nauče nove reči i  izraze, pravilan izgovor i intonaciju, da uoče primenu gramatičkih struktura, kao i da se upoznaju sa kulturom raznih nacija. Popularne pesme su neretko i društveno angažovane pa se mogu koristiti kao podsticaj za razgovor o nekim problemima savremenog društva.

Pored dobrog odabira pesme, važno je osmisliti i način na koji će se ona upotrebiti za učenje jezika pa zatim, shodno tome, pripremiti odgovarajuće zadatke za učenike.

U praksi se najčešće koristi radni list na kojem je odštampan nepotpun tekst pesme koji učenici treba da dopune pre ili tokom slušanja pesme. Ovakav tip vežbanja koristim uglavnom za uvežbavanje ili obnavljanje gramatičkih struktura, na primer, vremena u engleskom jeziku. Mnoge pesme su bogat izvor reči koje želite da učenici savladaju. Njihovo ponavljanje uz pomoć pesama je jedan od najboljih načina da ih memorišu.

Jednostavna vežba slušanja: Odštampajte tekst pesme, isecite i izmešajte papiriće. Dok slušaju pesmu, učenici ređaju stihove po redu. Ova vežba je naročito pogodna za savladavanje vokabulara, pravilnog izgovora i intonacije.

Još jedan način za učenje vokabulara je da učenicima date papir sa kompletnim tekstom pesme. Na tabli, osim reči koje želite da uvežbaju, napišite još nekoliko srodnih. Dok slušaju, učenici treba da zaokruže one koje se javljaju u pesmi.

Pesme mogu poslužiti i za govorne vežbe. Neke pesme, bilo same ili u kombinaciji sa muzičkim spotom, pričaju neku priču. Zadajte učenicima zadatak da je prepričaju. U radu sa starijim tinejdžerima, možete koristiti pesme kao podsticaj za diskusiju o ozbiljnim društvenim i globalnim problemima, ali i o međuljudskim odnosima. Dan zaljubljenih je prilika da učenici izaberu pet omiljenih ljubavnih pesama koje ćete poslušati na času i povesti razgovor o toj njima bitnoj temi. Kako preboleti raskid je takođe njima bliska tema kojom se bave mnoge popularne pesme pa možete, ako to učenici žele, razgovarati i o tome.

Da li muzika može biti podsticaj za vežbu pisanja? Naravno. Pustite neki instrumental, kažite učenicima da se opuste, slušaju i napišu priču koju im muzika „priča”. Ova vežba je naročito korisna onda kada treba primiriti učenike.

Alternativni načini upotrebe muzike uključuju puštanje pesme kao vremenskog ograničenja za izradu zadatka, stvaranje prijatne atmosfere na času (imala sam odeljenja koja su volela da slušaju muziku dok rade pismene provere) ili jednostavno možete uživati u muzici na kraju uspešno realizovanog časa.

Za kraj, sledi lista pesama koje sam koristila na svojim časovima:

  • „The Show Must Go On” – Queen (Present Simple & Present Continuous contrast);
  • „Monday Morning” – Melanie Fiona (Future forms);
  • „Go Gentle”  – Robbie Williams (Future forms, First conditional);
  • „Change” – Lisa Stansfield (Second Conditional);
  • „Stronger” – Kelly Clarkson (Comparatives);
  • „The Winner Takes it All” – Abba (Participi);
  • „Money, Money, Money” – Abba (Money vocabulary);
  • „I Don’t Wanna Be a Hero” – Johnny Hates Jazz (sjajna antiratna pesma pogodna za učenje vokabulara i razgovor na temu rata);
  • „Another Day in Paradise” – Phil Collins (razgovor na temu beskućništva);
  • „Beds are burning” – Midnight Oil (ekološki problemi);
  • „One More Night” – Maroon 5 (izrazi u vezi sa osećanjima i razgovor na temu problematičnih odnosa).

Ovde se lista ne završava, naravno. Kako izgleda vaša? Na koje načine koristite pesme i muziku uopšte na svojim časovima?

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Gordana Popović
Gordana Popović Autor

Gordana Popović radi kao profesor engleskog jezika u Poljoprivredno-hemijskoj školi u Obrenovcu od 1991. godine. Iako je tokom studija na Filološkom fakultetu u Beogradu izabrala prevodilački smer, još kao apsolvent se obrela iza katedre i zavolela ovaj poziv. Izostanak formalnog metodičkog obrazovanja, između ostalog, uticao je na to da kontinuirano radi na stručnom usavršavanju i razmeni iskustva sa kolegama iz celog sveta. Iza nje je nekoliko uspešno završenih onlajn kurseva. Član je više grupa za nastavnike engleskog jezika na Fejsbuku, vodi dva bloga, jedan namenjen učenicima, a drugi kolegama, zajedno s koleginicom uređuje Fejsbuk stranu English Hub, deli svoje nastavne materijale na dva sajta namenjena nastavnicima engleskog jezika (na jednom od njih se našla među počasnim autorima). Ne voli rutinu. Rado koristi savremenu tehnologiju u nastavi tako da je za prvi autorski projekat na eTwinningu dobila Nacionalnu i Evropsku oznaku kvaliteta.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions