Motoričko pamćenje

Motoričko pamćenje

Autorka bloga, Zorica Miladinović, nastavnica engleskog jezika koja godinama radi u osnovnoj školi sa učenicima od 1. do 8. razreda i uvek traži nešto novo, želi da pokaže kako učenici mlađih razreda mogu naučiti nove reči uz pomoć pokreta i vežbe koncentracije. U ovom blogu opisuje kako to izgleda.

Da li ste primetili da sve više dece ne može da izdrži da sedi mirno 45 minuta? Da li je i vama počelo da smeta kada nakon samo nekih desetak minuta od početka časa čujete komešanje, škripu i klackanje stolica, postavljanje pitanja tipa: „Mogu li da pijem vodu?”; „Smem li do toaleta?”… Nema slobodnog prostora iako ste se pripremili za čas. Šta nam to govori?

Svesni smo činjenice da deca ne troše svoju energiju kao što smo mi nekada činili. Svoje slobodno vreme koriste igrajući razne igrice na svojim računarima, tabletima ili telefonima. Motorika im je svedena na minimalne aktivnosti.

Moja ideja je da taj višak energije iskoristimo na času kao uvodnu aktivnost ili kada primetimo da im je pažnja opala, da ih „razmrdamo” upravo vežbama motorike i koncentracije. Ne samo da će se razmrdati već će na taj način obnoviti/naučiti određeni vokabular , a vežba će im svakako prijati. Ove aktivnosti su pogodne zbog toga što se mogu izvoditi u odeljenjima sa većim brojem učenika, pa na taj način možemo rešiti i problem discipline.

U sledećim primerima ću vam opisati kako sam ove aktivnosti izvodila sa mojim prvacima:

Kada učimo nove reči ili obnavljamo reči sa prethodnih časova, uvek im prvo pokažem fleš-kartice sa datim pojmovima kako bi se podsetili, a onda za svaki pojam pokažem neki pokret rukama i izgovorim reč određenom bojom i jačinom glasa da ponove/imitiraju i urade pokret. Pritom moraju da ostanu ukočeni dok ne ponovim reč ili pređem na novi pojam. Učenik koji se mrdne ili progovori ispada iz igre. Takve učenike ponovo uključim u igru nakon nekoliko pokreta.

Sledeći način koji oni mnogo vole i svakog časa traže od mene da se tako igramo sličan je prethodnom. Razlika je u tome što je ovo više vežba koncentracije, a manje motorike. Kada ponavljamo reči/izraze, moj zadatak je da imenujem reč (uvek različitom bojom i jačinom glasa, nekad čak i otpevam reč), a učenici smeju da je ponove (na isti način) samo ako pružim ruke prema njima. Dokle god držim ruke ka sebi, mogu reč da imenujem deset puta, ne smeju da ponove. Kao i u prethodnoj aktivnosti, učenik koji ponovi, ispada iz igre. Na ovaj način više puta čuju reč (posebno ako je u pitanju nov vokabular), a vežba koncentracije im ne dozvoljava da misle na nešto drugo. Kada je ova aktivnost obuhvatala i motoriku, vežbanje komande Clap your hands, Sit down, Stand up!tada sam učenike delila u tri grupe i svaka grupa je morala da izvrši radnju kada na nju pokažem. Na primer, ako pokažem na grupu i kažem Clap your hands, oni su morali da tapšu dok ne kažem Stop! Ukoliko učenik ranije prestane da tapše, ispada iz igre, kao i učenik koji izvršava radnju, a njegova grupa nije dobila tu instrukciju. Aktivnost je morala da bude jako brza, smenjivale su se i grupe i instrukcije/komande, i u svakoj grupi se birao pobednik koji je do kraja ispoštovao sve komande. Na kraju, pošto ima tri grupe, tri pobednika se međusobno takmiče i onaj koji prvi ispadne osvaja treće mesto, sledeći drugo, a pobednik prvo mesto.

Evo još jedne aktivnosti koja je korisna kada se obnavljaju reči i izrazi obrađeni na prethodnim časovima. Potrebno je da se isfotokopiraju fleš kartice – za svaki pojam po dve. Nasumično se zalepe na levoj i desnoj strani table (parovi su na različitim stranama)u visini učenika tako da ih mogu dohvatiti. Zatim se učenici podele u dve grupe. Prilikom formiranja grupa treba voditi računa o tome da obe grupe imaju jednak broj učenika. Ukoliko nema, jedan učenik u grupi se vraća da ponovo izvrši zadatak. Ispred table izlaze po jedan učenik iz svake grupe, dobro osmotre raspored slika i pažljivo čekaju da čuju o kom pojmu je reč. Kada nastavnik imenuje reč (npr. I have got a kite!), učenik koji prvi dotakne odgovarajuću sliku osvaja poen za svoj tim. Tim sa najviše poena pobeđuje. Aktivnost traje dok svi učenici u grupi ne učestvuju. Aktivnost se može ponoviti onoliko puta koliko to vreme i plan dozvoljavaju.

Sve ove aktivnosti, pored utvrđivanja vokabulara, podrazumevaju razvoj motorike, ali pre svega uvežbavanje koncentracije. Na ovaj način nemam problem discipline na času, jer deca vole igre u kojima su u pokretu, vole da se takmiče, a nisu ni svesni da usput i zapamte/obnove pojmove planirane za taj čas.

Koju aktivnost smatrate najinteresantnijom? Ostavite vaš komentar!

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Zorica Miladinović
Zorica Miladinović Autor

Zorica Miladinović radi kao nastavnik engleskog jezika u OŠ „Dositej Obradović“ u Požarevcu. U nastavi je već 17 godina i radi sa svim uzrastima, od 1. do 8. razreda. Više puta je realizovala letnje kampove u Engleskoj gde se i stručno usavršavala četiri godine za redom u mestu Broadstairs, u školi akreditovanoj od strane British Council-a, Kent School of English. U školi je učestvovala u projektima dopisivanja učenika sa učenicima iz Italije i Rusije i deo je tima „Večeri stranih zemalja“ koje škola organizuje svake godine, učešćem u dramskoj sekciji i realizaciji programa. Održala je više oglednih i uglednih časova i radionica u okviru različitih projekata škole i grada.

U nastavi najviše primenjuje pesmu i dramu, a zbog sve većeg učešća u inkluzivnim timovima, interesuje se za rad sa decom u inkluziji.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions