Tehnologijom do bolje organizacije

Tehnologijom do bolje organizacije

Autor članka je Marija Jović Stevanović, nastavnica engleskog jezika, koja maksimalno iskorišćava potencijal tehnologije da organizuje svoj rad i uštedi dragoceno vreme sebi i drugima.

Da li je organizovan nastavnik dobar nastavnik, pitanje je za diskusiju. Iako sebe smatram organizovanom, ne mislim da je to jedan od ključnih faktora dobrog prosvetnog radnika. Svi smo imali nastavnike ili sada kolege koji su potpuno neorganizovani, a plene svojim izlaganjem, ali i one kojima ne nedostaje nijedan dokument ili priprema, ali možda nedostaje harizme ili nečeg drugog.

No, mišljenja sam da u današnje vreme obimne dokumentacije koja se od nas zahteva, organizovanost može pomoći nama samima, olakšati nam rad i definitivno nam uštedeti danas tako dragoceno vreme i umanjiti količinu stresa. S tim u vezi, podeliću sa vama nekoliko svojih načina za bolju organizaciju, gde mi je tehnologija od velike pomoći. Ako za neke aktivnosti na času imam dilemu „sa tehnologijom ili bez nje”, za organizaciju svoje papirologije, korisne linkove i saradnju sa kolegama, te dileme nema i glas ide tehnologiji.

Najveću podršku u organizaciji dokumentacije pružaju  mi servisi „u oblaku”. Verovatno ste upoznati sa Google diskom, One Drive, Drop Box i sličnim servisima, mada je moj favorit box.com. Sasvim je svejedno koji ćete odabrati, ali se držite liste 4–5 najpouzdanijih. Otkako mi je pre nekoliko godina otkazao deo na računaru, te nekih 30 posto podataka sa hard diska izgubljeno, među kojima najbitniji vezani za nastavu, shvatila sam koliko je ovakav način čuvanja dokumenata bitan. Ukratko: kreirate folder na računaru, u njega skladištite sve što vam je bitno od dokumentacije i sve to sinhronizujete sa vašim nalogom na internetu.

 

Svaka dalja promena u sadržaju dokumenata (izmene postojećih, dodavanje novih…)  automatski se sinhronizuje sa vašim nalogom „u oblaku”. Ako neplanirano dođe do kvara na računaru, sve vas čeka „u oblaku”, tj. na internetu, a neprocenjiva prednost je što dokumentima možete da pristupite sa svakog računara ili mobilnog uređaja, pa je priprema za čas ili drugi resurs uvek na dohvat ruke.

Takođe mi sve više u organizaciji pomažu „kuratorski” alati. U pitanju su tematske zbirke, u kojima resurse sa interneta raspoređujete na osnovu kategorija. Moj favorit je Pinterest. Umesto da omiljene internet stranice čuvate u vidu dosadnih linkova, na Pinterestu ih vidite ilustrovane slikom i tako lakše prepoznajete koji ste koristan sadržaj sačuvali i zašto. Sve resurse organizujete na table, koje možete da delite sa drugima ili ih učinite privatnim, a takođe pristupate i tablama drugih korisnika i pronalazite ideje za nastavu, što je i najveća prednost Pinteresta.

Pinterestu se najčešće vraćam u vreme praznika, kada su mi potrebne sveže ideje za novogodišnje čestitke, za dekorisanje učionice ili organizovanje radova učenika.  Tvorci ove platforme ga često nazivaju katalogom ideja i taj opis mu, po mom mišljenju, apsolutno pristaje.

 

Veliku uštedu vremena mi omogućava deljenje zajedničkih dokumenata sa kolegama. U te svrhe najčešće koristim Google dokumente. Šta dobijam time? Ako je u pitanju globalni plan, plan stručnog veća, organizovanje proslave Evropskog dana jezika, koristimo jedan dokument gde unosimo ideje i komentare. Svako radi onda kada je najodmorniji i najorniji, pa ne moramo da nalazimo zajednički termin za sastanak uživo. Takve susrete koristimo za diskusije, osvrte na urađeno i opšte dogovore. Na deljenom dokumentu se vidi ko je i kada uneo promene i dati dokument se ne može slučajno obrisati, a takođe mu se pristupa sa bilo kog računara uz dozvolu onoga koji ga je prvo kreirao.

Poslednji na listi mojih favorita je elektronski portfolio. Pomisao na štampanu verziju nastavničkog portfolija i neku fasciklu koja će skupljati prašinu u školi, u meni i ne budi baš lep osećaj niti želju da se bavim ovom zakonskom obavezom. No, elektronski portfolio je druga priča. Za početak, mogu sve da organizujem kompaktnije, na jednom mestu. Mogu da dodajem slike, video zapise, linkove ka objavljenim radovima i saradnji sa drugim školama. Ono što je meni bitno, to je da mnogo lakše ažuriram stranice i ne moram ponovo da štampam, kao što bih morala u slučaju papirne verzije. Sa linkovima ka blogovima za učenike koje uređujem, mogućnošću da postavim svoje zanimljive pripreme i napravim foto-album, ovo već postaje živo mesto, koje ima smisla i više liči na digitalni spomenar, nego na puku papirologiju.

Elektronski portfolio ne mora biti javan. Možete ga podesiti tako da bude dostupan samo vama ili osobama kojima ste poslali link. Za izradu elektronskog portfolija preporučujem sledeće platforme: Google Sites, Wix, Weebly.

Da li i vama tehnologija pomaže u boljoj organizaciji i kako?

Ostavi komentar

Email je obavezno polje.
Unesite Vaš komentar ovde...
Poruka je obavezno polje.
Marija Jović Stevanović
Marija Jović Stevanović Autor

Marija Jović Stevanović radi kao profesor engleskog jezika u osnovnoj školi „Sveti Sava“ u Batočini od 2004. Dobitnik je više nagrada za uspešne primere primene tehnologije u nastavi, autor članaka o primeni IKT-a, koautor knjige ,,Crazy Animals And Other Activities for Teaching English to Young Learners", (Aston University and British Council) i urednik nekoliko blogova i sajtova za učenike i nastavnike.

Takođe je dobitnik stipendije Američke ambasade, zahvaljujući kojoj je uspešno završila desetonedeljni kurs Instituta za engleski jezik, Univerziteta u Oregonu na temu primene tehnologije u podučavanju engleskog jezika. Bila je predavač na nekoliko akreditovanih seminara i neformalnih obuka.

U svom radu kombinuje moderne i tradicionalne metode, časove bogate nastavnim sredstvima i časove sa minimalnim resursima i rado eksperimentiše sa korelacijom između različitih predmeta i oblasti. Dosta pažnje posvećuje motivisanju učenika.

Interesuju je celoživotno učenje, tehnologija, filmovi i putovanja, a oslonac su joj porodica, prijatelji i iskreni saradnici.

©2014 Data DIDAKTA by LABNET e-Commerce solutions