Inkluzija

Inkluzija

Suočena sa sve većim brojem inkluzivne dece u redovnoj nastavi, autorka bloga, Zorica Miladinović, nastavnica koja godinama radi u osnovnoj školi sa učenicima od 1. do 8. razreda, želi da podeli svoja iskustva sa kolegama i da kroz razmenu ideja formira neku vrstu formata koji će biti dostupan i koristan svim nastavnicima stranih jezika u nastavnom procesu.

Koliko vas je bilo suočeno sa problemom inkluzivnog rada? Koliko vas se osećalo bespomoćno kada je u pitanju rad sa decom ometenom u razvoju i da li ste smatrali da niste dovoljno stručni za to? Kako pomoći deci koja imaju poteškoća u savladavanju socijalnih, motoričkih ili verbalnih veština da nauče strani jezik? Sigurna sam da velika većina nastavnika slično razmišlja!

Najlakše bi bilo ignorisati slučaj i reći „pa mi nismo školovani za takav vid nastave”. Ipak, treba imati u vidu da su i deca sa poteškoćama u razvoju takođe željna pažnje, kao i da osećaju da su „deo tima”. Pa hajde onda jedni drugima da pomognemo idejama, materijalima za rad i primenljivim zadacima.

Ove školske godine radim sa učenicom prvog razreda (IOP2) koja ima Daunov sindrom, kao i sa tri devojčice sa smanjenim intelektualnim sposobnostima (IOP1) u četvrtom razredu. Takođe radim sa učenicima čiji roditelji nisu dali saglasnost za IOP, tako da radim individualizaciju nastave. To znači da pored redovnih priprema za časove, za sve ove pomenute đake treba da radim posebne dodatke i da ih naravno primenim, pod uslovom da je situacija idealna.

Iako nailazim na mnoge teškoće u radu, verujem da se može naći rešenje za svakog đaka i da svako od njih može da pokaže napredak u skladu sa svojim mogućnostima. Prvi korak od nas zavisi. Evo moje priče.

Za početak, preneću po jednu ideju za svakog učenika sa kojim radim:

  • 1. razred (IOP2) - trenutno IOP podrazumeva socijalizaciju i razvijanje motoričkih veština. Što se socijalizacije tiče, učiteljica i ja redovno sa ostalim učenicima pričamo o tome kako treba prihvatiti ovo dete i da oni treba da razumeju njena postignuća. Učenik mora da oseti da ga vole i prihvataju druga deca, učiteljica, nastavnici, kao i ostali učesnici u obrazovnom procesu. Svaki uspeh, npr. ponovljena reč (radili smo boje i ona je ponavljala za mnom - blue, yellow, red, green, čak i sama počne govoreći blue kako bih ja nastavila, a ona ponovila) nagrađuje se aplauzom ostalih đaka.  Ako govorimo o razvijanju motoričkih veština, potrebno je vežbati pravilno držanje olovke ili bojice i, koliko god je moguće, treba da boji velike slike od linije do linije. Za svaki čas joj pripremim crtež sa nekim lakšim pojmom iz grupe reči koja se uči (npr. cat, mom, pony...). Bojenje na ovom stepenu je još uvek žvrljanje. Dok ostala deca rade u radnim sveskama, obavezno sednem pored učenice i sa njom bojim; imenujem reč koju slika predstavlja više puta, kako bi ona ponovila.
  • 4.razred (IOP1)
  • Na posebnom listu kopiram slike pojmova koje smo obradili na prethodnom času. Sa strane ispisujem reči za date pojmove kako bi učenice povezale slike sa rečima. Nekada ispod slike ispišem reč sa nekoliko linijica/praznina na kojima one treba da ispišu slova koja nedostaju.
  • Kada uvežbavamo dijaloge iz lekcija, veoma je korisno da učestvuju u glumi makar bili samo statisti. Ili, kada čitamo, ako ne mogu da čitaju rečenice, onda makar čitaju brojeve slika, tekstova… Bitno je da se osećaju jednakim učesnicima u radu.
  • Da bi uvežbale primenu have got/has got zadala sam im posebne rečenice u kojima su morale da umetnu have ili has, što je bilo ponuđeno. Rečenice su isključivo počinjale ličnim zamenicama i to: I, he, she, they! Čim postoji više opcija – nema rezultata.
  •  IOP1 – učenica sa težim oblikom pamćenja i shvatanja pojmova, reči pa čak i slova. S obzirom na to da sam ove godine preuzela to odeljenje, nisam znala kolika su njena postignuća, te sam primenjivala tehniku kao za dve gore pomenute učenice. Uspeha nema! Sada se sa njom vraćam na slova alfabeta; za svaki čas joj kopiram po jedno slovo iz Alfabet book-a (Smart Junior za 2/3. razred) kako bi vežbala pisanje slova i povezivanje pojmova sa slikom. To je tek početak, videćemo.

Nadam se da sam ovim savetima pomogla svima vama koji imate slične nedoumice. Pokušajte i videćete uspeh. Nemojte se obeshrabriti ako vidite da nakon perioda napretka učenika nastupi period nazadovanja, pa imate utisak da morate sve ispočetka. Budite spremni i za periode intelektualne blokade i zaboravljanja. Kako ćete znati da ste na pravom putu? Pa tako što ćete osetiti ljubav i što će vas svakog časa dočekati sa osmehom na licu!

U svakom slučaju, dajte svoj komentar na temu (pišite o svakom daljem napredovanju i nazadovanju učenika), jer svaki nastavnik zaslužuje pomoć pa makar ona dolazila od nas samih.

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Zorica Miladinović
Zorica Miladinović Autor

Zorica Miladinović radi kao nastavnik engleskog jezika u OŠ „Dositej Obradović“ u Požarevcu. U nastavi je već 17 godina i radi sa svim uzrastima, od 1. do 8. razreda. Više puta je realizovala letnje kampove u Engleskoj gde se i stručno usavršavala četiri godine za redom u mestu Broadstairs, u školi akreditovanoj od strane British Council-a, Kent School of English. U školi je učestvovala u projektima dopisivanja učenika sa učenicima iz Italije i Rusije i deo je tima „Večeri stranih zemalja“ koje škola organizuje svake godine, učešćem u dramskoj sekciji i realizaciji programa. Održala je više oglednih i uglednih časova i radionica u okviru različitih projekata škole i grada.

U nastavi najviše primenjuje pesmu i dramu, a zbog sve većeg učešća u inkluzivnim timovima, interesuje se za rad sa decom u inkluziji.

©2014 - 2020 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions