Društvene igre – spoj zabavnog i korisnog!

Društvene igre – spoj zabavnog i korisnog!

Ivona Ranđelović je profesorka engleskog jezika u osnovnoj školi i smatra da previše ozbiljnog rada na gramatici i vokabularu kod učenika može imati suprotan efekat od očekivanog. Naši đaci su u tom uzrastu kada vole i žele da se igraju više od svega. Pa zašto im ne priuštiti to zadovoljstvo na samim časovima? Zašto se i mi ne bismo malo opustili uz koju društvenu igru? U ovom blogu Ivona će podeliti sa vama jednostavne, ali efektne aktivnosti za uvežbavanje ili obnavljanje gradiva.

Bliže se kraj prvog polugodišta, testiranje i pismeni zadaci, kao i (nezahvalno) formativno i sumativno ocenjivanje naših učenika. Ne radujemo mu se ni mi, ni oni, ali što se mora, mora se.

Zato, kada sve to prođe, poslednje nedelje januara dozvolite sebi da „pustite kosu”! (let one’s hair down engl.idiom = opustiti se, nastao je u ono vreme kada su žene tokom celog dana nosile svoju dugu kosu skupljenu u punđu i tek pred spavanje je puštale, što je verovatno predstavljalo veliko olakšanje). Isto savetujem i vama. Možete se opustiti zajedno sa učenicima igrajući neku od društvenih igara kojih ima na pretek.

Zašto? Zato što:

  • Razbijaju monotoniju.
  • Odmor od rutine prija s vremena na vreme.
  • Motivišu i predstavljaju izazov.
  • Želja za pobedom često ume da bude veća od želje za učenjem jezika. Treba to iskoristiti.
  • U zavisnosti od tipa igre, učenici mogu da uvežbavaju sve četiri veštine odjednom (čitanje, govor, slušanje i pisanje).
  • Podstiču učenike na interakciju i komunikaciju.
  • Pružaju kontekst za učenje i upotrebu jezika.

Evo mog jednostavnog, ali delotvornog izbora za ovaj blog:

Potraga za blagom

Priprema: da (nastavnik, oko 3 min.); Nivo: bilo koji; Broj učenika: 2 – 25; Cilj: obnavljanje, uvežbavanje (vokabular, gramatika)

Na tabli nacrtajte ostrvo sa 2-3 palme i ponekom ajkulom oko njega. Na ostrvu obeležite najmanje 12 mesta na kojima učenici gusari mogu da „kopaju” i pronađu 5x1 zlatnik, 1 dijamantski prsten, 1 džak s parama, 1 kovčeg s blagom. Na drugoj „mapi” koju ćete imati samo vi, obeležite mesta gde je blago sakriveno. Ukupno ih je 8. Učenike podelite u timove i potraga može da počne. Jedan od gusara u dogovoru sa ostalima iz tima bira polje i uz njihovu pomoć daje odgovor. Dobijaju po 1 poen za svaku tačnu rečenicu i dodatne poene ukoliko su na tom polju pronašli nešto od blaga.

Pitanja na koja moraju da odgovore pre nego što počnu sa „kopanjem” na određenom mestu, mogu biti postavljena u vidu slika (npr. fleš kartica prikačenih na tablu ili uprošćenih crteža), teksta (npr. subjekat i glagol), brojeva (iza kojih se krije pitanje u vezi sa nekim pročitanim tekstom).

Ako se desi da se blago otkrije na samom početku, podsetite suprotni tim da još uvek ima nade jer ostalo blago još uvek leži zakopano. Neka odgovor svaki put daje neko drugi iz tima, tako da svi imaju prilike da kažu nešto. Saigrači imaju prava da pomažu gusaru, ali na kraju gusar mora sâm da ponovi ceo odgovor. Uvedite vreme od 10 sekundi po odgovoru. Odbrojavajte nemo, prstima.

„Start - Finish” – Uradi Sam

Priprema: da (deca, a ne nastavnik); Nivo: bilo koji; Broj učenika: do 5 u grupi; Cilj: obnavljanje, uvežbavanje.

Ovo je klasična igra sa tablom, pionima i kockicom gde je cilj stići do cilja. Uglavnom je pripremaju nastavnici i donose gotovu na čas, a ja više volim da je naprave deca. Pri ruci uvek imam prazne stranice iz starih vežbanki (koje na početku svake školske godine iscepam i ostavim za ovakve aktivnosti), pa od njih iseckamo „polja”. U polja mlađi učenici crtaju, a stariji pišu čitko i na taj način zadaju pitanja na koja treba odgovoriti da bi se išlo ka cilju. Obavezno dodamo šaljive prepreke (npr. zavijaj kao vuk) i polja sreće (npr. dodatno bacanje) da bi igra bila zabavnija. Umesto kockice često koristimo i spiner na olovci. Kada je priprema završena, pripremljena polja poređamo u oblik koji nam se najviše sviđa i igra može da počne.

Varijante:

  • Polja mogu biti od papira u boji tako da svaka boja predstavlja neku kategoriju pitanja. Tablu unapred pripremite, a učenicima zadajte da naprave setove kartica po bojama koje će izvlačiti u zavisnosti od boje polja na koje su stali.
  • Ako igra više timova istovremeno, imenujte „sudiju” koji će kod sebe imati papir sa tačnim odgovorima. Tu veliku ulogu poverite slabijim učenicima. Oni će je ozbiljno shvatiti i dosta naučiti jer će biti angažovaniji od svih ostalih u grupi.
  • Fleš kartice (pojmovi u slici) mogu poslužiti kao polja. Samo ih poređajte u jednu izlomljenu ili krivudavu liniju i obeležite „Start” i „Finish”.

Imate li vi neku omiljenu društvenu igru koju ste prilagodili za nastavu jezika? Podelite je sa nama!

Kategorije:
Ključne reči:

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Ivona Ranđelović
Ivona Ranđelović Autor

Ivona Ranđelović je diplomirani filolog za engleski jezik i književnost. Po završetku studija na Filozofskom fakultetu u Nišu (2000), počinje sa radom u seoskim školama i zadržava se u OŠ „Vuk Karadžić” u Pečenjevcu (Leskovac). I posle 15 godina rada i dalje podučava sa velikim entuzijazmom i posvećenošću, stalno uvodeći novine, počevši od upotrebe najnovijih informacionih tehnologija u nastavi, do različitih dramskih metoda i tehnika, koje su joj trenutno u fokusu interesovanja (video-intervju). Njen cilj je da ne podučava o jeziku kao sistemu, već da strani jezik koristi tako da svoje učenike obrazuje i kod njih podstiče intelektualni, društveni, fizički, kreativni i emocionalni razvoj. Takođe, kao autor i realizator više akreditovanih seminara, ima za cilj da nastavnike upozna sa metodologijom i strategijama koji su se pokazali veoma uspešnim u radu sa njenim učenicima. Oni zajedno neprestano ruše predrasude o tome da deca iz seoskih sredina ne mogu biti podjednako uspešna kao njihovi vršnjaci iz većih razvijenih gradova, o čemu svedoče mnogobrojne nagrade koje su osvojili.

©2014 - 2020 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions