10 godina slavimo različitost

10 godina slavimo različitost

Mirjana Marušić Adžić 13 godina radi kao nastavnica u školi sa svim uzrastima, a Dan jezika organizuje već 10 godina. Obožava pozorište i sama je član jednog amaterskog, pa joj scenski nastup nije problem. Takvo iskustvo prenosi na decu i rado organizuje manifestacije u školi. U nastavku pogledajte šta sve možete pripremiti u svojoj školi za Dan jezika, ali i druge manifestacije.

26. septembar je značajan datum za nastavnike stranih jezika, jer se tada obeležava Evropski dan jezika, a to je prilika za vannastavne aktivnosti koje učenici vole i jedva čekaju.

U našoj školi se Dan jezika obeležava od 2007. godine. Koleginica i ja, vrativši se iz Engleske, sa usavršavanja, pune entuzijazma i novih ideja, rešile smo da organizujemo prvi Dan jezika u našoj školi. Prvo je bilo stidljivo, sa par idejica, pesmica i slično. Ali od 2009. godine, taj datum je postao nezaobilazna manifestacija u školi i od tada je interesovanje učenika sve veće i jedva čekaju da se pokažu.

Zašto?

Dali smo im slobodu da predlože šta bi želeli da se organizuje i uključeni su u sve aktivnosti, od planiranja do realizacije programa.

U nastavku ću navesti nekoliko primera o tome na koje smo sve načine obeležavali Evropski dan jezika u ovih deset godina. Nadam se da će vam naši primeri zagolicati maštu i možda dati par ideja za obeležavanje ne samo Evropskog dana jezika, već i drugih manifestacija u školi (novogodišnje i osmomartovske priredbe, humanitarne akcije i slično).

2009. godine učenici su osmislili dramski prikaz iz restorana – zabuna konobara koji ne govori strane jezike pa stalno donosi pogrešne narudžbine. Ovaj prikaz je jednostavan za izvođenje, pogodan za učionicu i tom prilikom možete kombinovati više jezika koji se uče u vašoj školi ili koristiti samo jedan, na vama je da odlučite.

Druga sjajna ideja, potekla od strane samih učenika, bio je intervju sa tri različita tipa ljudi: emo, goth i pankerka.  Moram priznati da su kostimi zaista pokupili najviše ovacija.

Naredne godine recitovanje je izazvalo najviše pažnje. Kao što sam napomenula, sa pesmicama se nikada ne može pogrešiti i lako ih je pripremiti. Te godine smo otišli korak dalje pa smo pred đake postavili novi izazov – učenici mlađih razreda recitovali su ozbiljnu poeziju sa ozbiljnim izrazom lica, a učenici starijih razreda dečje pesmice. Varijacija na ovaj predlog može biti i takmičenje u pričanju brzalica.

2011. godine učenici su izabrali pesmu iz serije „Rebelde” i osmislili scenario za spot. Taj spot smo zajednički postavili na scenu. Uključili smo i učenike iz raseljenih porodica sa Kosova i Metohije. Kroz sam spot prikazali smo i vršnjačko nasilje (više dece se nasilno ponaša prema „štreberu”) i tako se, pored dobre zabave, dotakli i ove vrlo važne teme. Nastup traje svega od 5 do 6 minuta, ali prikazuje mnogo toga.

2012. godine učenici su me ozbiljno pitali kakvog je ukusa engleski čaj, i to sa mlekom, tako da smo od kabineta za engleski jezik napravili kantinu gde su se služili čaj i kolačići. Pored toga, imali smo izbor za najbolju majicu. Učenici su na običnim belim majicama iscrtavali simbol zemlje ili grada koji im se dopadaju. Jednu od originalno dizajnirnih majica možete videti i na slici ispod.

Naredne godine karaoke postaju jako popularne u našoj školi, tako da smo organizovali takmičenje, i tu ne možete pogrešiti. Učenici su imali slobodu da odaberu bilo koju pesmu, samo da je na stranom jeziku. Imali smo pesme iz raznih zemalja, od Makedonije do Meksika… Ispostavilo se da u školi ima puno muzički talentovane dece, sa sjajnim vokalima, pa je tako Dan škole, koji organizujemo u februaru, bio ispunjen pesmom naših talentovanih solista.

2014. smo se takmičili u znanju iz opšte kulture. Nastavnici stranih jezika, ali i poneki iz drugih predmeta, pripremili su po nekoliko pitanja iz opšte kulture. Grupe takmičara bile su sastavljene od po jednog učenika 5, 6, 7. i 8. razreda. Ovo takmičenje imalo je takav odjek da se o njemu danima pričalo. Učenici su bili oduševljeni i tražili su da se slično takmičenje održi i dve godine kasnije.

2015. godine smo rešili da pripremimo štandove na kojima će učenici predstaviti kulturu stranih zemalja. Učenici su iz šešira izvlačili ceduljice sa ispisanim imenima država, a nakon toga su pripremali štand na kojem će predstaviti tu zemlju, njenu kulturu i kuhinju. Učenici su se toliko posvetili ovom zadatku da smo imali palačinke iz Izraela, sangriju (za naše potrebe pravljena sa sokom od borovnice) iz Španije, kolačiće iz raznih zemalja, uključujući i Srbiju. Te godine izložba je bila prodajnog karaktera, a prikupljeni novac smo poklonili u humanitarne svrhe. I ova ideja imala je neverovatan odjek, tako da smo slične štandove pravili i 2017. godine.

I za jubilarnu, desetu priredbu povodom Dana jezika, pored izložbe fotografija i retrospektive priredbi održanih u poslednjih devet godina,  učenici su pravili suvenire koje su izložili na 4 štanda na kojima su predstavili strane jezike koji se uče u našoj školi. Posetioci su glasali za najlepši štand i za najlepše suvenire.

Tokom svih ovih deset godina, najjači utisak na mene ostavio je veliki žar sa kojim se učenici posvećuju radu, u želji da taj dan bude što interesantniji i da se predstave u što boljem svetlu. Ovakve manifestacije su idealna prilika da se angažuju svi učenici, bez obzira na predznanje, da se podstiče timski rad i nauči nešto novo, a pritom i dobro zabavi.

Organizujete li vi Dan jezika u vašoj školi i šta vam je do sada bilo najzanimljivije? Da li bi neka od navedenih ideja mogla uspešno da se primeni u vašoj školi?

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Mirjana Marušić Adžić
Mirjana Marušić Adžić Autor

Mirjana Marušić Adžić diplomirala na Filološkom Fakultetu u Beogradu odeljenje u Kragujevcu na katedri za engleski jezik i književnost. Počinje sa radom u OŠ „Karađorđe“ u Rači još pre završetka studija (2004.) i tu se zadržava do danas. Ima iskustva sa podučavanjem svih uzrasta, od vrtića do zrelog doba.

2007. godine, kao član ELTA-e, dobija stipendiju za odlazak na usavršavanje u Oksford, u Engleskoj, gde stiče iskustva za rad u multikulturalnom okruženju. Od tada se neprestano usavršava i autor je nekoliko radionica, a gostovala je i kao predavač na akreditovanim seminarima. Objavljivani su joj radovi u zbornicima radova.

U nastavi voli da eksperimentiše sa odeljenjima, a najviše je inspirišu sami učenici i njihova interesovanja. Aktivna je u pripremama skoro svih manifestacija u školi, a pripremala je i učenike za takmičenje pozorišta na engleskom jeziku „Language Drama Lab“ sa kojih nosi brojna priznanja.

Član je amaterskog pozorišta u Rači, i u slobodno vreme se bavi pozorištem, filmovima i knjigama. Najveće utočište su joj porodica i bliski prijatelji.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions